عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: با تداوم تنش آبی، اصفهان تا ۱۰ سال آینده قابل سکونت نیست

  4000515006 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر وضعیت منابع آب استان اصفهان به همین شکل فعلی باشد و تدبیر لازم برای حل مشکلات آبی این استان اندیشیده نشود کمتر از ۱۰ سال دیگر اصفهان قابل سکونت نخواهد بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: با تداوم تنش آبی، اصفهان تا ۱۰ سال آینده قابل سکونت نیست

محمدتقی نقد علی در گفت‌وگو با ایسنا درباره کمبود منابع آب در استان‌های مختلف کشور و از جمله اصفهان، اظهار کرد: هم‌اکنون برای بررسی وضعیت منابع آب و آبی که از اصفهان خارج و به سمت خوزستان می‌رود به همراه چند نماینده دیگر به شهرستان سمیرم آمده‌ایم. رودخانه "ماربر" سمیرم هم‌اکنون در کمترین شرایط آبی خود است و ۱۰ متر مکعب آب به سمت رودخانه کارون ۳ سرازیر می‌کند.

وی افزود: بنابراین امروز از سراسر کشور آب به سمت خوزستان سرازیر شده است. حتی از اصفهان که امروز دارای کمترین منابع آبی است آب به سمت خوزستان فرستاده می‌شود، اما مشکل اصلی، مدیریت سوئی است که در خوزستان وجود دارد، به طوری که نمی‌توانند منابع آب را مدیریت کنند. مشکل امروز استان خوزستان کمبود منابع آب نیست، بلکه سوء مدیریت است. این سوء مدیریت در دو عرصه کشاورزی و آب شرب سبب شده که خوزستان با چنین مشکلاتی روبرو شود.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس، گفت: در حال حاضر در ۹۰ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان برنج که محصولی آب بر است کِشت و برای آن ۳ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که در عرصه کشاورزی با سوء مدیریت مواجه هستیم.

نقدعلی با بیان اینکه مشکل کمبود آب در اصفهان مانند خوزستان جدی است، تصریح کرد: مسئولان باید استان اصفهان را به شکل ویژه نگاه کنند و همان طور که قرار است برای خوزستان استاندار ویژه منصوب شود باید برای اصفهان نیز استاندار ویژه در نظر گرفته شود. نمایندگان استان اصفهان در حال رایزنی و بازدیدهای میدانی هستند تا مشکل آب شرب و کشاورزی این استان را به طریقی حل کنند، اما برای حل این مشکل مسئولان ارشد نظام نیز باید ما را همراهی کنند.

وی ادامه داد: باز شدن آب سد زاینده‌رود به طور مستمر برای آبیاری باغات و زمین‌های کشاورزی میسر نیست، اما معتقدیم به شکل موقت این آب باید باز شود تا از خشک شدن درختان و از بین رفتن محصولات کشاورزی جلوگیری شود. درختان میوه هم ریه تنفسی مردم اصفهان و هم ابزار معیشت جمع کثیری از آنان است به همین دلیل نباید اجازه دهیم خشک شوند. اگر باغات خشک شوند مشکلات زیست محیطی افزایش خواهد یافت، بنابراین بازگشایی موقت سد زاینده‌رود ضروری است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بودجه لازم برای حل مشکلات آب استان اصفهان و پرداخت خسارت به کشاورزان تخصیص پیدا نکرده است که جا دارد مسئولان نظام اسلامی در این باره تدبیری بیندیشند.

در عرصه حکمرانی آب، منطقه‌ای نگر شده‌ایم

نقدعلی افزود: اگر وضعیت منابع آب استان اصفهان به همین شکل فعلی باشد و تدبیر لازم برای حل مشکلات آبی این استان اندیشیده نشود کمتر از ۱۰ سال دیگر اصفهان قابل سکونت نخواهد بود. آب پشت سد زاینده‌رود با حد استاندارد خیلی فاصله دارد و میزان بارندگی‌ها نیز کافی نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه حکمرانی آب باید کلان نگر و جامع‌نگر باشیم چرا که در حال حاضر در عرصه حکمرانی آب، منطقه‌ای نگر شده‌ایم و نگاه ملی نداریم. در حالی که در استان اصفهان با کمبود شدید آب مواجه هستیم، در برخی استان‌ها صدها هزار هکتار زمین به کشت برنج اختصاص یافته است. این امر نشان می‌دهد که مدیریت ما یک مدیریت منطقه‌ای است نه یک مدیریت کلان و کشوری.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس، گفت: منابع آب متعلق به کل کشور و مردم ایران است و نمی‌توان به دلیل برخی از تنش‌های منطقه‌ای تمام امکانات را به یک منطقه سوق داد. باید همه استان‌ها به یک شکل و با یک چشم واحد دیده شوند تا احساس تبعیض در میان مردم یک یا چند منطقه به وجود نیاید.

نقدعلی افزود: هم اکنون میزان آب پشت سد زاینده‌رود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است، در حالی که ظرفیت سد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب است. در شرایط نرمال حداقل باید ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد ذخیره باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۳۱۶۵۵۱۱:۲۵:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۱۵
راه کارهای جلوگیری از این پیش بینی 1 - انتقال صنایع آب بر به مرور از استان اصفهان به مناطقی از حاشیه خلیج فارس . هزینه دارد ولی نباید این توسعه نابود کننده در این منطقه ادامه یابد . 2 - جلوگیری از کشت محصولات آب بر کشاورزی و کمک به کشاورزان استان که میخواهند زندگی شرافتمندانه داشته باشند با تعریف الگوی کشت محصولات کم آب بر و ایجاد گلخانه های استاندارد با پوشش پلی کربنات نه این روش جاری گلخانه ها با پلاستیک های رولی که عمر کوتاه داشته و در صرفه جویی آب بخش کشاورزی تأثیر قابل توجهی ندارند . 3 - توسعه زمینه گردشگری ، زیرا که شاید بتوان گفته اصفهان برترین جاذبه های گردشگری را دارد و در مسیر سایر مراکز گردشگری جنوب کشور است . در این رابطه توسعه جذب گردشگران درمان و امور پزشکی هم خیلی مهم است . 4 - حمایت از صنایع دستی که از قابلیتهای فوق العاده استان است . اگر نجنبید نه فقط اصفهان بلکه بیش از 80 درصد سرزمین ایران در شرق زاگرس و جنوب البرز بیش از وضع موجود نابود میشود
صنایع۲۱۳۱۷۳۲۱۲:۲۵:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۱۵
ذوب آهن و فولاد مبارکه را از استان اصفهان بیرون ببرید و کشت برنج وخربزه و .. در اصفهان ممنوع کنید93 درصد آب اصفهان طبق گفته خود اداره آب اصفهان صرف صنایع و کشاورزی میشه و 7 درصد صرف شرب مردم شما از کشاورزی و صنایع 7 درصد دیگه بزنید بعد سهمیه آب شرب مردم دو برابر میشه و هیچ مشکلی پیش نمیاد
حیدر۲۱۳۱۷۴۰۱۲:۳۰:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۱۵
با سلام بیش از ۲۰ سال است آب از سر چشمه های کارون به اصفهان منتقل شده و از سال‌های پیش شرایط را در این استان غیر قابل تحمل کرده است (ایجاد ریزگردها، شور شدن آب رودخانه ها در آبادان و خرمشهر به دلیل حجم کم آب ورودی و نفوذ آب شور خلیج فارس به مناطق کشاورزی و خشک شدن نخلستانها، خشک شدن تالاب‌ها،..). حالا و به فرض صحت حرف این نماینده محترم، قسمتی از آب برداشت شده از کارون به آن و آنهم بطور موقت بازگشت داده شده و این نماینده معترض شده است. واقعا مظلومیت مردم خوزستان غیر قابل تصور است. جناب نماینده فقط کافی است کمی توجه به میزان متوسط بارش در دو حوزه آبریز کارون و زاینده رود داشته باشید و سپس قضاوت کنید. مشکل مردم اصفهان مشکل مردم خوزستان نیز هست و من نیز همچون شما معتقد به وجود سوء مدیریت در تمامی استان‌ها و مرکز کشور می‌باشم اما اینگونه منحرف کردن دلیل مشکلات استان خوزستان صحیح نیست. آیا تاسیس صنایع با بیشترین میزان مصرف آب در یکی از کم آبترین نقاط کشور در مبارکه، از اقدامات درخشان مدیریتی در اصفهان بحساب می آید؟
ناشناس۲۱۳۱۷۴۱۱۲:۳۲:۱۶ ۱۴۰۰/۵/۱۵
ایشون نماینده اصفهان هست و مشغول .. خبری است. ابی از اصفهان به هیچ جا نمیره مگر اینکه ده بدابرش رو بگیره.صنایع آببر را از مناطق کویر خارج کنید
ناشناس۲۱۳۱۷۴۷۱۲:۳۵:۲۳ ۱۴۰۰/۵/۱۵
ما نباید برای تولید مقداری محصول کشاورزی تمام جلگه ها و دشتهای کشور را به بیابان تبدیل کنیم.
ناشناس۲۱۳۱۷۶۵۱۲:۴۶:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۱۵
کشت برنج در اصفهان چه توجیهی دارد؟
ناشناس۲۱۳۱۷۸۲۱۲:۵۶:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۱۵
اصلاناراحت نشو آب مناطق لر نشین زاگرس را ببرید و ساکنان این مناطق را بعنوان کارگر ..در صنایع اصفهان قربانی کنید
ناشناس۲۱۳۱۸۳۴۱۳:۳۷:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۱۵
متاسفانه مسئولین بلند مرتبه از شرایط بی آبی مملکت بی اطلاعند. کشور ما جزو مناطق کم بارش و خشک است و باید در برنامه ریزی منابع آب دقت زیادی داشت. همین چند روز پیش متاسفانه یکی از مسئولین بلندمرتبه ، منابع عظیم کشور رو بر می شمردند و آب فراوان!!! را بعنوان یکی از مزایای مهم کشور بیان کردند که این طرز تفکر برای کشور فاجعه است.
ناشناس۲۱۳۱۸۵۷۱۳:۵۶:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۱۵
اون موقعی که اصفهانی ها .. صنایع با مصرف آب زیاد رو به استان خودشون بردند باید فکر اینجاها رو هم میکردند.زندگی در استانهای خشک و کویری در طول تاریخ شیوه خودش رو داشته و قرار نیست استانهای پرآب رو خشک کنید تا به نقاط کویری آب برسونید.
ناشناس۲۱۳۱۸۶۶۱۴:۰۲:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۱۵
چند وقته کارشناسان میگن موضوع برعکس هست و این آب اصفهان (از شهر سمیرم آن) است که به خوزستان میره ولی یه عده با رسانه هاشون قضیه را برعکس نشون دادن و دعوای قومیتی ایجاد کردند رفع تبعیضم آرزوست
ناشناس۲۱۳۱۸۷۱۱۴:۰۷:۲۷ ۱۴۰۰/۵/۱۵
در گذشته تنها حدود ۳۷ هزار قنات در کشور بود که عمده آن صرف کشاورزی می شد. تبعا به علت کمبود آب دربسیاری از زمینها کشتی نمی شد و بایر بود. اما با حفر چاههای عمیق و افزایش صعودی آنها که امروز به بیش از یک میلیون چاه عمیق در کشور رسیده است. یک حساب سر انگشتی نشان می دهد برداشت آب ۲۷ برابر شده که قطعا دایمی نبوده و کم کم بسیاری از این باغات و کشتزارها خواهند خشکید.
ایلامی۲۱۳۱۹۰۹۱۴:۳۲:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۱۵
تمام توجهتان را معطوف به داخل کنید. از ما گفتن
ناشناس۲۱۳۱۹۹۰۱۵:۳۸:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۱۵
پس استان خوزستان واصفهان آب ندارن چرا قیمت مسکن در بالاترین قیمت معامله میشود
سید۲۱۳۲۰۵۹۱۶:۲۴:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۱۵
..پس بخاطر همین هست که برای خرید ویلا در شمال تلاش میکنند و باعث تعجب شمالی ها شده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین