ناکارآمدی یک شورای عالی ۲۰ ساله !

حسین رجایی،   4000501001 ۶۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
ناکارآمدی یک شورای عالی ۲۰ ساله !

در تمامی سالهای گذشته، «آب» یک مسئله و بحران اساسی در کشور ما بوده است. تا چهارسال پیش، با مشکل خشکسالی تدریجی درگیر بودیم. بعد ناگهان به مدت سه سال با ترسالیهای سیل آسا دست به گریبان شدیم و اکنون هم با یک خشکسالی شدید. هروقت به خشکسالی میرسیم همه از سدسازی ها و طرح های انتقال آب به شدت انتقاد می کنند و برعکس هروقت به سیل های ویرانگر بر می خوریم پروژه های یاد شد را تحسین می نمایند. اینطور که پیداست تعادلی در کار نیست و در سال های آینده هم گرفتار یکی از این دو وضعیت خواهیم بود. البته این یک پدیده که بر اثر گرمایش زمین ایجاد شده، جهانیست و هم اکنون که ما مجددا با خشکسالی درگیر شده ایم، بیشتر جهان درگیر سیلهای مخرب شده است. 

سالهاست که کارشناسان جهانی از یک خشکسالی طولانی مدت و خانمان برانداز برای منطقه غرب آسیا سخن میگویند. پیشبینی شده است که «آب» مهمترین مسئله قرن آینده برای بشر باشد. آب هم مایه حیات و تداوم بقای یک تمدن است و هم موتور محرکه توسعه و پیشرفت. موضوع حیاتی است که کیان سرزمین و تمدن و سرنوشت نسل های آینده به آن بستگی دارد. به همین جهت است که در سال های اخیر درگیری بر سر آب بین کشورها به شدت افزایش یافته است. سدسازی های غیرقانونی ترکیه بر روی دجله و فرات، بحران های عمیق زیست محیطی و اقتصادی برای ایران و عراق و سوریه بوجود آورده، سدسازی اتیوپی بر روی نیل، این کشور را با مصر و سودان تا آستانه جنگ پیش برده و آب دزدی های اسراییل، مردم فلسطین و لبنان و اردن را به تنگ آورده است. 

تا چهارسال پیش از این، کشور ما هرسال گرفتار درگیری های منطقه ای بر سر آب بود که در رأس آن ها اعتراض و اعتصاب هرساله کشاورزان اصفهانی قرار داشت. بحران هایی که هربار به بدترین شکل ممکن مدیریت میشدند. بعد که طی سه سال گرفتار سیل های ویرانگر به خصوص در استان های شمالی و غربی شدیم قضیه برعکس و مدیریت بحران سیل، مسئله شد. امسال هم که نور علی نور است. به نظر می رسد همانقدر که کژکاکردی های اقتصادی، اقتصاد را به مسئله اول کشور تبدیل کرد، آب هم ظرفیت تبدیل شدن به دومین مسئله کشور را دارد. 

آب، مسئله ای نیست که متولی آن فقط وزارت نیرو باشد. نقش سازمان محیط زیست در خصوص آن بسیار برجسته است. بخش اعظم آب در حوزه کشاورزی و پس از آن صنعت مصرف شده و بخشی زیادی هم به صورت آب مجازی از کشور خارج می شود، پس وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت هم مسئولند. هم اکنون بر سر مسئله آب های مرزی با کشورهای همسایه بسیاری مثل ترکیه و عراق و افغانستان، اختلاف داریم، پس نام وزارت خارجه هم در میان است و از آنجا که مسئله آب ظرفیت تبدیل شدن به یک بحران را دارد، پای وزارت کشور هم گیر است.

برخی از وزارتخانه ها و سازمان های یاد شده از سال 1379، ذیل شورایی با عنوان شورای عالی آب تحت مدیریت معاون اول رئیس جمهور گرد هم آمده اند تا مدیریت واحدی بر مسئله آب اعمال شود ولی شرایط حاضر نشان میدهد که گویا شورای یاد شده چندان در مأموریت خود موفق عمل نکرده است. نه پیش بینی برای شرایط ترسالی و سیل داشته و نه آورده سال های ترسالی را برای خشکسالی های بعدی اندوخته کرده است. صنایع آب بر همچنان در نقاط خشک و کم آب کشور سر بر میآوردند و معلوم نیست اعمال حاکمیت شورای یاد شده و متولیان مسئله آمایش سرزمین، چگونه انجام شده است!؟ تولید و صادرات محصولات آب بر در حوزه کشاورزی یک مشکل دیگر است. اساساً معلوم نیست چگونه مدیریت واحدی در این سال ها اعمال شده که دخل و خرج آب کشور با یکدیگر نمی خواند و بلندپروازی ها در حوزه صنعت و کشاورزی با میزان بارش های سالیانه بی تناسب است!؟ در نهایت به نظر می رسد مسئله آب همانند مسئله اقتصاد به چیزی بیش از شورای عالی نیاز دارد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۰۸۶۴۹۰۹:۰۴:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۲
آنانی که سیاست خودکفایی با درهای بسته را تجویز کرده اند، باید پاسخگو باشند.
ناشناس۲۱۰۸۷۱۱۰۹:۳۱:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۲
چه عجب راضی شدید مشکلات را کمی باز تر کنید ؟ بیست ساله !!!
ناشناس۲۱۰۸۷۸۷۱۰:۲۷:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۲
20 سال است کشور را بازیچه خارجی ها کردن و آنها هم هر روز تحریم
ناشناس۲۱۰۸۸۲۹۱۱:۰۳:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۲
داشتن زندگی طبیعی حق مسلم هر ایرانی است. نه هسته ای!
ناشناس۲۱۰۸۸۴۱۱۱:۱۲:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۲
تا غرب گراهایی مثل تو باشند که فقط هسته ای را ببینند و باج بدهند و کا های دیگر کشور را معطل بله مردم زجر می بینند حالا هسته ای نبود موشکی!
ناشناس۲۱۰۸۷۱۴۰۹:۳۳:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۲
برو اول دانشت را بالا ببر
ناشناس۲۱۰۸۷۳۰۰۹:۴۴:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۲
درهای بسته مشکل در خود کفایی می شود! قضیه مانند خیلی چیزهای دیگر این دولت است که تو دهانت گذاشتند و به خارج ربط می‌دهند!
ناشناس۲۱۰۸۹۴۱۱۱:۵۹:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۲
خودکفایی به هر قیمتی کار اشتباهی است. اگر آب کافی وجود ندارد، نباید محصولات کشاورزی آب بر را کاشت تا خودکفا شد. نباید صنایع آب بر را احداث کرد تا خود کفا شد. نباید گفت که ما به دنیا احتیاج نداریم.
ناشناس۲۱۰۸۷۳۶۰۹:۴۸:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۲
طبق شاخص های سازمان ملل، کشوری که 40 درصد منابع تجدید پذیر خود را استفاده می کند وضعیت بحرانی شدید دارد.. ما 85 درصد بهره برداری می کنیم و همین باعث شده که مقام نخست فرونشست زمین و یکی مانده به آخر در مدیریت منابع آب در جهان داشته باشیم. وقتی روحانی گفت آب خوردن مردم به تحریم ربط دارد ناظر بر این فجایع نبود؟
ناشناس۲۱۰۸۷۳۸۰۹:۴۸:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۲
ساخت کارخانه های آلومنیوم، مس، فولاد، .... در دل کویرهای ایران، فراتر از تصمیم گیری یک شورا است.
ناشناس۲۱۰۸۷۶۲۱۰:۰۷:۱۰ ۱۴۰۰/۵/۲
جهت اطلاع صنایع زیر 3 درصد اب مصرف می کنند
ناشناس۲۱۰۸۷۹۸۱۰:۳۳:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۲
برای این صنایع آب از سرچشمه های کارون توسط لوله به اصفهان و یزد و کرمان و.... توسط لوله منتقل شده اند. چندین حط لوله دیگر هم در حال ساخت است. هزینه این آب چقدر تمام می شود؟ چرا این صنایع را در نزدیکی دریا احداث نکردند؟
ناشناس۲۱۰۸۸۱۹۱۰:۵۵:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۲
فکر کن تمام صنایع برود کنار دریا!! چی می زنید؟
ناشناس۲۱۰۸۸۳۰۱۱:۰۶:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۲
صنایع در یزد از آب اصفهان (کوهرنگ) نمی گیرند
ناشناس۲۱۰۸۸۴۰۱۱:۱۱:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲
صنایع آب بر باید کنار ساحل یا رودخانه پر آب ساخته شوند مانند نیروگاههای اتمی، فولاد، آلومنیوم، مس.... اگر آب کافی نباشد، نباید احداث شوند.
ناشناس۲۱۰۸۹۷۹۱۲:۱۴:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۲
برای همین است که سیاست «خودکفایی» بی معنی است.
ناشناس۲۱۰۹۷۵۶۱۸:۵۲:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۲
این صنایع کنار مواد اولیه می سازند و مواد اولیه هم در معدن است نه به خاطر مصرف آب 3 درصدی برده شود کنار دریا!
ناشناس۲۱۰۸۸۳۳۱۱:۰۸:۱۷ ۱۴۰۰/۵/۲
ولی دارن 3 درصد از جایی اب میبره که باعث اسیب شدید به منابع اب میشه
ناشناس۲۱۰۹۵۳۸۱۶:۱۷:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۲
احسنت، تهران - ایرنا - در کشور ایران سهم مصرف آب در بخش کشاورزی در حدود ۹۰ درصد، شرب ۸ درصد و صنعت و معدن ۲ درصد است، در صورتی‌که در کشورهای توسعه یافته سهم بخش کشاورزی ۳۰ درصد، شرب و بهداشت ۱۱ درصد و سهم بخش صنعت و معدن ۵۹ درصد است. https://www.irna.ir/news/84062923
ناشناس۲۱۱۰۷۷۳۱۲:۲۶:۰۱ ۱۴۰۰/۵/۳
40 درصد آب ایران در صنعت مصرف می شود . جدیدا با آمارهای دروغ دست به کار شدید
ناشناس۲۱۰۸۷۴۷۰۹:۵۴:۱۵ ۱۴۰۰/۵/۲
آیا استقلال و آزادی از استعمار و لیبرالیسم غربی جرم است!!!!!! که ما را تحریم کرده اند
ناشناس۲۱۰۸۷۶۳۱۰:۰۸:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۲
اینها تفکرات سوسیالیستی هستن. در دنیای امروز همه کشورها به یکدیگر محتاج هستند.
ناشناس۲۱۰۸۸۱۳۱۰:۴۸:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۲
همان مدینه فاضله اول درهای خود را بستند تا رشد کنند و بعد... هرچند کدخدای شما به خاطر ضرر این درهتی باز می خواهد تعرفه بگذارد و ببندد
ناشناس۲۱۰۸۸۳۴۱۱:۰۹:۳۵ ۱۴۰۰/۵/۲
در آمریکا وقتی رودخانه می سی سی طغیان کرد و شهرهای اطراف این رودخانه را با خطر سیل رو برو کرد، بنگلادش میلیونها عدد گونی برای آمریکا فرستاد تا جلوی پیشروی آب گرفته شود.
ناشناس۲۱۰۸۸۴۳۱۱:۱۳:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۲
حداقل یک کتاب در مورد آمریکا بخوون بعدا اظهار نظر کن
ناشناس۲۱۰۹۰۳۶۱۲:۳۹:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۲
کتاب لازم نیست تجربه کره جنوبی و ژاپن را ببین با بستن درها به اینجا رسیدن
ناشناس۲۱۰۹۱۴۳۱۳:۲۳:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۲
امریکا نه تنها درهاشو نبست! حتی زمان جنگ جهانی هم با المان تجارت داشت!
ناشناس۲۱۱۰۲۶۲۰۳:۳۹:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۳
برای ساخت مسکن چه نیازی به خارج بود که ترک فعل کردند ؟ برای تدوین یک الگوی کشت براساس اقلیم کشور چه نیازی به خارج بود که نکردند ؟ برای اجرای قوانین که عمداً حداقل 84 درصدشان را اجرا نکردند چه ؟ نخیر همه ناکارآمدی ها و سوءمدیریت را نباید به این بهانه ها توجیه کرد .
ناشناس۲۱۰۸۶۵۶۰۹:۰۸:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۲
نمی توان فقط سیاست های حوزه آب را بدون ملاحظه به سیاست های کلانتر بررسی کرد. اگر پول های کشور به چاه هسته ای ریخته نمی شد، کشور اکنون آن قدر ثروتمند بود که در این شرایط بی آبی و بی برقی نیاز به صادرات آب مجازی، تولید بیت کوین و..... داشته باشد.
ناشناس۲۱۰۸۷۲۶۰۹:۴۳:۲۱ ۱۴۰۰/۵/۲
حتی می توانست آب وارد کند.
ناشناس۲۱۰۸۷۳۴۰۹:۴۶:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۲
دو واحد اقتصاد یا بگیر اول بعد هم اینقدر سیاست زده هستی که نیازی نیست جواب بیشتری به تو داد
ناشناس۲۱۰۸۷۶۹۱۰:۱۱:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۲
همینکه شما بلدید برای ما کافی است.
ناشناس۲۱۰۸۷۷۹۱۰:۲۰:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۲
جوابی نداری که بدی.صدها میلیارد دلار در جیب اجانب ریختیم و اخرش چی شد؟تو برو بقول خودت دو واحد اقتصاد بخون تا بفهمی که هر چیزی بهایی دارد و اگر بخواهی بابت چیزی بهای بیشتری بپردازی یعنی اینکه با فروشنده تبانی کردی و به منافع خودت می اندیشی.
ناشناس۲۱۰۸۸۵۴۱۱:۱۹:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۲
صدها میلیارد دلار!!! هسته ای نبود حتما بهانه دیگرتون موشکی بود؟!! وقتی پول های سرگردان را می ریزید تو بازار که تورم ایجاد کند باید می بردین در زیر ساخت ها الان برای ما اقتصاد و هسته ای حرف مفت نمی زدین و سخنگوی رسانه های دشمن خودت برای ما باشی جناب سیاست زده
ناشناس۲۱۰۹۷۰۵۱۸:۱۶:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۲
همین کارخانه تولید واکسن اسپوتنیک که در ایران توسط روسیه احداث شد را ببین! معاون وزیر می گوید به درد ما نمی خورد و به ما واکسنی نمی دهد!
ناشناس۲۱۰۹۱۵۸۱۳:۳۱:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۲
جوابش این است که به خاطر دشمن یک صنعت مهم و زیر بنایی را به بازی گرفتید و آنها خوب شما را بازی می‌دهند تا دیگر نوامیس کشور را واگذار کنید و کشور را به شرایط لیبی و عراق دچار کنید
ناشناس۲۱۰۸۹۲۱۱۱:۵۱:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۲
شما که واحد های اقتصادی ات رو پاس کردی محبت کن گفته های مقامات روسی و خصوصا روس اتم رادر خصوص نجات صنعت هسته ای ورشکسته روسیه بعد از قرارداد با ایران را بشنو .
ناشناس۲۱۰۹۰۷۸۱۲:۵۵:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۲
این را پژو و فرانسه گفته بودن! در ضمن چه ربطی داره وقتی سود دارد برای کار که می کنند؟ آلمانی ها انجامش می‌دادند سود می کردن
مهدی۲۱۰۹۴۳۳۱۵:۲۶:۱۷ ۱۴۰۰/۵/۲
"مشکل بشریت آب و انرژی و .... نیست، مشکل امروز بشریت معنویت است". شمای سیاست نزده پاسخی برای این سخنرانی دارید؟ فیلم هم موجود هست که نتوانید تکذیب کنید.
ناشناس۲۱۰۸۷۴۳۰۹:۵۱:۱۰ ۱۴۰۰/۵/۲
بعله وقتی دولت محبوب غرب گرا آب خوردن و همه چیز مردم را به برجام و گدایی از غرب ربط می دهد که آخرش موفق هم شد و نوچه هاش هم الان مدعی شدن چرا آب و برق نداریم
ناشناس۲۱۰۸۷۵۸۱۰:۰۱:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲
هر جا اکو سیستم توسط بشر دستکاری شد باید توقع بهم خوردن نظم طبیعی را داشت
ناشناس۲۱۰۸۷۹۳۱۰:۳۱:۳۱ ۱۴۰۰/۵/۲
فقط ماندم اکوسیستم چرا هر چند ده سال یکبار به هم می خورد!!! مانند همین خشکسالی والان روشنفکرنماها ها دنبال سد صنایع و کشاورزی و... هستند!!!!
ناشناس۲۱۰۸۶۶۸۰۹:۱۳:۲۸ ۱۴۰۰/۵/۲
دولت فقط بلد بود ستاد زولبیا و بامیه تشکیل دهد
ناشناس۲۱۰۸۷۸۹۱۰:۲۸:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۲
این جا که انتقاد از دولت می شود نوچه های غرب گرا منفی می دهند خخخه
مقدم۲۱۰۸۹۸۶۱۲:۱۹:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۲
اره والا نمیدنم با این شرایط که این دولت همه چیرو منوط به برجام کرده والانم که پساترامپ ،پسابرجام،ازدست دادن تقصیر گردن مجلس انداختن،اول که اوندن تغصیر دولت قبل ،بعدشم که گفتن نمیذارن کار کنیم،الانم مجلس،#اصلاح_طلب جالبه اینا خودشون خراب کردن الانم از شلوغی وتجزیه حمایت میکنند،
ناشناس۲۱۰۸۶۶۹۰۹:۱۳:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۲
طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی که در زمان آقای هاشمی رفسنجانی (30 سال قبل) کلنگ آن به زمین زده شد و در آن زمان به عنوان بزرگترین طرح کشور بعد از پتروشیمی یاد می شد، ریشه تمام مشکلات آب خوزستان است. کشوری که سالها از چغندر نیاز شکر خود را برطرف می کرد، نباید هیچ گاه آب رودخانه کارون را برای آبیاری نیشکر استفاده می کرد که 3 برابر چغندر نیاز به آب دارد.
ناشناس۲۱۰۸۶۷۴۰۹:۱۴:۵۸ ۱۴۰۰/۵/۲
از این شورا فقط ریاستش را مشخص کرده اید.
ناشناس۲۱۰۸۶۷۸۰۹:۱۶:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۲
ساخت اکثر سدهای بزرگ بر روی رودخانه های خوزستان و دیگر نقاط کشور، خارج از حیطه وزارت نیرو بوده. آنانی که به اسم سازندگی اکوسیتم طبیعی این کشور را دگرگون کردند باید پاسخگو باشند.
ناشناس۲۱۰۸۷۲۵۰۹:۴۳:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۲
سد نسازند تو چطور می خواهی آب در لوله کشی استفاده کنی؟ یا از برق آن؟
ناشناس۲۱۰۸۷۶۸۱۰:۱۱:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۲
اصلاح الگوی مصرف آب شرب و کشاورزی اصلاح شبکه لوله کشی آب شهرها و روستاها اصرار نداشتن به افرایش جمعیت کشور .....
ناشناس۲۱۰۸۷۸۱۱۰:۲۴:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۲
آب شرب ایران فوقش هشت میلیارد متر مکعب میشه نه 50 میلیارد
ناشناس۲۱۰۸۷۸۴۱۰:۲۵:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۲
سد ساختن هم اصولی داره که هر چی جلوتر میریم این اصول نادیده تر گرفته میشه.
ناشناس۲۱۰۸۶۸۶۰۹:۱۹:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۲
10-15 سال قبل که دریاچه ارومیه شروع به خشک شدن کرد، آژیر بحران آب کشور نواخته شد. اما مقامات نه تنها صدای این آژیر را نشنیدند، بلکه با جدیت بیشتر به اجرای سیاست های اشتباه خود برای تبدیل ایران به کویر گام برداشتند.
علی امیری۲۱۰۸۶۸۹۰۹:۲۰:۱۷ ۱۴۰۰/۵/۲
تئوری گرمایش زمین و نقش انسان در ان بزرگترین کلاهبرداری چپ بین الملل و احزاب وابسته به انها مانند دمکراتها برای از بین بردن نقش نفت و گاز و در عوض گسترش صنایع برق بادی و خورشیدی که سرمایه داران دمکرات مانند سورس و گیتس در این صنایع بهمراه شرکای اروپایی خود سرمایه گذاری سنگینی کردند هست. مشکلات و حوادث طبیعی و محیط زیست چند ده سال اخیر دنیا ارتباطی به گرم شدن کره زمین ندارد. انها که حتی ذره ای اقلیم شناسی خوانده باشند می دانند که اقلیم کره زمین انقدر پویا و عظیم است که انسانها نمی توانند در ۴۰ سال ان را تغییر دهند. ولی مشکلات محیط زیست و خسارات حوادث طبیعی مربوط به انسان و مدیران فشل کشورهاست. چرا ایران یا اصفهان مشکل اب پیدا کرده. چون در ۶۰ سال اخیر جمعیت ایران از ۱۶ میلیون به ۸۵ میلیون و همه هم دوش در خانه و بسیاری استخر! یا مدیران مربوط به اصفهان به تصور خود خواستند به اصفهان خدمت کنند و فولاد مبارکه که در بندرعباس داشت ساخته میشد به بیابانهای مبارکه انتقال دادند یا استان اصفهان بزرگترین تولید کننده فولاد و سیمان و کاشی و گلخانه ایران شده! اگر اندکی شایسته سالاری علمی بجای سهمیه بود غیر ممکن بود استانهای یزد و اصفهان به قطب تولید فولاد و کاشی و سیمان و محصولات گلخانه ای تبدیل شوند تا مشکل اب داشته باشند! حریم و بستر سفید رود و کرج و زاینده رود و کارون و کرخه و حتی همین سیل المان و طوفانهای هوریکان فلوریدا و لویزینا میلیونها سال است که به این رودها تعلق دارد یا مسیر سنتی این سیلها و طوفانهاست. ولی بشر طماع و خودخواه صد سال است که به بستر و حریم این رودخانه ها هجوم اورده و یا در مسیر طوفانهای هوریکان نیو اولئان یا تامپا و دیسنی لند ساخته. طبیعی است که طبیعت مدعی حریم خود بشود. وقتی جمعیت زیاد می شود و روی گسلهای تهران یا لواسان برجهای چند هزار میلیاردی می سازید باید بدانید دیر یا زود طبیعت مدعی حریم خود خواهد شد. وقتی ظاهرسالاری را یا سهمیه و رانت جایگزین شایستگی علمی می کنید طبیعی است که جامعه امروز ایران در همه زمینه ها به بحران برسد. کشورهای توسعه یافته هم اشتباه می کنند ولی انقدر فضا باز است که اجازه دارند بحث کارشناسی کنند و ببینند کجا اشتباه رفتند. ولی در ایران و مشابه ایران همه باید نظرات غیر کارشناسی بالا را تایید کنند تا سهمیه و امتیاز بگیرند
ناشناس۲۱۰۸۷۰۳۰۹:۲۷:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۲
مشکل اصلی ما کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی نیازمند به مصرف آب بسیار و در اصل، تئوری خودکفایی کشاورزی است. وگرنه، هم برای صنعت، هم آب شرب و هم محصولات کشاورزی اقلیمهای گرم و خشک، آب به اندازه کافی هست. اگر دست از سیاست خودکفایی کشاورزی بردارد و محصولات پرمصرف را وارد کنیم و محصولات کم مصرف کشت کنیم، مشکل آب حل میشود
ناشناس۲۱۰۸۷۵۰۰۹:۵۶:۲۷ ۱۴۰۰/۵/۲
به جای حرف های تو خالی روش آبیاری فعلی که هدر رفت بالایی دارد را اصلاح کنید چندین برابر می توانید محصولات کشاورزی تولید کنید و ربطی هم به خود کفایی ندارد قربان
سالم۲۱۰۸۷۱۲۰۹:۳۱:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۲
قبل از انقلاب یک نظریه پرداز نوشته بود ( جنگ های پنجاه سال بعد نه برای نفت که برای آب خواهد بود ) اگر از آن زمان به فکر مدیریت بحران آب و محیط زیست بودیم امروز این مشگل را حد اقل به این شدت نداشتیم .
ناشناس۲۱۰۸۷۵۹۱۰:۰۲:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۲
این بخشی از فرهنگ ایران است که همواره از مواجهه با مشکلات طفره می رویم تا به بحران برسیم بعد بحران را به بدترین شیوه ممکن سرکوب می کنیم. این موضوع در خانواده به طلاق منجر می شود
abbas۲۱۰۸۸۰۰۱۰:۳۶:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۲
"شورایی با عنوان شورای عالی آب تحت مدیریت معاون اول رئیس جمهور گرد هم آمده اند" مشکل خوزستان همین شورا است . کار این شورا بردن آب خوزستان به مناطق دیگر است و کار دیگری از آن بر نمی آید . رئیس شورا هم جهانگیری است که مشخص است به نفع چه مناطقی کار می کند
ناشناس۲۱۰۸۸۸۹۱۱:۳۶:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۲
اگر ناکارآمدی فقط در آب بود حرفت درست بود ولی الان در همه چیز، همه چیز بمعنای مطلق کلمه در کشور ناکارآمدی هست. پس به شورای فلان و بهمان مربوط نیست مشکل خیلی اساسی تر از این حرفهاست!
ناشناس۲۱۰۸۹۷۲۱۲:۱۳:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۲
به نظر من آب بحران اصلی کشور است و طی سالهای آینده خودش را بیشتر نشان می دهد حداقل باید طی بیست سال گذشته فکری به حالش می شد و نه الان که به نظرم داره بطور کلی دیر میشه با این اوضاع کشور داری حاکمان فکر نکنم راه حل درستی برایش پیدا کنند
ناشناس۲۱۰۹۰۰۳۱۲:۲۷:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۲
خیلی از این شورا ها نبودنشان بهتر از بودنشان است. این شورا ها اغلب تصمیماتی که در یک سازمان شاید در حد یک کارشناس تصمیم سازی شده را مصوب میکنند و مصوباتشان هم ضمانت اجرایی محکم ندارد. حتی مواردی از تناقض مصوبات دولت یا حتی قوانین با مصوبات شوراها هست که کسی نه دنبال علت آنرا گرفته و نه چاره ای برای آن اندیشیده.
ناشناس۲۱۰۹۳۰۷۱۴:۲۷:۰۱ ۱۴۰۰/۵/۲
ایران با برداشت 86 میلیارد متر مکعب آب در سال، بالاترین حجم برداشت آب برای مصارف کشاورزی را نسبت به ارزش صادرات کشاورزی‌اش در جهان دارد. این درحالی است که برزیل بعنوان چهارمین صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی جهان تنها 39 میلیارد متر معکب آب در سال مصرف می‌کند. حجم صادرات کشاورزی برزیل 55 میلیارد دلار و حجم صادرات محصولات کشاورزی ایران تنها 6 میلیارد دلار. این یعنی ایران 2 برابر برزیل آب مصرف می‌کند، اما صادرات کشاورزی‌اش یک نهم برزیل هم نیست! آمریکا برترین صادرکننده محصولات کشاورزی جهان است که سالانه 176 میلیارد مترمکعب آب برداشت می‌کند و حدود 120 میلیارد دلار صادرات کشاورزی دارد. این یعنی آمریکا تقریبا 2 برابر ایران آب مصرف می‌کند، اما 30 برابر ایران ارزش صادرات محصولات کشاورزی‌اش است! به سادگی می‌توان نتیجه گرفت کشاورزی غلط در ایران عامل اصلی نابودی منابع آبی و خشکسالی‌های فعلی کشور است
مهدی۲۱۰۹۳۶۴۱۴:۵۵:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۲
به خدا من برای دلسوزی میگم این اوضاع تورم .گرونی کمر مردم رو له کرده.به خدا ما مردم ایران تا جایی که در توانمون بود به مسئولان فرصت جبران دادیم ولی دیگه امکان ادامه زندگی برامون ممکن نیست.تموم کنید این گرونی رو .
ناشناس۲۱۰۹۴۶۷۱۵:۳۸:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۲
با این اوصاف شورای عالی أب، دکانی بوده برای تخصیص بودجه اگر شورای عالی آب نبود آنگاه وضعیت افتضاح در افتضاح کنونی خشکسالی و اعتراضات بحق مردم چه می شد؟
ناشناس۲۱۰۹۶۸۳۱۷:۵۳:۲۱ ۱۴۰۰/۵/۲
گفتند متعهد ، تا اینجا که ما دیدیم اصل پست گرفتن و چاپیدن بود.
حسن۲۱۰۹۸۸۱۲۱:۱۷:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۲
همیشه یا افراط کردیم یا تفریط
ناشناس۲۱۰۹۹۵۴۲۲:۱۹:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۲
خاتمی باید پاسخگو باشد.!!
مش حسن بهابادی۲۱۱۱۹۵۱۰۷:۱۱:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۴
با زور سرنیزه آب شرب ما را برای استفاده در معدن چادرملو بردند و بچه های ما را چند ماه زندانی کردند بعد دم از....... می زنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین