انواع و خواص کرم ضد آفتاب برای پوست

گزارش بازرگانی،   4000505017

پرتو نور خورشید از طول موج ‌های متفاوتی تشکیل شده که اشعه ماوراء بنفش نیز یکی از آنهاست. این تشعشعات برای سلامتی پوست انسان مضر هستند. یکی از انواع اشعه ماوراء بنفش که اپیدرم نام دارد، در صورت تابش به لایه بیرونی پوست، باعث عارضه آفتاب سوختگی می‌شود. انواع مختلف کرم ضد آفتاب، یکی از بهترین راهکارهایی هستند که باعث جلوگیری از عوارض ناشی از این پرتوهای مضر می‌شوند. در ادامه توضیحات مفصل تری را در مورد نحوه عملکرد و انواع کرم ضد آفتاب ، ارائه خواهیم داد.

D:\SEO\jute\کرم ضد آفتاب\کرم ضد آفتاب\1.jpg

کرم ضد آفتاب چیست و چگونه به سلامت پوست کمک می‌کند؟

کرم ضد آفتاب را می‌توان بعنوان لایه ای محافظ بر روی پوست دانست که از آن در برابر امواج مضر ماوراءبنفش، محافظت می‌کند. این کرم ها می‌توانند بصورت اسپری، ژل و لوسیون تهیه و استفاده شوند و اثربخشی مشابهی داشته باشند. کرم ضد آفتاب در صورتیکه به درستی استفاده شود، می‌تواند تا میزان زیادی از اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست، بکاهد. سازمانهای پزشکی مختلفی در آمریکا (مانند انجمن سرطان آمریکا)، استفاده از کرم ضد آفتاب را به دلیل پیشگیری از بروز سرطان پوست، توصیه کرده اند. کرم ضد آفتاب به دلیل خواص شیمیایی خود، باعث جذب اشعه های مضر پرتو خورشید شده و با استفاده از خواص فیزیکی خود، موجب مسدود کردن راه اشعه های مضر ماوراء بنفش به سطح داخلی پوست می‌گردد. قدرت مقابله کرم ضد آفتاب در برابر این امواج مضر نیز با واحد SPF سنجیده می‌شود که در ادامه درباره ی آن توضیح خواهیم داد.

نحوه عملکرد کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب همچون لایه ای بسیار نازک و محافظ، از رسیدن امواج مضر UV به سطح پوست جلوگیری می‌کند. مواد تشکیل دهنده کرم ضد آفتاب دارای رنگ‌دانه های غیر آلی هستند که موجب جذب، انعکاس و پراکنده شدن امواج UV می‌گردند. کرم ضد آفتاب مناسب و با کیفیت باید دارای میزان کافی از این عناصر باشد. همچنین در زمان مصرف می بایست، مقدار کافی از کرم ضد آفتاب روی تمام سطح پوست به‌صورت یکنواخت پوشیده شده باشد. اشعه UV یا ماوراءبنفش دارای دو نوع A و B است. امواج UVA می‌تواند به لایه های زیرین پوست نفوذ کند و باعث چین و چروک زودرس و لکه‌های عمیق پوستی شود و نوع UVB نیز از دلایل اصلی سرطان پوست و آفتاب سوختگی است.

یک کرم ضد آفتاب مرغوب و استاندارد با استفاده از ذرات دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی، اشعه های UV را از سطح پوست بازتاب می‌دهد و بوسیله ذرات شیمیایی موجود در خود، می‌تواند هر دو نوع اشعه های مضر خورشید را جذب نموده و به صورت گرما آزاد کند. از عوامل بعدی می‌توان به اسمولیت ها، آنتی اکسیدان ها و آنزیم های ترمیم کننده دی ان ای اشاره کرد که با فعل و انفعالات شیمیایی، باعث کاهش چشمگیر آسیب های پوستی می‌شوند. مکانیسم ضد آفتاب های شیمیایی، بر پایه ی یک ماده معطر که متصل به یک دسته کربونیل است شکل گرفته که به آن اجازه می‌دهد تا اشعه های UV را با قدرت بیشتری جذب کند. نکته مهم اینکه در کرم های ضد آفتاب، ترکیب خاصیت جذب و انسداد اشعه UV برای دفع کامل اشعه های ماوراء بنفش مضر، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

D:\SEO\jute\کرم ضد آفتاب\کرم ضد آفتاب\3.jpg

شاخص SPF در کرم ضد آفتاب چیست؟

SPF ضریب محافظت کرم ضد آفتاب در برابر اشعه خورشید است که موجب سوختگی پوست خواهد شد. مثلاً SPF 25 به معنی این است که 1.25 درجه از اشعه UV به سطح پوست خواهد رسید. به فرض اینکه کرم ضد آفتاب بصورت یکدست و با ضخامت 2 میلی گرم در سانتیمتر مربع سطح پوست را پوشانیده باشد، فردی که بعد از گذشت ده دقیقه بدون استفاده از کرم ضد آفتاب دچار سوختگی می‌شود می‌تواند با استفاده از کرم ضد آفتاب SPF 25 به مدت 250 دقیقه بدون آفتاب سوختگی در معرض نور خورشید باشد. البته کرم ضد آفتاب با SPF بالاتر لزوماً بیشتر از کرم ضد آفتاب با SPF پایین‌تر روی سطح پوست کارایی ندارد و باید معمولاً بصورت مداوم و هر دو ساعت یکبار، مجدداً استفاده شود. در برخی کشورها (همچون کشورهای اتحادیه اروپا)، کرم ضد آفتاب می‌تواند حداکثر دارای برچسب SPF 50 باشد. دلیل آن این است که شواهد کافی وجود ندارد که مقادیر بالاتر از 50 SPF دارای محافظت بیشتری باشد.

انواع کرم ضد آفتاب و روش استفاده از آن

همانطور که قبلاً هم اشاره شد، کرم های ضد آفتاب در انواع کرم، لوسیون، اسپری، ژل و با برندهای متنوع در بازار موجود هستند که از میان آنها می‌توان به کرم ضد آفتاب بصورت اسپری، کرم ضد آفتاب بصورت کرم پودر برای خانم‌ها و انواع کرم ضد آفتاب بی رنگ برای استفاده آقایان و مناسب برای پوست های مختلف اشاره کرد. این کرم ها با SPF های مختلف (نهایتا تا SPF 50 ) در بازار موجود هستند که از شرکتهای معتبری همچون ژوت می‌توان آنها را تهیه کرد. بسیاری از افراد از کرم ضد آفتاب به میزان لازم استفاده نمی‌کنند و معمولاً کمتر از 50 درصد مقدار مورد نیاز را روی پوست خود می‌زنند که این امر باعث پایین آمدن میزان اثربخشی کرم ضد آفتاب می‌شود.

مطالعه کنید! کرم‌های ضدآفتاب خطر ابتلا به سرطان پوست را به نصف کاهش می‌دهد

در زمان استفاده از کرم ضد آفتاب، باید توجه نمود که حداقل به مقدار دو بند انگشت کرم باید برای پوشش پوست صورت استفاده شود و زمان استفاده از آن بهتر است حدود بیست دقیقه قبل از در معرض آفتاب قرار گرفتن باشد تا به خوبی بتواند در پوست نفوذ کرده و از آن محافظت نماید. همچنین بهتر است که هر دو ساعت یکبار و یا پس از شنا کردن یا عرق کردن نیز استفاده از این کرم تجدید شود. نکته دیگری که معمولاً مورد توجه قرار نمی‌گیرد این است که در هوای ابری نیز تا حدود 85 درصد از امواج مضر ماوراء بنفش خورشید وجود دارند. این نشان می دهد که در هوای ابری نیز بهتر است از کرم ضد آفتاب استفاده شود.

D:\SEO\jute\کرم ضد آفتاب\کرم ضد آفتاب\5.jpg

در این مقاله سعی کردیم با توجه به اهمیت کرم ضد آفتاب در سلامتی پوست، به نحوه عملکرد و انواع مختلف کرم ضد آفتاب و موارد استفاده از آن بپردازیم. نکته پایانی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که حتماً کرم ضد آفتاب خود را از برندهای معتبر و شناخته شده تهیه کنید تا به سلامتی پوست شما آسیبی نرسد. شرکت ژوت یکی از با سابقه ترین و معتبرترین شرکت‌های برتر ارائه دهنده محصولات بهداشتی و آرایشی است که می‌توانید با خاطری آسوده از انواع کرم ضد آفتاب آن که دارای تنوع برای انواع سلیقه ها است، استفاده کنید. انواع کرم ضد آفتاب ژوت با SPF های مختلف و کیفیت ساخت بالا، میتوانند خیال شما را از انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب، راحت کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین