حذف رانت خواری با عرضه سیمان در بورس کالا

اقتصادی،   4000508060

 رئیس سازمان بورس از حذف رانت‌خواری با عرضه سیمان در بورس کالا خبر داد و گفت: افرادی که در خصوص خروج سیمان از بورس کالا اظهارنظر می‌کنند، وضع سیمان پیش از ورود به بورس را مد نظر قرار دهند.

به گزارش صدا و سیما، محمد علی دهقان دهنوی افزود: پیش از ورود سیمان به بورس کالا، قیمت‌گذاری که روی محصولات سیمان انجام می‌شد به هیچ وجه مطلوب کارخانه‌های سیمان نبود و امکان سرمایه‌گذاری مجدد یا تعمیر و بازسازی دستگاه‌ها و خط تولید کارخانه‌ها را هم حتی به آن‌ها نمی‌داد.

وی گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قیمت تعیین می‌کرد و متأسفانه این قیمت به دست مصرف‌کننده هم نمی‌رسید؛ برای نمونه، در حالی‌که هر پاکت سیمان ۱۷ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد، در بازار بالای ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رفت و به دست عوامل معدودی توزیع می‌شد و این قیمت‌های بازار، رانت قابل توجهی نصیب دلالان می‌کرد.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، زمانی که سیمان وارد بورس کالا شد در یک مرحله تا ۲۱ هزار تومان قبل از ورود به بورس کالا افزایش قیمت گرفت و بعد از آن هم در بورس کالا حدود ۲۵ هزار تومان معامله شد و این قیمتی است که به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

دهقان دهنوی با اشاره به ثبت‌نام ۴ هزار متقاضی سیمان در بورس کالا گفت: اکنون به جای ۱۰ یا ۲۰ نفر خریدار سیمان از کارخانه‌های سیمانی، ۱۳۹۵ نفر در مدت زمان کوتاهی توانستند مقادیری بیش از ۲۰ تن سیمان از بورس کالا خریداری کنند، ۴ هزار نفر ثبت‌نام کرده و با گرفتن کد می‌توانند اقدام به خرید کنند.

وی کوتاه شدن دست واسطه‌ها و دلالان را نکته مهم عرضه سیمان در بوس کالا خواند و اذعان داشت: اکنون بسیاری از مصرف‌کنندگان می‌توانند به طور مستقیم از طریق بورس کالا و از کارخانه خرید کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: این موضوع برای سهامداران کارخانه‌های سیمان نیز خوب بود، چرا که به سودآوری قابل قبولی برای آن‌ها انجامید و برای مصرف‌کننده نیز دریافت سیمان با نرخ پایین‌تر امکان‌پذیر شد.

توقف تولید سیمان در پی قطعی برق

وی با اشاره به اثر قطعی برق بر صنعت سیمان گفت: با قطعی برق، تولید کارخانه‌های سیمان متوقف شد؛ چرا که کارخانه‌های سیمان و فناوری روش تولید آن‌ها به گونه‌ای است که امکان کاهش تولید ندارند. بنابراین، باید تولید را صفر کنند. به بیانی دیگر، با قطع برق، دما کاهش می‌یابد و یکی یا دو روز زمان می‌برد تا کوره‌ها به دمای پیشین خود برسد، لذا برای آن‌ها امکان کاهش تولید وجود ندارد.

دهقان دهنوی تصریح کرد: با توجه به کاهش تولید سیمان قیمت‌ها در بازار آزاد به شدت افزایش یافت. افراد منفعت‌طلب، موضوع افزایش قیمت را در پی عرضه سیمان در بورس کالا مطرح کردند. خوشبختانه مراجع سیاست و قانون‌گذار متوجه این موضوع شدند و همگی بر ورود سیمان به بورس کالا تاکید کردند.

وی ادامه داد: به محض کاهش تولید، بازار متوجه توقف تولید و همینطور کاهش موجودی انبارها شد که این امر، انبار شدن سیمان توسط افرادی فرصت‌طلب را در پی داشت.
رئیس سازمان بورس خواستار پیگیری رسانه‌ها در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا شد و خاطرنشان کرد: لازم است سیمان همه کارخانه‌ها در بورس کالا عرضه شود، زیرا کارخانه‌های سیمانی که محصول خود را در بورس کالا عرضه نمی‌کنند به این موضوع دامن می‌زنند.

وی دهقان دهنوی به اتفاق نظر درباره عرضه سیمان در بورس کالا تاکید کرد و گفت: متأسفانه کارخانه‌های سیمان مخالف این موضوع هستند و چنانچه محصولات کارخانه‌ها در بورس کالا عرضه شود، قیمت‌ها از بازار آزاد هم کمتر می‌شود و برای این منظور برنامه‌ریزی برای عرضه قابل‌توجهی در بورس کالا انجام شده است. از این‌روی تاکید می‌شود همه کارخانه‌های سیمانی در بورس کالا حضور داشته باشند.

به گفته این مقام مسؤول، مشکل برق نیز بنا بر قول مسئولان وزارت نیرو مبنی بر وصل برق کارخانه‌های سیمان با به جریان افتادن خط تولید آن‌ها مشکل کمبود سیمان برطرف خواهد شد.

بازار سرمایه، بازار شانسی نیست

وی با بیان اینکه بازار سرمایه از اصولی برخوردار است که ارتباطی به شانس ندارد، گفت: چنانچه اصول مربوط به بازار رعایت نشود، دارایی افراد ممکن است به سبب پرریسک بودن بازار، در معرض کاهش قیمت‌ها قرار بگیرید. البته، تجربه، سوابق، آمار و عملکردها نشان داده که در بلندمدت بازدهی این بازار از دیگر بازارها بیشتر است.
به گفته رئیس سازمان بورس، کسی که وارد بازار سرمایه می‌شود باید بخشی از دارایی خود که در آینده نزدیک به آن نیاز فوری ندارد را وارد بازار کند و با توجه به میزان آگاهی و دانش خود نسبت به بازار و انتخاب سهم‌ها، سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کند. اگر سرمایه‌گذاران اصول را رعایت کنند به طور حتم در بلندمدت سود خوبی از بازار دریافت می‌کنند که ربطی به شانس ندارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین