اقدام بی‌سابقه اژه‌ای/ طرح صیانت به صحن مجلس بازمی‌گردد؟/ سردرگمی درباره زمان معرفی کابینه/ نخستین انتظار مردم از معاون اول رئیسی/ پرسش قالیباف درباره انتخاب وزرا

  4000517083 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

اقدام بی‌سابقه اژه‌ای/ طرح صیانت به صحن مجلس بازمی‌گردد؟/ سردرگمی درباره زمان معرفی کابینه/ نخستین انتظار مردم از معاون اول رئیسی/ پرسش قالیباف درباره انتخاب وزرا

رکوردشکنی دوباره کرونا در ایران

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته در کشور متاسفانه ۵۴۲ نفر به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست دادند؛ این در حالیست که بالاترین آمار فوتیهای روزانه کرونا در کشورمان مربوط به ششم اردیبهشت ماه امسال و با ۴۹۶ فوتی بوده است.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته تعداد موارد شناسایی شده کووید ۱۹ نیز در کشور رکورد زده است. رکورد شکنی دوباره واکسیناسیون با تزریق بیش از ۵۲۸ هزار دُز واکسن را نیز در شبانه روز گذشته شاهد هستیم.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۱۲ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۵۸۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۷۲ هزار و ۳۷۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۹۵۸ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۶۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۱۰۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۷۲۹ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۴۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۴ هزار و ۱۵ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

نگران آمدن سویه «لامبدا» به ایران هستیم/ نذر بهداشتی در ایام محرم داشته باشید

آخرین اطلاعات علمی درباره «کرونای دلتا»/ویژگی خاص ویروس هندی چیست؟

***

اقدام بی‌سابقه اژه‌ای

نعمت احمدی، حقوقدان اصلاح‌طلب در اعتماد نوشت: «بازديد سرزده  و چند ساعته رياست محترم قوه قضاييه از زندان اوين بندهاي دو الف - 209 - 241 - در تاريخ قضايي ايران بی سابقه است، تاكنون هيچ‌يك از روسای سابق قوه قضاييه بازديد اينچنينی از بخش‌هاي امنيتي زندان اوين نداشته و به صورت چهره به چهره با برخی از متهمان بازداشت موقت و امنيتي برخورد و ملاقات نداشته‌اند.

حضور چندساعته آقاي محسنی اژه‌ای در زندان اولين و بازديد از بندهاي امنيتي را بايد در ادامه نحوه تعامل و درخواست ايشان از فعالين اين حوزه كه نظريات اصلاحي خود را در اختيار رييس قوه قضاييه بگذارند، گذاشت.

نمي‌دانم در گذشته روساي قوه قضاييه با متهمان بازداشت شده تحت قرار آن هم امنيتي، به صورت رودررو در زندان ملاقات داشته‌اند و پاي صحبت زندانيان نشسته‌اند، تا جايي كه به هنگام حضور در بندهاي امنيتي كه اداره هر بخش از آن در زندان اوين تعريف خاص خود و مسوول ويژه‌اي دارد مانند بندهاي امنيتي كه زير نظر وزارت اطلاعات مي‌باشند يا بندهايي كه زير نظر حفاظت و اطلاعات سپاه پاسداران قرار دارند در گذشته ملاقات سرزده از طرفين مسوولان در زندان وجود نداشت و شنيده مي‌شد كه قبلا عده‌اي از زندانيان به صورت ويژه با مسوولان احيانا ملاقات داشته‌اند اما اينكه مسوولي در حد رييس قوه قضاييه در بندهاي امنيتي حضور پيدا كند و از زندانيان تعداد روزهاي بازداشتي را جويا شود و در همين زمينه خواستار توضيحات لازم از سوي مقامات قضايي و ضابطين بشود براي اولين‌بار است كه اتفاق مي‌افتد...

مدتي قبل رياست محترم قبل قوه قضاييه آقاي رييسي از زندان بزرگ تهران- فشافويه- بازديدي داشتند. خبر اين بازديد را از موكلين زنداني‌ام در اين بازداشتگاه شنيدم. نوع بازديد رياست قبلي از زندان با رييس قوه جديد آن هم با زندانيان عادي كاملا فرق داشت و كساني با رييس قوه در گذشته ملاقات داشتند كه از قبل از اين ملاقات مطلع و در جريان قرار گرفته بودند حال اينكه در ملاقات روز جمعه رياست فعلي كاملا سرزده بوده است و همين كه پرونده شش متهم شناخته‌شده اخير كه چند روزي بازداشت بودند مورد توجه قرار گرفت نشانه اين است كه كشتی بان را سياستي ديگر در پيش است و توقع از مديران ميانی اين است به حرمت تابوشكنی رياست قوه و بازديد ايشان از بندهاي امنيتی، ترتيبی اتخاذ كنند كه نتيجه اين بازديد را ظرف چند روز آينده ببينيم.»

***

طرح صیانت به صحن مجلس بازمی‌گردد؟

مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به درخواست تعدادی از نمایندگان برای لغو اصل هشتاد و پنجی شدن طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی از تقدیم این طرح به هیئت رئیسه مجلس خبرداد و گفت: با توجه به این که رای گیری برای بررسی طرح مذکور ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی زمانی انجام شد که پس از وقت استراحت مجلس بود و از آنجایی که معمولا بلافاصله پس از وقت استراحت طرحی برای رای گیری مطرح نمی‌شود، لذا تعدادی از نمایندگان در صحن علنی حضور نداشتند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: بنابراین به دلیل حضور نداشتن تعدادی از نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و نیز با توجه به این که اصل هشتاد و پنجی شدن آن  فقط ۱۲۱ رای آورده است که به نظر می رسد نظر اکثریت مجلس نیست، تعدادی از نمایندگان درخواست لغو این مسئله و بررسی آن به صورت عادی را دارند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: این درخواست که به امضای بیش از ۲۰ نفر از نمایندگان رسیده است تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده و امیدواریم با رای آوردن این طرح، بررسی طرح فضای مجازی ذیل اصل ۸۵ لغو و این طرح به صورت عادی بررسی شود.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس افزود: با عادی شدن روال این طرح، امیدواریم با شروع کار دولت جدید، دولت نیز در زمان مقتضی لایحه ای تدوین کند تا ان شاء الله این مسئله با رعایت همه جوانب آن مورد بررسی و قانونگذاری قرار گیرد.

گفتنی است در پایان جلسه علنی امروز درخواست نمایندگان در این زمینه اعلام وصول شد.

***

نخستین انتظار مردم از معاون اول رئیسی

عصر امروز و با گذشت سه روز از تحلیف، نخستین احکام توسط سیدابراهیم رئیسی صادر و غلامحسین اسماعیلی به سمت رئیس دفتر رئیس جمهور و محمد مخبر به سمت معاون اول رئیس جمهور منصوب شدند.

غلامحسین اسماعیلی در زمان ریاست رئیسی بر قوه قضائیه رئیس حوزه ریاست بود و این حکم به معنای ادامه همکاری وی با رئیسی در جایگاه جدید است.

اما محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بود که تولید واکسن برکت از دستاوردهای این نهاد بوده است. مخبر از ابتدای آزمایش و تولید واکسن برکت وعده های مختلفی برای تولید انبوه این واکسن به مردم داد که آخرین وعده او وعده تولید حداقل 50 میلین دوز تا پایان شهریور است.

نخستین انتظار مردم از رئیسی و معاون اول او این است که حداقل به این وعده خود پایبند باشند و تا پایان شهریورماه 50 میلیون دوز واکسن برکت تولید کنند تا فاجعه کنونی کرونا اندکی تسکین پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

محمد مخبر معاول اول رئیس‌جمهور شد

غلامحسین اسماعیلی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

***

پرسش قالیباف درباره انتخاب وزرا

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در آیین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی با اشاره به تجربه 40 ساله مدیریتی خود عنوان کرد: هرکجا اتفاق و تحولی در حوزه علمی یا مدیریتی رخ داده جایی بوده که مردم کار را به درستی انجام داده اند و هرگاه ارتباط منطقی میان دانشگاه و صنعت برقرار شد و صاحبان اصلی کار وارد میدان شدند، موفق بوده ایم اما متأسفانه عمدتا در مدیریت ها از افراد متخصص در حوزه ها فاصله گرفته ایم.

دکتر قالیباف اضافه کرد: نمی خواهم در زمان انتخاب کابینه این مسائل را مطرح کنم اما سوال این است که چرا زمانی که می خواهیم وزیری را معرفی کنیم، دنبال این نمی رویم که کسی که مسائل را در میدان در 30 تا 40 سال گذشته کاری را اداره کرده و درخشیده را انتخاب کنیم و مسئولیتی را به او بدهیم؟ چرا دائم دنبال افرادی خاص در محدوده خاص هستیم و یا دنبال افرادی هستیم که در محیط صرف نظری دانشگاهی بوده اند در حالی که حتما افرادی هستند که مثلا در حوزه صنعت و بازرگانی نخبه این عرصه بوده و حتی ممکن است مدرک تحصیلی آنها لیسانس باشد اما نشان داده که کارش در 30 سال گذشته نتیجه داشته و این نتیجه جلوی چشم ما بوده است اما ما آن را ندیده ایم.

رئیس مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه مردم و مردمی سازی مهم است، گفت: در گفت و گوهایی که با مردم داشته ایم دیدم برخی از مردم خودشان تلاش کردند و افرادی را دیدم که از سواد، کار و مدیریت آنها نتیجه کار خوبی ارائه شد که از آنها لذت بردم لذا باید این موارد نیز دیده شود.

***

سردرگمی درباره زمان معرفی کابینه

درحالی که پیش از این عنوان شده بود در ساعت 10 صبح امروز کابینه به مجلس معرفی خواهد شد اما این اتفاق رخ نداد و درباره زمان معرفی کابینه هم اخبار متفاوتی منتشر شده است.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه لیست اعضای کابینه پیشنهادی دولت آیت الله رئیسی برای حضور در دولت سیزدهم هنوز نهایی نشده، اظهار داشت: به احتمال زیاد این لیست روز سه شنبه هفته جاری به مجلس ارسال می‌شود. 

اما محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر اظهار داشت: فهرست وزرای پیشنهادی امروز (یکشنبه ۱۷ مرداد) به مجلس ارائه نخواهد شد.

وی ادامه داد: وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم روز چهارشنبه (۲۰ مرداد) به مجلس معرفی خواهند شد و بررسی رای اعتماد به وزرا پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.

در این زمینه اقتصادآنلاین نوشت:«اخبار موثق رسیده به اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد پس از تغییرات دقیقه ۹۰ رییسی در لیست وزرای اقتصادی که بدون هماهنگی مخبر انجام شده بود، قرار بود ۱۰ صبح امروز لیست کابینه به مجلس ارایه شود.

 اما با مقاومت آقای مخبر خصوصا در مخالفت با وزیر اقتصاد پیشنهادی یعنی آقای زاهدی وفا و رییس سازمان برنامه و بانک مرکزی که نیاز به تایید مجلس ندارند، ارسال لیست کابینه به تاخیر افتاده است.»

***

عذرخواهی زاکانی از مردم قم!

به گزارش فارس، علیرضا زاکانی منتخب شهرداری تهران در صحن امروز شورای شهر تهران جهت ارائه برنامه‌های خود حضور یافت و اظهار داشت: تهران ام‌القری جهان اسلام و ستون فقرات نظام اسلامی محسوب می‌شود و توجه به این مسأله بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه عرصه خدمت در شهر تهران فرصت بی‌نظیری برای خدمت به مردم است که در تهران حضور دارند یا به این شهر سفر می‌کنند، گفت: همه ما وظیفه داریم دست به دست هم دهیم و شهر را بسازیم و تهران را آنطور که شایسته انقلاب است تبدیل کنیم.

 منتخب شهرداری تهران ادامه داد: از مردم قم پوزش می‌طلبم ولی البته پیگیر مطالبات و مشکلات آنها خواهم بود همچنین از نمایندگان مجلس عذرخواهی می‌کنم که رفیق نیمه‌راه شده و مجبورم از آنها  جدا شوم.

گفتنی است در صحن امروز شورای شهر با ۱۸ رای اعضای شورای ششم تهران زاکانی رسما شهردار تهران شد و تا قبل از قبول استعفای زاکانی در مجلس شورای اسلامی، علیرضا جاوید به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب شد.

علیرضا زاکانی در حاشیه صحن امروز شورای شهر در جمع خبرنگاران درباره مدرک تحصیلی خود و برنامه‌هایش اظهار داشت: بخشی از تخصص‌های من در حوزه پزشکی است که در آئین‌نامه سال 97 شرایط احراز شهردار نیامده این آئین‌نامه داری نقص‌هایی است.

وی گفت: من 42 سال عقبه کار اجرایی دارم که یک وجه آن تخصصی است.

زاکانی درباره سرانجام استعفایش در مجلس شورای اسلامی گفت:‌چهارشنبه بعد از رأی استمزاجی اعضا استعفایم را تقدیم رئیس مجلس کردم و طبق آئین‌نامه داخلی مجلس باید هفته بعد از استعفا این موضوع در تریبون مجلس قرائت شد و به بحث نمایندگان گذاشته شود.

شهردار تهران گفت: علی‌القاعده باید این موضوع اعلام وصول شود تا نتیجه آن مشخص شود.

***

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۳۵۶۰۱۲۰:۵۵:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۱۷
به نظر نمیاد امکان تولید ۵۰ میلیون واکسن میسر باشه. البته طبیعیه، چون خط تولید تازه راه‌اندازی شده و رسیدن به ظرفیت اسمی زمانبره. بهتر بود آقای مخبر چنین وعده‌ای نمی‌داد.
ناشناس۲۱۳۵۶۶۶۲۱:۳۸:۱۵ ۱۴۰۰/۵/۱۷
قرار است که دولت رئیسی لایحه ای را به تصویب برساند که طی آن قانون ارتباط مدرک تحصیلی که از لزومات و شرایط برای شهردار شدن است، تغییر یابد تا به این ترتیب زاکانی بتواند شهردار تهران شود؟!
ناشناس۲۱۳۵۶۷۱۲۱:۴۱:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۱۷
حال که دولت آقای روحانی پایان یافته انتظار داریم صدا و سیما با آزادی عمل بیشتر و با فراغ بال به تبیین عملکرد پرخسارت و فسادآفرین این دولت برای ثبت در تاریخ بپردازد.
ناشناس۲۱۳۶۳۵۹۰۹:۵۹:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۱۸
همون روحانی نبود الان دلار 100 هزار تومنی می خریدی
ناشناس۲۱۳۵۶۸۶۲۱:۴۸:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۱۷
خوبه، از این بهتر نمیشد دیگه
تهران۲۱۳۵۶۹۳۲۱:۵۱:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۱۷
زاکانی نه تحصیلاتش نه سابقه اش به شهرداری تهران ربطی داره .
آزاده۲۱۳۵۶۹۸۲۱:۵۵:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۱۷
اکثر سایت های خبری سردرگمی از زمان اعلام وزرا منتشر شده باعث تعجب و تاسف هستش
عمران۲۱۳۶۰۷۴۰۴:۰۴:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۱۸
منظور ایشان از ۴۲ سال عقبه اجرایی دقیقا چیست؟ بالاترین مقام حاکمیتی که ایشان داشته نمایندگی مجلس است که تقتینی است و نه اجرایی
ناشناس۲۱۳۶۱۶۳۰۷:۴۳:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۱۸
آقای اژه ای ،‌لطفا وقت رسیدگی به پرونده ها را کم کنید 3 ساله منزلم بدلیل گودبرداری همسایه تخریب شده ،‌هنوز خسارت نگرفته ام
ناشناس۲۱۳۶۴۲۲۱۰:۳۲:۰۰ ۱۴۰۰/۵/۱۸
کار خوب قابل تحسین است، حتی اگر توسط آقای اژه ای باشد
محمد۲۱۳۶۵۶۹۱۱:۳۷:۳۵ ۱۴۰۰/۵/۱۸
خدارو شکر همه چیز فراقانونی داره حل میشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین