تحلیل "نیویورک تایمز" از مواضع اخیر رهبری در مورد مذاکرات وین

گروه جهان الف،   4000508001 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

"نیویورک تایمز" در گزارشی، به موضع گیری های اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت، در رابطه با مذاکرات هسته ای با غرب و تعامل با آمریکا پرداخته و می نویسد این اظهارات «تداوم روند مذاکرات هسته ای وین را رد نکرده و آن را با شکست رو به رو نکرده است.»

تحلیل "نیویورک تایمز" از مواضع اخیر رهبری در مورد مذاکرات وین

به گزارش الف، "نیویورک تایمز" درگزارشی به مواضع و صحبت های اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت، راجع به مذاکرات هسته ای با غرب و آمریکا، و به طور خاص تاکیدات ایشان مبنی بر غیرقابل اعتماد بودنِ آن‌ها پرداخته و این موضع گیری ها را نشان از آن دانسته که روند آتی مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای غربی، با چالش های اساسی رو به رو خواهد بود و اساسا ایران، مخصوصا در دولت جدیدِ این کشور که در روزهای آتی در قدرت مستقر می شود، بنا ندارد به هر قیمتی، به توافقی جدید با غرب در راستای احیای برجام دست یابد. 

نیویورک تایمز در این رابطه می نویسد: «رهبر انقلاب اسلامی ایران "آیت آلله خامنه ای" به تازگی در موضع‌گیری، ایالات متحده آمریکا را در روند مذاکرات هسته ای با ایران، به دورویی متهم کرده و به طور خاص از غیرقابل اعتماد بودنِ آمریکا سخن گفته است. امری که به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران می تواند در ادامه راه، موجب پیچیده تر شدنِ بیش از پیش روند مذاکرات هسته ای وین که با هدف احیای برجام انجام می شود، گردد. 

مواضع اخیر رهبری جمهوری اسلامی ایران، یک هفته قبل از خروج حسن روحانی و دولت وی از قدرت(پس از هشت سال حضور در قدرت)، انجام می شوند. توافق برجام میان ایران و قدرت های جهانی، در دوره حضور حسن‌روحانی در قدرت به امضا رسید. 

در شرایط کنونی، سرنوشت مذاکرات هسته ای ایران و غرب که در مدت اخیر در وین پایتخت اتریش در جریان بوده، به دستان "ابراهیم رئیسی" رئیس جمهور جدید ایران که دیدگاه های نزدیکی با رهبری جمهوری اسلامی ایران در نوع تعامل با غرب دارد و در کمتر از یک هفته دیگر، در قدرت مستقر خواهد شد، سپرده می شود.

برخی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که مواضع اخیر رهبری جمهوری اسلامی ایران، جدای از اینکه به نوعی، تبعات منفی اعتماد به غرب را گوشزد می کرد، در عین حال، این سیگنال را نیز به طرف های غربی رساند که در ادامه راه و در مسیر تعامل هسته ای با ایران، بایستی با چالش های زیادی رو به رو شوند و اساسا ایران بنا ندارد در رابطه با مذاکرات هسته ای با غرب، موضعی انفعالی را اتخاذ کند. 

آیت الله خامنه ای در دیدار با اعضای هیات دولت ایران گفته است: "یک تجربه مهم در این دوره(در دوره دولت حسن روحانی) که نسل های آتی نیز باید از آن استفاده کنند، بی اعتمادی به غرب است". وی ادامه می دهد: "در این دولت، این نکته روشن شد که اعتماد به غرب راهگشا نیست و آن ها هر زمان و هر کجا که بتوانند، به ایران ضربه می زنند. اگر هم در جایی به ایران حمله کرده و آسیبی نمی زنند، دلیل آن این است که نمی توانند". 

ایران و غرب در سال 2015، توافق جامع اقدام مشترک(برجام) را به امضا رساندند که بر اساس آن، ایران تا حدی محدودیت هایی را بر برنامه هسته ای خود می پذیرفت و در نقطه مقابل، از برخی امتیازات اقتصادی و لغو تحریم‌های هسته ای بهره می برد. با این همه، "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018، به صورت یکجانبه از توافق برجام خارج شد و ضمن ناکافی دانستنِ محدودیت ها علیه ایران در قالب برجام و لزوم گسترده کردن چهارچوب توافق با ایران، در قالب "کارزار فشار حداکثری"، تحریم های گسترده ای را علیه ایران وضع کرد که تا حد زیادی اقتصاد این کشور را با چالش رو به رو کردند. ایران نیز از آن زمان تاکنون، تبعیت و پیروی از الزامات توافق هسته ای برجام را پله به پله متوقف ساخته است. 

با این همه، از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، وی مذاکرات اتمی با ایران را با هدف احیای برجام بار دیگر آغاز کرده است. علی رغمِ امیدهای ابتدایی جهت احیای برجام در آغاز راه، این امیدها خیلی زود رنگ باختند. ایران از دولت بایدن به صراحت درخواست کرد تا تحریم ها را علیه تهران لغو کند و تضمین دهد که بار دیگر از توافق برجام به سبک دولت ترامپ خارج نمی شود. 

در نقطه مقابل، دولت بایدن تاکید دارد که ایران باید کاملا به تعهدات خود در قالب توافق برجام بازگردد و خود را برای مذاکرات گسترده تر با آمریکا در حوزه هایی نظیر نفوذ منطقه ای این کشور و همچنین توانمندی های موشکی اش، آماده کند. مقام های آمریکایی همچنین از ارائه تضمین های لازم به تهران مبنی عدم خروج مجدد از برجام نیز قویا طفره رفته اند. 

در این چهارچوب، آیت الله خامنه ای به صراحت آمریکا را مقصر اصلی در ایجاد بن بست در روند احیای توافق برجام دانسته است. وی در این رابطه می گوید: "در گفتگوهای اخیر در وین، آمریکایی ها سرسختانه بر مواضع خود ایستادند و حتی حاضر به برداشتنِ یک قدم به سمت جلو هم نشدند". 

جدای از این ها، اخیرا نشانه های ایجاد چالش و مشکل در روند گفتگوهای هسته ای ایران و غرب، در میان کشورهایی که در توافق اصلی و اولیه حضور داشته اند یعنی آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه نیز آشکار شده است. این کشورها در امر میانجی گری میان تهران و واشنگتن، نقش مهمی را بازی کرده و می کنند. 

اوایل هفته جاری، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه "اگنس وان در مول"، ایران را مقصرِ بن بست جاری در روند مذاکرات هسته ای وین معرفی کرد. وی در این رابطه گفته است: "اگر ایران روند جاریِ خود را ادامه دهد، نه تنها در صورت دستیابی به توافق احتمالی، لغو تحریم ها علیه تهران به تاخیر می افتد بلکه امکان به خطر افتادن کلی روند مذاکرات هسته ای وین و احیای برجام نیز کاملا وجود دارد". 

ناظران و تحلیلگرانی که به طور خاص، مذاکرات هسته ای ایران و غرب را دنبال می کنند بر این باورند که مواضع اخیرِ رهبری جمهوری اسلامی ایران، تداوم روند مذاکرات هسته ای وین را رد نکرده و آن را با شکست رو به رو نکرده است. امری که حاکی از آن است که تهران همچنان می خواهد به تعاملات دیپلماتیک و مذاکره، فرصت دهد و به دنبال جنجال افکنی نیست. در این رابطه "هنری رُم" کارسناش مسائل خاورمیانه در "گروه اوراسیا" می گوید: "آیت الله خامنه ای در تاریخ مذاکرات هسته ای با غرب، هرگاه احساس کرده که روند مذاکرات و گفتگوها، بی نتیجه و بی معنی است، در متوقف کردن و  قدغن کردن هرگونه مذاکره، تردیدی به خود راه نداده است. با این حال، پیام اخیر آیت الله خامنه ای در دیدار با اعضای هیات دولت ایران حاکی از این بود که روند احیای برجام، (بر اساس آنچه طرف های غربی و مخصوصا آمریکا از خود نشان می دهند)، روندی آسان و فوری نخواهد بود و چالش های زیادی در این مسیر وجود دارند"». 

*لینک: 

https://www.nytimes.com/2021/07/28/world/middleeast/khamenei-iran-nuclear-talks.html

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۱۹۹۲۰۰۱:۰۵:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۸
عراقچی:برای هزارمین بار می گویم مذاکرات مفید مثبت و سازنده و رو به جلو بود و برد و برد است و فرسایشی نیست .لازم به ذکر است در شرایط تحریم و کمبود هواپیما تیم مذاکره کنند چندین هواپیما را برای رفت و امدهای هشتدمن نه شاهی خود مستهلک نموده و به اندازه کل تاریخ وزرات خارجه ایران حق ماموریت برون مرزی گرفته اند
ناشناس۲۱۱۹۹۲۴۰۱:۰۸:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۸
مذاکره برای چیست؟ مگر قبلاً برای برجام مذاکره نکردیم؟ قرار است یک کالا را چند دفعه به ما بفروشند؟ ایران که عضو برجام است و تعهدات تعلیق شده هم مطابق مفاد برجام تعلیق شده اند. هر وقت آمریکا هم تحریم هایش را لغو نمود و عضو برجام شد می تواند در کمیسیون مشترک برجام اجرای مجدد تعهدات تعلیق شدۀ ایران را مطالبه کند. به همین سادگی.
ناشناس۲۱۱۹۹۴۰۰۱:۲۸:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۸
همه تحریم ها باید لغو شوند و آمریکا باید تعهد بدهد دوباره برجام را نقض نمی کند. تمام!
حسین۲۱۲۰۱۸۳۱۰:۲۵:۳۸ ۱۴۰۰/۵/۸
اونایی که ناراحت شدند، دقیقا بگن کجای این حرف متعجبشون کرده؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۱۲۰۱۹۷۱۰:۴۰:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۸
دولتی که به مصالح شرایط زمانی اسیضاح نشد در پایات کازش باید محاکمه شود
محمد۲۱۲۰۰۰۰۰۵:۵۹:۴۷ ۱۴۰۰/۵/۸
ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم
ناشناس۲۱۲۰۱۸۲۱۰:۲۴:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۸
وای به روزی که مولا فرمان جهادم کفر و نفاق و برجام همه بر باد رود
ناشناس۲۱۲۰۲۰۴۱۰:۴۱:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۸
الان شما دارید با این کاراتون یاری میکنید خدا را ؟!
آشنا۲۱۲۰۰۷۶۰۸:۲۸:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۸
ما کارمون درسته...
ناشناس۲۱۲۰۱۹۶۱۰:۴۰:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۸
فقط ابزار کار نداریم !
ناشناس۲۱۲۰۱۱۴۰۹:۱۱:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۸
پروردگارا ظهور امام زمان را در این برهه زمانی تعجیل بفرما که غیبت طولانی مدت ایشان در این شرایط نابسامان موجود به هیچوجه به صلاح بندگانت در ایران نمیباشد
ناشناس۲۱۲۰۱۲۳۰۹:۲۱:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۸
چون دولت مردمی آمده که زیر بار ذلت نمی رود و تمام شد آن 8 سال ذلت
ناشناس۲۱۲۰۱۳۲۰۹:۲۹:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۸
استراتژی آمریکا و متحدان غربی در خصوص برجام مبتنی بر چهار اصل است که ایران حاضر به تقبل آنها نیست و آمریکایی ها با شناخت کامل تن به احیای برجام دادند در صورت تقبل اصول چهارکانه توسط ایران آمریکایی ها به اهداف خود رسیدند و در صورت نپذیرفتن نیز کماکان تحریم ها برقرار است و آمریکا وانمود کرده که اهل گفتگو است و ایران را در مقابل جامعه ی جهانی مقصر جلوه دهد تا بتواند با متحدان خود ایران را منزوی کند.
ناشناس۲۱۲۰۱۳۹۰۹:۳۴:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۸
طرف غربی همیشه دنبال بهانه جویی بوده و هست اگر دقت کنید در توافق قبلی ترامپ همه دستاورد گذشته را نادیده گرفت و کسانی که در این مذاکره حضور داشتن و توافقنامه را امضاء کردند به همه چیز پشت پا زدنند پس باید درس گرفت که آنها دنبال هدف های دیگری هستند پس از دید رهبر این توافق هم ارزشی ندارد
مجید۲۱۲۰۱۵۴۰۹:۵۰:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۸
هرچی رهبرانقلاب گفته بایدبهش عمل بشه. هرچی باشه رهبر درکش ازمذاکرات بیشترازیک مشت مذاکره کننده ترسو هست
گشنه۲۱۲۰۱۶۴۱۰:۰۳:۳۱ ۱۴۰۰/۵/۸
ما نون نداریم بخوریم سیر از گشنه خبر نداره حالا. خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج
ناشناس۲۱۲۰۲۰۰۱۰:۴۰:۳۸ ۱۴۰۰/۵/۸
لغو همه تحریمها راستی آزمایی اگه رضایتمون جلب شد به برجام بر‌می‌گردیم.
ناشناس۲۱۲۰۲۰۵۱۰:۴۱:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۸
باید یه نون بخوریم صدتا صدقه بدیم که این دولت رفت!
ناشناس۲۱۲۰۳۹۵۱۲:۳۸:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۸
دست خـــــــــــــــدا روی شانه مظلوم است..قدرت غرب در برابر قدرت الهی هیــــــــــــــچ است..هیــــچ
ناشناس۲۱۲۰۵۱۵۱۴:۰۶:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۸
بشین تا تعهد بده .
قلی۲۱۲۱۰۲۴۲۳:۳۴:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۸
باسلام اصلا نباید به امریکا و اروپا که نوکر اسراییل هستند اعتماد کرد ایران باید از برجام و ان پی تی خارج و با قدرت صنعت هسته ای را حفظ کند و با تکیه بر توان داخلی و مدیریت جهادی خالص و شناسایی نفوذی ها و از بین بردن نارضایتی مردمی و بیرون اوردن دست از جیب مردم و باطل کردن قوانینی که توسط نفوذی ها در مجلس پیشین تصویب شد اعتماد مردم و امید به اینده را جلب کرد.
سعید۲۱۲۱۱۰۷۰۱:۰۷:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۹
باید رفت توشکم آمریکای ها تا برن عقب وگرنه اونا میان توشکمت - هرچی تعهد از آمریکا بگیرن کمه بازم دبه میکنن بایدایندفه ۴میخش کنن برجامو ولی در نهایت توافق کنن بهتره
رضا۲۱۲۱۱۳۹۰۱:۵۵:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۹
اگه رهبری فرزانه و دور اندیش و شجاع نداشتیم الان آمریکا و کشورهای غربی وابسطه به آمریکا ایران رو له میکردند خدا نگه دارت باشد نائب امام (عج) امید همه مسلمانان جهانی
ابراهیم۲۱۲۱۱۴۷۰۲:۰۴:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۹
آمریکا مذاکره نمیخواد درواقع میخواد ما تسلیم بشیم.چه مذاکره ای هست که ما فقط باید تاوان بدیم.دم طالبان گرم کوتاه نیامدن
محسن۲۱۲۱۱۵۸۰۲:۱۸:۱۰ ۱۴۰۰/۵/۹
تا تو باشی که از برجام خارج نشی هر کس خربزه میخورد پای لرزش هم باید بنشیند به خدا مردم مشکل اقتصادی خیلی دارند اما باید بدانیم که این ها به ساختن فشنگ اسلحه هم گیر میدهند و قانع به غنی سازی نیستند چاره کار مدیریت داخلی و گردن زدن اختلاسگران و دزدان اقتصادی کشور وگر نه تا خرخره میرویم زیر ننگ
سید مختار۲۱۲۱۱۷۱۰۳:۱۲:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۹
این دولت که جز بد بختی و نکبتی چیزی نداشت. چی دارین میگین مردم از گرسنگی مردن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین