پیشنهاد سعودی‌ها استراتژی نفتی جدید هند شد

جهان،   4000506005

هند مانند سایر واردکنندگان آسیایی برای خنثی کردن تاثیر قیمتهای بالای نفت ناشی از محدودیت عرضه اوپک پلاس، به دنبال بهره برداری از ذخایر نفت استراتژیک خود است.

پیشنهاد سعودی‌ها استراتژی نفتی جدید هند شد

به گزارش ایسنا، دو منبع دولتی آگاه ۲۲ ژوییه اظهار کردند: هند که پس از چین دومین واردکننده بزرگ نفت در آسیاست، قصد دارد نیمی از ذخایر نفت استراتژیک خود را مورد بهره برداری قرار دهد.

اگرچه بهره برداری از این ذخایر که در حال حاضر به حدود ۳۶.۵ میلیون بشکه معادل پنج میلیون تن نفت می رسد برای تامین مالی ساخت مخازن ذخیره سازی بیشتر انجام می گیرد اما به پالایشگاهها اجازه می دهد نفت ارزانتری را در شرایطی که قیمتهای نفت بالاست، پالایش کنند و وقتی قیمتها دوباره کاهش پیدا کرد، نفت خریداری کنند.

شرکت ذخایر نفت استراتژیک هند که بر این ذخایر نظارت دارد، اجازه خواهد داد یک میلیون تن نفت به خریداران داخلی فروخته شود و شرکتهای خارجی که مخازن نفت را اجاره کرده اند اجازه خواهند داشت ۱.۵ میلیون تن نفتی که شرکتهای هندی نمی خواهند را مجددا صادر کنند.

مقامات هندی امسال که قیمتهای نفت با اقدام اوپک پلاس در محدود کردن عرضه هفت میلیون بشکه در روز، رشد قوی داشته است ابراز نگرانی کرده اند. بهای معاملات نفت برنت امسال ۴۴ درصد رشد کرده و اکنون بالای ۷۴ دلار در هر بشکه معامله می شود که چندان با رکورد ۷۷ دلار و ۸۴ سنت در هفتم ژوییه فاصله ای ندارد.

تدابیر مذکور ممکن است لزوم احتیاط تولیدکنندگان اوپک پلاس را بارز کند. عربستان سعودی پیش از این درخواستهای هند برای تسهیل محدودیت تولید را نپذیرفته و در عوض به دهلی نو پیشنهاد کرده بود از نفت ارزانی که سال گذشته در زمان ریزش قیمتها خریداری کرده بود، استفاده کند.

اقدام هند در بهره برداری از ذخایر نفت استراتژیک مطابق با سیاستهای مشابه در ژاپن و کره جنوبی است که سومین و چهارمین خریدار بزرگ نفت در آسیا هستند.

چین جزییات مربوط به ذخایر نفت استراتژیک خود را فاش نمی کند اما به نظر می رسد که بزرگترین واردکننده نفت جهان هم امسال به برداشت از ذخایر خود مبادرت کرده است. برآورد این میزان از طریق کسر میزان نفت وارداتی و تولید داخلی از میزان نفت پالایش شده توسط پالایشگاههای چینی امکان پذیر است.

پالایشگاههای چینی در نیمه اول سال میلادی جاری ۱۵.۱۳ میلیون بشکه در روز نفت پالایش کردند در حالی که واردات به ۱۰.۵۱ میلیون بشکه در روز رسید و تولید داخلی نفت ۴.۰۱ میلیون بشکه در روز بود. این پالایشگاهها ۶۱۰ هزار بشکه در روز نفت بیشتری در مقایسه با نفت وارداتی و تولید شده، پالایش کردند. این روند برخلاف روند سالهای اخیر است که میزان واردات و تولید داخلی نفت چین همیشه به میزان قابل توجهی بالاتر از تولید پالایشگاهی بود.

تمایل اخیر چین و اکنون هند در استفاده از ذخایر به منظور واردات کمتر در آمار دیده می شود. واردات نفت چین سه درصد در نیمه اول سال ۲۰۲۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و واردات هند در ژوئن به پایینترین میزان در  ۹ ماه اخیر رسید.

تحلیلگران شرکت کپلر پیش بینی می کنند واردات نفت چین در ژوییه بهبود پیدا کرده و به ۱۰.۸۵ میلیون بشکه در روز می رسد که بالاتر از ۹.۷۷ میلیون بشکه در روز آمار ژوئن خواهد بود و احتمالا منعکس کننده بازگشت پالایشگاههای متعدد به فعالیت پس از دوره تعمیرات است. با این حال واردات هند در ژوییه ضعیف خواهد بود و طبق برآورد کپلر، به ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز می رسد که ضعیفترین آمار از سپتامبر سال گذشته خواهد بود.

اگر چین و هند در استفاده از ذخایر نفت استراتژیک خود فعالتر باشند تا تاثیر قیمتهای بالا را خنثی کنند، این مسئله عامل منفی برای قیمتهای نفت در کوتاه مدت خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، سوال این است که این کشورها و سایر کشورهای آسیایی تا چه مدت از ذخایرشان برای جبران واردات کمتر استفاده می کند و زمانی که آنها استفاده از ذخایرشان را متوقف کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین