گفت‌وگوی وزرای خارجه عربستان و آمریکا/اتهام‌پراکنی بلینکن علیه ایران

  4000519016

وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با وزیر خارجه عربستان سعودی بار دیگر بدون ارائه هیچ‌گونه مستنداتی به بیان اتهامات اثبات‌نشده علیه ایران پرداخت.

گفت‌وگوی وزرای خارجه عربستان و آمریکا/اتهام‌پراکنی بلینکن علیه ایران

به گزارش فارس، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه (به وقت تهران) با همتای سعودی خود، «فیصل بن فرحان» درباره تحولات منطقه گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در بیانیه‌ای درباره این تماس تلفنی خاطرنشان کرده است: «طی این تماس تلفنی، دو دیپلمات ضمن بحث درباره برجسته‌ترین تحولات منطقه به بررسی روابط راهبردی میان عربستان سعودی و آمریکا و روش‌های تقویت آن در تمام زمینه‌ها پرداختند.»

دفتر بلینکن در بیانیه‌ای تصریح کرد که دو طرف درباره آنچه «حمله ایران به کشتی مرسر استریت» خوانده شده رایزنی کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «وزیر خارجه آمریکا و وزیر خارجه عربستان سعودی درباره امنیت منطقه و حمله ایران به کشتی مرسر استریت در دریای عربی رایزنی کردند.»

«آنتونی بلینکن» ساعتی قبل‌تر در جلسه شورای امنیت هم بدون ارائه هیچ‌گونه مستنداتی اتهام مشابهی علیه ایران مطرح کرد و گفت: « یک کشتی تجاری که که در شمال دریای عرب (دریای مکران) در آب‌های بین‌المللی بود توسط پهپادهای انتحاری مورد حمله قرار گرفت. این حمله به مرگ دو نفر انجامید. بر اساس اطلاعات موجود ما اطمینان داریم که ایران این حمله غیرموجه را ترتیب داده است».

صبح جمعه هشتم مردادماه، گروه نظامی انگلیسی موسوم به «عملیات‌های تجاری دریایی» در بیانیه‌ای کوتاه مدعی شد که یک کشتی شامگاه پنجشنبه در دریای عمان هدف قرار گرفته است. بعد از آن، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که کشتی مذکور تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بوده و در فاصله ۲۸۰ کیلومتری بندر «الدقم» هدف حمله قرار گرفته است.

عصر همان روز نیز شرکت «زودیاک ماریتایم» که متعلق به «ایال عوفر» میلیاردر صهیونیست و مستقر در لندن است، اعلام کرد که دو نفر از خدمه این کشتی تجاری با نام مرسر استریت در پی حمله به آن، کشته شدند.

مقام‌ها و رسانه‌های رژیم صهیونیستی تنها ساعاتی بعد از وقوع این حادثه بدون ارائه هیچ‌گونه مستنداتی مدعی شدند که ایران عامل حمله به کشتی تجاری مرسر استریت بوده است.

آنتونی بلینکن و «دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز به پیروی از رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که ایران در انجام این حمله دست داشته است.

در واکنش به فضاسازی سیاسی صهیونیست‌ها و برخی کشورهای غربی، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهامات مطرح شده علیه تهران درباره این کشتی را بی‌اساس توصیف و آن را به شدت محکوم کرد.

وی گفت: «قابل توجه است که این حادثه تنها چند روز قبل از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران که جلوه‌ای از انتقال دموکراتیک قدرت در ایران است، سناریوسازی شده است». 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران به تامین امنیت آبراه راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز کاملا متعهد است و آن را جزیی از امنیت خود دانسته و کماکان آماده مشارکت با کشورهای منطقه در زمینه ایجاد، استقرار و تضمین پایداری نظام امنیت دسته‌جمعی در منطقه است و در عین حال در دفاع از حقوق حاکمیتی خود در این حوزه حتی اندکی تردید نخواهد کرد».

روسیه، ادعاهای مقام‌های کشورهای غربی را متناقض دانسته و با آن مخالفت کرده است. «دیمیتری پولیانسکی»، معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد چهارشنبه گذشته گفت: «اطلاعات متناقض زیادی در گردش است. در یک تحلیل از مسائل "بسیار محتمل" صحبت شده که ما کاملاً آن را رد می‌کنیم. لازم است حقایق را روشن کنیم... لازم نیست بدون داشتن مستندات قطعی از آنچه رخ داده جمع‌بندی‌های عجولانه انجام دهیم.»

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد هم به بیانیه‌های متناقض انگلیس و آمریکا درباره این موضوع اشاره کرده و آن را مشکوک دانسته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین