سلیمی‌نمین: رهبر انقلاب در دیدار با دولت "انصاف سیاسی" را رعایت کردند/ دستاورد روحانی تجربه تعامل با آمریکا بود

سیاسی،   4000508047

عباس سلیمی‌نمین تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: برای اولین بار در این دولت با آمریکا و غرب وارد گفتگوی مستقیم و در سطح وزرای خارجه شدیم، این مذاکرات تجربیاتی برای ما رقم زد.

سلیمی‌نمین: رهبر انقلاب در دیدار با دولت "انصاف سیاسی" را رعایت کردند/ دستاورد روحانی تجربه تعامل با آمریکا بود

عباس سلیمی‌نمین تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با هیئت دولت دوازدهم در گفتگو با تسنیم، اظهار داشت: اولین نکته‌ای که از بیانات امروز رهبری باید مدنظر قرار داد، "انصاف سیاسی" است، متأسفانه برخی این موضوع را لحاظ نمی‌کنند، رهبر انقلاب همچون گذشته هم به نقاط قوت و هم به نقاط ضعف دولت‌های یازدهم و دوازدهم اشاره کردند. این دولت دستاوردهایی هم داشت، اما برخی قائل به این موضوع نیستند و این رویکرد با نگاه رهبری متفاوت است و فاصله دارد.

سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: اگر بپذیریم که دولت دستاوردی نداشته، بدین معناست که نظام نتوانسته است از هشت سال فرصت استفاده کند و گامی به جلو بردارد، در صورتی که این‌گونه نیست و مقام معظم رهبری این دولت را در برخی زمینه‌ها ضعیف و در برخی حوزه‌ها دارای دستاورد می‌داند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: موضوع دیگری که در سخنان امروز رهبر انقلاب برجسته بود، "تجربه" مذاکره با غرب و آمریکاست. دستاورد بزرگ در این زمینه شناخت غرب و کسب تجربه برای تعامل با آمریکا در آینده است.

وی با بیان اینکه تا پیش از دولت تدبیر و امید، تجربه مذاکره با آمریکا در این سطح وجود نداشته است، گفت: برای اولین بار در این دولت با آمریکا و غرب وارد گفتگوی مستقیم و در سطح وزرای خارجه شدیم، این مذاکرات تجربیاتی برای ما رقم زد.

سلیمی‌نمین ادامه داد: در ادامه نیز مذاکراتی خواهیم داشت. تجربیات به‌دست‌آمده باید مدون شود تا در آینده دستاوردهای بیشتری را از آن خود کنیم و آنچه را منافع ملی حکم می‌کند رقم بزنیم.

وی مهمترین تجربه کسب‌شده از مذاکرات گذشته را عدم اعتماد به آمریکایی‌ها دانست و عنوان کرد: ما با آمریکایی‌ها در مجامع بین‌المللی و به‌خصوص در 1+5 مذاکره خواهیم داشت، اما آن مذاکره دیگر بر مبنای اعتماد نخواهد بود، بلکه بر اساس تجربه خواهد بود و دقت بیشتری صورت خواهد گرفت، بنابراین باید به‌گونه‌ای مذاکره شود که راه‌های زیان‌زننده او بر منافع ملی کشورمان و برای خالی کردن دست‌های‌مان بسته شود.

سلیمی‌نمین تأکید کرد: اگر بخواهد توافقی حاصل شود یا قراردادی امضا شود، به این دلیل که آن طرف قبلاً تجربه شده است باید مورد دقت بیشتری قرار گیرد. ما آمریکا را ناقض عهد یافتیم و طبیعی است که در انعقاد مجدد یک تفاهم دقت بیشتری اعمال خواهیم کرد و تمامی جوانب امر را مدنظر قرار خواهیم داد و راه‌های گریز و بازی‌گردانی او را خواهیم بست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح داشت: بنابراین تأکید رهبری در این زمینه بسیار ضروری است و صاحبان قلم باید این تجارب را مدون کنند؛ البته نه آنانی که جهت‌گیری دارند و هرگونه تعامل با غرب را خوب یا بد می‌دانند. تعاملی با غرب بد است که دقت نداشته باشیم و به آنان اعتماد کنیم. ما می‌توانیم با غرب و حتی آمریکا در چارچوب‌های مشخص گفتگو داشته باشیم، البته باید تلاش کنیم آن‌ها نقض عهد نکنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رهبری تأکید فرمودند که باید براساس عدم اعتماد به غرب و آمریکا پیش رفت، بنابراین اگر می‌خواهیم گفتگو و مذاکره‌ای داشته باشیم، باید باور داشته باشیم که غرب قابل اعتماد نیست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین