معنای قدرت گیری طالبان برای خاورمیانه چیست؟

  4000526082 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری “The Conversation” در گزارشی راجع به تحولات افغانستان و تاثیرات آن بر معادلات خاورمیانه می‌نویسد: «در شرایط کنونی، کشورهای منطقه خاورمیانه از مراکش تا غرب پاکستان و همچنین از ترکیه تا منطقه حاشیه خلیج فارس و شاخ آفریقا، از اثرات رویکرد نادرست و اشتباه آمریکا در افغانستان و متعاقبا اوج گیری مجدد طالبان در این کشور برکنار نخواهند بود».

 معنای قدرت گیری طالبان برای خاورمیانه چیست؟

به گزارش الف، پایگاه خبری “The Conversation” در گزارشی به اوج گیری مجدد طالبان در افغانستان و تاثیرات آن بر معادلات میدانی منطقه خاورمیانه پرداخته است. 

پایگاه خبری “The Conversation” در این رابطه می نویسد: «در قرن نوزدهم، اصطلاح "بازی بزرگ/ The Great Game" جهت توصیفِ رقابت برای کسب قدرت و اثرگذاری در افغانستان، و مناطق آسیای مرکزی و جنوبی که میان قلمرو امپراطوری های بریتانیا و روسیه قرار داشتند، به کار گرفته می شد.  

در جریان این رقابت، هیچ طرفی نتوانست در محیطی که از آن به عنوانِ حیات خلوتِ امپراطوری ها از آن یاد می‌شد، برتری کسب کند. با این حال دو قرن بعد، ایالات متحده آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی، واقعیتِ مشابهی را به ما یادآوری می کند. درجریان بحران های جاری و اخیر افغانستان، 300 هزار سرباز ارتش ملی افغانستان که برای حدودا 20 سال تحت آموزش نیروهای نظامی آمریکا و متحدان آن بوده اند، به آسانی در نبرد با گروه شبه‌نظامی طالبان(که حدودا 75 هزار نیروی مسلح در اختیار دارد) شکست خوردند. امری که به معنای واقعی کلمه بیانگرِ ضعفِ قدرت آمریکا در عرصه معادلات منطقه خاورمیانه است. 

در این راستا، "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا با شدیدترین انتقادها به دلیل رویکردش در خارج کردن سریع و بی ملاحظه نیروهای آمریکایی از افغانستان، رو به رو شده است. با این حال، مسائل زیادی وجود دارند که در مورد آن ها می توان دست به سرزنشِ آمریکا زد به عنوان مثال ایده "ملت سازی" که دولت آمریکا در رابطه با هدفِ حضور خود در افغانستان مطرح نموده، آن هم در مورد کشوری نظیرِ افغانستان که هزاران سال در برابر تهاجمات خارجی مقاومت کرده، از اساس اشتباه بوده است. 

پس از سقوط کابل و عقب نشینی عجولانه و شتاب زده آمریکا از افغانستان که چیزی قریب به یک تریلیون دلار را بر باد داده، یک سوال اساسی مطرح می شود: در ادامه، منطقه خاورمیانه با چه چالش ها و مسائلی به دلیل قدرت گیری طالبان در افغانستان رو به رو خواهد شد؟ 

در شرایط کنونی کشورهای منطقه خاورمیانه از مراکش تا غرب پاکستان و همچنین از ترکیه تا منطقه حاشیه خلیج فارس و همچنین شاخ آفریقا، با این سوال جدی و اساسی رو به رو هستند. هر گوشه از خاورمیانه و شمال آفریقا، از اثرات رویکرد نادرست و اشتباه آمریکا در افغانستان و متعاقبا اوج گیری مجدد طالبان در این کشور در امان نخواهند بود. 

*آیا افغانستان در حال تبدیل شدن به یک ویتنامِ جدید است؟  

به نحو غیر قابل اجتنابی، مقایسه های زیادی میانِ عقب نشینی بی ملاحظه آمریکا از کابل و همچنین صحنه های مشابه در "سایگون" پایتخت ویتنام در 46 سال قبل انجام می شود. 

از برخی جهات، موقعیت افغانستان نگران کننده تر است زیرا منطقه خاورمیانه درکلیتِ آن با خطر هرج و مرج و ناآرامی های گسترده ناشی از آنچه در افغانستان می گذرد مواجه است. شکستِ ارتش ویتنام جنوبی در سال 1975 ،  بر تحولاتِ دولت های همسایه یِ منطقه هند و چین، تاثیرگذاری قابل توجهی داشت. با این حال، تبعات این مساله تا حد زیادی مهار شدند. 

با این همه، صحنه و عرصه افغانستان کاملا متفاوت است. در حالی که اعتبار و اعتماد به نفسِ آمریکا در ویتنام به چالش کشیده شد، با این حال واشنگتن در آن زمان همچنان قدرت نظامی برتر در منطقه پاسیفیک غربی، قبل از اوج گیری چین بود. 

در خاورمیانه، یک آمریکایِ ضعیف در شرایط کنونی، به شدت با بحران اعتبار خود رو به رو است و بسیاری از متحدان آمریکا در زمینه اعتماد به واشنگتن، عمیقا دچار بی اعتمادی هستند و به آن تکیه نمی کنند. اگر نگوییم اقتدار آمریکا در خاورمیانه خرد شده باید بگوییم که قویا زیر سوال رفته است. 

این وضعیت در شرایطی یرای آمریکا ایجاد شده که چین و روسیه به عنوان رقبای بین المللی آمریکا، به نحو قبال توجهی در حال محک زدنِ اراده آمریکا در عرصه جهانی هستند. در خودِ منطقه نیز، ترکیه و ایران به عنوان قدرتهای منطقه ای در حال انجام تلاش های فراوانی هستند تا بتوانند خلا قدرتِ ایجاد شده ناشی از عقب نشینی نیروهای آمریکایی از منطقه و ناکامی آن ها را پُر کنند. 

پکن و مسکو، بنا بر دلایل خودشان، به آینده افغانستان شدیدا علاقه مند هستند. برای چین، افغانستان فراتر از کشوری است که صرفا با آن مرز مشترک دارد، در حالی که برای روسیه، این کشور نگرانی های تاریخی در مورد اوج گیری افراط گرایی در افغانستان و تاثیرات آن بر دولت های منطقه پیرامونی این کشور دارد. 

اخیرا چین با رهبران طالبان دیدارهایی را داشته است. وزیر خارجه چین "وانگ یی" با رئیس سیاسی گروه طالبان یعنی "ملاعبدالغنی برادر"، دیدار مفصلی در ماه گذشته در چین داشته است. دیداری که جزئیات آن نیز در رسانه‌ها به نحو گسترده ای منتشر شده است. 

از سویی باید به پاکستان نیز اشاره کرد که در سال های اخیر به صورت پنهانی و آشکار، حمایت های فراوانی از گروه طالبان انجام داده است. اسلام آباد در شکست های منطقه ای آمریکا فرصت هایی را برای خود می بیند که با استفاده از آن ها سعی می کند تا نقش و جایگاه منطقه ای خود را بیش از پیش برجسته سازد. 

نباید فراموش کرد که پاکستان روابط نزدیکی نیز با چین دارد و در عین حال برخی اصطکاکات را نیز در روابط خود با ایالات متحده آمریکا تجربه می کند. 

*تحولات افغانستان چه پیامدهایی را برای منطقه خاورمیانه به همراه خواهد داشت؟ 

آیا القاعده و داعش در قلمرو افغانستان که تحت کنترل طالبان است اجازه فعالیت و اوج گیری خواهند داشت؟ آیا طالبان بار دیگر به عنوان حامی تروریسم فعال خواهد شد؟ آیا بار دیگر طالبان اجازه خواهد داد که افغانستان به مرکز اصلی بازار جهانیِ تجارت مواد مخدر تبدیل شود؟ 

به بیان دیگر، آیا طالبان در رویه های خود ایجاد تغییر می کنند و تعهد می دهند که برای منطقه و جهان تبدیل به تهدید نشوند؟ از چشم انداز آمریکا، خروج سریع آن از افغانستان موجب خواهد شد تا مساله توافق هسته ای ایران، تبدیل به تنها مساله ناتمام آن در خاورمیانه شود. البته این مساله در صورتی صادق است که منازعه فلسطینی‌ها و اسرائیل را کنار بگذاریم. 

تلاش ها جهت احیا برجام تبدیل به ستون اصلیِ تلاش های دولت بایدن جهت تعامل سازنده تر در معادلات منطقه خاورمیانه شده است. با این حال پیشرفت ها در این زمینه درحال تزلزل هستند. انتخاب "ابراهیم رئیسی" به عنوان رئیس جمهور جدید ایران که دیدگاه های سخت گیرانه ای نسبت به مواجهه با غرب و آمریکا دارد، تا حد زیادی معادله احیای برجام را پیچیده تر کرده است. بدون تردید ناکامی در احیای توافق برجام که دولت آمریکا در زمان "دونالد ترامپ" از آن خارج شد، لایه ای جدید از عدم قطعیت و خطر را به محاسبات راهبردی در منطقه خاورمیانه خواهد افزود. 

بدون تردید تحولات افغانستان، مساله ای کاملا مهم برای ایران محسوب می شود. ایران روابط پر فراز و نشیبی را با گروه طالبان تجربه کرده است. ایران به طور خاص نسبت به نوع برخورد گروه طالبان با اقلیت شیعیان افغانستان از سوی طالبان، نگرانی هایی را دارد. گروه طالبان با افکار تندرو و سلفی، به طور معمول نمی تواند تشکل و گروهی عادی و طبیعی از سوی ایران در نظر گرفت شود. 

در جبهه ای دیگر باید گفت که تحولات افغانستان، قویا از سوی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز مورد توجه هستند. قطر میزبان هیات دائمی دیپلماتیک طالبان در دوحه است و اساسا گفتگوهای صلح اخیر این کشور را نیز با دولت "اشرف غنی" و همچنین دولت آمریکا میزبانی کرده است. در شرایط کنونی ثابت شده که گفتگوهای صلح طالبان در دوحه قطر، صرفا تلاشی از سوی آن جهت اوج گیری مجدد و قدرت گیری اش در افغانستان بوده است. 

عربستان از تحولات چند روز اخیر در افغانستان عمیقا ناراحت است زیرا در راستای منافع آن نیست که اقتدار آمریکا در منطقه خاورمیانه ضعیف شود. با این حال باید توجه کرد که دولت عربستان نیز پیوندهای خاص و تاریخی خود را با گروه طالبان دارد. در سیاست خارجی عربستان سعودی، افغانستان به هیچ عنوان یک بازی با حاصل جمع صفر(بازی که با یک برنده و یک بازنده قطعی همراه است) نیست.

در چشم اندازی کلی تر، ضربه ای که اخیرا در افغانستان به وجهه و اعتبار آمریکا وارد شده، برای متحدان عرب آمریکا در خاورمیانه کاملا نگران کننده است. در این میان می توان به نگرانی های مصر واردن اشاره داشت. هر دو دولت، با تهدیدات گسترده ای از جانب افراط گرایی رو به رو هستند و اوج گیری طالبان درافغانستان نمی تواند خبر خوبی برای آن ها باشد. 

موفقیت طالبان در افغانستان همچنین پیامدهایی را برای پرتنش ترین مناطق خاورمیانه یعنی عراق و سوریه که در هنوز آمریکا در بخش هایی از آن ها حضورنظامی دارد در پی خواهد داشت و این پیام را به آن ها می رساند که شاید با خروج آمریکایی ها از خاک آن ها، این کشورها نیز با چالش ها و توطئه های خطرناکی رو به رو شوند. 

در لبنان، که با بحران های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی زیادی رو به رو است، بحران افغانستان عملا چشم اندازِ بحران های آن را تیره تر خواهد کرد. 

در کنار این ها اینطور به نظر می رسد که بی نظمی و ناامنی در خاورمیانه، تا حد زیادی به نفع اسرائیل باشد. با این همه، اسرائیل تبعات ناکامی آمریکا در افغانستان و خدشه دار شدن وجهه و اعتبار آن را در محاسبات راهبردی خود در نظر خواهد گرفت. 

آمریکا باید از ناکامی خود در افغانستان این درس را گرفته باشد که جنگیدن در جنگ هایی که پای یک دولت ورشکسته در آن ها در میان است، عملا شکست نهایی را برای طرفی که جنگ را آغاز می کند(نظیر آمریکا در افغانستان) به بار خواهد آورد». 

 

*لینک: 

https://theconversation.com/as-afghanistan-falls-what-does-it-mean-for-the-middle-east-166169

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۵۸۴۴۹۰۹:۴۱:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۲۹
دوران طالبان و طالبانیسم گذشته است. مردم افغانستان به خصوص زنان و جوانان، آن انسانهای 20 سال پیش نیستند. طالبان شاید تا صباحی با زور سرنیزه حکومت کند، اما در مقابل اندیشه و مدرنیته قرن 21 هیچ سلاحی در دست نداشته و نابود خواهد شد.
ناشناس۲۱۵۹۶۷۹۱۰:۱۲:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۳۰
مدرنیته چیه دیگه؟ اگه منظورت تکنولوژی هست خب طالبان هم هر روز پیشرفته تر میشه و نسل ها و فرمانده هاش عوض میشن و آمریکا خوابشو ببینه دوباره برگرده اینجا
ناشناس۲۱۵۹۷۰۲۱۰:۲۳:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۳۰
و هکذا در سایر کشورهای مجاور!
ناشناس۲۱۵۹۷۱۶۱۰:۳۰:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۳۰
بله ولی تا ان موقع موشک دوربرد توسط عربستان به انها داده خواهد و با سلاح های به روز فعلی که امریکا تعمدا در افغانستان جا گذاشته است بجای جنگ با اسرائیل باید با طالبان بجنگید
ناشناس۲۱۵۸۴۵۲۰۹:۴۳:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۲۹
اینکه مردم افغانستان برای در امان ماندن از شر طالبان به هواپیمای آمریکایی هجوم برده و پناه میبرند حرف های زیادی برای گفتن دارد .
ناشناس۲۱۵۹۶۸۲۱۰:۱۳:۲۸ ۱۴۰۰/۵/۳۰
مردم افغانستان که با آغوش باز طالبان رو پذیرفتن! اون ۱۰۰ نفر ۲۰۰ نفری تو فرودگاه وطن فروش هایی که تو همه کشورها هستن
ناشناس۲۱۵۸۴۵۳۰۹:۴۴:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۲۹
سقوط افغانستان به دست طالبان یک عبرت برای کشورهای منطقه است. هم برای حاکمان و هم برای مردم.
ناشناس۲۱۵۹۶۸۹۱۰:۱۷:۱۵ ۱۴۰۰/۵/۳۰
چه عبرتی برادر؟ اینکه یک گروه مسلح بیست سال ترور انجام بده و بعد هم به دلیل ترس مردم بتونه بهشون مسلط بشه هم تقصیر مردم هست؟ چرا به جای دفاع از مظلوم، ظالم رو توجیه میکنید!
ناشناس۲۱۵۸۴۷۸۰۹:۵۶:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۲۹
طالبان یعنی زندگی در قرن ۴ و ۵ هجری
ناشناس۲۱۵۹۶۸۳۱۰:۱۴:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۳۰
اشرف غنیتون هم دیدیم! صد رحمت به طالبان حداقل رو بازی میکنه
ناشناس۲۱۵۸۴۸۹۱۰:۰۱:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۲۹
طالبان داره تمام نمادهای شیعیان رو نابود میکنه
ناشناس۲۱۵۸۴۹۱۱۰:۰۳:۰۹ ۱۴۰۰/۵/۲۹
پس چرا ما نیرو اعزام نمیکنیم به افغانستان برای دفاع از اسلام ؟
ناشناس۲۱۵۸۴۹۸۱۰:۰۹:۱۵ ۱۴۰۰/۵/۲۹
این خاورمیانه لعنتی با مردم خرافاتی اش تا ابد در جنگ و کشت و کشتار است و هیچوقت از آن نجات پیدا نمی کند!
ناشناس۲۱۵۹۶۸۶۱۰:۱۵:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۳۰
اگه شرف داری یه حساب کتاب کن آمریکا تا حالا بیشتر کشته کرده یا طالبان؟
ناشناس۲۱۶۲۶۰۱۰۴:۱۴:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۱
مسلمأ امریکا. یاهمان کل غرب اروپا جنایتکار
احسان۲۱۵۸۵۱۵۱۰:۲۷:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۲۹
شاید امثال مهاجرانی از افغانستان امروز بوی کباب استشمام کنند ، ولی در واقع دارند چرم داغ می کنند . کمترین پیامد اتفاقات کنونی یک عربستان در کنار ایران است.
ناشناس۲۱۵۹۵۵۱۰۸:۵۱:۳۵ ۱۴۰۰/۵/۳۰
بن سلمان عریستان را متحول کرده
ناشناس۲۱۵۸۵۲۷۱۰:۴۷:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۲۹
..بیچاره افغانی ها سالها فقر و فلاکت و بدبختی در انتظارشونه
ناشناس۲۱۵۸۵۵۲۱۱:۰۵:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۲۹
طالبان از حمایتهای حکومت‌های عربی برخوردار خواهد شد و در نتیجه یک حکومت ضد شیعه در افغانستان در آینده حکم رانی خواهد کرد
ناشناس۲۱۵۸۵۸۳۱۱:۲۵:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۲۹
هدف امریکا نابودی القاعده بود محقق شد و طالبان به امریکا قول داده اند افغانستان محلی برای فعالیت نظامی علیه امریکا نباشد قطعا اگرطالبان رعایت نکند دوباره امریکا به مواضع طالبان حملات هوایی و موشکی خواهد کرد
ناشناس۲۱۵۸۵۸۷۱۱:۲۸:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۲۹
طالبان فعلا وعده می دهد و زمان می خرد تا جا بیفتد. بعد بر می گردد به همان ایدئولوژی اصلی سلفی خود. نهایتا می شود ابزاری در دست امریکا و عربستان و اسرائیل جهت مانع تراشی در توسعه ایران در منطقه. به این ترتیب که هر وقت جمهوری اسلامی جلو می رود طالبان در مرزها ناامنی ایجاد می کند . مثل کاری که یمن با سعودی می کند. هیچ وقت این گروه تحت تاثیر ایران نخواهد شد
ناشناس۲۱۵۸۶۱۲۱۱:۴۲:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۲۹
تمام نیروهای هماهنگ با ایران در عراق سوریه یمن افغانستان غالب شده اند این یعنی طلوع ابرقدرت جدید جهانی اگر بتوانیم در عربستان و امارات هم مثل این کشورها موفق شویم کار تمام است
ناشناس۲۱۵۹۷۰۸۱۰:۲۸:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۳۰
الان طالبان نیروی تو هستند متوهم یا نیروی نیابتی عربستان و پاکستان؟؟
رضا۲۱۶۰۹۰۶۰۲:۳۴:۲۱ ۱۴۰۰/۵/۳۱
فیلم زیاد دیدی
علی۲۱۵۸۶۲۰۱۱:۴۸:۰۰ ۱۴۰۰/۵/۲۹
۴۰ سال جنگ اخیر و زندگی در حالت جنگی قبل از آن فقر و درماندگی باعث شده افغانها دیگر نجنگند.هر از گاهی با پول خارجی گروهی را مسلح و به جان دیگر اقوام می انداختن . البته طالبانی ها هم مجانی نجنگیدن. افغانی ها از روی علاقه به میهن هیچ وقت نجنگیدن . تنها رویای افغانی ها مهاجرت است .
ناشناس۲۱۵۸۶۳۷۱۱:۵۹:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۲۹
مرتب از اشتباه آمریکا گفته میشود اما کسی توجه ندارد زمانی که پاکستان و عربستان مشغول تربیت طالبان در پاکستان بودند سر ما برای تربیت دیگران در جای دیگر گرم بود. حالا باید تکفیری هایی را که با اخاذی و فروش مواد مخدر و حمله به افراد غیرنظامی همسایه ما شدند تملق کنیم تا بتوانیم رابطه خوبی! با آنها داشته باشیم!. حداقل یک بار ما هم مثل آمریکا و چین و روسیه از خودمان بپرسیم بازده هزینه هایی که در جاهای دیگر کردیم چه بوده؟ و اصلا بدون توجه به درآمد پایدار امنیت پایدار تنها با هزینه کردن این طرف و آنطرف به دست میآید؟
ناشناس۲۱۵۸۶۴۲۱۲:۰۲:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۲۹
معنای قدرت گیری طالبان برای خاورمیانه چیست؟ جواب: بدبخت شدن مردم افغانستان .. دیکتاتوری دینی دیگر.
ناشناس۲۱۵۸۶۴۵۱۲:۰۴:۱۶ ۱۴۰۰/۵/۲۹
حیاط خلوت امپراطوریها؟؟ یعنی مترجم محترم تا حالا نشنیده به افغانستان میگن graveyard of empires که معنیش میشه قبرستان یا گورستان امپراطوریها (البته درست و غلطش رو نمی دونم)
ناشناس۲۱۵۸۶۵۱۱۲:۰۸:۰۸ ۱۴۰۰/۵/۲۹
در سال های 1981 تا 1983 شوروی سابق نیز از افغانستان خارج شد و موجب بروز جنگی 20 ساله در افغانستان شد.
ناشناس۲۱۵۸۶۷۰۱۲:۳۷:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۲۹
آمریکا خواب طالبان را برای ایران دیده ولی دودش مثل یازده سپتامبر تو چشم خودش واروپایی ها می رود. الان طالبان محملی می شود برای پرورش تروریست های القاعده.. که اول هدفشان انتقام بن لادن هست.
ناشناس۲۱۵۸۶۷۳۱۲:۳۹:۳۱ ۱۴۰۰/۵/۲۹
بزرگ‌ترین نتیجه وضع افغانستان شکست اعتبار آمریکا بود. با این شکست افکار عمومی در آمریکا حداقل تا ۲۰ سال آینده اجازه نخواهد داد این کشور وارد هیچ جنگی شود.
ناشناس۲۱۵۸۶۹۸۱۳:۱۰:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۲۹
این دروغ را کی گفته که افغانستان ارتش 300 هزار نفری دارد؟ کل نبردهای افغانستان را یک گروه کماندوی 15 هزار نفری انجام می دادند. بقیه نه مهمات داشتند و نه آموزش درستی و نه پشتیبانی لجستیکی.
ناشناس۲۱۵۸۷۰۶۱۳:۱۷:۰۲ ۱۴۰۰/۵/۲۹
معنایش این است که قرار نیست این منطقه روی آرامش ببیند.
ناشناس۲۱۵۸۷۰۷۱۳:۱۷:۴۲ ۱۴۰۰/۵/۲۹
منطقه انقدر ناامن شده که کشورها دارند دیوار می کشند و گفتند پناهجو رد بشه دست به اسلحه می بریم. وضعیت اقتصادی اکثر کشورهای اطراف داغون هست. درسته اعتبار امریکا ضربه بزرگی دید ولی یک بمب بزرگ را هم فعال کرد و زد به چاک. این بمب منفجر بشه کل کشورهای اطراف پر از تروریست میشه. 20 هزار تروریست هم هنوز تو عراق و سوریه هستند. نتیجه اش میشه تضعیف قدرت های منطقه ای و ضربه زدن به امنیت جاده ابریشم چین و تضعیف امنیت روسیه و اروپا.
ناشناس۲۱۵۸۷۱۵۱۳:۳۴:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۲۹
۲۰ سال دیگه طالبان شروع به غنی سازی اورانیوم میکنه و ادعا میکنه مقاصد صلح آمیز داره. از سوی دیگه موشک سازی و موشک پرانی برد بلند رو با قدرت انجام میده. اون موقع چه خواهید گفت؟
ناشناس۲۱۵۸۷۶۲۱۴:۳۳:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۲۹
بربرهای وحشی با نقاب دینی بار دیگر حکومت را بدست گرفتند
ناشناس۲۱۵۸۷۶۸۱۴:۳۶:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۲۹
طالبان مواظب باشند تعصب و دينداري افراطي شان « وجدان انساني » را از آنان نگيرد و براي رسيدن به هدف ، وسيله را توجيه نكنند و در انظار جهانيان به نام دين و اسلام چنان نكنند كه تا حالا كرده اند مثل عمليات انتحاري .. انفجار .. قتل عام
ناشناس۲۱۵۸۸۰۲۱۵:۰۳:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۲۹
شاید هم آمریکا سناریوی کثیف جدیدی برای خاورمیانه طراحی کرده است..
ناشناس۲۱۵۸۸۹۵۱۶:۳۷:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۲۹
فلاکت بیشتر برای خاورمیانه البته اگه به شما بر نخوره
ناشناس۲۱۵۹۶۹۵۱۰:۲۰:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۳۰
هیچ فلاکتی بزرگ تر از توطئه های امریکایی نیست شک نکن
ناشناس۲۱۵۸۹۱۹۱۷:۰۶:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۲۹
شما چرا خوشحالی؟ توبه گرگ مرگ است آیا نباید از شیعیان هزاره حمایت کرد؟ واقعا جای تاسف است چرا دارید طالبان را تطهیر می کنید؟ خون ایرانیهای شهید که توسط طالبان انجام شد را فراموش کردید؟
ایران۲۱۵۸۹۵۶۱۷:۴۹:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۲۹
امریکا و اسراییل طالبان را آوردند تا ایران را وارد یک تنش کنند.
ناشناس۲۱۵۹۰۰۲۱۸:۴۷:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۲۹
جنگ با ایران. طالبان دشمن ماست و به زودی تجهیزش میکنند که علیه ما بجنگه. حالا ببین کی گفتم. اگه ایران برجام رو اجرا نکنه جنگ با طالبان رو در مرزهایش خواهد دید
ناشناس۲۱۵۹۱۷۱۲۱:۳۱:۰۸ ۱۴۰۰/۵/۲۹
یعنی اینکه در کشور افغانستان نیز احکام شریعت اسلام اجرا خواهد شد ؟
ناشناس۲۱۵۹۲۰۸۲۲:۱۶:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۲۹
یعنی از فردا میگن مشهد مال ماست سیستان مال ماست خلاصه صد رحمت به داعش جالب اینه که بعضا مسئولین محترم خوشحال ن ..
صفا۲۱۵۹۴۹۶۰۷:۵۱:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۳۰
مواد مخدر ارزان میشود و کیفیت ان هم بهتر خواهد شد. تا زمانیکه طالبان سرگرم سرکوب معترضان و گرفتن اسرای کافران هستند و مال آنها را تصاحب میکنند و بر روی تولید مخصوصا مواد مخدر مشغولند خطری برای کشورهای همسایه و جهان ایجاد نمکنند، ولی وقتی مستقر شدند شروع به باجگیری از کشورهای همسایه وتهدید آنها می‌کنند.
ناشناس۲۱۶۰۷۷۲۲۳:۲۴:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۳۰
هر کشور مال ماست چون که مال خدائی ماست
ناشناس۲۱۵۹۵۰۷۰۸:۰۷:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۳۰
یعنی تاریخ مصرف خاورمیانه تمام شده و حالا آمریکا در حال رها کردن این منطقه هست
امید آزادی۲۱۵۹۵۱۶۰۸:۱۴:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۳۰
فعلا" باید سکوت کرد و بازی امریکا و اسرائیل و قطر را دید. هوشیار باشیم تا آسیب به انقلاب و مردم نرسد.
ناشناس۲۱۵۹۷۸۹۱۱:۱۲:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۳۰
چه تحلیل مزخرفی!! طالبان با حمایت و چراغ سبز آمریکا اومد بر افغانستان حاکم شد. این همه تحلیل آبکی سرهم کردن لازم نداره
ناشناس۲۱۶۰۴۵۴۱۸:۱۸:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۳۰
حکومت طالبان یعنی یک حکومت اسلامی افراطی و متحجر و خونریز دیگر در منطقه.
ناشناس۲۱۶۰۶۷۳۲۱:۴۴:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۳۰
بنویسید طالبان ،بخوانید داعش .
ناشناس۲۱۶۰۹۶۸۰۶:۵۷:۴۷ ۱۴۰۰/۵/۳۱
القاعده در پاکستان داعش در سوریه و عراق طالبان در افغانستان. چه شود برای ایران!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین