ورود آتش نشانان زن به شهرداری از اواخر پاییز/بیمه آتش نشانان به کجا رسید؟

  4000519015

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در خصوص ورود آتش نشانان زن، میانگین رسیدن آتش نشانان به محل حادثه، بیمه و ... توضیحاتی ارائه کرد.

ورود آتش نشانان زن به شهرداری از اواخر پاییز/بیمه آتش نشانان به کجا رسید؟

به گزارش فارس، برخی از ساختمان‌ها در کلان شهر تهران ناایمن هستند. چند سالی است که شهرداری تهران اقدام به شناسایی ساختمان‌های ناایمن کرده است و بازدیدهای مکرر از ساختمان‌ها انجام می‌شود. قرار بود که اسامی ساختمان‌های ناایمن در شهر بر روی سامانه قرار گیرد اما تاکنون این امر رخ نداده است. 

همچنین در محدوده‌هایی از شهر، حرکت خودروهای سنگین آتش‌نشانی سخت است و قرار بود که خودروهای سبکی را مجهز به تجهیزات آتش‌نشانی کرده و در این محدوده‌ها(بافت فرسوده؛ معابر باریک و..) به کار بگیرند. 

شهروندان در حال حاضر برای اینکه خبر دهند آتش‌سوزی رخ داده باید با سامانه 125 تماس حاصل کنند. قرار بود که اقداماتی صورت گیرد و افرادی که داوطلب هستند با آتش‌نشانی هماهنگ و طی یکسری اقدامات، در صورتی که در خانه‌ای حریق رخ داد، مستقیماً آتش‌نشانی مطلع شود. 

با توجه به اینکه شغل آتش‌نشانی سخت و زیان‌آور است، آتش‌نشانانی که بیمه تأمین اجتماعی دارند برای بازنشستگی خود از 10 سال سنوات ارفاقی استفاده کرده و آتش‌نشانانی که بیمه شهرداری دارند فقط پنج سال از سنوات ارفاقی استفاده می‌کنند. قرار بود که این مشکل برطرف شود حتی لایحه‌ای هم در این زمینه به مجلس شورای اسلامی رفته است.

در خصوص وضعیت شهر در مواقع بروز حادثه، ساختما‌ن‌های ناایمن، توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی، مزاحمین تلفنی 125، ایمنی هیئات مذهبی برای محرم با مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به گفت وگو نشستیم.

قرار بود ناوگان خودروهای سبک مجهز به تجهیزات آتش‌نشانی در تهران ایجاد شود، در این زمینه توضیح می‌دهید که کار به کجا رسیده است؟

چند روز پیش افتتاح ایستگاه آتش‌نشانی داشتیم و همچنین یک ساختمان جدید مرکز آموزش را افتتاح کردیم. 

120 دستگاه خودروی سبک تویوتا به ناوگان اضافه می شود/60 دستگاه تا 2 ماه آینده و الباقی تا پایان پاییز

بله، قرار بود که خودروهای سبک وارد ایستگاه‌ها شوند، البته که ما خودروهای سبک تویوتا را در برخی از ایستگاه‌ها داشتیم که آنها را مجهز کرده بودیم و در بافت‌های فرسوده و معابر تنگ و باریک از آنها استفاده می‌کردیم، چرا که کوچک بودند و خدمات رسانی راحت تر انجام می شد. قرار بود 120 دستگاه خودروی سبک تویوتا به ناوگان اضافه شود. به تدریج 60 خودرو وارد می‌شود و فکر می‌کنم که نزدیک به دو ماه طول بکشد و 60 خودروی دیگر هم تا پایان پائیز اضافه خواهد شد. اینها خودروهای سبک اطفای حریق هستند و در جاهایی که تردد سخت است از آنها استفاده می‌شود. 

هزینه‌های صرف شده برای این خودروها چقدر است؟

تغییر از لحاظ ساختاری/نصب تجهیزات خاص

برخی تجهیزات خریداری شده و پمپ‌های خاصی هم روی خودروها نصب شده، البته از لحاظ ساختاری هم تغییراتی در خودرو ایجاد شده که این کار توسط کارشناسان انجام شده است. 

قرار بود که تعدادی آتش‌نشان زن جذب شهرداری تهران شوند، پروسه طولانی شده است، آیا مشکلی برای جذب ایجاد شده است؟ در این باره توضیح ‌دهید.

کرونا آزمون کتبی آتش نشان زن را 3 ماه به تعویق انداخت/ورود آتش نشان زن به شهرداری  تا اواخر پائیز امسال

به دلیل کرونا، آزمون کتبی سه ماه به تعویق افتاد. در حال حاضر آزمون برگزار شده و به زودی نتایج آن مشخص می‌شود. بعد از آن هم آزمون علمی و سایر موارد انجام می‌شود. فکر می‌کنم که تا اواخر پائیز سال جاری، آتش‌نشانان زن وارد شهرداری شوند. 

در صورت توسعه ایستگاه‌های بیشتری را برای  آتش نشان زن درنظر می‌گیریم

در حال حاضر یک ایستگاه که از لحاظ ساختار سازه‌ای مناسب است و ملاحظات لازم هم درنظر گرفته شده ، آتش‌نشانان زن در آنجا مستقر شوند، در صورتی که طرح جذب آتش‌نشانان زن توسعه پیدا کند، ایستگاه‌های بیشتری را برای این افراد درنظر می‌گیریم. برای حضور آتش‌نشانان زن باید ملاحظاتی درنظر گرفته شود، اما تأکید دارم که حضور آتش‌نشانان زن در سازمان آتش‌نشانی یک نیاز برای شهر است.

در حال حاضر تعداد کمی آتش‌نشان زن جذب می‌کنیم/دامنه حوادث ما فقط مربوط به آتش‌سوزی نیست

دامنه حوادث ما فقط مربوط به آتش‌سوزی نیست، حوادثی در شهر رخ می‌دهد که اگر آتش‌نشان زن داشته باشیم  راحت تر می توانیم خدمت رسانی کنیم. در حال حاضر تعداد کمی آتش‌نشان زن جذب می‌کنیم و در صورت خروجی مثبت، کار توسعه می‌یابد. 

 شهرداری کرج در گذشته ۱۲ نیروی زن آتش نشان داشت که در حال حاضر این تعداد به ۱۶ نفر رسیده است

بخش زیادی از فعالیت های خانم ها در آتش نشانی، توجه به خانه های ایمنی و دوام در سرای محلات است که برای محل استقرار آتش نشانان زن در نظر گرفته شده است البته قبل از شهرداری تهران،  شهرداری کرج در گذشته ۱۲ نیروی زن آتش نشان داشت که در حال حاضر این تعداد به ۱۶ نفر رسیده است.در کرج ساختمانی به صورت مجزا مخصوص زنان آتش نشان ساخته شد که نوع برنامه ریزی انجام شده تجربه موفقی نبود.

 در مأموریت ها آتش نشانان زن با آقایان اعزام می شوند/تا زمان کسب تجربه لازم فرماندهی عملیات با آقایان خواهد بود

در طرح جذب آتش نشانان زن در تهران، ایستگاه ۷۷ ستارخان را برای شروع برای این کار اختصاص دادیم. ساختمان دو قسمت دارد و دو تیم در آنجا فعالیت می کنند که در مأموریت ها آتش نشانان زن با آقایان اعزام می شوند. البته تا زمان کسب تجربه لازم فرماندهی عملیات با آقایان خواهد بود. در گام بعدی طرح جذب آتش نشانان زن هر منطقه عملیاتی می تواند یک گروه آتش نشانان زن داشته باشد البته تاکید می کنم که سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در استخدام خانم ها نگاه تبعیص آمیزی نداشته است.

کار جذب از سال گذشته آغاز شد/  آگهی در روزنامه داده شد 

همچنین خانم های داوطلب ورود به سازمان آتش‌نشانی علاوه بر شرکت در آزمون علمی باید در دیگر تست ها نیز شرکت کنند  و خانم های آتش نشان باید در آزمون های ورزشی نیز شرکت کنند. کار جذب از سال گذشته آغاز شد و در ابتدا برای جذب آتش نشانان آگهی در روزنامه داده شد و روند ثبت نام ۱۵ روز به طول انجامید. برای استخدام نیز  بر مواردی مانند شرایط سنی مناسب، دارا بودن مدرک کارشناسی در نظر گرفته شد.

یکی از مشکلات اساسی آتش‌نشانان در شهرداری تهران موضوع بیمه سخت و زیان‌آور است، برای آتش‌نشانان با بیمه شهردار سنوات ارفاقی 10 سال درنظر گرفته نمی‌شود. قرار بود که اقداماتی در این زمینه انجام شود، کار به کجا رسید؟

در 2 سال گذشته 80 آتش نشان بازنشسته شد/تأمین اجتماعی مصوبه‌ای دارد که برای مشاغل سخت و زیان‌آور، افرادبا 20 سال کار و 10 سال سنوات ارفاقی بازنشسته می‌شوند

ما طی دو سال گذشته 80 آتش‌نشان داشتیم که متقاضی بازنشستگی بودند و با استفاده از شرایط سخت و زیان‌آور بودن و با خدمت 24 تا 25 سال با 30 روز حقوق بازنشسته شده‌اند، همچنین تأمین اجتماعی مصوبه‌ای دارد که برای مشاغل سخت و زیان‌آور، افرادبا 20 سال کار و 10 سال سنوات ارفاقی بازنشسته می‌شوند.

طرح شورای عالی استان ها در مجلس در نوبت رسیدگی است/طرح عادی بررسی می شود

البته طرحی هم از سوی شورای عالی استان‌ها به مجلس ارائه شده و در نوبت رسیدگی است، اما چون فوریت نداشته، در نوبت عادی است تا بررسی شود.

در کلان‌شهر تهران تعدادی ساختمان ناایمن وجود دارد. شهرداری تهران بیش از 30 هزار ساختمان ناایمن را تاکنون شناسایی کرده است. قرار بود که اسامی ساختمان‌های ناایمن بر روی سامانه قرار گیرد، اما تاکنون این امر رخ نداده است، در این باره توضیح می‌دهید؟

شناسایی ساختمان های ناایمن در حال انجام است/محدوده اختیارات ما مشخص است/قرار بود که اسامی اعلام شود ولی تاکنون این امر رخ نداد

پایش ساختمان‌های ناایمن از سوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در حال اجراست و همواره ادامه دارد، اما اختیارات قانونی ما محدود است، ما فقط بازدید می‌کنیم و ابلاغ انجام می‌شود. البته قرار بود که اسامی اعلام شود ولی تاکنون این امر رخ نداده است. اگر نهادهای مربوطه اعلام کنند، این امر انجام می‌شود.

ساختمان ایمن چند سال پیش می توانند در حال حاضر ناایمن شده باشد/ مالک الزامی ندارد که ساختمان را ایمن کند/فقط می‌توانیم ساختمان های ناایمن را شناسایی و ابلاغ کنیم

البته در برخی جاها اعلام می‌شود که شهرداری ساختمان‌های ناایمن را در صورتی که جان شهروندان در خطر است ایمن کند. البته اقداماتی صورت می‌گیرد اما فکر کنید برای این کارها چقدر پول لازم است. همین جا بهتر است یک نکته‌ای را عرض کنم. ساختمانی که چند سال پیش ایمن بوده و پایان کار هم دریافت کرده، شاید در حال حاضر ناایمن شده باشد. ما وقتی بازدید انجام می‌دهیم متوجه می‌شویم که ساختمان ناایمن است، اما مالک الزامی ندارد که ساختمان را ایمن کند، چرا که پایان کار را دریافت کرده است، ما هم فقط می‌توانیم ساختمان را شناسایی و ابلاغ کنیم. 

قرار بود سیستتم مانتیورینگ آنلاین راه‌اندازی شود و مالکانی که خودشان می‌خواهند طی هماهنگی با آتش‌نشانی به صورت آنلاین به مانتیوترینگ متصل شوند و زمانی که حادثه‌ای رخ داد دیگر نیاز به تماس با 125 نباشد، کار در این زمینه به کجا رسید؟

آگهی مناقصه منتشر شد/وارد فاز اجرایی شدیم/شرکت‌های زیادی پای کار آمدند/امسال حتماً سیستم مانیتورینگ آنلاین راه‌اندازی می‌شود

وارد فاز اجرایی شده‌ایم. آگهی مناقصه در روزنامه کثیرالانتشار منتشر شد. شرکت‌های توانمندی برای این کار لازم است و شرکت‌هایی که حائز شرایط باشند انتخاب می‌شوند. کار اجرایی آغاز شده و فکر می‌کنم که در نیمه دوم سال جاری بتوان این کار را به طور کامل عملیاتی کرد. شرکت‌های زیادی پای کار آمدند. پیشنهادات بررسی می‌شود و درنهایت کار آغاز می‌شود. امسال حتماً سیستم مانیتورینگ آنلاین راه‌اندازی می‌شود.

سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران هر ساله در هنگام محرم بازدیدی از هیئات مذهبی دارد و مکان‌های ناایمن را اعلام می کند، آیا امسال هم این اقدام صورت گرفته است؟

از هیئات می‌خواهیم که پذیرای نیروهای آتش‌نشانی باشند/ مأموران آتش‌نشانی در برخی نقاط شهر مستقر هستند

بله امسال هم بازدیدهایی انجام و مراجعات صورت خواهد گرفت. ما همین‌جا از هیئات می‌خواهیم که پذیرای نیروهای آتش‌نشانی باشند و نکات ایمنی را رعایت کنند. ما هر ساله نه زیاد اما با تعداد کمی آتش‌سوزی روبه‌رو هستیم، مخصوصاً هیئت‌هایی که به صورت برزنتی هستند. اما ما بازدید می‌کنیم و حتی مأموران آتش‌نشانی در برخی نقاط شهر مستقر هستند تا خدای نکرده در صورت بروز حادثه به محل اعزام شوند.

در حال حاضر میانگین رسیدن آتش‌نشانی به محل حادثه چقدر است؟ آیا با نُرم جهانی فاصله داریم؟

 میانگین رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه چهار دقیقه و 13 ثانیه است/ترافیک باعث تأخیر می‌شود

امسال میانگین رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه چهار دقیقه و 13 ثانیه است و میانگین خوبی است. البته به این معنا نیست که در  همه جا ما 4 دقیقه‌ای می رسیم. در برخی جاها ترافیک باعث تأخیر می‌شود، اما میانگین رسیدن به محل حادثه کم است. البته ما  در مکان‌های پرتردد با تراکم جمعیت بالا امکانات خوبی داریم و سعی می‌کنیم که در فاصله کوتاهی به محل حادثه برسیم.

رایزنی برای تامین زمین/تا پایان سال 1402 به 145 ایستگاه آتش‌نشانی می‌رسیم

در حال حاضر 132 ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد و تا پایان سال به 136 ایستگاه می‌رسیم. زمین‌هایی که در برخی مکان‌ها نیاز است، اگر شهرداری‌های مناطق طی رایزنی‌ها دراختیار ما قرار دهند، تا پایان سال 1402 به 145 ایستگاه آتش‌نشانی می‌رسیم و قطعا میانگین رسیدن به محل حادثه کمتر می‌شود. اما باز هم می‌گویم که عوامل پیش‌بینی‌نشده‌ای مانند ترافیک و سایر موضوعات هم می‌تواند باعث تأخیر در رسیدن به محل حادثه باشد، اما در کل، نُرم خوبی داریم.

در  خصوص مزاحمین تلفنی با 125 توضیح می‌دهید؟

خشی از تماس‌هایی که با آتش نشانی انجام می‌شود مربوط به فعالیت‌های ما نیست

مزاحمت‌ها دیگر مانند گذشته نیست. به هر صورت تکنولوژی هم  کمک کرده است و به ندرت با این مسئله روبه‌رو هستیم. اما بخشی از تماس‌هایی که با سازمان انجام می‌شود مربوط به فعالیت‌های ما نیست، مربوط به زمینه‌ کاری دیگر مانند پلیس، اورژانس، آب و برق و... است، اما این تماس‌ها با آتش‌نشانی صورت می‌گیرد.

ماجرای تمساح چیتگر/تمساح در دمای هوای تهران در زمستان نمی‌تواند دوام بیاورد

البته ما موضوعاتی هم مانند حضور حیوانات که باعث مزاحمت برای شهروندان می‌شود را هم داریم و البته در برخی نقاط هم مار دیده شده است که کم بوده است. همین چند وقت پیش هم اعلام شد که در دریاچه چیتگر تمساح دیده شده است. ما کلا محل را پایش کردیم و درنهایت مشخص شد که تمساح نبوده و یک لجن‌خوار بوده است و محیط زیست هم اعلام کرد تمساح در دمای هوای تهران در زمستان نمی‌تواند دوام بیاورد. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین