طالبان برای مذاکره و صلح در افغانستان شرط گذاشت/ دنبال جنگ نیستیم/خبرنگاران را تهدید نکردیم

جهان،   4000501098
طالبان برای مذاکره و صلح در افغانستان شرط گذاشت/ دنبال جنگ نیستیم/خبرنگاران را تهدید نکردیم

سخنگوی طالبان افغانستان در مصاحبه‌ای به شرح مواضع این گروه در خصوص رخدادها و اتفاقات بعدی در این کشور پرداخت.

 به گزارش ایسنا سهیل شاهین سخنگوی گروه شبه‌نظامی طالبان در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت طالبان خواستار قدرت انحصاری در افغانستان نیست اما تاکید دارد که در این کشور تا زمان روی کار آمدن یک دولت جدید تشکیل یافته در کابل به موجب مذاکرات و کنار رفتن اشرف غنی از ریاست جمهوری صلح وجود نخواهد داشت.

به گزارش شبکه الجزیره، این در حالی است که فرآیند خروج آمریکا و ناتو از افغانستان بر اساس برآوردها بیش از ۹۵ درصد تکمیل شده و قرار است تا ۳۱ اوت به پایان برسد.

سهیل شاهین در این مصاحبه تصریح کرد طالبان زمانی سلاح‌هایش را زمین خواهد گذاشت که یک دولت تشکیل شده به موجب مذاکرات و قابل قبول برای همه طرف های جنگ در کابل روی کار آمده و دولت اشرف غنی کنار برود.

سهیل شاهین در صحبتی که ظاهراً اشاره به دوره قدرت پنج ساله سابق طالبان دارد گفت: من می‌خواهم تصریح کنم که ما به منحصر بودن قدرت معتقد نیستیم چون هر دولتی که در گذشته در افغانستان به دنبال انحصار قدرت رفت دولت موفقی نبود.  بنابراین ما نمی‌خواهیم همان فرمول را دوباره تکرار کنیم.

اما او با این حال نسبت به تداوم فعالیت حکومت اشرف غنی سازش ناپذیر نشان داده و او را یک "جنگ طلب" خواند. او همچنین اشرف‌غنی را متهم کرد به اینکه از فرصت سخنرانی روز سه شنبه خود به مناسبت عید قربان برای دادن وعده حملات علیه طالبان استفاده کرده است.

شاهین حق اشرف غنی برای ریاست جمهوری را مردود دانسته و ادعاهای مربوط به تقلب گسترده پیرامون پیروزی اشرف غنی در انتخابات سال ۲۰۱۹ را تکرار کرد.

چند روز پیش عبدالله عبدالله یک هیئت مذاکرات سطح بالا را به مقصد شهر دوحه پایتخت قطر به منظور مذاکرات با رهبران طالبان سرپرستی کرد.

این مذاکرات با وعده‌های انجام مذاکرات بیشتر و همچنین صرف توجه بیشتر به حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت ها در افغانستان پایان یافت.

سهیل شاهین این مذاکرات را یک "شروع خوب" خواند اما او گفت که درخواستهای مکرر دولت افغانستان برای آتش بس در حالیکه اشرف غنی همچنان در قدرت باقی مانده، به مثابه "تقاضای تسلیم شدن" طالبان است. او تاکید کرد: آنها خواستار آشتی نیستند اما آنها خواستار تسلیم هستند.

 او همچنین اظهار کرد که قبل از اجرای هرگونه آتش بس باید توافق بر سر یک دولت جدید که قابل قبول برای ما و دیگر افغانها باشد وجود داشته باشد در آن صورت دیگر جنگی وجود نخواهد داشت .

سهیل شاهین تاکید کرد: تحت این دولت جدید زنان اجازه کار کردن، رفتن به مدرسه و شرکت در سیاست را خواهند داشت اما باید حجاب یا روسری داشته باشند .

این سخنگوی طالبان در ادامه گفت که زنان برای ترک خانه خود باید یک خویشاوند مرد را به صورت الزامی با خود همراه داشته باشند و فرماندهان طالبان در مناطق جدیدا اشغال شده در افغانستان به دانشگاهها، مدارس و بازارها دستور داده‌اند که از جمله  با مشارکت زنان و دختران مثل قبل فعالیت داشته باشند .

با این حال گزارش‌های مکرری منتشر شده مبنی بر اینکه در برخی مناطق اشغال شده از سوی طالبان در افغانستان محدودیت‌های شدیدی علیه زنان اعمال شده و حتی مدارس به آتش کشیده شده اند از جمله یک ویدیوی خشونت‌آمیز منتشر شده که ظاهراً در آن شبه نظامیان طالبان چند کماندوی افغان را در شمال این کشور می‌کشند. سهیل شاهین گفت برخی فرماندهان طالبان دستورات رهبران این گروه شبه نظامی در مخالفت با رفتارهای سرکوبگرانه و خشونت آمیز را نادیده گرفتند و چند تن از آنها در مقابل یک دادگاه نظامی طالبان قرار گرفته و مجازات شده اند هرچند توضیحات بیشتری ارائه نکرد .

او ویدئوی مذکور را نیز یک ویدیوی "جعلی" دانست.

 او همچنین گفت که طالبان برنامه‌ای برای پیشرفت نظامی علیه کابل نداشته و این گروه شبه نظامی تاکنون در برابر تصرف مراکز ولایات در افغانستان "خویشتنداری" به خرج داده است اما در عین حال هشدار داد، طالبان قادر به انجام یک چنین کاری با توجه به تسلیحات و تجهیزاتی که در مناطق جدیدا تصرف شده به دست آورد، است.

او تاکید کرد که اکثریت پیروزی های طالبان در میدان جنگ از طریق مذاکرات به دست آمده اند نه از طریق درگیری .

وی افزود: آنها از طریق درگیری سقوط نکردند این برای ما خیلی سخت بود که ۱۹۴ منطقه را در عرض تنها ۸ هفته تصرف کنیم .

این در حالی است که سقوط سریع مناطق در افغانستان و پاسخ ظاهراً همراه با دلسردی نیروهای دولت افغانستان برخی جنگسالاران متحد با آمریکا را وادار به احیای گروه‌های شبه‌نظامی محلی با تاریخچه اقدامات خشونت‌آمیز کرده است. از نظر بسیاری از افغان‌های نگران از تاریخچه ۴۰ سال جنگ در افغانستان، این اتفاق نگرانی‌های تکرار یک جنگ داخلی بی‌رحمانه در اوایل دهه ۱۹۹۰ در این کشور را که در جریان آن همین جنگ سالاران برای قدرت می‌جنگیدند احیا می‌کند.

سهیل شاهین گفت: شما می دانید هیچ کس از جمله خود من خواستار یک جنگ داخلی نیست.

شاهین همچنین وعده های طالبان با هدف اطمینان دادن به افغانهای نگران از این گروه را تکرار کرد .

واشنگتن وعده داده هزاران تن از مترجمان و افغان های همکار با ارتش آمریکا را به خارج از افغانستان منتقل کند. سهیل شاهین گفت این گروه هیچ نگرانی از طالبان نباید داشته باشند و در عین حال از تهدید کردن آنها امتناع کرد.

اما او در عین حال گفت: اگر عده‌ای می‌خواهند به خاطر اقتصاد ضعیف افغانستان در غرب پناهندگی بگیرند تصمیم در این مورد به عهده خود آنهاست.

او در عین حال این مساله که طالبان به تهدید خبرنگاران و جامعه مدنی نوپای افغانستان به عنوان یک جامعه شاهد ده‌ها مورد قتل در سال گذشته میلادی پرداخته است را رد کرد .

شاهین تاکید کرد، خبرنگاران از جمله خبرنگاران همکار با رسانه‌های غربی لازم نیست هیچ ترسی از دولتی که در آن طالبان شامل شده، داشته باشند.

وی افزود ما هیچ نامه‌ای به خبرنگاران برای تهدید آنها به ویژه آنهایی که با رسانه‌های خارجی کار می‌کنند صادر نکردیم آنها می‌توانند حتی در آینده به کارشان ادامه دهند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین