هجمه جمهوری‌خواهان علیه پلوسی

جهان،   4000505108

رهبران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات این مجلس را به بی‌توجهی به وظایف خود در دفاع از ساختمان کنگره در روز حمله مرگبار به آن متهم کردند و از وی توضیح خواستند.  

هجمه جمهوری‌خواهان علیه پلوسی

به گزارش فارس، رهبران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا صبح امروز (سه‌شنبه) به وقت آمریکا «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان این کشور را به بی‌توجهی به وظایف خود در دفاع از ساختمان کنگره در روز حمله مرگبار به آن متهم کردند و از وی خواستند در خصوص نقشش در این حمله خشونت‌آمیز که در آن بیش از ۱۴۰ مامور پلیس زخمی شدند، پاسخ بدهد. 

«کوین مک‌کارتی» رئیس اقلیت جمهوری‌خواهان مجلس خارج از ساختمان کنگره به خبرنگاران گفت: در روز ششم ژانویه ماموران شجاع در موقعیتی آسیب‌پذیر و ناخوشایند قرار گرفتند زیرا رهبری در راس شکست خورده بود. 

به گزارش وبگاه خبری «هیل» نزدیک به کنگره آمریکا، این اتهامات از سوی جمهوری‌خواهان پیش از اولین جلسه استماع کمیته مجلس نمایندگان برای بررسی این حمله مطرح شد؛ کمیته‌ای که در آن هیچ یک از متحدان دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا حضور ندارد. 

در نشانه دیگری از این که تا چه میزان بحث در خصوص این حمله در کنگره حزبی شده، جمهوری‌خواهان در کنفرانس خبری قبل از جلسه آغازین تحقیقات هیچ انتقادی را نسبت به ترامپ که طرفداران خود را برای انجام این حمله ترغیب کرد تا مانع تایید شکست خود در انتخابات شود، مطرح نکردند. آن‌ها همچنین از پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا سناتور «میچ مک‌کانل» که در زمان حمله رهبر جمهوری‌خواهان سنا بود به همان اندازه پلوسی مسئول نواقص امنیتی هست یا خیر، امتناع کردند. 

جمهوری‌خواهان در عوض پلوسی را به فعال نکردن گارد ملی از ابتدا و حالا هم امتناع از مواجه شدن با سوالات سخت به دلیل رد کردن حضور «جیم جردن» و «جیم بَنکس» دو متحد ترامپ در کمیته منتخب، متهم کردند. 

دفتر پلوسی در واکنش بیانیه‌ای صادر و اتهامات را رد کرد. اودر این بیانیه یادآوری کرد که رهبران کنگره بر تصمیات روزانه در ارتباط با امنیت کنگره نظارت نمی‌کنند و مسئولیت این کار برعهده هیأت پلیس کنگره است. 

در ادامه بیانیه ذکر شده که رئیس مجلس نمایندگان هرگز درخواست برای فعال کردن گارد ملی را رد نکرد و حالا که کمیته منتخب دو حزبی کار خود را آغاز می‌کند، تنها ابزار باقی‌مانده در زرادخانه جمهوری‌خواهان انحراف، تحریف و اطلاعات غلط است. 

پیش‌تر پلوسی گفته بود که جیم جوردن و جیم بَنکس قانون‌گذارانی که از سوی «کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان برای حضور در کمیته بررسی حمله به ساختمان کنگره معرفی شده بودند، هر دو از حامیان دونالد ترامپ هستند و تمامیت و صحت این تحقیقات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

کارشناسان آمریکایی می‌گویند کمیته جدید در مجلس نمایندگان از قدرت احضار افراد برای توضیح‌دادن درباره حادثه ششم ژانویه برخوردار است و احتمالا ترامپ را نیز به‌عنوان شاهد احضار خواهد کرد.

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 

پیش از این، سرپرست نیروی پلیس کنگره آمریکا با اشاره به چالش‌های داخلی که مأموران امنیتی در روز حمله حامیان ترامپ به این ساختمان مواجه بودند، گفته بود آنها حتی نمی‌دانستند که اجازه استفاده از نیروی مرگبار علیه مهاجمان را دارند یا خیر.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین