جاسوسی مشاور ترامپ به روایت دو شبکه تلویزیونی آمریکایی

گروه ترجمه الف،   4000502104 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

شبکه سی ان ان با اشاره به اتهام جاسوسی تام باراک مشاور دونالد ترامپ برای امارات عربی بر ضرورت پایان دادن به آنچه که لابی گری مخفیانه خارجی با واسطه های آمریکایی در سیاست خارجی واشنگتن نامید، تاکید کرد. 

جاسوسی مشاور ترامپ به روایت دو شبکه تلویزیونی آمریکایی

به گزارش الف سی ان ان در یادداشتی به قلم سه تحلیلگر در وب سایت خود، با اشاره به اتهام جاسوسی تام باراک مشاور دونالد ترامپ برای امارات عربی متحده نوشت، روابط خاص دولت ترامپ با امارات و عربستان از مهم ترین عواملی بود که سبب شد طرح پایان دادن به دخالت آمریکا در جنگ یمن در دولت وتو شود و از طرفی قراردادهای میلیارد دلاری فروش تسلیحات به این دو کشور پیش برود.

<<چند روز پیش  "تام باراک" مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به ارتکاب چندین مورد جنایت متهم شد. فعالیت به عنوان عامل ثبت نشده یک دولت خارجی، از جمله این اتهامات است که از آن به عنوان توطئه یاد می شود. 

تعقیب کیفری باراک، نخستین گام مناسب برای مهار لابی گری در سیاست خارجی به صورت کلی، و نیز فسادی است که ظاهرا و به صورت مشخص رئیس جمهور سابق را دربرگرفته است اما درباره هر دو مساله باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

گفته می شود باراک تلاش کرد، در طرفداری از امارات عربی متحده، کارزارهای انتخاباتی سال 2016  ترامپ و همچنین دولت وی را تحت تاثیر قرار دهد. بنا بر اعلام وزارت دادگستری آمریکا، وی لحن یک سخنرانی انتخاباتی ترامپ را در حمایت از امارات تنظیم کرد و پس از آن در روند تعیین سفیر آمریکا در امارات، به گونه ای عمل کرد که فرد مورد علاقه ابوظبی انتخاب شود.

مورد نخست از اتهامات وی، در میان سایر اتهامات، " عملکرد آگاهانه و مغرضانه در آمریکا، به عنوان عامل یک دولت خارجی" است بدون آن که به دادستان کل اطلاع داده باشد، روندی که بر اساس قانون الزامی است. از آنجایی که باراک ظاهرا پس از مواجهه با دولت دروغ گفت، از دیگر اتهاماتش، اخلال در روند قضایی و نیز چندین مورد اظهارنامه دروغ به اف بی آی است. گرچه او هنوز روند دفاع را شروع نکرده است اما سخنگویش میگوید وی قصد دارد خود را غیرمقصر اعلام کند.

 قانون موسوم به ثبت عوامل کشورهای خارجی (FARA) در سال 1983 تصویب شد و هدف از آن حمایت از آمریکایی ها در برابر لابی گری مخفیانه و تلاش عوامل خارجی برای فریب افکار عمومی بود. هشت دهه پس از تصویب این قانون، موارد تعقیب کیفری برای آن و یا اقدامات جنایی مرتبط با آن بسیار اندک بوده است... 

درگذشته، لابی گری کشورهای خارجی عواقبی تیره و تار برای سیاست خارجی آمریکا به همراه داشته است. در خصوص خاورمیانه، روابط آمریکا با امارات و حامیانشان سعودی ها، احتمالا از عواملی بود که سبب شد دولت ترامپ طرح پایان دادن به دخالت آمریکا در جنگ یمن را وتو کند. واکنش ملایم دولت ترامپ در قبال قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار و ناراضی سعودی و همچنین فروش های میلیارد دلاری تسلیحاتی به امارات و عربستان – که مشخص نیست منافع آمریکا را در درازمدت تامین کند- نیز از دیگر مواردی است که ریشه در این ارتباطات دارد. این که عوامل فساد در دیگر کشورها، سیاست خارجی آمریکا را شکل دهند، خطراتی به همراه دارد که تصور آن، مایوس کننده است... 

پرونده باراک نشان می دهد در خصوص فعالیت لابی گرهای خارجی،  شفافیت بسیار زیادتر مورد نیاز است. وقتی پای دمکراسی آمریکا درمیان باشد، کوچک ترین دخالت خارجی پذیرفتنی نیست لذا دخالت مخفیانه خارجی و لابی گری سیاسی دولت های خارجی با استفاده از میانجی گران آمریکایی باید متوقف شود.>>

سی ان بی سی: 

شبکه سی ان بی سی آمریکا نیز درتحلیلی در وب سایت خود با اشاره به پرونده تام باراک نوشت بازداشت مشاور کلیدی ترامپ که به لابی گری غیرقانونی برای امارات عربی متحده متهم شده است نشان می دهد که این کشور نفت خیز خاورمیانه ای چقدر تلاش کرد نظر آمریکا را در دولت ترامپ به خود جلب کند. 

<< امارات یک کشور نسبتا کوچک که میان عربستان و خلیج فارس قرار دارد، نقشی مهم در سیاست خارجی دولت ترامپ در منطقه ایفا کرد...

باراک نخستین فرد در حلقه ترامپ نیست که روابطش با امارات زیر نظر قرار گرفته است. 

امارات عربی متحده، که ترامپ پیش از ریاست جمهوری خود با آن روابط تجاری برقرار کرده بود، در دولت ترامپ شریک اصلی آمریکا در منطقه شد. 

امارات پیمان های آبراهام را در سال 2020  امضا کرد، که هدف آن عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل است. این پیمان، امارات را به نخستین کشور خلیج فارس تبدیل کرد که روابطش را با اسرائیل عادی کرد و پس از مصر و اردن سومین کشور عربی است که با اسرائیل روابط عادی دیپلماتیک برقرار کرد.

نوامبر گذشته مایک پومپئو وزیر خارجه وقت آمریکا اعلام کرد که دولت ترامپ بیش از 23 میلیارد دلار  تجهیزات نظامی به امارات می فروشد. وی دلیل این امر را تاکید بر "روابط رو به گسترش دو کشور" و همچنین "ضرورت برخورداری امارات از قابلیت پیشرفته دفاعی برای بازدارندگی و مقابله با تهدیدات ایران"اعلام کرد. 

گزارش ها حاکی است، در ماه آوریل دولت بایدن به کنگره آمریکا اعلام کرد قرارداد فروش تسلیحاتی را که در دولت ترامپ امضا شده بود،اجرا خواهد کرد. این توافق شامل فروش دهها فروند هواپیمای رزمی F-35 ساخت لاکهید مارتین، گران ترین سیستم های تسلیحاتی آمریکا و همچنین پهبادهای مسلح خواهد بود.  

به گزارش موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم، آمریکا که بزرگ ترین صادر کننده سلاح در جهان است، نیمی از تسلیحات صادراتی خود را به کشورهای خاورمیانه می فروشد. واردات تسلیحاتی در خاورمیانه از سال 2016 تا 2020، حدود 25 درصد بیشتر از حدفاصل سال های 2011 تا 2015 بود. 

بعد از عربستان و قطر، امارات عربی متحده، بزرگ ترین خریدار تسلیحات آمریکا در خاورمیانه است. 

لذا بازداشت تام باراک، بیانگر نقش مهمی است که امارات در تعیین سیاست خارجی آمریکا در دولت ترامپ ایفا کرد.>>

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۱۰۳۲۸۰۷:۱۹:۰۸ ۱۴۰۰/۵/۳
جای خالی مدیریت ترامپ در دنیا محسوس است
ناشناس۲۱۱۰۳۵۰۰۷:۴۵:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۳
چه موضوع مهمی!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین