روحانی: مصوبه مجلس نبود تحریمی وجود نداشت/ جنگ اقتصادی به دولت مربوط نمی‌شود

سیاسی،   4000503055 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس‌جمهور گفت: می‌گذاشتند در مذاکرات تحریم کارمان را انجام دهیم و دست و پای ما را نمی‌بستند، ما پایان ۹۹ توافق کرده بودیم. سند آن موجود است و توافق اجمالی بین ما و ۵+۱ روشن است. بهر حال یک مصوبه‌ای مجلس گذراند و آن مصوبه دست و پای ما را بست.

روحانی: مصوبه مجلس نبود تحریمی وجود نداشت/ جنگ اقتصادی به دولت مربوط نمی‌شود

به گزارش فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در شصت و یکمین مجمع عمومی سالیانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت دوازدهم می‌تواند با رشد مثبت اقتصادی دولت را تحویل دهد.

وی ادامه داد: مدافعین سلامت بسیار فداکاری کردند. ما تخت‌های ویژه را در این مدت یکسال و نیم دو تا دو و نیم برابر کردیم. 

رئیس جمهور گفت: در این سه ماه شرایط ما نسبت به گذشته شرایط بهتری است. الان صادرات ما بیش از ۶۹ درصد نسبت به سه ماهه پارسال افزایش یافته است.در شرکت‌های اقتصادی بزرگ رشد اقتصادی ما ۸.۷ بوده است.

روحانی افزود: اگر دو کار در اواخر سال ۹۹ انجام شده بود شرایط ما بهتر بود یکی اینکه می‌گذاشتند در مذاکرات تحریم کارمان را انجام دهیم و دست و پای ما را نمی بستند و ما پایان ۹۹ توافق کرده بودیم. سند آن موجود است و توافق اجمالی بین ما و ۵+۱ روشن است. بهر حال یک مصوبه‌ای مجلس گذراند و آن مصوبه دست و پای مارا بست.

وی اضافه کرد: یکی هم در بحت FATF؛ من قبلا هم اعلام کردم در FATF دولت کار خود را انجام داد و ما از لیست سیاه خارج شدیم. مجلس و شواری نگهبان به ما کمک کرد و یک جای دیگر آمد و آن را نگه داشت.

رئیس جمهور تاکید کرد: برخی از مشکلات ربطی به دولت ندارد و پای دولت نوشته می شود. اگر اختیارات لازم را که قانون اساسی به ما می دهد ما آغاز سال ۱۴۰۰ تحریمی نداشتیم. FATF در اختیار دولت نیست و یک جای دیگر گیر کرده است. جنگ اقتصادی به دولت مربوط نمی‌شود. جنگ اقتصادی یک نفر در کاخ سفید تصمیم گرفته است. بعضی از امور هست که دولت به تنهایی قادر نیست. برخی از اموری که پای دولت نوشته می شود به دولت مربوط نمی شود.

وی تصریح کرد: محاسباتی که گروهی از اقتصاد‌دانان ما انجام دادند این است که اگر جنگ اقتصادی سال ۹۷ نبود الان قیمت ارز حدود ۵ هزار تومان بود، بر مبنای اینکه همه شرایط اقتصادی سر جای خودش بود البته به شرطی که جنگ نبود کرونا هم نبود.

روحانی خاطر نشان کرد: اینکه در جامعه برخی از افراد فکر می‌کنند که دولت مقصر بوده و یک بدهکاری دارد؛ (خیر) دولت بدهکاری ندارد دولت بر مبنای کار خودش کار را پیش برده است اما در عین حال یک جنگ اقتصادی بر ما تحمیل شده است، جنگ اقتصادی بی‌نظیر در تاریخ ایران و شاید جنگ اقتصادی بی نظیر در تاریخ جهان.

وی اضافه کرد: شما بگویید کی جنگی بوده که جلوی فروش یک بشکه نفت را بگیرد. در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بدهی دولت به بانک مرکزی کاهش پیدا کرده است. در سال ۹۹ هم نسبت به ۹۸ بازهم کاهش پیدا کرده است و پایه پولی عمدتا ناشی می شود از اینکه بانک مرکزی ناچار بود ذخایر ارزی خود را بالا ببرد. این باعث شد پایه پولی رشد کرد. در این زمینه هم میبینیم مشکل بی انضباطی دولت نبوده مشکل جای دیگری بوده است.

روحانی تصریح کرد: بر اساس آمار و ارقام وقتی در سال ۹۲ دولت یازدهم شروع به کار کرد رشد اقتصادی منفی ۷.۷ بود و در سال ۹۴ نیز با معضل و شوک قیمت نفت مواجه شدیم و قیمت نفت که در آغاز کار دولت یازدهم بشکه‌ای ۱۰۴ دلار بود در مقطعی حتی به ۳۰ د لار رسید لذا با شرایط خاصی مواجه بودیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بعد از اینکه در سال ۹۴ توانستیم از تحریم عبور کنیم آثار اقتصادی مثبت آن در سال ۹۵ مشاهده شد به طوری که در این سال از رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصد برخوردار شدیم و از آغاز دولت یازدهم تا اوایل سال ۹۷ شرایط باثباتی در اقتصاد کشور را شاهد بودیم.

 روحانی گفت: از ابتدای دولت یازدهم تا اوایل سال ۹۷ فرازونشیب آنچنانی در اقتصاد و به خصوص قیمت ارز نداشتیم و از لحاظ تورم، رشد اقتصادی، قیمت ارز و اشتغال دارای ثبات بودیم که ثبات اقتصادی برای داشتن شرایط مطلوب در سالهای آینده برای کشور اهمیت دارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: از سال ۹۳ اشتغال خالص مناسبی را در کشور شاهد بودیم و تا سال ۹۶ به طور متوسط ۵۵۰ هزار شغل ثابت در هر سال داشتیم. تورم نیز از اواخر سال ۹۴ تا اوایل سال ۹۷ یک رقمی بود اما با شروع جنگ اقتصادی شرایط تغییر کرد.

روحانی گفت: دولت در طول چهار سال اول از انضباط مالی بسیار خوبی برخوردار بود و در هیچ شرایطی حتی در دوره جنگ اقتصادی نیز حاضر به استقراض از بانک مرکزی نشدیم همواره سعی کردیم انضباط مالی دولت را رعایت کنیم که این موضوع در تورم و پایه پولی بسیار مهم است.

رئیس جمهور اظهار داشت: از سال ۹۶ بانک مرکزی ناچار شد برای موسسات اعتباری غیرمجاز و نیز ادغام بانک‌های نیروهای مسلح از پایه پولی استفاده کند اما استفاده از پایه پولی از طرف دولت هیچ‌گاه بر مبنای بدهی و استقراض دولت نبوده است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۱۰۷۷۶۱۲:۲۷:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۳
چه كرده ايد با پول مردم كه بيگانه براى خريد واكسن هم به شما بى مسئولين اعتماد نميكنه
ناشناس۲۱۱۱۴۰۷۱۷:۲۹:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۳
تو خودت پدر تحریم‌هایی شیخ ترامپ پیش پای تو لُنگ میندازه شیخ _____ مجلس اگه استیضاحت میکرد
علی۲۱۱۱۷۱۸۲۲:۵۰:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۳
دیگه هرچی بگه هیچکس باور نمیکنه هر چی بیشتر از خودش دفاع میکنه بدتمیشه
ناشناس۲۱۱۰۷۸۶۱۲:۳۵:۱۶ ۱۴۰۰/۵/۳
مگر تحریم داریم؟ شما که یک بار قبلا هم گفته بودی تحریم تمام و فروپاچید و... از این حرفها
علیرضا۲۱۱۰۸۱۴۱۲:۵۰:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۳
ای کاش جناب روحانی بند های توافقی که در پایان سال 99 بهش رسیدن رو به صورت شفاف اعلام کنن تا همه متوجه بشن قرار بود الان در چه بهشتی زندگی کنیم که نشد.
ناشناس۲۱۱۱۱۷۰۱۵:۲۵:۵۹ ۱۴۰۰/۵/۳
قانون مجلس که چند ماه قبل از پایان سال ۹۹ تصویب شد، خب اگه توافق ادعایی جناب روحانی برای آخر سال بوده پس قانون مجلس مانع نبوده!!!
ناشناس۲۱۱۰۸۲۲۱۲:۵۴:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۳
بعله مانند دو سال قبلش دنبال اروپا بودی که به خدا بیایید این کانال مالی را اجرایی کنیم
ناشناس۲۱۱۰۸۳۰۱۲:۵۶:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۳
چرا آقایان اینقدر دنبال fatf هستند که کمترین مشکل را برای ما ایجاد می کند نمونه واقعی آن دولت قبل با این که در لیست سیاه بودیم حتی حواله با بانک های آمریکایی انجام می شد، خیلی شک برانگیز است این پافشاری
ناشناس۲۱۱۱۵۰۶۱۹:۱۰:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۳
دانشمند! الان 3 ساله رفتیم تو لیست سیاه fatf
ناشناس۲۱۱۰۸۴۱۱۳:۰۱:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۳
به این ترتیب مجلس باید پاسخگوی کمبودها و مشکلات فعلی باشد
ناشناس۲۱۱۰۸۷۷۱۳:۱۵:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۳
منوچهر (حسن) جان.. فریدون (روحانی) عزیز.. بس کن.. 8 سال خالی بستی.. 8 سال ملت و کشور را گیر برجام و توافق خیالیتان کردید.. روح امواتتان.. شما را بخدا.. تشریف ببرید.. دیگه دیدن چهره تان.. شنیدن صدایتان برای ملت آزار دهنده شده.. دست از سرمان بردارید.. بروید.. ما را به خیر شما امیدی نیست..
ناشناس۲۱۱۱۳۱۹۱۶:۳۸:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۳
شبیه داستان لباس پادشاه است.
ناشناس۲۱۱۰۹۱۰۱۳:۳۰:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۳
مث اینه ک من الان محتاج نان شبم ولی دلم یه خونه میلیلیاردی میخاد آخه از محالات سخنان روحانی مث حال من شده همش میگه اگه این نبود اگ آن نبود منم اگه پول داشتم اینجور نمیشد در هر صورت نباید بزاریم کار ب اگر واما کشیده شود.....
ناشناس۲۱۱۰۹۳۷۱۳:۴۰:۴۲ ۱۴۰۰/۵/۳
انشالله دولت جدید با هماهنگی بوجود آمده در تمام قوا،مدینه فاضله ای درست خواهد کرد که همگان انگشت بدهان بمانند.امیدوارم حضرات که دنبال مرغ مسما در سفره مردم بودند به پیاز و اشکنه توصیه نفرمایند
ناشناس۲۱۱۱۱۷۶۱۵:۲۹:۰۹ ۱۴۰۰/۵/۳
نا امیدی بودن و امید واهی داشتن هر دو بیماری بسیار مهلک جوامع انسانی هستند .
ناشناس۲۱۱۰۹۴۱۱۳:۴۲:۴۲ ۱۴۰۰/۵/۳
از عمر مصوبه مجلس یکسال نمی گذرد تو هشت سال حاکم بودی پراید ۱۰ را ۱۵۰ میلیون کردی؟
ناشناس۲۱۱۱۷۳۷۲۳:۰۹:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۳
احسن
ناشناس۲۱۱۰۹۴۵۱۳:۴۴:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۳
اقا ما برا تامین برق انرژی هسته ای نمیخوایم!!! شما توافق کن اوضاع خوب شد اصلا برق میخریم.اوضاع خوب شد نیروگاه بسازیم؟ چند ده ساله ملت رو رو هوا گذاشتین برای انرژی هسته؟ تا کجا باید ملت تاوان کارا و حرفای شما رو بدن؟
ناشناس۲۱۱۱۲۱۵۱۵:۴۸:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۳
عزیز من. هسته ای کلا هم تعطیل بشه غربی های بد عهد تحریم ها رو بر نمی دارن. بهانه های دیگه دارن
ناشناس۲۱۱۱۵۵۵۲۰:۱۰:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۳
واقعا فکر کردین مشکل آمریکا و اروپا و اسرائیل با هسته ای حل میشه ؟؟!! برجام که همه‌ی هسته ای رو بسته بود پس چرا بی خیال نشدن ؟؟!!
امیر۲۱۱۰۹۴۶۱۳:۴۴:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۳
تو این 8 سال چه کار کردی که مصوبه مجلس نبود الان همین اقدام مجلس باعث شد که طرفهای برجام یکم دولت را حساب کنند دنبال بهانه ای
ناشناس۲۱۱۰۹۵۳۱۳:۴۶:۳۶ ۱۴۰۰/۵/۳
مصوبه های بی تاثیر نبوده ، ولی آقای روحانی شمات به رای 26 میلیون رای دهنده خودتون با تبلی ها و بی تفاوتی ها و مزورانه عمل کردنتون پدر مردم رو در آوردید .
مهدی۲۱۱۰۹۵۷۱۳:۴۷:۳۱ ۱۴۰۰/۵/۳
بسمان است فقط برو تور را خدا برو...
ناشناس۲۱۱۰۹۶۱۱۳:۴۹:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۳
بدون تردید اگر آقای روحانی باور داشت که در دنیا و در آخرت باید پاسخگوی تمام خلاف واقع گویی هایش باشد هرگز اینگونه بی محابا دروغ نمی گفت !
ناشناس۲۱۱۰۹۶۷۱۳:۵۳:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۳
دولت رفوزه شد فلاکت اقتصادی کشور را در بر گرفته است! دولت بعدی باید سریعا با آمریکا توافق کند تا برجام دوباره زنده شود
محمد۲۱۱۰۹۷۷۱۳:۵۷:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۳
کی تموم میشوی
ناشناس۲۱۱۰۹۸۰۱۳:۵۹:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۳
آقای روحانی خودت بهتر از همه می دانی که اگر مصوبه مجلس نبود هیچ دولتی حتی حاضر به مذاکره با دولت شما نبود ‌!
ناشناس۲۱۱۰۹۹۸۱۴:۰۶:۰۲ ۱۴۰۰/۵/۳
چرا محاکمه نمی کنید کشور ویران کن فقط ادعا
ناشناس۲۱۱۱۰۰۱۱۴:۰۶:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۳
جنگ اقتصادی به دولت مربوط نیست . دولت از اول تسلیمه .این ملت است که تسلیم نمیشه.
ناشناس۲۱۱۱۰۰۴۱۴:۰۷:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۳
فقط این چند روز را حرف نزن نه تو تلویزیون ببینیمت ونه صداتو بشنویم . ما از تو هیچی نمیخام فقط برو
ناشناس۲۱۱۱۰۱۵۱۴:۱۱:۳۸ ۱۴۰۰/۵/۳
قبل از قانون مجلس هم تحریم را لغو نکردند. مجلس میگه راستی ازمایی کتید. شما می فرمایید قرارداد روی کاغذ و دهانی بس است.
ناشناس۲۱۱۱۰۴۷۱۴:۲۳:۱۷ ۱۴۰۰/۵/۳
اگرتووخاندان رفسنجانی نبودن نه تحریمی بود نه فقیری بود
ناشناس۲۱۱۱۰۶۹۱۴:۳۰:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۳
وضعیت اقتصادی کشور به چه کسی مربوط است پس تورم ۵۰ الی ۱۰۰ درصد ی را چه کسی پاسخگوست حقوق های نجومی و زندگی لاکچری را چه کسی دارد
معلم۲۱۱۱۰۷۰۱۴:۳۰:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۳
دولت پس از خارج شدن ترامپ از برجام و شروع جنگ اقتصادی باید استعفا می داد
ناشناس۲۱۱۱۰۹۰۱۴:۴۱:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۳
دروغ دیگه تو ذاتته و دیگه هم نمیشه کاریش کرد.
ناشناس۲۱۱۱۰۹۴۱۴:۴۱:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۳
جنگ اقتصادی به دولت مربوط نمیشود؟؟ حسن آقا؟! منو نگاه کن ! ....پس به عمه من مربوطه؟؟ کار و زندگی و سرمایه مردم خراب کردید
ناشناس۲۱۱۱۱۳۰۱۴:۵۹:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۳
قبل از مصوبه مجلس ۷.۵ سال وقت داشتید. چه کردید؟ حالا هم بهونه مصوبه مجلس رو می اری!!
ناشناس۲۱۱۱۲۲۷۱۵:۵۶:۰۲ ۱۴۰۰/۵/۳
توافق نهایتون چی بود که توافق اجمالیتون باشه. از توهم دست بر نمی داری؟
مهدی۲۱۱۱۷۰۸۲۲:۴۳:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۳
عمرم رفت به همین چیزها به فنا
حامد۲۱۱۱۸۲۲۰۰:۴۱:۵۳ ۱۴۰۰/۵/۴
خدایا ما رو از دست روحانی راحت کن.
ناشناس۲۱۱۱۸۵۲۰۱:۵۱:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۴
اگر شما نبوديد دلار ۵ هزار تومان بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

  25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

آخرین عناوین