نگاهی به بازار انرژی

عباس ملکی،   4000517034

پایش بازار

پویایی های بازار

۱- قیمت نفت خام در هفته گذشته به تدریج پایین آمد. بطوریکه در روز سه شنبه هفته پیش برنت به 73 دلار هر بشکه و وست تگزاس اینترمدییت نیز به 71 دلار هر بشکه کاهش یافت. در روز جمعه قیمت یک بشکه نفت خام برنت تحویل در ماه سپتامبر در بورس لندن به 70.64 دلار هر بشکه رسید. قیمت نفت تگزاس نیز برای تحویل در ماه سپتامبر در کاشینگ به 68.17 دلار هر بشکه سقوط کرد. از دلایل آن می توان گسترش سویه دلتای بیماری کووید-19 در کشورهای مختلف بخصوص چین و آمریکا ذکر کرد. انبارهای نفتی در آمریکا نیز حجم بیشتری از نفت خام را در ذخیره خود به مقدار 460 میلیون بشکه دارند. قیمت گاز طبیعی در هنری هاب به 4.154 دلار هر میلیون بی تی یو رسید که نسبت به هفته قبل رشد قابل توجهی داشته است. گاز طبیعی بالاتر از 4 دلار هر میلیون بی تی یو در هفته های اخیر نشان دهنده افزایش قیمت این حامل انرژی در مقایسه با قبل از بیماری کووید-19 و حتی قبل از 2018 است. در آسیای شرقی قیمت هر یک میلیون بی تی یو گاز طبیعی بصورت تک محموله ال ان جی به 17 دلار رسید. این قیمت در 8 سال اخیر بیسابقه است.



تفسیر هفته

2- بر اثر فشار سیاستگذاران کشورهای مختلف از سالها قبل سرمایه گذاری در توسعه انرژی های فسیلی محدود شد. اما اینک مشخص شده است که نیاز به نفت و گاز برای رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی همچنان وجود دارد. بانک های بزرگ دنیا از 2019 به تدریج روابط درازمدت خود را با صنایع بالادستی نفت خام کاهش دادند. اکنون مجددا خریداران اوراق قرضه برای تامین سرمایه گذاری های نفتی فعال شده اند. شرط استفاده از چنین سرمایه هایی آن است که شرکت های نفتی تعهد دهند که این پول را برای اکتشاف و یا حفاری جدید به کار نمی برند، بلکه برای پرداخت بدهی های قبلی شرکت های نفتی استفاده می شود.

 

3- در میان هیاهوی سیاستگذاران و تصمیم گیران دولتی در کشورهای مختلف و بخصوص کشورهای اروپایی و بالاخص کشورهای اسکایناوی در زمینه تغییرات اقلیمی و فرمان های مکرر مبنی بر کاهش تولید حامل های فسیلی، اخیرا مشخص شده است که دولت نروژ در حال سرمایه گذاری بر روی انرژی های فسیلی به مقدار 36 میلیارد دلار است. این کار به دلیل آن است که تا 2040، 70 درصد از تولید نفت نروژ کاهش می یابد. نروژ از تولید و فروش نفت خام از 1975 تاکنون ثروت معتنابهی را خلق کرده که تنها در صندوق بازنشستگی دولت نروژ 1300 میلیارد دلار انباشته شده است. لازم به تذکر است که شرکت معظم اکویینر (استات اویل سابق) کاملا دولتی است. دولت نروژ در چارچوب توافق اقلیمی پاریس (2015) تعهد داده است که تا 2030 مقدار انتشار گازهای گلخانه ای را به نصف مقدار 1990 برساند.

 

4- در ایالات متحده آمریکا مراحل پایانی تصویب لایحه تقویت زیرساخت های کشور در حال انجام است. این قانون به دولت آمریکا اجازه می دهد که 1200 میلیارد دلار برای بهسازی و به روز کردن تاسیسات حمل ونقل، جاده، فرودگاه، و حامل های انرژی هزینه نماید. در این لایحه برای تقویت زیرساخت های مربوط به اتوموبیل برقی 10 میلیارد دلار دیده شده است. بایدن در یک تحول جداگانه طی یک فرمان اجرایی دستور داد که همزمان با کمک های مالی دولت، تولیدکنندگان خودروهای برقی متعهد شوند تا 2030 نیمی از خودروهای تولیدی در آمریکا، برقی، فوتوولتاییک، و یا پیل سوختی باشند. صاحبان پالایشگاه ها در آمریکا ممکن است بصورت غیرمستقیم از قانون زیرساخت بهره مند شوند، چرا که سرمایه گذاری در بزرگراه ها و سامانه های حمل و نقل، استفاده بیشتر از حمل و نقل جاده ای را نوید می دهد. بودجه ای برای دو خط لوله انتقال دی اکسید کربن نیز به مقدار 2 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

 

5-در اتحادیه اروپا قیمت های برق و گاز طبیعی برای مصرف کنندگان افزایش قابل توجهی یافته است. زیرا شرکت های خصوصی تولید کننده خدمات انرژی در پی جبران زیان های خود در دوران بیماری کووید-19 بوده و همچنین موظف به پرداخت مالیات هایی در مورد تولید برق از حامل های انرژی همراه با آلایندگی محیط زیست شده اند. با افزایش تقاضا بنظر می رسد بالارفتن قیمت ها نیز اجتناب ناپذیر باشد. مقدار حمل و نقل جاده ای به اندازه قبل از شروع بیماری کرونا در اروپا و آمریکا رسیده است. ترافیک هوایی در اروپا در هفته گذشته به دو سوم مقدار آن در همین دوره در 2019 رسید. قیمت عمده فروشی برق در آلمان طی سال جاری میلادی تا کنون بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته و در اسپانیا هم قیمت هرمگاوات برق به بیش از ۱۰۰ یورو رسیده است.

 

6- تولید برق با استفاده از زغال سنگ عامل انتشار یک پنجم گازهای گلخانه‌ای جهان است. بنا بر پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای جهانی برای زغال سنگ امسال ۴.۵ درصد افزایش می‌یابد و قاره آسیا سهم ۸۰ درصدی در این افزایش دارد. این در حالی است که مطابق توافق بین‌المللی در زمینه تغییرات اقلیمی، تولید برق بر مبنای زغال سنگ باید از ۳۸ درصد فعلی به ۹ درصد تا سال ۲۰۳۰ کاهش یابد. بانک توسعه آسیایی (ADB) با همکاری بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی در تدارک اجرای طرحی برای سرعت بخشیدن به تعطیلی نیروگاه‌های زغال سنگ در قاره آسیا است. به گزارش یورونیوز بر اساس این طرح، نیروگاه‌های زغال سنگ فعال در آسیا با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با همکاری نهادهای دولتی، بانکها، و موسسات مالی خصوصی خریداری می‌شوند و زودتر از طول عمر مفید آنها تعطیل می‌شوند. بانک توسعه آسیایی امیدوار است نخستین مرحله آزمایشی برای اجرای این طرح را در یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله اندونزی، فیلیپین یا ویتنام عملیاتی کند. این طرح قصد دارد با اعطای مشوق‌هایی صاحبان نیروگاه‌های ذغال سنگ را برای فروش آنها متقاعد کرده و سپس زمینه فعالیت سودآور دیگری که با محیط زیست نیز سازگار باشد، برای این مکان‌ها تعریف و عملیاتی شود. با این حال، به نظر می‌رسد که جایگزینی این نیروگاه‌ها با انواع غیرآلاینده که بتواند ضمن جلوگیری از افت توان تولید برق کشورها، قیمت تمام شده برق را نیز افزایش محسوسی ندهد، چالش عمده پیشِ‌روی این طرح باشد. خطوط انتقال نیروگاه های زغال سنگ و هسته ای می توانند برای انتقال الکتریسیته از مزارع انرژی های تجدیدپذیر به مصرف کننده مورد استفاده قرار گیرند. اخیرا در ایالت نیوجرسی یک شرکت دانمارکی که قرار است تا 2024 مقدار 1100 مگاوات برق بادی را به شهرها برساند، با صاحبان دو نیروگاه زغال سنگی و هسته ای که به ترتیب در 2020 و 2018 تعطیل شده اند برای استفاده از تاسیسات انتقال آنها وارد گفتگو شده است.

 

7- مشخص شده است که عراق در نیمه اول 2021 بیشتر از سهمیه اوپک پلاس نفت خام تولید کرده است. تولید عراق در نیمه اول 2021 بصورت متوسط 4.08 میلیون بشکه در روز بوده است. در همین دوره تولید انرژی الکتریکی در عراق همراه با اختلال بود. بخشی از قطعی برق در عراق بدلیل کمتر شدن صادرات گاز طبیعی و برق ایران به عراق در تابستان امسال است. همچنین داعش مجددا حملاتی به زیرساخت های عراق داشت. در جنوب سه آتش سوزی در تاسیسات نفتی در بصره رخ داد و یک بیمارستان در شهر ناصریه کاملا سوخت. این گونه حوادث نشان دهنده پایین بودن معیارهای ایمنی در زیرساختهای عراقی است.

 

8- پیش بینی هایی که در مورد مصرف و تولید نفت خام در سالهای قبل شده بود، درست از آب در نیامد. به گزارش موسسه مطالعات انرژی آکسفورد تقاضا برای نفت خام در 2021، 5.7 میلیون بشکه و در 2022، 3.2 میلیون بشکه در روز رشد خواهد داشت. در سه ماهه چهارم 2021 تقاضا برای نفت خام تنها 800 هزار بشکه در روز کمتر از سه ماهه چهارم 2019 است. یعنی رشد تقاضا در روزهای فراکرونا بیشتر از حد تصور است. شکل زیر توازن تولید و مصرف را از 2018 تاکنون و پیش بینی تا دومین فصل 2022 را نشان می دهد. همان طور که مشخص است مقدار تقاضا بیشتر از عرضه است و انبارها نسبت به دوره قبلی خود مقدار کمتری ذخیره دارند. این روند در 2022 تغییر می کند.

 



yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین