چگونه عقیق اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

  4000505014

یکی از مسائل مهمی که در کنار شناسایی دیگر سنگ ها باید به آن توجه داشت نحوه تشخیص سنگ عقیق اصل از تقلبی می باشد. اگر قصد خرید سنگ عقیق دارید لازم است بتوانید سنگ عقیق اصل را بتوانید از تقلبی تشخیص دهید. در ادامه همراه گالری کاساندان باشید.

سنگ عقیق، یکی از سنگ‌های زیبا و طبیعی است که در ساخت انواع زیورآلات مانند گردنبند، دستنبد، انگشتر و غیره کاربرد دارد. این سنگ، نماد برکت و نعمت است و استفاده از آن در روایات مختلف توصیه شده است.

سنگ عقیق رنگ‌های مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها عبارتند از:

  • قرمز
  • زرد
  • خاکستری مایل به آبی
  • سفید

استفاده از سنگ‌ عقیق در رنگ‌های زرد، قرمز و سفید در کشورهای چین، یمن، هندوستان و ایران بسیار رایج است. همچنین، سنگ عقیق هم‌خانواده‌های دیگری مانند عقیق سلیمانی یا شجری هم دارد که از نظر ظاهری به یکدیگر شباهت دارند.

عقیق یکی از سنگ های نیمه قیمتی است و جزو آن دسته از سنگ هایی است که محبوبیت بسیاری برای استفاده در زیورآلات در حوزه خاورمیانه دارد.

ایران نیز از جمله کشورهایی است که سنگ عقیق در آن محبوب بوده و به نوعی سنگ مذهبی مسلمانان نیز تلقی می شود.

عقیق در انواع رنگ ها و بافت ها وجود دارد که ترکیب آن ها می تواند هر سلیقه ای را راضی کند. در عین حال سنگ های بسیاری تولید شده اند که آزمایشگاهی یا سینتتیک هستند که البته خصوصیات طبیعی سنگ را دارا می باشند اما از دل طبیعت نیامده اند و به غیر از آن سنگ های مختلف ساخته دست بشر و یا انواع پلاستیک ها نیز به عنوان سنگ عقیق در بازار عرضه می شوند که البته تقلبی می باشند. عقیق های تقلبی این روزها در بسیاری از فروشگاه ها وجود دارند که خب در اکثر موارد فروشنده‌ی آن ها از تقلبی بودن آن ها آگاه نیستند.

در ادامه این مقاله گالری کاساندان مطالبی را بیان می کنیم که به شما در نحوه تشخیص عقیق اصل از بدل کمک می کند و با اطمینان می توانید نسبت به خرید خود اقدام نمایید.

البته از راه های معتبر آن می توان به خرید از گالری های مطمئن نیز اشاره کرد.

اگر گالری مطمئنی را سراغ ندارید، بهتر است که سنگ خود را حضوری بخرید تا بتوانید اصالت آن را بررسی کنید.

با آموختن مطالب زیر می توانید بهترین کیفیت عقیق را خریداری کنید.

لازم به ذکر است که از عقیق برای مصارف گوناگون به غیر از زیورآلات نیز استفاده می کنند. به طور مثال از عقیق برای ساخت مجسمه های گوناگون، استفاده در نما و دکور ساختمان نیز بهره می برند.

عقیق واقعی دارای لایه های رنگی متفاوت است. برای تشخیص عقیق واقعی از تقلبی، به رنگ آن توجه کنید. رنگ های پر جنب و جوش و به اصطلاح شارپ و تیز نئونی نشانه جعلی بودن سنگ است.

عقیق های تقلبی معمولا دارای حباب های هوا داخل خودشان هستند.

عقیق واقعی انواع شفاف (نیمه مات) کوارتز ریز بلور است. فرمول شیمیایی آن همان کوارتز (SiO2) است. در حالی که کوارتز یک مونو کریستال است، عقیق از بلورهای کوچک کوارتز تشکیل شده و رنگ های مختلف آنها باعث ایجاد یک الگوی باشکوه در داخل سنگ عقیق واقعی می شود.

حال به هفت راهکار زیر برای تشخیص عقیق اصل از تقلبی می پردازیم.

رنگ:

عقیق واقعی در رنگ های متنوعی دیده می شود. اغلب در رنگ های سفید، قهوه ای شیری، زرد روشن، نارنجی ملایم و از قهوه ای روشن تا قهوه ای مایل به قرمز وجود دارند. به صورت خیلی نادر به رنگ آبی روشن نیز یافت می شود. سنگ شناسان، عقیق واقعی را با نوارهای چند رنگ سنگ مشخص می کنند، که می تواند دایره های متحدالمرکز یا لایه های افقی تشکیل دهد.

این نوارها به دلیل تغییرات جزئی در ترکیب شیمیایی داخل مواد معدنی عقیق که در اثر تغییر در محیط تشکیل مواد معدنی ایجاد می شوند، رنگ متفاوتی دارند.

سختی:

از آن جایی که عقیق به نوعی کوارتز محسوب می شود، پس سختی کوارتز را باید دارا باشد. سختی کوارتز 7 است. بنابراین سختی عقیق نیز باید همان عدد 7 باشد که جزو دسته سنگ های سخت است یعنی به راحتی نمی توان بر روی آن ها با چاقو خراشی انداخت.

نکته: توجه کنید که از آزمایش تخریبی مانند خراشیدن سنگ، کشیدن سنگ بر روی شیشه و آزمایشاتی از این قبیل باید جدا خودداری نمایید. زیرا این کارها باعث از ارزش افتادن سنگ شما می شود.

وزن:

وقتی عقیق واقعی را در دست بگیرید، به دلیل تراکم نسبتاً زیاد عقیق واقعی، وزن قابل توجهی احساس خواهید کرد. در صورتی که اگر با همان حجم عقیق تقلبی در دست بگیرید، وزن آن را کمتر احساس می کنید.

شفافیت:

عقیق واقعی نیز شفاف است، به این معنی که لایه های نور از بدنه‌ی سنگ عبور می کند.

عقیق های تقلبی معمولاً نور را بازتاب یا عبور نمی دهند. اگر هیچ نوری از سنگ رد نشود و سنگ مات باشد، نشانه‌ی عقیق تقلبی است که احتمالاً از پلاستیک ساخته شده است.

عقیق تقلبی ساخته شده از پلاستیک می تواند کدر و کسل به نظر برسد و خراش های زیادی روی سطح آن دیده می شود.

نوع دیگری از عقیق تقلبی دارای حباب های گاز گرد کوچکی در داخل بدنه سنگ هستند که این از ویژگی های شیشه است.

برای این کار به راحتی می توانید از یک چراغ قوه استفاده کنید. ببینید که نور از آن عبور می کند یا خیر. اگر سنگ بر روی طلا سوار نشده باشد می توانید آن را بر روی کتاب یا روزنامه بگذارید و سعی کنید حروف داخل صفحه را بخوانید. اگر موفق به خواندن شدید، احتمالا در حال مشاهده‌ی یک عقیق اصل هستید.

تراکم رنگ:

همانطور که پیش تر بیان کردیم، رنگ های عقیق دارای طیف های مختلفی است. اگر سنگی را به دست گرفتید که رنگ های یکنواخت و یا تند و تیز دارند، شک نکنید که عقیق تقلبی را در دست دارید!

اگر سنگ شما جعلی یا تقلبی باشد، به راحتی با یک لوپ می توانید غلظت رنگ را در آن بیابید. زیرا در سنگ های تقلبی رنگ به اعماق آن سنگ یا شیشه نفوذ نمی کند.

موارد بالا را به صورت خلاصه در زیر آورده ایم:

  1. به رنگ آن ها توجه کنید.
  2. سختی آن را کنترل کنید.
  3. به وزن آن دقت کنید.
  4. شفاف بودن سنگ را بررسی کنید.
  5. به تراکم رنگ توجه کنید.
  6. به ظاهر سنگ توجه کنید.
  7. سعی کنید حباب پیدا کنید. حباب نشانه‌ی جعلی بودن سنگ است.

به غیر از موارد ذکر شده در مورد تقلبی و یا اصل بودن سنگ عقیق باید به قیمت آن نیز توجه کنید. همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد، سنگ عقیق جزو سنگ های نیمه قیمتی است. مانند مروارید، اپال، آکوامارین، توپاز، اسموکی کوارتز و...

اگر قیمت خرید سنگ مورد نظرتان بسیار پایین تر از حد نرمال بود، باید نسبت به خرید آن شک کنید. چرا که احتمال دارد در حال خرید یک سنگ تقلبی باشید.

گالری کاساندان از جمله فروشگاه هایی است که با ارائه و عرضه مستقیم سنگ های عقیق اصل می تواند تجربه خوبی در خرید سنگ عقیق را به شما ارائه دهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین