واکنش آیت الله خاتمی به انتقادها از موضع وی درباره فضای مجازی

جهان،   4000503121 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: برداشت‌های نادرست، قدرت تعقل و خردورزی را از تحلیل‌ها و نقدها می‌گیرد.

واکنش آیت الله خاتمی به انتقادها از موضع وی درباره فضای مجازی

آیت الله سیداحمد خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌وگو با فارس، نسبت به نقدهای برخی درخصوص فضای مجازی گفت: برخی باصطلاح خود در نقد سخنانم در خصوص فضای مجازی با برداشت نادرست، به تحلیل های کاملا خیالی پرداختند. 

وی ادامه داد: روز گذشته (شنبه ۲ مردادماه) بنده در مراسم بزرگداشت شهدای پاسدار شهرستان ابهر استان زنجان سخنرانی در تبیین سه بعد از فرهنگ شهادت داشتم که شامل «عشق به خداوند و دینداری»، «عزت مداری و ذلت ناپذیری» و «ولایتمداری» بود.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: اهل البیت "علیهم السلام" بما آموختند آنچنان که فضای مثبت را تبیین می‌کنید ضدش را هم بیان کنید. امام صادق "علیه السلام" فرمودند: بنی امیه اجازه می‌داد از توحید سخن گفته شود اما اجازه نمی داد از شرک گفته شود، تا هر زمان که خواستند آنها را به این ضد ارزش ودار کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: بر این اساس در مقابل دین مداری و عشق به خداوند، دنیا مداری را مطرح کردم و یک جلوه آن را ترغیب به شهوت و آلودگی‌ و رفتار نامشروع عنوان نمودم. در این سخنرانی گفتم، فضای مجازیِ آلوده، جوانان را به این سمت و سو دعوت می‌کند و در این رابطه چند نکته را در این سخنرانی تبیین کردم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اول؛ ما با فضای مجازی پاک نه تنها موافقیم بلکه تشویق هم می‌کنیم هنرمندان دینی را که از این عرصه برای نشر دین استفاده کنند. آنچنان که در دهه محرم سال گذشته این اتفاق افتاد و ما از این پدیده مبارک تجلیل و تکریم داشتیم. 

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: آنچه ما مخالف آن هستیم فضای مجازی آلوده است که فرمانش به دست آمریکاست. این فضای آلوده، دشمنِ مردم و جامعه است، قتلگاه دین و اخلاق جوانان است.این همان فضای مجازی آلوده هست که مقام معظم رهبری فرمودند "ول و رهاست" لذا این فضای مجازی مورد نقد است.

وی خاطر نشان کرد: دوم؛ در صحبت‌ها اسمی از محدودیت نبود. ولی این تاکید بود که مسئولان شرعا و قانونا موظفند که جلو  آسیب این فضا را بگیرند و متأسفانه تاکنون گرفته نشده است. کشورهای دیگر به ارزش‌های خود که ما آن ارزشها را مقدس هم نمی‌دانیم پایبند بودند و نگذاشتند فضای مجازی آلوده در کشورشان میدان‌داری کند. ولی متاسفانه هر چه دلسوزان فریاد زدند مصداق آن بود که "آنچه البته به جایی نرسد فریاد است".

آیت الله خاتمی بیان داشت: سومین نکته این بود که مکرر مقام معظم رهبری سفارش فرمودند به "اینترنت ملی" اما متاسفانه گام شایسته در این عرصه برداشته نشد، ممکن است کارهایی اندک انجام گرفته باشد لیکن تا این لحظه آنچنان کار بایستی شکل نگرفته است.

وی در مورد چهارمین نکته مطروحه در این سخنرانی بیان داشت: در همین سخنرانی گفتم که تا سخن از فضای مجازی پاک و آلوده به میان می آید، کسانی به خیال خود به نقد این سخن می‌پردازند، البته به فضل خدا اینجانب از نقد استقبال می کنم اما نقدِ آنچه که گفته باشم نه حرفی که نزده باشم. آنچه گفته ام این است که فضای مجازی که در خدمت ابتذال اعتقادی و اخلاقی باشد و در خدمت ابتذال فرهنگ یک ملت باشد، این فضای مجازی در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. من می‌گویم فضای مجازی آلوده‌ای که فرماندهی آمریکا آن را اداره می کند، قتلگاه دین و اخلاق است، آنچنان که اعتقاد داشته و همچنان اعتقاد دارم.

وی اظهار داشت: کسانی که این سخن را نقد می‌کنند  آیا واقعیتهای این فضا را نمی بینند؟ یعنی می پسندند جوانان قربانی انحراف اعتقادی و اخلاقی شوند؟، حرف این است و میدانیم که فضای مجازی درهمه شئون زندگی وارد شده است، ما می‌گویم باید جلو آسیبش گرفته شود.اما شما می گویید رها باشد تا آسیب برساند؟ این را کدام عقل و خردی می‌گوید؟ اینها برای آن برداشت نادرست خود به تحلیل های کاملا خیالی می پردازند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۱۱۵۹۵۲۰:۵۴:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۳
مشکل همینه که تا کسی حرف از کنترل فضای مجازی میزنه عده ای بهانه کسب و کار رو پیش میکشند ولی همه میدانیم منظور مخالفان کنترل فضای مجازی بیشتر همون محتوای مستهجن هست ولی خب روشون نمیشه مستقیم بگن
ناشناس۲۱۱۱۷۵۸۲۳:۳۶:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۳
ما پشتیبان شما هستیم و باید یک‌جایی فضای مجازی قانونمند شود
ناشناس۲۱۱۱۷۶۱۲۳:۳۹:۳۶ ۱۴۰۰/۵/۳
این ها مدینه فاضله که کنترل بر فضای مجازی کشور خودشان می کنند خوب می پندارند ولی برای ما که می رسد بد امان از روشنفکرنماها
ناشناس۲۱۱۱۸۶۲۰۱:۵۹:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۴
گل‌گفتی‌احسنت
مینا۲۱۱۱۹۵۸۰۷:۳۰:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۴
کدوم کشورها جلوشو گرفتن ؟
ناشناس۲۱۱۱۹۷۵۰۷:۴۹:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۴
به جای ایجاد محدودیت برای مردم، اجازه بدید خود مردم تشخیص بدن و عمل کنن. مگه نمی گید مردم ما بصیرت دارن.
ناشناس۲۱۱۱۹۷۹۰۷:۵۲:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۴
حاج اقای خاتمی شما از روی دلسوزی این مطالب برای آگاه سازی جوانان فرمودی. بعضی ها متاسفانه مریض وگوش شنوا ندارند ومطالب را برعکس درفضای مجازی به اشتراک می گذارند
ناشناس۲۱۱۱۹۸۷۰۷:۵۶:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۴
حرف کاملا درست و صحیحی هست چون هیچ ادم عاقلی منکر فضای مجازی پاک و غیر الوده نیست واقعا شرایط فعلی فضای مجازی باعث تخریب روح و روان انسانها بویژه جوانان شده است و کسی هم جوابگو نیست. این فضا، متاسفانه رها شده می باشد و با هویت،فرهنگ،دین و ... ما سنخیت نداره
ناشناس۲۱۱۲۰۰۵۰۸:۰۶:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۴
اگر منظورتون اینه درست میگید واقعا فضای مجازی کل وقت ما را گرفته است برای فقط سرک کشیدن در این و آن و دید زدن یواشکی به ظواهر فریبنده و بزک شده
ناشناس۲۱۱۲۰۴۹۰۸:۴۲:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۴
با توضیحاتی که ایشان دادند متوجه شدم نقد ایشان در فضای مجازی کاملا صحیح بوده.
ناشناس۲۱۱۲۰۷۳۰۹:۰۳:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۴
لطفا از ایشان بپرسید اینترنت ملی چیست؟
عمران۲۱۱۲۰۸۵۰۹:۰۹:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۴
فضای مجازی آلوده را چه کسی تعریف میکند؟ معیار با چه مکانیسمی مشخص میشود؟ به نظر شما جی میل که صرفا خدمات ارائه پست الکترونیک است و یا گوگل که صرفا موتور جستجو است، آلوده است؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین