دردسرهای طولانی شدن تحصیل مجازی در کرونا

محمودعدالت‌منش،   4000431099 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
دردسرهای طولانی شدن تحصیل مجازی در کرونا

شیوع ویروس کرونا علاوه بر آسیب های جدی بر پیکره سلامت جامعه و از دست دادن بسیاری از عزیزان و هموطنان خوبمان مشکلات بسیاری در حوزه های مختلف از جمله نظام آموزشی و تحصیل دانش آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌ها به وجود آورد.

از اواخر سال ۱۳۹۸ شیوع این ویروس منحوس در کشور عزیزمان و تداوم آن حتی در سال ۱۴۰۰ به کلیه مجموعه های نظام آموزشی، پرورشی، ورزشی و کسب و کارها شوک جدیدی وارد کرد و با تعطیلی این مراکز افت محسوسی در زندگی روزمره مردم مشاهده شده است. شیوع ویروس منحوس کرونا و تعطیلی مراکز علمی باعث شد تا مسئولان آموزش و پرورش به فکر ایجاد فضای آموزشی مجازی افتاده و با درست کردن نرم افزار و پیامرسان داخلی شاد ادامه تحصیل در مدارس را به منازل برده و معلمان و دانش آموزان موظف شدند تا آموزش تحصیلی را از راه دور ادامه دهند. این کار از سویی موجب خوشحالی خانواده‌های دانش آموزان شد که فرزندان دلبندشان از مبتلا شدن به کرونا در امان مانده اند و از سوی دیگر وقفه‌ای در تحصیل پیش نیامده است. 

اما در این راستا مشکلات و آسیب‌های جدی برای دانش‌آموزان و اولیاءشان و نیز معلمان و دست‌اندرکاران نظام آموزشی پیش آمده است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد چراکه طولانی شدن تحصیل مجازی و دور ماندن از تحصیل حضوری در مدارس حالت فرسایشی برای اولیا و مربیان ایجاد کرده که این امر نگرانی هایی را به وجود آورده است که در ذیل به صورت مختصر و مجمل به آنها اشاره می شود.

 الف) امروزه تبلت و گوشی های هوشمند جایگزین کتاب و دفتر شده که این خود باعث بروز مسائل اساسی برای همگان شده است:

 ١_ بسیاری از دانش آموزان ساکن شهرها و روستاهای دور از پایتخت به دلیل مشکلات مالی از داشتن گوشی های هوشمند معذور بوده و این باعث محروم شدن آنها از تحصیل در فضای مجازی شده بود که البته امروز به دلیل کمک های مومنانه مردم عزیزمان این کمبودها تا حدودی جبران شده است.

 ٢_ محدودیت پهنای باند اینترنت، هزینه بالای آن، اختلالات فنی پیامرسان شاد و کندی بسیار آزاردهنده شبکه و اختلال در بارگذاری فایل های صوتی و تصویری باعث به هم ریختن اعصاب و روان معلمان و دانش آموزان شده است. 

ب) عدم حضور دانش آموزان در مدارس و عدم ارتباط فیزیکی با سایر دانش آموزان و معلمان نیز مشکلاتی ایجاد کرده است:

 ١_ عدم تابآوری خانواده‌ها در خصوص حضور دائمی فرزندانشان در منزل مخصوصاً برای والدینی که کارمند هستند و فرزند خردسالشان را در مهدکودک می‌گذاشتند و حال با تعطیلی مهدهای کودک آن نیز به مشکلاتشان اضافه شده است. 

٢_ عدم حضور در مدارس باعث ضعف در ارتباط جمعی و کم شدن عزت نفس در بین دانش آموزان شده است چرا که هیچ چیز جای آموزش حضوری آن هم در کنار سایر دانش آموزان را نمی‌گیرد و نیز ارتباط چهره به چهره با معلمان و مربیان پرورشی دارای مزیت های معنوی فراوانی است که حقاً جای خالی آن احساس می شود. 

٣_ در خانه ماندن مداوم دانش آموزان و عدم تحرک آنان به خصوص در زنگ های تفریح و ورزش مدارس موجب به خطر افتادن سلامت آنان و یکی از دلایل افسردگی و چاقی دانش آموزان شده است.

 ۴_ یکی از مشکلات آموزش غیرحضوری و برخط متوجه دانش آموزان پایه اول ابتدایی است که دانش‌آموز باید به دهان معلم نگاه کند و بخش کردن و صداکشی و شیوه مداد در دست گرفتن را بیاموزد که در فضای مجازی ارتباط عاطفی مورد نیاز بین دانش آموز ابتدایی و معلم شکل نمی‌گیرد.

 ج) مشکلات دیگر آموزش مجازی و برخط که گریبانگیر معلمان، دانش آموزان و خانواده هایشان شده است: 

١_ آموزش مجازی نظارت مستمر و مجدانه خانواده را می طلبد و متأسفانه بیشتر خانواده ها به دلیل آشنا نبودن با نوع فعالیت آموزشی برخط از این مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

 ٢_ از مهمترین اشکالات در آموزش برخط بی‌تجربگی معلمان و دانش آموزان بود و این موضوع باعث واکنش منفی نسبت به این امر و دلسرد شدن از ادامه تحصیل شد. البته توضیح اینکه این موضوع در اوایل شیوع کرونا و تعطیلی مدارس بیشتر نمود پیدا کرده بود و الحمدلله الان کمتر شده است.

 ٣_ نگرانی خانواده ها از استفاده مفرط از گوشی، خستگی مفرط، آسیب رسیدن به چشم، گردن دست و بی تحرکی فرزندانشان، بسیار جدی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. 

د) اما نکته مهم پایانی و نتیجه موضوع:

 در این نوشتار به ایجاز اشاره‌ای کوتاه به آسیب‌ها و مشکلات جدی و نیز مزایای تحصیل در فضای مجازی شد و حدیث مفصل آن در نوشتار و گفتار اصحاب فن آمده است. اما نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت و مسئولان ذی‌ربط باید فکری اساسی و عاجل برای آن کنند، بحث بی در و پیکر بودن فضای مجازی و به قول مقام معظم رهبری رها بودن آن است که متأسفانه دست اندرکاران امر به این امر مهم کم توجهی می کنند. 

وزارت آموزش و پرورش در تاریخ های ۱۲/۱٢/۹۸ و ۵/٧/٩٩ طی بخشنامه هایی به مدارس سراسر کشور ممنوعیت استفاده از پیام رسان های خارجی را ابلاغ کرد اما مسئولان برخی مدارس به بهانه جواب ندادن شبکه و اختلال در پیامرسان شاد، معلمان و دانش آموزان را موظف به نصب پیامرسان خارجی واتساپ یا تلگرام کرده‌اند که دانش آموزان مجبور باشند جهت اطلاع از برنامه های تحصیلی، اخبار مدارس، سؤالات امتحانی، تکالیف درسی و سایر امور از آن بهره ببرند و از آنجایی که تلگرام فیلتر است مجبور به نصب فیلتر شکن می شوند و این یعنی فضای مسموم رها شده و بدون نظارت اینترنت در اختیار دانش آموزان است و هزاران تیر زهرآگین فرهنگی و اجتماعی و سیاسی از کمان کانال‌های مسموم به سوی دانش‌آموزان روانه شده و هیچ سپری هم نیست که از آنان محافظت کند. 

در پایان امیدوارم؛ اولاً خداوند مهربان به فضل و کرم خویش شرّ این ویروس منحوس را از همه کشورها دفع بفرماید ثانیاً تحصیل علم در فضای مجازی نتواند تاثیر منفی در کمیّت و کیفیت یادگیری علوم و معارف اسلامی داشته باشد 

و ثالثاً مسئولان ذیربط در وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تقویت زیرساخت ها و سامانه های پیامرسان داخلی اقدام جدی در بی‌ثمر گذاشتن هجمه‌های دشمنان علم و ایمان و تربیت اسلامی به عمل آورند و زمینه استفاده بهینه از پیامرسان های داخلی را به وجود آورند.

به امید آن روز.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۰۷۶۴۱۰۹:۱۱:۰۰ ۱۴۰۰/۵/۱
مدارس به بهانه جواب ندادن شبکه داخلی از واتس اپ و تلگرا استفاده کردند ؟ بهانه ؟ داداش من شبکه داخلی جواب نمی داد در ضمن چرا فیلتر تلگرام را بر نداشتید تا بچه ها نیاز به فیلتر شکن نداشته باشند ؟ مرغ شما یک پا دارد و مردم همیشه مقصر هستند ؟؟
ناشناس۲۱۰۷۶۴۷۰۹:۱۵:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۱
ظاهرا با این سرعت واکسیناسیون تا مهر مشکل کرونا حل نخواهد شد و تازه پیک های بعدی هم شروع خواهد شد لطفا از حالا به فکر تقویت زیر ساختهای اموزش مجازی باشید مشکل بزرگ فرزند من ضعیف بودن اینترنت و قطعی مدام شبکه بود
ناشناس۲۱۰۷۶۴۹۰۹:۱۵:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۱
تحصیل مجازی این حُسن را دارد که مدیریت اولیای مدارس بر رفتار و کردار دانش آموزان را از میان بر می دارد.
ناشناس۲۱۰۷۶۵۰۰۹:۱۶:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۱
آموزش مجازی، آموزش دنیای آینده است.
ناشناس۲۱۰۷۶۵۴۰۹:۱۷:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۱
تا وقتی آموزش مجازی برقرار است، امکان خاموش کردن اینترنت نیست.
ناشناس۲۱۰۷۶۵۷۰۹:۲۰:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۱
با بودن مدارسی فرسوده که سقف آنها در حال ریزش است، سیستم گرمایش آنها بخاریهای نفت سوز است و کلاسهای آنها از لحاظ نور و.... استاندارد نیست، همان بهتر که بچه های مردم در خانه به تحصیل علم بپردازند.
ناشناس۲۱۰۷۶۵۸۰۹:۲۱:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۱
یک زمانی می اید هر کس را می خواهند تحقیر علمی کنند می گویند لیسانس کرونایی دارد
ناشناس۲۱۰۷۶۶۱۰۹:۲۳:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۱
آموزش و پرورش اگر مدیران . مسئولانی توانمند داشته باشد، می تواند بودجه ای که سالانه خرج آب و برق و گاز و تلفن و دیگر مخارج جاری مدارس می کند، خرج خرید تبلت و دیگر وسایل برای ارتقا آموزشهای مجازی کند.
ناشناس۲۱۰۷۶۶۵۰۹:۲۵:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۱
آموزش مجازی این امتیاز را دارد که دانش آموز در خانه و نزد خانواده تحت تربیت قرار گیرد.
ناشناس۲۱۰۷۶۷۶۰۹:۳۰:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۱
اینا رو نوشتی که چی؟؟!!!!
ناشناس۲۱۰۷۶۷۸۰۹:۳۱:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۱
کرونا رابطه و تماس عینی و حقیقی مقامات و مسئولان و کارگزارانشان را با مردم دورتر از همیشه کرده است!
ناشناس۲۱۰۷۶۸۵۰۹:۳۷:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۱
صبر داشته باشید. این همه مدت صبر کردید, الان هم صبر کنید تا همه مردم واکسن بزنن و با خیال راحت دانش آموزان به مدارس بروند.
ناشناس۲۱۰۷۷۰۵۰۹:۵۸:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۱
این همه صغری و کبری چیدی که به این نتیجه برسی فضای مجازی رو ببندند. نمایندگان مجلس برای اینکه پرواز تشریفاتی شون به عتبات و دیگر سواستفاده هاشون لو رفته میخواهند فضای مجازی رو ببندند.
ناشناس۲۱۰۷۷۱۹۱۰:۱۵:۴۲ ۱۴۰۰/۵/۱
همه مردم اینا رو میدونن.
ناشناس۲۱۰۷۷۶۷۱۱:۲۱:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۱
رئیس و وزیر پر طمطراق ارتباطات طی هشت سال نتونستن یک اینترنت امن برای کودکان و نوجوانان راه اندازی کنند. برادر جان فیلتر کردن راه حل نیست.
ناشناس۲۱۰۷۷۸۰۱۱:۳۱:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۱
الان به این نتیجه میرسیم که طرح فیل*تر*ینگ اینستا عالیه نماینده ها کلا ما رو بندازن در شبکه ملی و...
ناشناس۲۱۰۷۷۸۶۱۱:۳۶:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۱
به اشکالات گفته شده ، رواج افسارگسیخته ی دروغ گویی بین دانش آموزان و حتی اولیا آنها نیز اضافه کنید . بعدا معلوم می شه که کرونا و مدیریت کرونایی ! با ما چه کرد
ناشناس۲۱۰۷۹۱۱۱۳:۵۳:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۱
هیچ چیز جای آموزش حضوری را نخواهد گرفت چه برای محصلان چه برای دانشجویان
ناشناس۲۱۰۷۹۴۹۱۴:۴۶:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۱
مدرسه و مقطع کارشناسی خیلی حیاتی نیست باز بشه یا نه ولی خواهشا یه فکری برای ارشد و دکترا بکنید ۶۰ الی ۷۰ درصد یه کار دانشجو تحصیلات تکمیلی با اساتیده
ناشناس۲۱۰۸۸۶۱۱۱:۲۲:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۲
زودتر به جمع بیکاران ملحق خواهی شد!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین