اولین مشتری جنگنده پنهانکار جدید روسیه مشخص شد

جهان،   4000503130

رسانه‌ها با اشاره به بن بست رسیدن مذاکرات هند در خرید جنگنده «اف-۳۵»T از قصد این کشور در خرید جنگنده نسل پنجم پنهانکار جدید روسیه با اهداف خاص خبر دادند.

اولین مشتری جنگنده پنهانکار جدید روسیه مشخص شد

به گزارش فارس، در حالیکه تنها چند روز از رونمایی جنگنده جدید نسل پنجم روسیه نمی‌گذرد، رسانه‌ها از احتمال خرید این جنگنده  نسل پنجم پنهانکار از سوی هند خبر می‌دهند.

به نوشته روزنامه «چاینا مورنینگ پست» قصد هند در خرید جنگنده جدید روسیه که «چک میت» نام دارد، مقابله با جنگنده‌های «جی-20» ساخت چین است. به گفته تحلیلگران، قیمت این جنگنده پنهانکار روسیه ارزانتر از جنگنده  نسل پنجم «اف-35» ساخت آمریکاست.گفته می‌شود بهای جنگنده چک میت بین 25 تا 30 میلیون دلار است.

«چماتزوف» تحلیلگر امور نظامی در این باره گفت که جنگنده چک میت مشتریانی از خاورمیانه، آمریکای لایتن و جنوب و جنوب شرقی آسیا خواهد داشت. «سانگ ژانگپین» تحلیلگر امور نظامی چین نیز از هند به عنوان یکی از مشتریان محتمل این جنگنده جدید روسی نام برد.

سوخو، شرکت سازنده این جنگنده اعلام کرده است که این جنگنده نسل پنجم حداکثر سرعت 2 ماخ و برد عملیاتی آن 3000 کیلومتر است.

به نوشته این روزنامه، چین پیشتر در گفت‌و‌گو با شرکت «لاکهید مارتین» آمریکا برای خرید جنگنده اف-35 بود، اما این گفت‌وگوها راه به جایی نبرد. این کشور به دنبال درگیری اخیر با چین، مشتاق به خرید یک جنگنده نسل پنجم است. پس از یک درگیری مرگبار، چین جنگنده‌های جی-20 خود را در خطوط مرزی مستقر کرد، اما بهترین پاسخی که هند در این برهه می‌تواند بدهد، استفاده از«داسو رافال»، جنگنده نسل چهار و نیم ساخت فرانسه است.

یک مقام بلند پایه ارتش هند نیز چندی قبل  از تحرکات نیروی هوایی چین و استقرار موشک‌ها و رادارها این کشور در  لاداخ شرقی خبر داد. «مارشال بهادرا» مقام ارشد نظامی هند با اشاره به این مطلب گفت که چین در امتداد خط کنترل (LAC)  شمار زیادی رادار، موشک‌های سطح به هوا سطح به سطح مستقر کرده است.

به گفته این مقام هندی، نیروی هوایی چین هواپیماهای جنگنده بومی خود از جمله «جی-10»، «جی-20»  و «سوخو-30» ساخت روسیه را در تبت نزدیک مرز هند مستقر کرده است. این کشور همچنین سامانه‌های  دفاع هوایی «اس-400» را نیز فعال کرده است.

به نوشته روزنامه چاینا مورنینگ پست، در حالیکه مشخصات فنی جنگنده پنهانکار چک میت هنوزآشکار نشده، اما «وی دانگسو» تحلیلگر دیگر نظامی چین در پکن گفت که طراحی آیرودینامیکی این جت نشان می دهد که دارای قابلیت‌های پنهانکاری بهتری نسبت به سوخو-57، اولین جنگنده نسل پنجم روسیه است که در دسامبر سال گذشته وارد خدمت شد.

این در حالی است که ارتش هند در اقدامی پیشگیرانه یگان‌های نظامی خود در جامو و کشمیر را در شرق «لاداخ» منتقل کرده است. منابع  نظامی هند روز یکشنبه گفتند که حدود 15000 نیرو برای مقابله با تهاجم محتمل چین به لاداخ منتقل شدند. منابع مطلع افزودند که این نیروها مدت مدیدی است که در لاداخ مستقر شده اند و به طور موثری با هر گام بعدی ارتش چین مقابله می‌کنند.

با توجه به احتمال تقابل با چین در شرق لاداخ، هند استقرار نیروهای خود را در این منطقه افزایش داده است و در این منطقه  به جای یک لشکر، اکنون دارای دو لشکر کامل، همراه با واحدهای زرهی اضافی و سایر واحدهاست.یگان کوهستانی ارتش هند نیز اخیراً به  تقویت قوا در مرز هند و چین مبادرت کرده استیگان کوهستانی ارتش هند وظیفه انجام عملیات تهاجمی علیه چین را در صورت بروز جنگ بر عهده دارد.

ارتش‌های هند و چین از سال گذشته نیروهای نظامی زیادی را در مرز مستقر کرده اند. استقرار تشکیلات و نیروها در بخشهای دیگر نیز تقویت شده است. این در حالی است که اکنون مذاکرات بین دو طرف برای تنش زدایی در منطقه همچنان ادامه دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  17. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  18. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  19. قبور لاکچری

  20. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین