رسوایی مالی؛ واتیکان بیش از ۵۰۰۰ ملک و مستغلات در اروپا دارد

جهان،   4000504072 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

کاردینال آنجلو بچیو متهم به اختلاس و سواستفاده از اموال واتیکان به نفع خود و نزدیکانش است

رسوایی مالی؛ واتیکان بیش از ۵۰۰۰ ملک و مستغلات در اروپا دارد

دادرسی پرونده املاک و مستغلات یک کاردینال با نفوذ واتیکان آغاز می‌شود. واتیکان برای روشنگری در این زمینه فهرست دارایی‌ها و املاک خود را برای اولین بار منتشر کرد. این دولت بیش از ۵۰۰۰ فقره ملک و مستغلات در اروپا دارد.

به گزارش ایسنا، فردا سه‌شنبه آینده ۲۷ ژوئیه، دادگاه بررسی املاک و دارایی‌های یک کاردینال پرقدرت واتیکان شروع می‌شود. چند روز قبل از آغاز به کار دادگاه، اداره اموال واتیکان (آپسا) ترازنامه سالانه خود را که شامل املاک و مستغلات و درآمد ناشی از آنهاست برای اولین بار منتشر کرد.

این اسناد از جمله نشان می‌دهد که واتیکان ۴۰۵۱ ملک در ایتالیا و ۱۱۲۰ملک در لندن، پاریس، ژنو و لوزان دارد. طبق داده‌های آپسا سود این املاک در سال گذشته کمی کمتر از ۵۱ میلیون یورو بوده است. ارزش این دارایی‌ها معال یک میلیارد و ۸۰۰ هزار یورو است.

به گزارش دویچه وله خوان آنتونیو گوئررو، رئیس دبیرخانه اقتصادی واتیکان با اشاره به انتشار این اسناد گفته است که پاپ فرانسیس تلاش‌های بی‌سابقه‌ای برای ایجاد شفافیت در امور مالی واتیکان انجام می‌دهد. او در این باره گفته است: «فرهنگ ما رازداری است، اما آموخته‌ایم که شفافیت می‌تواند از ما در امور اقتصادی بهتر محافظت کند.»

فروش املاک و مستغلات پرونده اختلاس

رسوایی خرید یک ملک گران‌قیمت در منطقه چلسی در لندن است که در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برملا شد. ۱۰ نفر متهم به دست داشتن در اختلاس هستند، از جمله آنجلو بچیو، کاردینال پرنفوذ ایتالیایی که به اتهام اختلاس، سو استفاده از قدرت و تلاش برای اعمال نفوذ بر شاهدان دادگاهی می‌شود.

اتهام او این است که بخشی درآمد ناشی از املاک و مستغلات واتیکان را به جیب خود ریخته و همچنین از صندوق‌های خیریه برای خود و نزدیکانش برداشت کرده است. بچیو همه اتهامات را رد کرده است و خود را بی‌گناه می‌داند.

با برملا شدن این رسوایی مالی، پاپ فرانسیس در ماه نوامبر گذشته نظارت مالی را از دبیرخانه دولت واتیکان گرفته و ‌آنرا به آپسا داد. رئیس این نهاد در گزارشی اعلام کرده علیه کسانی که به اعتبار و "تقدس" واتیکان آسیب رسانده‌اند، اقدامات قانونی صورت می‌گیرد. همچنین املاک یاد شده به فروش خواهند رسید.

این گزارش سه زمینه را برجسته کرده است: "املاک و مستغلات، سرمایه گذاری‌ها و سایر فعالیت‌ها". گزارش شامل فعالیت‌ها با اوراق بهادار و سرمایه گذاری در اوراق بهادار بین‌المللی، مشاوره و دسترسی به بازارهای سرمایه برای شواری واتیکان و سایر موسسات آن است. "سایر فعالیت‌ها" مربوط به خدمات دفاتر خرید، حسابداری، درآمدها و پرداخت‌ها و همچنین آژانس مسافرتی "Peregrinatio Ad Petri Sedem" است که تهیه بلیط و سازماندهی سفرهای اعضای واتیکان را بر عهده دارد.

این اسناد نشان می دهد که تنها حدود ۱۴ درصد از املاک و مستغلات واتیکان با قیمت‌های بازار اجاره داده می‌شود. ۸۶ درصد باقی‌مانده بیشتر توسط خود واتیکان به عنوان فضای مسکونی یا اداری با قیمت‌های پایین استفاده می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین