پاکستان پاسخ بلینکن را داد: نفوذی روی طالبان نداریم

جهان،   4000508063

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا مدعی نقش حیاتی پاکستان در پیشبرد صلح افغانستان شد و از اسلام آباد خواست تا از نفوذ خود بر طالبان استفاده کند، این درحالی است که اسلام آباد می گوید نفوذی بر این گروه ندارد.

رسانه‌های پاکستانی روز جمعه این اظهارات را به نقل از «آنتونی بلینکن» طی گفت‌وگوی وی با رسانه‌های مختلف بین المللی همزمان با سفر تیم امنیتی-اطلاعاتی پاکستان به واشنگتن عنوان کردند.

وزیر خارجه بایدن درحالی  خواستار استفاده از نفوذ و ظرفیت پاکستان بر طالبان برای پیشرد روند صلح شد که اسلام آباد منکر هرگونه تاثیر گذاری عمیق بر گروه طالبان است و تاکید دارد که جدول زمانی آمریکا برای خروج نظامی از افغانستان باعث شد تا نفوذ پاکستان در طالبان محدودتر شود.

براساس این گزارش، آنتونی بلینکن مدعی شد: پاکستان نقشی حیاتی در تأثیرگذاری بر طالبان دارد و ایالات متحده امیدوار است که اسلام‌آباد این نقش را ایفا کند.

دیپلمات ارشد آمریکایی افزود: پاکستان می‌تواند با استفاده از نفوذ خود در میان طالبان این اطمینان را حاصل کند که طالبان به دنبال تصاحب افغانستان به زور نیست بنابراین واشنگتن امیدوار است که اسلام‌آباد این نقش را داشته باشد.

اظهارات اخیز وزیر امور خارجه آمریکا نشان دهنده نگرانی فزاینده این کشور از هرگونه پیشروی طالبان برای گرفتن کابل به زور و رد تلاش های بین المللی برای ایجاد دولتی فراگیر در افغانستان با مشارکت همه جناح‌های داخلی است.

اگرچه جوبایدن تا ۱۵ سپتامبر متعهد به خروج کامل سربازان آمریکا و ناتو از افغانستان شده است، اما همزمان از نفوذ دیپلماتیک خود برای جلوگیری از تسلط طالبان استفاده می کند به‌ همین دلیل آمریکا به نقش پاکستان نیز چشم دوخته است.

هرچند اسلام‌آباد نیز خواهان جلوگیری از تسخیر نظامی طالبان در کابل است اما «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان روزهای گذشته طی مصاحبه با شبکه آمریکایی پی.بی.اس گفت: تصمیم ایالات متحده برای تعیین جدول زمانی برای عقب نشینی‌ کامل از افغانستان نقش اسلام‌آباد را برای متقاعد کردن طالبان محدود کرده است.

وی اظهار داشت که طالبان عقب نشینی نیروهای خارجی را پیروزی خود می دانند.

گفتنی است مشاور امنیت ملی و رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان که سه روز پیش وارد واشنگتن شدند، طی دیدار با مقامات ارشد آمریکایی، نمایندگان کنگره، اندیشکده‌ها و نمایندگان رسانه ها در تلاش برای تببین مواضع اسلام‌آباد در قبال منطقه و افغانستان هستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین