دانشمند کوبایی: پاستوکووک بر جهش‌های ویروس کرونا نیز مؤثر است/ آغاز تولید میلیون‌ها دوز واکسن تولید مشترک ضدکرونا از هفته آینده

اجتماعی،   4000506047

رئیس مؤسسه فینلای کوبا از اتمام فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ضدکرونای تولید مشترک این مؤسسه با انستیتو پاستور ایران خبر داد. واکسنی که به گفته این دانشمند کوبایی از هفته آینده وارد مرحله تولید انبوه شده و دستاوردی مهم در عرصه تولید واکسن محسوب می‌شود.

دانشمند کوبایی: پاستوکووک بر جهش‌های ویروس کرونا نیز مؤثر است/ آغاز تولید میلیون‌ها دوز واکسن تولید مشترک ضدکرونا از هفته آینده

ویسنته ورث بنکومو، رئیس موسسه فینلای کوبا در گفتگو با شبکه بین المللی هیسپان تی وی صداوسیما، تاکید کرد: بشریت باید از تمام دانش و پلتفرم های مختلفی که در اختیار دارد، برای ساخت واکسن های مؤثر علیه پاندمی کووید-19 استفاده کند و ما نیز سعی کردیم این رسالت را به انجام برسانیم. 

این دانشمند برجسته کوبایی خاطرنشان کرد: موسسه فینلای تجربه زیادی در تولید واکسن های کنژوگه برای کودکان، هموفیلوس، آنفلوآنزا تیپ b و پنوموکوک (ذات الریه) دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با توجه به مزایایی که استفاده از واکسن های کنژوگه بر روی کودکان دارد، از این پلتفرم ها برای ساخت واکسنی علیه کووید استفاده کنیم.
ورث بنکومو افزود: این بدان معنا نبود که کشورهای دیگر چنین توانایی‌ای ندارند؛ اما ایران و کوبا اولین کشورهایی بودند که حدود یک سال پیش یک واکسن کنژوگه علیه کووید19 طراحی کردند که اکنون در مراحل پایانی فاز سوم کارآزمایی بالینی است. 

وی یادآور شد: سوبرانا 02 یا پاستوکووک تمام انتظارت ما را در برابر کووید19 از جمله جلوگیری از عفونت و تولید آنتی بادی در سلول برآورده کرده و در برابر جهش‌های این ویروس به‌طور مؤثر عمل می کند.   
رئیس موسسه فینلای کوبا با تاکید بر قدرتمندی و تاثیرگذاری بالای این واکسن عنوان کرد: توسعه یک واکسن از صفر تا مرحله صنعتی شدن معمولا 15 سال طول می کشد؛ اما ما تمام مراحل را در یک سال انجام دادیم و شواهد نشان می‌دهند که این واکسن کارایی بسیار بالایی دارد.
وی افزود: در حال حاضر در مرحله صنعتی هستیم و انتظار می رود تولید میلیون ها دوز واکسن را از هفته آتی آغاز کنیم. بر اساس قراردادی که با انستیتو پاستور ایران امضا شده، بخش قابل توجهی از واکسن های تولیدی در کوبا به ایران ارسال می شوند و این کار تا تکمیل توانایی ایران در تولید انبوه و کافی واکسن ادامه خواهد داشت. 
ورث بنکومو با اشاره به همکاری دیرینه فینلای و انیستیتو پاستور در تولید واکسن کنژوگه پنوموکوک و انتقال تکنولوژی به ایران، اظهار کرد: هر دو موسسه در گذشته گام های موثر و مشترکی برای تولید واکسن پنوموکوک برداشته اند که در تولید واکسن کرونا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
وی تاکید کرد: به دلیل تجارب مشترک قبلی، هر دو کشور توانستند در این مسیر با سرعت بیشتری پیش بروند و همکاری سازنده ای داشته اند. 
رئیس موسسه فینلای کوبا در خصوص سابقه همکاری این موسسه و انیستیتو پاستور در زمینه تولید واکسن نیز بیان کرد: واکسن پنوموکوک در سال 2002 پرفروش ترین و گران ترین واکسن در طول تاریخ بود و مردم ایران و کوبا به آن دسترسی نداشتند؛ زیرااین واکسن تولید آمریکا بود. همین مسئله باعث شد تا   تصمیم بگیریم واکسن پنوموکوک را در موسسه فینلای بسازیم و پس از 15 سال موفق به تولید آن شدیم. ورث بنکومو ادامه داد: این مسئله به منبع مهمی برای همکاری بین ایران و کوبا تبدیل شد؛ زیرا هم کودکان ایرانی و هم کودکان کوبایی به این واکسن ها نیاز دارند و بر همین اساس، پلتفرم تکنولوژیک مشترکی ساختند. 
این دانشمند برجسته کوبایی در پایان اضافه کرد: با توجه به ایده ای که برای ساخت واکسن کنژوگه علیه کووید  19  داشتیم از این پلتفرم استفاده کردیم و همکاری های مشترکمان با ایران را ادامه دادیم و تا امروز نتایج بسیار خوبی کسب کرده‌ایم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین