چرا پروژه خط انتقال نفت خام گوره - جاسک مهم و راهبردی است؟

اقتصادی،   4000431066

امروز مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه دولت حسن روحانی در طول دو دوره ریاست‌جمهوری‌اش در جاسک به بهره برداری رسید تا ایران عملا بتواند با دور زدن تنگه هرمز یک پایانه صادراتی جدید برای خود در نزدیکی آب‌های بین المللی و در سواحل مکران دست و پا کند اما این پروژه ابعاد متعدد دیگری نیز دارد.

به گزارش فارس، امروز هرمزگان میزبان برگزاری مراسم افتتاح مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه دولت حسن روحانی بود.

پروژه‌ای 50 هزار میلیارد تومانی که شامل یک خط لوله 1000 کیلومتری، 5 تلمبه‌خانه بزرگ در فواصل مختلف، 10 پست برق، دو ایستگاه توپکرانی، پایانه و ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت و تاسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است.

این پروژه در فاز اول خود قادر است امکان صادرات نفت خام به میزان 300 هزار بشکه در روز را از بندر جاسک فراهم کند و ایران را مجهز به دومین پایانه صادراتی نفت خام خود کرده که حالا یکی از آنها در خارج از خلیج فارس قرار دارد.

اما چرا این پروژه مهم و راهبردی است؟

1- این پروژه سبب خواهد شد تا اقتصاد نفتی ایران دیگر وابسته به یک پایانه صادراتی (خارک) نباشد و ایران بتواند تنوعی از کانون‌های صادراتی از جمله در جاسک را نیز در اختیار داشته باشد که اولا در نزدیکی به اقیانوس هند قرار دارد و از طرفی وابسته به تنگه هرمز نیست.

2- سواحل مکران که یکی از ظرفیت‌های مهم اما مغفول مانده ایران بود با احداث این خط لوله می‌تواند جهت‌گیری توسعه آینده خویش را به درستی درک کرده و بر اساس آن برنامه‌ریزی کند. این خط لوله حاوی نفت خام فراوانی در طول مسیر خویش است و می‌تواند در هر نقطه‌ای از این مسیر 1000 کیلومتری، پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌های برنامه ریزی شده را تغذیه کند.

3- دانش ساخت و اجرای این خط لوله و ساخت و اجرای ایستگاه‌های پمپاژ و حتی دانش ساخت لوله‌ها و شیرهایی با قطر 46 اینچ برای گذر دادن نفت خام و گازهای ترش و خورنده داخل آن در کشور با اجرای این پروژه بومی شده و این یک فرصت طلایی برای ایران به منظور شرکت در مناقصات بین المللی اجرای خطوط لوله فراسرزمینی است که می‌تواند شامل شرکت در مناقصات پروژه‌های سراسری و یا تأمین هر کدام از بخش‌های مجزای طرح‌های جهانی باشد.

عملیات لوله‌گذاری این پروژه دهها پیمانکار کوچک و بزرگ را درگیر خود کرد

4- اجرای این پروژه بزرگ می‌تواند جاسک را از محرومیت خارج و بستری برای رونق دادن به آن فراهم آورد. رونق یافتن جاسک به معنای از بین رفتن غبار محرومیت از شهرهای پیرامونی آن از جمله از بشاگرد، سیریک، رودان، میناب، کنارک، لیردف و ... نیز هست. جالب این که برای ساخت این پروژه بزرگ که هنوز نیز در جریان است، بیش از 10 هزار کارگر در بخش‌های مختلف مشغول کارند. از سویی دیگر با استقرار ویژه نیروی دریایی ارتش در جاسک، اهمیت راهبردی این شهرستان در جغرافیای سیاسی کشور نیز ارتقای ویژه‌ای خواهد یافت.

5- رسیدن نفت خام و امکان ذخیره‌سازی آن در مخازن عظیم صادراتی در جاسک می‌تواند امکان ایجاد صنایع زیردستی نفت را نیز در این منطقه فراهم کند. جاسک در حقیقیت قادر خواهد بود تا قطب پالایشگاهی ایران نیز در آینده نزدیک باشد و محصول تولید شده یا در خدمت مصرف در کشور قرار می‌گیرد و یا می‌تواند از طریق پایانه صادراتی به سراسر جهان صادر شود.

6- از ناحیه اجرای چنین پروژه‌های بزرگی در کشور، صدها پیمانکار کوچک و بزرگ در کشور و استان نیز منتفع می‌شوند و این به معنای ایجاد یک چرخش مناسب مالی حاصل از کار و تلاش برای ساختن ایران و آبادانی کشور است که برکت آن نیز بجای می‌ماند.

شناور پایانه نفتی جاسک در دریا

7- این پایانه صادراتی می‌تواند تا روزی 1 میلیون بشکه نفت خام را صادر کند و این به معنای کاهش وابستگی ایران به عبور دادن نفت‌کش‌هایش از تنگه هرمز است که می‌تواند دست بالا به ایران در معادلات امنیتی منطقه‌ای دهد.

8- صادرات هر بشکه نفت خام به گفته وزیر نفت از پایانه جاسک معادل 20 تا 30 سنت ارزان‌تر از پایانه خارک است و این یک صرفه‌جویی بزرگ برای پوشش دادن هزینه ساخت این پروژه بشمار می‌رود. از طرفی دیگر نفتکش‌های خریدار نفت ایران نیز هزینه بیمه کمتری می‌پردازند و بیش از 3 هزار کیلومتر مسیر کمتری را برای خرید و حمل ونفت ایران طی می‌کنند.

در پایان این که اجرای چنین پروژه‌های بزرگ و اشتغال‌آفرینی در کشور نباید بدون پیوست رسانه‌ای و بدون معرفی و نمایش مناسب از توانمندی‌ و ظرفیت‌های کلان حاصل از اجرای آن باشد. باید اهمیت اجرای چنین پروژه‌ای برای مردم تشریح و از سوی دیگر دستاوردهای نظام را به مردم به درستی منتقل و بیان کرد تا ضمن امیدوار ساختن مردم به آینده کشور، جلوی هرگونه ناکارآمد جلوه دادن نظام در عرصه‌های مختلف را از سوی رسانه‌های غربی و وابسته به غرب گرفت.

معرفی چنین پروژه‌های عظیم ملی را نباید به یک ساعت ارتباط مستقیم تلویزیونی و 4 خبر در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها محدود کرد بلکه باید به شیوه‌های هنرمندانه به بیان عظمت و ابعاد این پروژه‌ها و دستاوردهای آن برای کشورمان پرداخت. مردمی که این خط لوله از زمین‌هایشان گذشته و یا از کنار روستایشان عبور کرده باید بدانند این پروژه دارای چه ابعاد عظیم سیاسی، اقتصادی و امنیتی است تا به ساخت آن افتخار کرده و به آن به عنوان یک «تبلور اراده ملی» بنگرند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. مجلس مقابل این اقدام بایستد

آخرین عناوین