در نشست هم‌اندیشی بحران نیروی انسانی در ایران عنوان شد دانشگاه تهران محبوب‌ترین دانشگاه ایران از نظر بازارکار

گزارش بازرگانی،   4000510008

 

نشست هم‌اندیشی «بحران نیروی انسانی در ایران» با نگاهی به موانع و چالش‌های نیروی انسانی در بازار کار ایران به میزبانی ایران تلنت برگزار شد و جمعی از اهالی صنعت، دانشگاه‌ها و شرکت‌های معتبر ضمن گفت‌وگو پیرامون این موضوع راه‌کارهایی را برای برون‌رفت از این معضل ارائه کردند.

در این نشست نمایندگانی از مراکز مهم آموزشی کشور چون «دانشگاه تربیت مدرس»، «دانشگاه شهید بهشتی»، «دانشگاه خوارزمی»، «دانشگاه فردوسی»، «دانشگاه علامه طباطبایی»، «دانشگاه تهران»، دانشگاه امیر کبیر» و ... حضور داشتتند و در میان جمعی از اعضای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور و همچنین مدیران شرکت‌ها و کارخانه‌های معتبر ایران به بحث و تبادل نظر درباره «بحران نیروی انسانی در ایران» پرداختند.

برای مطاله کامل این گزارش اینجا را کلیک کنید.

تجربه موفق کافه‌بازار از ارتباط با دانشگاه

حمید پورجم، معاون منابع انسانی کافه‌بازار، در این نشست ضمن بیان تجربه موفق کافه‌بازار از ارتباط با دانشگاه گفت:« ما تجربه‌های خیلی خوبی در ارتباط با دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، فردوسی مشهد و ... داشتیم و آموزش‌هایی را برای انتقال دانش درآنها ترتیب دادیم. درست است که تغییر برای برخی دانشگاه‌ها سخت است اما نوآوری می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و تعامل سازنده‌ای را شکل دهد. این تجربه از سمت دانشگاه شروع و خوشبختانه منجر به شکل گیری تعامل شد و به ثمر نشست.»

معاون منابع انسانی کافه‌بازار ادامه داد: «در این طرح، پروژه‌ها در قالب تزهایی که برای یک یا چند نفر در دانشگاه در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد ایجاد می‌شود و هزینه‌ای بایت آن پرداخت می‌شود و درنهایت فرآیندهای مختلفی برای خروج از آن پروژه وجود دارد؛ پروژه توسط صنعت خریداری می‌شود و یا سرمایه گذاری دانشگاه و صنعت صورت می‌گیرد. البته دانشگاه تهران به جز این طرح، طرح‌های دیگری هم دارد. به عنوان مثال دانشکده برق و کامپیوتر، دانشجویان می‌توانند پروژه‌های تکمیل شده خود را به نمایندگان صنایع و شرکت‌ها معرفی کنند و در تعامل با شرکت‌ها قرار گیرند.»

همکاری صنعت و دانشگاه باید به رابطه برد-برد برسد

حمیدرضا صمدی، مدیر منابع انسانی شرکت کوبل دارو، در ابتدای صحبت‌های خود با بیان تجربیاتش از همکاری با دانشگاه‌های کشور گفت: «من در سه مقطع مختلف در بخش فرهنگی سفارت انگلیس، شرکت آتیه روشن و شرکت کوبل دارو، با دانشگاه‌ها وارد تعامل شدم و تلاش داشتیم تا نیروهای فارغ‌التحصیل را وارد بازار کار کنیم و یا دوره‌های مشترکی را برای تقویت مهارت‌های دانشجویان برگزار کنیم و یا جذب نیرو داشته باشیم.

اما رویکرد دانشگاه‌های کشور این گونه است که وقتی با آنها وارد مذاکرده می‌شوید، شما را به عنوان سرمایه‌گذار در دانشگاه می‌بینند و از شما آزمایشگاه و کتابخانه می‌خواهند. پس از آن هم، تازه وارد مذاکره می‌شوید و در نهایت نمی‌توانید انتظار رابطه برد-برد را داشته باشید. بنابراین من تجربه خوبی در این زمینه نداشتم. دانشگاه‌ها باید بدانند که صنعت حاضر است در بسیاری از زمینه‌ها کمک کند و در عین حال به کمک دانشگاه نیاز دارد اما باید یک رابطه برد-برد وجود داشته باشد.»

تعریف پروژه در قالب قوانین دانشگاه، راهکار ارتباط بهتر صنعت با دانشگاه

محمدصادق شفیعی، مدیر مرکز نوآوری کارولوکس دانشکده فنی دانشگاه تهران و نماینده دفتر انتقال تکنولوژی دانشگاه تهران در پاسخ به مشکل ارتباط صنعت با دانشگاه عنوان کرد:« ما در سال 1395 با این دید که باید در همکاری با صنعت به رابطه‌ای برد- برد رسید وارد عمل شدیم. اولین حرکت ما با شاتل و تپسی بود که به ما اعتماد کردند. اولین قدم ما این بود که از صنعت، سرمایه‌گذاری بالایی نخواستیم و تحت مدلی به نام دانشکده سرمایه‌گذار، شکل جدیدی از قرارداد را با همراهی و همفکری شرکت‌ها، تنظیم کردیم که با ریسک بسیار پایین، پروژه‌ها را به صورت غالب ماموریت دانشگاه مانند تز و ... تعریف کنیم.»

مدیر مرکز نوآوری دانشگاه تهران ادامه داد:« نکته‌ای که وجود دارد این است که برند دانشگاه‌ها آن چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و معمولا کسی از مدیریت دانشگاه و عملکرد خوبش سخن نمی‌گوید. معمولا می‌گویند، دانشجوها خوب هستند. معمولا کسی از رضایت از دانشگاه حرف نمی‌زند. یکی از رویدادهایی که در حال برگزاری در دانشگاه‌هاست، اپن دی نام دارد که روز ورود به دانشگاه است و اساتید در آن در مورد رشته‌ها توضیح می‌دهند. اما یکی از کارهای ما این است که در کاتالوگ دانشکده‌ها، اعلام کردیم که تعدادی از فارغ‌التحصیلان ما در چه شرکت‌هایی در داخل و خارج از کشور در حال کار هستند.»

آیا دانشگاه‌ باید دانشجو را آماده ورود به بازار کار کند؟

بهاره گوهربین، نماینده شرکت بین‌المللی کوچینگ ویز، در ادامه این نشست به بیان برخی تفاوت‌ دانشگاه‌های ایران و خارج پرداخت و گفت: امروز در بسیاری دانشگاه‌های دنیا مهارت‌های نرم یا سافت اسکیلزها و خرد جمعی و هوش هیجانی تدریس می‌شوند و جزو دروس مهم زمینه‌های کاری مختلف هستند. دانشجویان در سال آخر با برنامه کوچینگ و منتورینگ آماده می‌شوند تا وارد بازار کار شوند. منتورها در سازمان‌ها آموزش می‌بینند تا نسل جدید را برای همکاری آماده کنند. حتی سازمان‌ها دانشجویان را برای آشنایی با محیط سازمانی دعوت می‌کنند. به طور کلی تلاش می‌شود تا فضای سازمان برای دانشجو ناآشنا نباشد.

مهارت‌های نرم؛ نقطه ضعف اصلی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها

در ادامه رویداد فرشته کسرایی، مدیر سابق منابع انسانی در دیجی کالا و علی بابا، از تجربه همکاری دیجی‌کالا با دانشگاه‌های شناخته شده کشور گفت: «در مجموعه دیجی‌کالا با شرکت در نمایشگاه‌های کار دانشگاه شریف، تهران و علامه رزومه‌های خوبی را به دست آوردیم. افرادی که وارد شرکت می‌شدند از نظر مهارت‌های تخصصی به سرعت رشد می‌کردند اما از نظر مهارت‌های نرم همچنان ضعف‌هایی داشتند. »

وی ادامه داد: «در ارتباط با دانشگاه، برای ترغیب دانشجویان، بازدید هفتگی مرکز پردازش دیجی کالا را برای آنها برگزار کردیم و هر پنج شنبه میزبان آنها و اساتیدشان می‌شدیم. این برنامه هم باعث جذب افراد توانمندی به دیجی کالا شد. من از ارتباط با دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان تجربه فوق‌العاده‌ای داشتم و تجربه کار کردن با کارآموزان بسیار متفاوت بود. آنها بسیار سریع و باهوشند و عاشق تحقیق کردن. اگر روی این افراد سرمایه‌گذاری درستی شود و در شرکت برنامه‌هایی برای بهبود مهارت‌های تخصصی و نرم برای‌شان تعریف شود بسیار خوب عمل می‌کنند.»

دانشگاه تهران محبوب‌ترین دانشگاه ایران در بازارکار

در بخش دیگری از این نشست آسیه حاتمی، مدیرعامل ایران‌تلنت با اشاره به همکاری‌های پیوسته مجموعه ایران تلنت با دانشگاه‌های کشور در قالب محصول نوآورانه تلنت‌کوچ و بیان خدمات این شرکت در ایجاد سامانه‌های اختصاصی اشتغال و کارآموزی برای هر دانشگاه عنوان کرد:« خوشبختانه در سال 99 دانشگاه‌ها شروع به جذب فرصت‌های شغلی کردند؛ برخی دانشگاه‌ها با برندشان وارد میدان جذب فرصت‌ها شدند و برخی دیگر از طریق تماس مستقیم با شرکت‌ها این فرصت‌ها را به دست آورند. برخی دانشکده‌ها در راستای جذب فرصت‌های کارآموزی تلاش کردند و پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران بهترین عملکرد را در این زمینه داشت. اطلاع رسانی به دانشجویان بعد دیگر تلاش‌های دانشگاه بود.»

وی ادامه داد: «جالب است بدانید که در جذب بیشترین فرصت‌های کارآموزی، پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران بهترین عملکرد را داشت. دانشگاه شهید بهشتی در جذب فرصت‌های شغلی بسیار موفق عمل کرد اما در زمینه اطلاع‌رسانی به دانشجویان، دانشگاه خوارزمی ‌وضعیت بهتری داشت. نکته دیگر سطح آگاهی دانشجویان از اهمیت ایجاد و تکمیل یک رزومه با کیفیت است که دانشگاه امیرکبیر و علم و صنعت، در زمینه اطلاع‌رسانی و تشویق دانشجویان خود نتایج بهتری داشتند

در ارزیابی از شرکت‌ها این نتیجه به دست آمد که دانشگاه تهران محبوب‌ترین دانشگاه برای کارفرمایان به شمار می‌رود و رزومه‌های فارغ‌التحصیلان و دانشجویان این دانشگاه بیش از دیگر دانشگاه‌ها مشاهده و پذیرش می‌شود.»

گزارش جامع ارتباط دانشگاه با صنعت را می‌توانید از ایران‌تلنت دانلود کنید.

در انتهای این رویداد به منظور ایجاد ارتباط هر چه بیشتر میان مسئولان و مدیران در دانشگاه‌ها، صنایع و نهادهای دولتی و اتاق‌های بازرگانی، فضایی برای تعامل آنها به صورت آنلاین ایجاد شد تا هر یک از افراد حاضر، تجربیات خود را در زمینه حل بحران نیروی کار و آموزش نیرو با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

نسخهٔ اصلی خبر