وزیر نیرو مطرح کرد: نگرانی از خشکسالی پاییز امسال / دغدغه تأمین آب شرب و کشت پاییزه

اقتصادی،   4000502057

وزیر نیرو با ابراز نگرانی از احتمال خشکسالی در پاییز پیش رو گفت: همه دغدغه این است که چنانچه پیش‌بینی سازمان هواشناسی درست باشد و با خشکسالی دیگری و تأخیر در بارش مواجه باشیم، در تأمین آب شرب و کشت پاییزه برای کشاورزان با مضیقه مواجه نشویم.

وزیر نیرو مطرح کرد: نگرانی از خشکسالی پاییز امسال / دغدغه تأمین آب شرب و کشت پاییزه

رضا اردکانیان در جلسه ستاد مدیریت بحران و شورای کشاورزی استان خوزستان که امروز (۲ مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: بنا بر سیاست‌های دولت و برنامه‌هایی که در ابتدای دولت دوازدهم، هم خدمت نمایندگان در جلسه رأی اعتماد مطرح کردم و هم در جلسات دیگر ارائه دادم، با تأکید عرض می‌کنم که ما در ارتباط با بحث‌های انتقال آب بین حوضه‌ای هیچ طرحی را بدون مجوز زیست محیطی اجرا نکردیم و نمی‌کنیم.

به گزارش ایسنا وی افزود: در این دولت هیچ طرح انتقال بین حوضه‌ای اجرا نشده است و تنها، طرح شیرین‌سازی و انتقال آب دریا به فلات مرکزی مطرح بوده است.

وزیر نیرو بیان کرد: در ارتباط با شرایط امسال و بحث کشت، روال این است که ابتدای سال آبی در همه استان‌ها به ویژه استان خوزستان با توجه به منابع وسیع آب و خاک، جدول منابع و مصارف آب را در خود استان تنظیم می‌کنند و برای تقسیم آب تصمیم‌گیری می‌شود که امسال نیز این کار انجام شد.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی هر سه ماه یک بار شرایط ترسالی و خشکسالی مشخص می‌شود و خود مقامات استان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که برخی کشت‌های پرآب امسال محدود شود، افزود: برای اولین بار مجلس شورای اسلامی نیز در قانون بودجه به این کار، شکل قانونی داد. یعنی بر اساس بند ک تبصره ۸ قانون بودجه، اختیار تصمیم‌گیری در این خصوص به خود استان‌ها واگذار شد و نهایتاً کمیته سازگاری با کم‌آبی استان به ریاست استاندار و عضویت مدیران استانی متناسب با شرایط آبی سال، تصمیم می‌گیرند که چگونه عمل کنند.

اردکانیان با ابراز نگرانی از احتمال خشکسالی در پاییز پیش رو ادامه داد: همه دغدغه این است که چنانچه پیش‌بینی سازمان هواشناسی درست باشد و با خشکسالی دیگری و تأخیر در بارش مواجه باشیم، در تأمین آب شرب و کشت پاییزه برای کشاورزان با مضیقه مواجه نشویم.

وی افزود: شب گذشته جلساتی با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار و بررسی شد که چگونه رفتار شود تا معیشت کشاورزان آسیب نبیند.

وزیر نیرو در خصوص منابع مالی، گفت: همه می‌دانیم که دولت از نظر برنامه و طرح با محدودیت مواجه نیست. در سال ۹۶ طرح جامعی برای حل و فصل مسائل آب و فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی تدارک دیده شد. بخشی از اعتبار تأمین شد و بخش قابل توجهی نیز به دلیل مشکلات مالی باقی ماند. امیدواریم با خبرهای خوبی که این روزها شنیده می‌شود، منابع مالی قابل ملاحظه‌ای به این مساله اختصاص داده شود و این طرح زودتر عملی شود.

وی بیان کرد: طرح فاضلاب استان خوزستان به ویژه فاضلاب اهواز موضوع بسیار مهمی است اما فراموش نکنیم که به اندازه اهمیت این طرح، جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز مهم است. اینجا مشکل آب‌های سطحی به نوعی خود را در فاضلاب نیز نشان می‌دهد.

اردکانیان یادآور شد: مجموعه تصمیمات اخیر دولت تأثیر قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

وی گفت: در خصوص مدیران سعی ما این بوده که نه تنها در استان خوزستان بلکه در دیگر مناطق نیز به ظرفیت منابع انسانی استان توجه کنیم زیرا این بزرگ‌ترین ثروت تجدیدپذیر کشور است.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین