جعبه سیاه افغانستان در دوحه است

  4000525014 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
جعبه سیاه افغانستان در دوحه است

گروه تعاملی الف - سید ابوالفضل هاشمی: امروز سوال های زیادی در میان افغان‌ها و کسانی که وقایع افغانستان را دنبال می‌کنند وجود دارد؛ آیا آنچه پیش از این درباره سقوط ولسوالی ها رخ داد و اکنون به شهرها کشیده شده است، نتیجه تبانی اشرف غنی و ملا عبدالغنی برادر؛ از رهبران و مذاکره کنندگان طالبان نیست؟ بدیهی است که پاسخی قطعی برای این پرسش وجود ندارد؛ اما پرداختن به آن نیز خالی از فایده نیست؛ زیرا این دغدغه اصلی آحاد ملت افغانستان است؛ کسانی که تاوان اصلی تبانی‌های پشت پرده، سیاست‌های اشتباه آمیز، تصمیم‌های قومی و رویکردهای فاشیستی رهبران دیروز و امروز را می‌پردازند.

سرعت پیشروی طالبان موجب برانگیخته شدن نگرانی‌های جدی درباره آینده دولت افغانستان شده است، این رویدادها در عین حال موجب بروز فجایع انسانی گسترده به ویژه برای مردم بی‌پناه شده است. صدها هزار نفر خانه و کاشانه خود را از دست داده اند و به کمک‌های آنی برای دست یافتن به سرپناه، آب و غذا نیاز دارند. اما این یک طرف ماجرا است. مساله مهمتر این است که در پی سقوط شهر زرنج در جنوب غرب افغانستان پنج شهر مهم و کلیدی در صفحات شمال کشور به اشغال طالبان درآمد. در این میان، رویدادهایی نیز به وقوع پیوست که پرسش‌ها و ابهام‌ها درباره این پیشروی‌های خیره کننده و سریع را دوچندان کرد. از جمله اینکه شهر ایبک؛ مرکز ولایت سمنگان بدون هیچ گونه درگیری به طالبان واگذار شد.

این در حالی است که شمال در افغانستان به طور سنتی پایگاه قدرت قومی طالبان محسوب نمی‌شود. اقوام ساکن این مناطق نیز از نظر ایدئولوژیک با طالبان میانه چندانی ندارند. با این حساب، طالبان برپایه چه قدرتی به کمک چه کسانی توانستند ظرف سه روز پنج شهر را اشغال کنند؟ این پرسشی است که پاسخ آن را تنها دولت اشرف غنی می داند؛ کسی که فرمانده اعلای قوای مسلح است و باید در برابر بحران جاری پاسخگو باشد. موضوع مهمی که اهمیت این پاسخگویی را افزایش می‌دهد این است که یکی از سخنگویان طالبان در جریان سقوط سریالی ولسوالی‌ها اذعان کرد که طالبان خشونت را افزایش نداده اند و این ولسوالی ها بدون درگیری به طالبان واگذار شده و این مهم در نتیجه مذاکره به دست آمده است.

او به جزئیات مذاکرات و طرف‌های شرکت‌کننده در آن اشاره‌ای نکرد؛ اما در همان زمان بسیاری از کارشناسان، در کنار زلمی خلیلزاد امریکایی، انگشت اتهام را به طرف دولت غنی نشانه رفتند. بعدا شماری از مقام های ارشد دولت به رهبری آقای غنی نیز اذعان کردند که سقوط ولسوالی ها نتیجه یک اشتباه استراتژیک و تصمیم بحث برانگیز شورای نظامی بود. با این حساب، آیا آنچه اکنون درباره شهرها به ویژه شهرهای شمال کشور به وقوع می‌پیوندد نیز نتیجه همان اشتباه است یا این سیاست اصولی دولت به رهبری آقای غنی برای قدرت بخشیدن به طالبان و تضعیف دشمنان قومی، سیاسی و سنتی خود می باشد؟ این سؤال مهم از آن حیث اهمیت دارد که طالبان پیشتر با اشغال ولسوالی خواجه بهاءالدین تخار در مرکز فرماندهی احمدشاه مسعود عکس گرفتند، پس از آن در اسپین بولدک قندهار هم در مهمانخانه جنرال رازق از ۴ خبرنگار میزبانی کردند؛ خبرنگارانی که بعد از بازگشت از مصاحبه با طالبان توسط امنیت ملی بازداشت شدند، و اخیرا نیز با اشغال شهر شبرغان و قصر افسانه‌ای مارشال دوستم که نماد قدرت او محسوب می‌شد، با پوشیدن لباس مارشالی وی، عکس یادگاری انداختند.

همه رهبران و فرماندهان یادشده، صرف نظر از اینکه اکنون در قید حیات هستند یا نه از نظر سیاسی، قومی و ایدئولوژیک در نقطه مقابل اشرف غنی و طالبان قرار می‌گیرند. یک مقام نظامی امریکا که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با رویترز گفته، جنگجویان طالبان طی 30 روز می‌توانند کابل را منزوی کرده و احتمالا آن را در 90 روز دیگر به تصرف خود درآورند. این مقام امریکایی ارزیابی جدید درباره مدت زمان تصرف کابل نتیجه دستاوردهای سریع طالبان پس از خروج نیروهای خارجی است. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا هم به تازگی گفته است که که جنگجویان طالبان در حال حاضر کنترل ۶۵ درصد خاک افغانستان را در دست دارند و ۱۱ مرکز ولایت را تصرف کرده و یا در محاصره خود دارند.

کاملا واضح است که طالبان در مسیر پیروزی نظامی قرار دارند؛ آنها روز به روز دایره سلطه شان را حتی در مراکز شهری گسترش می‌دهند. روزانه یک، دو تا سه مرکز شهری به دست آن گروه سقوط می‌کند. اما نکته این است که این پیشرفت‌ها وابسته به قدرت نظامی طالبان است یا برنامه‌ای است که برای تقویت و توسعه نفوذ آن گروه از سوی قدرت‌های غربی و در رأس آنها امریکا چیده شده است؟ به بیان بهتر، ارتش امریکا که پیش‌بینی کرده است ظرف سه ماه آینده کابل به دست طالبان سقوط می‌کند آیا این اظهارات یک پیش‌بینی مبتنی بر مطالعات نظامی است یا رخدادی است که باید بر پایه تبانی پیشین و پنهانی امریکا و طالبان در دوحه رخ دهد؟

ارتش امریکا در حالی این ارزیابی را منتشر می‌کند که علی القاعده و بر بنیاد تعهداتی که به دولت افغانستان سپرده باید در برابر موج تهاجم طالبان ایستادگی کند، از ارتش و نیروهای مسلح افغانستان در برابر ترور و تجاوز حمایت به عمل آورد یا دستکم اجازه فروپاشی این نیروها در برابر موج حملات بی رحمانه طالبان را ندهد؛ اما برخلاف این انتظارات و تعهدات، امریکا تماشاچی است؛ نه تنها تماشاچی؛ بلکه همچون کفتارها منتظر پیشرفت های چشمگیر طالبان برای دست یافتن به قدرت است.

اکنون حتی ناظران نظامی غربی هم اذعان می‌کنند که غرب و امریکا افغانستان را به طالبان فروختند، آنها به آرمان جمهوریت و قربانی‌های بزرگی که در این مسیر بر مردم افغانستان تحمیل شد خیانت کردند، آنان حتی شعارهای واضح خود در مبارزه با تروریسم و ایستادگی در برابر قدرت‌های حامی ترور در منطقه را زیر پا گذاشتند و بدتر از همه اینکه مردم و دولت افغانستان را در بدترین و بحرانی ترین شرایط به چالش می‌کشند. بر این اساس بدیهی است که طالبان کابل پایتخت را اشغال کنند. این اشغال در شرایطی رخ خواهد داد که امریکایی‌ها حتی نگرانی‌ها و هشدارهای پیوسته سیاستمداران و ناظران خودشان را هم نادیده می‌گیرند؛ در این میان، صدور بیانیه‌های کلیشه‌ای و مشمئزکننده سفارت امریکا در کابل در محکومیت اعمال و رفتارها و جنایت‌های طالبان هیچ ارزشی ندارد و کمترین کمکی به تغییر وضعیت بحرانی جاری نخواهد کرد.

البته در این میان نباید نادیده گرفت که امریکا پروژه سقوط افغانستان به دست طالبان را به کمک مزدوران و ایادی داخلی خود به سرانجام می‌رساند؛ رهبران، وزرا، فرماندهان پلیس، والی‌ها و دیگر مهره‌های دست نشانده و مزدوری که شهرهای مهم کشور را یکی پس از دیگری به طالبان واگذار می‌کنند، نیروهای امنیتی را به کشتن می‌دهند و یا به اسارت طالبان درمی‌آورند، صدها هزار نفر از مردم کشور را آواره و بی‌خانمان می‌کنند و بنیان‌های نظامی را که با خون مردم بنا شده است با دست خویش ویران می‌کنند. همه کسانی که در افغانستان زمینه‌های تحقق این خیانت بزرگ را تسهیل می‌کنند، مزدور امریکا هستند؛ به همین دلیل، همان کسانی که دیروز به دستور زلمی خلیلزاد بیش از ۵پنج هزار زندانی طالبان را از زندان‌های کشور آزاد کردند و حتی به شکایت‌های پیوسته خانواده‌های قربانی ترورها و جنایت‌های طالبان هم در این زمینه اعتنایی نکردند، امروز پروژه سقوط را به دستور اربابان خویش از واشنگتن به پیش می‌‌برد.

از سوی دیگر، شماری از رهبران سیاسی و جهادی پیش از این نسبت به عدم جدیت دولت مرکزی در تجهیز و تامین نیروهای شبه نظامی تحت امر آنها برای کمک به نیروهای امنیتی به منظور مقابله با طالبان شکایت کرده بودند. با این تفاصیل آیا آنچه پیش از این درباره سقوط ولسوالی‌ها رخ داد و اکنون به شهرها کشیده شده است، نتیجه تبانی اشرف غنی و ملا عبدالغنی برادر؛ از رهبران و مذاکره کنندگان طالبان نیست؟ بدیهی است که پاسخی قطعی برای این پرسش وجود ندارد؛ اما پرداختن به آن نیز خالی از فایده نیست؛ زیرا این دغدغه اصلی آحاد ملت افغانستان است؛ کسانی که تاوان اصلی تبانی‌های پشت پرده، سیاست‌های اشتباه آمیز، تصمیم‌های قومی و رویکردهای فاشیستی رهبران دیروز و امروز را می پردازند.

دامنه جنگ، جنایت، قساوت، کشتار و ناامنی و خشونت هر روز گسترش پیدا می‌کند، حریم امن شهرهای بزرگ و ولایت های کلیدی و استراتژیک هر روز ناامن تر می‌شود و نیروهایی که در خط مقدم دفاع از آرمان‌های اصیل مردم افغانستان و امنیت و آسایش آنها قرار دارند در تنگناهای سخت و رقت انگیزی به سر می‌برند. بر این اساس، چهره‌هایی که در زایش و افزایش بحران سهم دارند همین اکنون باید شناسایی و افشا شوند

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۵۲۲۲۹۰۷:۱۸:۱۶ ۱۴۰۰/۵/۲۵
جعبه سیاه در خود افغانستان است. فساد و قدرت طلبی در بین مسئولان افغانستان و از دست دادن پشتیبانی مردمی، عامل اصلی پیروزی طالبان بود.
ناشناس۲۱۵۲۲۳۲۰۷:۲۱:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۲۵
افغانستان نه موقعیت استراتژیک دارد و نه ذخایر سرشار نفت و گاز. آمریکا برای چه باید میلیاردها دلار برای حضور در افغانستان خرج کردن و جان سربازانش را به خطر بیاندازد؟
مهران۲۱۵۲۵۱۰۰۹:۵۶:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۲۵
این که چی دارد رو نمیدونم ولی این رو میدونم امریکایی ها الکی بیست سی سال هزینه و وقت صرف نکردن تا شوروی رو از افغانستان خارج کنند با تجهیز همین طالبان
ناشناس۲۱۵۲۵۲۱۱۰:۰۱:۰۸ ۱۴۰۰/۵/۲۵
یعنی آمریکا بعد از ۲۰سال اشغال افغانستان تازه اینو فهمیده!؟
ناشناس۲۱۵۲۷۸۳۱۲:۲۱:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۲۵
خیلی پرتی داداش . یک کم جغرافیا و کمی زمین شناسی افعانستان را مطالعه کن .ارزش ژئوپلتیک افعانستان هم قابل بررسی است .
ناشناس۲۱۵۳۱۶۵۱۵:۴۰:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۲۵
افغانستان سرشار از معادن گرانبهاست و امریکا و ناتو دقیقا می دانتسند کجاها باید پایگاههای خود را مستقر کنند واز منابع استفاده نمایند.
ناشناس۲۱۵۳۷۲۲۲۰:۲۷:۲۷ ۱۴۰۰/۵/۲۵
پیشنهاد می کنم اگر اهل مطالعه نیستید،لااقل مستند بیست سال رو ببینید.
ناشناس۲۱۵۲۲۳۳۰۷:۲۲:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲۵
در اینکه اشرف غنی مهره آمریکا بود، شکی نیست.
ناشناس۲۱۵۲۳۷۵۰۸:۵۷:۰۲ ۱۴۰۰/۵/۲۵
طالبان هم مهره چین و روسیه و کره شمالی و ونزوئلاس
ناشناس۲۱۵۲۸۳۳۱۲:۳۹:۲۷ ۱۴۰۰/۵/۲۵
مثلا یک چیزی گفتی که جواب داده باشی؟
ناشناس۲۱۵۳۹۸۱۲۲:۴۴:۵۸ ۱۴۰۰/۵/۲۵
همه میگن پاکستان، شما هم شک نکنید.
ناشناس۲۱۵۲۲۳۵۰۷:۲۳:۳۶ ۱۴۰۰/۵/۲۵
پاکستان، عربستان و امارات امارت اسلامی طالبان را به رسمیت شناختند!
ناشناس۲۱۵۳۰۹۲۱۵:۰۰:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۲۵
وافغانستان را خواهند ساخت!!
ناشناس۲۱۵۲۲۳۷۰۷:۲۴:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۲۵
طالبان چه گونه می خواهد افغانستان را با روشهای دوران جاهلیت اداره کند؟
ناشناس۲۱۵۲۷۳۱۱۱:۴۹:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۲۵
به شیوه و پشتیبانی عربستان و امارات و پاکستان.
ناشناس۲۱۵۲۲۳۹۰۷:۲۸:۱۵ ۱۴۰۰/۵/۲۵
آمریکا، عربستان، امارات به کمک پاکستان طالبان را در بیخ گوش ایران بنا کردند، تا نفوذ ایران را در منطقه زمین گیر کنند. تا این که ایران توجه اش از اطراف مدیترانه و دریای سرخ به مرز شرقیش معطوف شود.
ناشناس۲۱۵۲۲۴۴۰۷:۳۵:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۲۵
بزرگترین پیروزی سیاست امریکا و عرب ها بود و در آینده همان وضع یمن برای ما رقم خواهد خورد اما شدید تر و باید منتظر حوادث تلخ در اینده بود
امیر۲۱۵۲۲۵۴۰۷:۴۵:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۲۵
فساد جنگ سالاران کار کشته ی دوره اشغال شوروی، کاخ نشینی و کاروان لندکروزهای ضد گلوله در کشوری فقیر، فساد بالای اداری، سپردن امورات امنیتی و نظامی به بیگانگان، ترور فرماندهان و خبرنگاران طی چند ماه پیش و.. انتظاری جز این سرنوشت نیست. به غرب و آمریکا و روسیه و چین و .. امید داشتن، همان طاغوت هست و نتیجه آن عدم آرامش و امنیت. عدالت و آرامش در سایه توحید و خدمت به مردم و امانت دانستن مسیولیت در عمر کوتاه انسانی است که همه روزگاری پاسخگو خواهیم بود.
ناشناس۲۱۵۲۲۶۸۰۸:۰۱:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲۵
موسی ابومرزوق معاون رییس دفتر سیاسی حماس در توئیتی قدرت گرفتن طالبان در افغانستان را به این گروه تبریک گفت.
ناشناس۲۱۵۲۲۹۴۰۸:۱۷:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۲۵
افغانستان در حال پيشرفت بود هر چند كند ! دنياي غرب براي اين كه منافعش تامين بشود تصميم گرفت حكومتي را راس كار بگذارد كه تجربه اش را .. داشت!
ناشناس۲۱۵۲۳۶۹۰۸:۵۴:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۲۵
آمریکا چی کار داره به ۴ تا پابرهنه گرسنه لنگ ببند و خنجر ببند
ناشناس۲۱۵۲۶۸۰۱۱:۲۱:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۲۵
ایرانیها هم تا دوره قاجار همینجوری بودند
به افرید۲۱۵۲۳۶۶۰۸:۵۳:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲۵
عزیزم کابل سقوط کرد سه ماه تحلیلگران یعنی باد هوا، در یک هفته نسخه همه افغانستان پیچیده شد رفت،درس عبرت باشه برا همه وابستگان
ناشناس۲۱۵۲۳۹۶۰۹:۰۷:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۲۵
تحلیلتان تاریخ گذشته است طالبان دیروز کابل را گرفت تمام شد رفت
ناشناس۲۱۵۲۶۳۳۱۱:۰۱:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۲۵
جعبه سیاهی وجود ندارد. طالبان پایه قدرت مردمی دارد ولی دولت اشرف غنی نداشت. در عراق هم به محض خروج آمریکا باعث مسلط خواهد شد.
ناشناس۲۱۵۲۸۶۱۱۲:۵۱:۱۷ ۱۴۰۰/۵/۲۵
غنی افغانستان به هیچ فروخت، اون ارتش چرا با این فضاحت متلاشی شد، چرا کسی مقاومت نکرد، چه کسی دستور فرار داده بود؟؟
ناشناس۲۱۵۲۹۳۰۱۳:۲۱:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۲۵
طالبان با پولهاي فراوان قطر در افغانستان پيروز شد ظاهرا بخچه پو پول را به واليان وفرماندهان نظامي تحويل ميدادند وشهر را تحويل مي گرفتند
ناشناس۲۱۵۳۱۰۳۱۵:۰۷:۴۷ ۱۴۰۰/۵/۲۵
مرگ بر دولت نا مردان امریکا مرگ بر طالبان مرگ به خائنان به افغانستان
ناشناس۲۱۵۳۴۱۴۱۷:۲۰:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۲۵
بالاخره طالبان جنبش اصیل مردمی هست یا مزدور آمریکا؟؟؟؟
كاوه۲۱۵۳۴۵۹۱۷:۴۱:۰۹ ۱۴۰۰/۵/۲۵
طالبان ساخته دست امپرياليسم غارتگر است و براي زمين گير كردن ايران و كشورهاي آسياي ميانه است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین