احتمال وجود یک جاده باستانی زیر آب‌های ونیز

فرهنگی،   4000506078

محققان به کمک فناوری‌های روز به شواهدی دست یافتند که از احتمال وجود یک جاده متعلق به دوران روم باستان در بستر تالاب ونیز حکایت دارد.

به گزارش ایرنا از روزنامه هنر چاپ لندن، پژوهشگران ایتالیایی به کمک فناوری سونار که با انتشار صدا ناوها و کشتی‌ها را در زیر آب شناسایی می‌کند، مجموعه‌ای از بقایای باستان‌شناختی و سازه‌های باستانی را در بستر کانال ترپورتی در شرق جزیره مرکزی ونیز کشف کردند که ضمن اثبات وجود چنین جاده‌ای، نشان می‌دهد قرن‌ها قبل از آن چه تصور می‌شد، کلونی‌های بزرگی در این منطقه تشکیل شده بودند.

فانتینا مادریکاردو (Fantina Madricardo) از مؤسسه علوم دریایی ونیز (ISMAR) در این باره گفت: معتقدیم چیزی که کشف کرده‌ایم، بخشی از جاده‌ای است که بخش جنوبی و شمالی تالاب ونیز را به هم وصل می‌کرد و راه رسیدن از کیوجا به شهر بندری آلتینوم بود.

در جریان اسکن‌های انجام شده، ۱۲ بخش جداگانه از این جاده باستانی شناسایی شد که برای بیش از ۱ کیلومتر با آنچه احتمالا ساحل باستانی تالاب ونیز بود، هم‌راستا بودند. طولانی‌ترین تکه کشف شده از این جاده ۵۲.۷ متر طول دارد.

سطح آب تالاب ونیز در دوران رم باستان خیلی پایین‌تر از حالا بود و بنابراین نسبت به امروز خشکی بیشتری در اطرافش وجود داشت. همچنین غواصان در بستر تالاب یک سری عتیقه‌جات رومی از جمله آمفورا (خمره‌های سفالی بزرگ) و سنگفرش کشف کرده‌اند. با این وجود همیشه بر سر این که آیا مردم روم باستان در این محل کلونی تشکیل داده بودند یا نه اختلاف‌نظر وجود داشت. اما مطالعات جدید محققان ایتالیایی ابهامات موجود درباره این فرضیه را از بین برد.

در بخشی از مقاله منتشر شده از این مطالعات، آمده است: همیشه تصور می‌شد، ونیز درجایی ساخته شد که قبلا هیچ ردی از اجتماع انسانی در آن وجود نداشت و عتیقه‌جات رومی که در کف تالاب ونیز کشف شده‌اند به خانه‌های موجود در خشکی تعلق داشتند. مشکل کار آنجاست که دانشمندان تالاب ونیز را جدا از خشکی اطراف در نظر می‌گرفتند و طی دهه‌های گذشته از تمام تحقیقات صورت گرفته در این باره تنها بخش محدودی منتشر شده‌ است.

مطالعات این تیم تحقیقاتی حالا ثابت می‌کند زمانی یک کلنی بزرگ رومی در محل تالاب ونیز وجود داشته است. به کمک اسکن‌های سونار علاوه بر جاده رومی، ۴ سازه دیگر نیز در کانال ترپورتی شناسایی شد؛ یکی از این سازه‌ها احتمالا یک بندرگاه ۷۰۰ متر مربعی بوده است با یک برج دایره‌ای در مرکز. محققان همچنین با استفاده از داده‌های مربوط به حوزه باستان شناسی و زمین ریخت‌شناسی، فضای تالاب ونیز را در دوران روم باستان بازآفرینی کرده و استدلال کردند منطقه ساحلی آن پوشش گیاهی غنی‌ای داشته و احتمالا برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

جزئیات بیشتر در این باره در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

یکتانتتریبون

1. «علی لندی» نوجوان قهرمان ایذه‌ای آسمانی شد

2. چراغ سبز رئیسی به جهان؛ انتقاد از آمریکا

3. رمزگشایی از مواضع اخیر امیر عبداللهیان

4. دستور رییسی درباره بیژن عبدالکریمی

5. شیوه عجیب و خطرناک جابجایی زائران اربعین با هواپیما باربری

6. مجری فاکس نیوز رئیس جمهور کشورش را با خاک یکسان کرد

7. نسخه راغفر برای مهار تورم/ توضیح امیرعبداللهیان درباره زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای/ پاسخ عراقچی به کیهان درباره گریه وندی شرمن در مذاکرات برجام

8. چرا توان هسته ای ایران را نمی توان تضعیف کرد؟

9. شکار ناگهانی سگ توسط کروکدیل گرسنه

10. اتهام‌زنی‌های علی‌اف به ایران در گفت‌وگو با رسانه ترکیه‌ای / کامیون‌های ایران باید مالیات پرداخت کنند

11. سخنی با برادرمان آقای عراقچی

12. مقام سابق آمریکایی: اسرائیل تا ۲۰ سال دیگر وجود نخواهد داشت

13. نیکزاد: لشکر آذری‌ها گوش به فرمان رهبر انقلاب هستند

14. سردرگمی سیستماتیک مردم

15. عجیب اما واقعی! هذیان گویی بایدن در آنتن زنده

16. لایحه رتبه‌بندی معلمان مهرماه در مجلس شورای اسلامی تصویب خواهد شد

17. واردات خودرو ، مفید یا مضر ؟

18. کلیپی که اشک رییس جمهور را درآورد

19. به نام فقرا به کام اغنیا

20. دفاعیات میرسلیم از طرح صیانت/ علت سکوت روحانی در این روزها چیست؟/ واکنش مثبت علی مطهری به نطق رئیسی در سازمان ملل

21. دستگیری دعانویس میلیاردر در نیاوران

22. فیلم| وداع با قهرمان دهه هشتادی/ «علی لندی» فهمیده دوران شد پیکر

23. این نیز گذشت و روسیاهی به ذغال ماند!

24. اتحاد آنگلوساکسونها علیه دنیا !

25. عددهای هشداردهنده در بودجه نویسی