جنبش مبنا

محمدكاظم انبارلويی،   4000502095 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
جنبش مبنا


فروردين 1340 آیت‌الله بروجردي از دنيا رفت. مراسم تشييع و خاك‌سپاري و نيز مراسمي كه به مناسبت بزرگداشت اين مرجع عاليقدر در سراسر كشور برگزار شد، حكايت از پايگاه نيرومند مرجعيت و روحانيت در جامعه آن روز ايران داشت.
اسفند همان سال آيت الله كاشاني، رهبر اصلي ملي شدن صنعت نفت به ديار باقي شتافت، مراسم خاك‌سپاري و بزرگداشت او در سراسر كشور همين حكايت را از جايگاه روحانيت در ايران اسلامي واتاب مي‌داد.

سال 1340 يك نقطه عطف در تاريخ مبارزات سياسي ايران بود، چراكه پس از كودتاي 28 مرداد و سركوب نهضت ملي، شاه يكه‌تاز ميدان سياست بود و او تنها آيت‌الله بروجردي را مانع اجراي سياست‌هاي تجاوزكارانه آمريكا در ايران مي‌دانست كه با وفات او فكر كرد، راه براي تحكيم سلطه آمريكا در ايران و منطقه باز شده است. لذا با طرح فريبكارانه انقلاب سفيد وارد فاز اجرايي تسلط همه‌جانبه اجانب بر كشور شد.

اما دو حادثه فروردين و اسفند سال 40 به انقلابيون نشان داد با جمع‌بندي تجربيات شكست انقلاب مشروطيت و جنبش ملي شدن صنعت نفت و نيز جايگاه و پايگاه مرجعيت و روحانيت پايه‌هاي يك انقلاب مردمي، اصيل و ماندگار را در ايران اسلامي پديد آوردند.

از اين نقطه عطف بود كه نهضت امام خميني (ره) شكل گرفت و چون سدي در برابر سلطه اجانب و استبداد داخلي در بستر طبيعي تاريخ ايران به وجود آمد. از آن هنگام تا كنون كه نزديك به 60 سال مي‌گذرد، اين حقيقت آشكار شده كه فهم انقلابيون و ملت ايران در آن دوره تاريخي براي گام نهادن به دوره‌اي از حيات افتخارآفرين ايران اسلامي چقدر صحيح و از چه درجه‌اي از اتقان برخوردار بوده است.
*
28 خرداد امسال شاهد يك رخداد مهم و تاريخي در پاي صندوق‌هاي رأي بوديم.

آن رخداد عظيم صفوف منظم و فشرده بانواني بود كه با حجاب كامل ساعت‌ها در صف‌هاي رأي‌گيري ايستادند تا حماسه حضور ملت در صحنه مهم‌ترين رخداد سياسي مشاركت سياسي را به تصوير بكشند. اين حضور حكايت از ظهور يك جنبش سياسي براي مقابله با توطئه‌هاي رنگارنگي بود كه آمريكا و دشمنان خبيث جمهوري اسلامي به‌ويژه رژيم صهيونيستي و انگليس در حوزه زنان در طول انقلاب طراحي و عملياتي مي‌كردند.

زنان چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب يك جامعه هدف براي اجراي توطئه‌هاي سياسي و فرهنگي دشمنان اسلام بوده‌اند.جنايت و خيانت رضاخان در غائله كشف حجاب و همواركردن ورود فرهنگ منحط غربي به جامعه ما از آن جمله بود.

حادثه حضور وسيع و گسترده زنان انقلابي در پاي صندوق‌هاي رأي ، يك حادثه اتفاقي نبود. در مراكز استان‌ها و شهرها و حتي روستاها زنان انقلابي به اين نتيجه رسيده‌اند كه كليد يك جنبش سراسري را براي صيانت از انقلاب اسلامي بزنند لذا با جلسات مذهبي و هيئتي و با اتصال به رهبران سياسي زنان در شهرهاي خرد و كلان زمينه‌هاي پديداري جنبش «مبنا» به‌وجود آمد.

«مبنا» علامت اختصاري مجمع بانوان نيروهاي انقلاب است . اين جنبش در نظر دارد همه نيروهاي جوان و انقلابي در حوزه زنان را جمع كند و بي‌سروصدا تمامي بانواني كه زير سقف مهرباني پاسدار حريم مقدس خانواده هستند را دربرگيرد.
زمينه‌هاي ظهور اين جنبش در تهران، اصفهان و برخي شهرهاي ايران ديده مي‌شود و خود را در اجتماعات بزرگ زنانه نشان داده است.

امروز در اغلب شهرهاي بزرگ ايران حوزه علميه زنان زيرنظر مديريت حوزه علميه قم شكل گرفته است. زنان بزرگي در اين حوزه‌ها تربيت شده‌اند كه به لحاظ علمي مرتبتي از اجتهاد را دارند يا قريب به اجتهاد هستند. اين حوزه‌ها با دانشگاه‌ها ارتباط وثيقي دارند.

امروز ما شاهد ظهور دانشمندان زن در حوزه علوم انساني و اسلامي در دانشگاه‌ها هستيم. اين زنان صلاحيت‌هاي علمي خود را در رشته‌هاي طب، جامعه‌شناسي ، روان شناسي ، علوم سياسي، فلسفه علوم تربيتي و... نشان داده‌اند.

از پيوند مبارك حوزه‌هاي علميه زنان و دانشمندان و تحصيل‌كردگان دانشگاه‌ها در حوزه‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي جنبش «مبنا» قوام مي‌گيرد و به استحكام مي‌رسد . اين جنبش همانند سدي در برابر توطئه‌هاي اجانب در حوزه زنان درخواهد آمد. دشمن با راه‌اندازي جنبش فمينيسم و ان‌جي‌اوهاي ساختگي برخي افرادي كه سر در آخور BBC و راديو فردا و ديگر رسانه‌هاي اهريمني اسكتبار جهاني دارند، قصد داشت جلوي ظهور جنبش «مبنا» كه قبل و بعد از انقلاب جزء نيمه دوم تن انقلاب است را بگيرد اما در اين هدف خود به شكست كامل رسيد. نتايج انتخابات 1400 يك پرده‌برداري از اين شكست بود.
*
اخيرا كتابي تحت عنوان «مطالبات رهبري از بانوان» با همت دفتر خواهران كانون دانش‌پژوهان نخبه منتشر شده است. اين كتاب حاوي فهرست بلندبالايي از مسئوليت‌هاي مختلف زن مسلمان درعصر ماست كه بخش‌هاي زيادي از آن به دليل فقد يك جنبش زنانه بر زمين مانده است.اين كتاب به مثابه يك سند راهبردي و نقشه كلان و يك خوراك فكري تمام‌عيار براي جنبش «مبنا» محسوب مي شود.

اين كتاب در 8 فصل همه آنچه كه رهبر معظم انقلاب از زنان جامعه ما مطالبه فرموده گرد آورده است. «زن و اجتماع» ، «زن ، علم و معنويت» و «زن و عفاف» از مهم‌ترين فصول آن است . جنبش مبنا مي تواند، فصول گونه‌گون اين كتاب به‌ويژه در حوزه صيانت از كيان خانواده مسئوليت‌هاي زنان را درباره «زن و ازدواج» ، «زن و خانواده» و «زن و فرزندآوري» را در دستور كار قرار دهد.

جنبش «مبنا» در اين دستور كار بايد در حوزه «كنش» حرفي براي گفتن داشته باشد. در حوزه «واكنش» نسبت به توطئه‌هاي دشمن با رصد لحظه به لحظه، فعل و قول سياسي – اجتماعي خود را به رخ استكبار جهاني بكشد. انتخاب دولت آيت الله رئيسي فرصتي است كه جنبش «مبنا» در سراسر كشور جان بگيرد و به مسئوليت‌هاي تاريخي خود در زمان ما مؤمنانه عمل كند.
ان‌شاءالله

دیدگاه کاربران

امید۲۱۱۰۰۴۰۲۳:۲۹:۰۲ ۱۴۰۰/۵/۲
بسم الله الرحمن الرحیم از دامان زن ، مرد به معراج می رسد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین