دلسوزی دولت در روزهای پایانی یا مین گذاری برای دولت بعد؟!

گروه اقتصادی الف،   4000429058 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

اجرای همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت‌علمی وزارت علوم با اعضای غیر بالینی وزارت بهداشت موجب انتقادات بسیاری در جامعه شده است. از سوی دیگر با توجه منابع درآمدی دولت، عملیاتی کردن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان به‌صورت کامل نیز محل تردید است. به طور کلی عملکرد دولت فعلی در حوزه نظام پرداخت شرایط سختی را برای دولت سیزدهم رقم‌زده است تا جایی که به نظر می رسد دولت فعلی در حال مین گذاری حوزه های مختلف است!

دلسوزی دولت در روزهای پایانی یا مین گذاری برای دولت بعد؟!

به گزارش الف، در روزهای اخیر انتشار فیش حقوق یک عضو هیئت علمی دانشگاه در رسانه‌های و شبکه‌های اجتماعی حرف‌وحدیث و حاشیه‌های زیادی را به وجود آورد. مطابق فیش منتشرشده، حقوق پرداختی به وی نزدیک به پنجاه و سه میلیون تومان است.

بعد از انتشار این فیش حقوق، روز دوشنبه بیست و هشتم تیرماه محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های نظام آموزش عالی کشور برقراری توازن و عدالت در پرداخت‌های یکسان اعضای هیئت‌علمی دو وزارت بوده است که این موضوع در نحوه ارائه و کیفیت آموزش نیز تأثیرگذار بود. پس از ابلاغ ماده‌واحده، تبصره‌ها و ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور به دستگاه‌های اجرایی و اخذ مجوز از دستگاه‌های ذی‌ربط این تکلیف قانونی اجرایی شد.

نظرپور در ادامه گفت: پس از تصویب قانون و ابلاغ آن به دانشگاه‌ها، به دلیل تفسیر متفاوت از متن مصوبه، برخی دانشگاه‌ها اقدام به صدور احکام نمودند که موجب افزایش حقوق بالای اعضای هیئت‌علمی شد. حداکثر دریافتی حقوق اساتید پس از همسان‌سازی حدود ۳۳ میلیون و ۷۰۲ هزار تومان و حداقل حقوق نیز ۱۲ میلیون تومان خواهد بود.

همسان‌سازی حقوق هیئت‌علمی وزارت علوم با اعضای هیئت علمی غیر بالینی وزارت بهداشت موجب اعتراضات جدی شده و منتقدان از زوایای گوناگون این تصمیم را نقد می‌کنند. برخی معتقدند این اقدام تبعیض‌آمیز منجر به افزایش کسری بودجه و تورم خواهد شد.

درواقع دولت به‌جای این‌که یک تبعیض و اقدام اشتباه را اصلاح نماید به سمت تداوم و گسترش تبعیض گام برداشته است. بنابراین دولت می‌باید از پرداخت‌های نجومی به برخی کارمندان و پزشکان در راستای اصلاح ساختار بودجه اجتناب کند نه این‌که بخش دیگری از گروه‌های حقوق‌بگیر را که قدرت دسترسی به تصمیم گیران را دارند یا بخشی از آن‌ها خود به این قشر تعلق دارند وارد این محدوده تبعیض‌آمیز نماید. مطابق این دیدگاه «استادی که فقط درس می‌دهد چرا باید ۷-۸ برابر یک معلم حقوق بگیرد؟» و قطعاً «سایر کارمندان و سایر مشاغل جامعه، تبعیض را نمی‌پذیرند و این شروع یک دومینوی دائمی و معیوب است».

از سوی دیگر همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت‌علمی موجب اعتراضات دیگری نیز بین اعضای هیئت‌علمی پژوهشگاه‌ها و اساتید دانشگاه آزاد شده است.

اعضای هیئت‌علمی پژوهشگاه‌ها روز شنبه، بیست و ششم تیرماه در نامه‌ای به وزیر علوم با انتقاد از اینکه چرا طرح همسان‌سازی حقوق هیئت‌علمی وزارت علوم با اعضای غیر بالینی وزارت بهداشت شامل هیئت‌علمی پژوهشی (پژوهشگاه‌ها) نشده، خواستار اجرای این طرح برای خود شدند.

برخی دیگر از منتقدان نیز به عملکرد مجلس شورای اسلامی که تبصره جهش حقوق اساتید را در بودجه سال 1400 گنجانده‌اند اعتراض دارند و خواهان این هستند که اصلاحات لازم در بودجه صورت گیرد. نمایندگان مجلس در بودجه سال گذشته تصویب کردند که حقوق اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم با حقوق اعضای هیئت‌علمی غیر بالینی دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باید همسازی شود.

باوجود انتقادات صورت گرفته حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس روز یکشنبه بیست و هفتم تیرماه از حمایت قاطع اعضای این کمیسیون از نظام رتبه‌بندی معلمان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و هماهنگی حقوق اعضای هیئت‌علمی مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی خبر داد.

حاجی بابایی گفت: دو ماده از مواد برنامه ششم توسعه، یعنی ماده ۳۰ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، که حق مسلم همه بازنشستگان کشوری و لشکری است، همچنین نظام رتبه‌بندی معلمان بر اساس ماده ۶۳ برنامه ششم، از مطالبات برحق فرهنگیان است.

اما برخی معتقدند برخلاف این احکام، دولت منابع لازم را برای همسازی حقوق بازنشستگان و شاغلان نیز در اختیار ندارد. چنان چه غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دراین‌باره معتقد است: فوری‌ترین مخاطره پیش روی دولت پرداخت حقوق کارکنان است؛ خصوصاً با افزایش حقوقی که دولت فعلی نسبت به حقوق بازنشستگان در راستای اجرای مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان انجام داده است.

مصباحی مقدم در ادامه عنوان می‌کند: ممکن بود این کار ظرف ۱۰ سال گذشته به‌تدریج اعمال شود، اما درست در سال پایانی دولت انجام‌شده و هنوز هم بخشی اجراشده و بخشی اجرانشده است. این کار یک‌بار سنگین مالی در مقابل دولت جدید می‌گذارد که اگر بنا باشد احکام صادرشده را اجرایی کند با مسئله کمبود منابع روبه‌رو است. راه‌حل فوری و روشن هم ندارد.

بهروز محبی‌نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: متأسفانه دولت اجرای بسیاری از مسائل را به پایان فعالیت سیاسی‌اش موکول کرده است که برای مثال می‌توانم به همسان‌سازی حقوق اساتید دانشگاه اشاره‌کنم چراکه وزارت علوم احکام اعضای هیئت‌علمی را صادر کرده است و پرداخت‌ها را به مهرماه موکول کرده است.

محبی‌نجم‌آبادی در ادامه افزود: در زمانی که ما کمترین میزان درآمد نفتی را داریم چگونه می‌توانیم به آنچه این دولت ایجاد کرده و وظیفه‌ برای دولت آینده تعریف کرده آن دولت عمل کند.

با این شرایط به نظر می‌رسد دولت جدید که قرار است از چند هفته دیگر بر سر کار بیاید با مشکل و معضل پیچیده‌ای مواجه شده که نیاز دارد تصمیم جدی، شجاعانه و عاقلانه‌ای برای آن اخذ نماید. طبیعتاً هر گونه تصمیم مقطعی نه‌تنها به حل مشکل کمک نخواهد کرد بلکه حداکثر بروز پیامدهای زیان‌بار بی‌عدالتی در نظام پرداخت را به عقب خواهد انداخت. ازاین‌رو برای مدیریت شرایط اقتصادی، جلوگیری از کسری بودجه و تورم و کمک به اقشار ضعیف‌تر جامعه می‌باید تا حد امکان عدالت در نظام پرداخت برقرار شود و بین خدمات نیروی انسانی و حقوق تعادل برقرار شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۰۶۸۷۷۱۶:۲۷:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۳۱
اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی چه کسانی هستند؟ 90% خودیهایی هستند که در کنار پستهای .. در دانشگاهها هم فعال هستند.
ناشناس۲۱۰۶۸۸۲۱۶:۳۱:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۳۱
فایده داشتن چنین دانشگاه هایی چه است؟ چه دردی را در این کشور درمان کرده اند؟ کدام اختراعی را رقم زده اند؟ اینها کارخانجات مدرک سازی و بی سواد سازی و در مواردی پیدا کردن نخبه گانی هستند که بلافاصله از مملکت مهاجرت می کنند. اساتید این دانشگاهها هم اکثرا سیاسی هستند.
تبریزی۲۱۰۶۸۸۸۱۶:۳۵:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۳۱
بیایید واقعیت رو قبول کنیم. در ماه های آتی با ابرتورمی که خودشون میگن قریب الوقوعه اتفاقاتی قراره در ایران بیافته. شک نکنید. خیلی نگران حقوق و این چیزها نباشید. فعلا بهتره نگران فروپاشی .. اقتصادی..،..داخل ایران باشیم..
ناشناس۲۱۰۶۸۹۰۱۶:۳۵:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۳۱
در کشوری که همه چیز آن بر مدار مادیات و بازار و دلار و سکه می چرخد، علم غریب و درمانده است. درآمد یک شاگرد میوه فروشی (که شغلش شریف است) از درآمد یک استاد تمام بیشتر است.
ناشناس۲۱۰۶۸۹۷۱۶:۴۱:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۳۱
آقای احمدی نژاد و تیمش در ماه پایانی دولت بهار، 20 میلیارد تومان برای تاسیس «دانشگاه ایرانیان» برای اشاعه تفکرات شان اختصاص دادند. البته ظاهرا این پول بعدها پس گرفته شد!
ناشناس۲۱۰۶۹۰۰۱۶:۴۲:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۳۱
صدا و سیما چرا پولهای کلان را برای ساخت برنامه به بعضی از سلبریتی ها می پردازد؟
ناشناس۲۱۰۶۹۰۳۱۶:۴۵:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۳۱
همین اساتید سیاسی که با رابطه و پارتی وارد دانشگاه شده و اغلب وابسته به طیفهای سیاسی هم هستند، با کارشناسی های غلط و اشتباه خود بسیاری از مشکلات اساسی کشور را رقم زده اند.
ناشناس۲۱۰۶۹۰۹۱۶:۴۷:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۳۱
مطابق این دیدگاه «استادی که فقط درس می‌دهد چرا باید ۷-۸ برابر یک معلم حقوق بگیرد؟»! من یه دانشجوی دکترا هستم. نه استادم و نه معلم. با این تبصره هم نه موافقم و نه مخالف. اما این جمله واقعا صحیح نیست.‌اساتید دانشگاه فقط درس نمی دهند! استاد راهنمای من در حال حاضرحداقل ۱۰ دانشجوی ارشد و ۷ دانشجوی دکترا داره.‌اهل پاس دادن کار دانشجوهای ارشد به دکترا و بقیه نیست. موضوع پایان نامه ها عموما تجربی هست. سه ماه تابستون که معلم ها تعطیل هستن این بنده خدا بیشتر از قبل مشغول انجام کار هست. اساتید زیادی هم وضعیت مشابه دارن. انصاف داشته باشیم! کار اساتید بسیار سخت تر هست.
ناشناس۲۱۰۷۳۷۲۲۳:۵۶:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۳۱
احسنت به شما
علی۲۱۰۶۹۱۲۱۶:۴۸:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۳۱
بمیرم براتون که برای زمین وزمان و پتروشیمیها و نفتی ها و واردکنندگان و صادرکنندگان و بانکها و هر کسی که بالای ۱۰۰ میلیارد ثروت داره پول و اعتبار و وام دارین به ما بازنشسته ها که میرسه بی پول میشین
ناشناس۲۱۰۶۹۱۷۱۶:۴۹:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۳۱
در کشورهای پیشرفته یک فرد بعد از اخذ مدرک دکترا باید حداقل 10 سال پست دکترا در دانشگاههای مختلف طی کرده و مقالات متعددی را در ژورنالهای معتبر منتشر کند تا بتواند سمتی را به عنوان استادیار در یک دانشگاه بدست آورد. اما در این کشور این راه 10 ساله (البته بعد از اخذ مدرک ..) در یک روز و با رابطه طی می شود.
مهدي۲۱۰۷۳۸۳۰۰:۱۱:۲۲ ۱۴۰۰/۵/۱
ميفرماييد پيشرفته ما به لطف مديريت آقايون جهان شونزدهميم
ناشناس۲۱۰۶۹۲۰۱۶:۵۰:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۳۱
چون میدونن از قبل که جایگاه هیئت علمی رو اشغال کرده اند و بعضا با فضاحتی که در مدیریت بار اوردند جایی ندارند جز برگشتن به شغل سابق از الان برای درامد خودشون نقشه ریخته اند ما با چنین مدیرانی در این 8سال سروکار داشتیم ها ا ا ا ا ا ا انتظار داشتید اینا کشورتان را درست کنند؟!؟!؟!؟!!؟
ناشناس۲۱۰۶۹۲۹۱۶:۵۴:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۳۱
آیین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاهها، به صورتی تدوین شده افرادی که در دانشگاه ها سمت های مدیریتی دارند و البته اکثر آنها به دلایل سیاسی آنها را کسب کرده اند، بتوانند امتیازات بیشتری را در زمان کوتاهتری کسب و از استادیاری به دانشیاری و سپس استادی برسند. به جز در این کشور، هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد.
ناشناس۲۱۰۶۹۳۳۱۶:۵۹:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۳۱
من به عنوان یک هیئت علمی دانشگاه معتقدم در ایران هم مثل همه جای دنیا، اساتید درآمد خود را از طریق تحقیقات و پروژه های علمی یا مطالعاتی کسب کنند. این مدل حقوق نفتی استاد پژوهشگر نمی سازد. جدا از بحث سیاسی در این دولت، حتی اگر پول زیاد داشتیم باید برای ساختن دانشگاه و دانشجویان محقق ، ابتدا از اساتید شروع کنیم. توجه داشته باشید که تعارض منافع در اساتید دانشگاه هم وجود دارد. در قوای مقننه و مجریه ، خود اساتید هستند که باید خود قانون وضع و اجرا می کنند. در بحث سیاسی هم از روز روشن تر است که افزایش حقوق بازنشستگان ، اساتید و معلمان و ... چیزی جز تعهد برای دولت بعدی نیست که درآمدی کمتر از حال خواهد داشت.
محسن۲۱۰۶۹۴۰۱۷:۰۸:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۳۱
ما این همه دانشگاه دولتی و هیئت علمی می‌خواهیم چیکار؟
ناشناس۲۱۰۶۹۵۱۱۷:۱۷:۱۴ ۱۴۰۰/۴/۳۱
چرا این سوال پایه را مطرح نمیکنید که به چه دلیل حقوق رشته و پایه یکسان در دانشگاه های وزارت علوم و تحقیقات درمقایسه با اعضای غیر بالینی دانشگاه های علوم پزشکی اینقدر متفاوت بود که ناچار به توازن بشوند.
ناشناس۲۱۰۶۹۶۰۱۷:۲۸:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۳۱
مگر کل اعضای هیات علمی چند نفر هستند؟ ضمنا این فیش منتشر شده شامل تسری به همه اعضای هیات علمی نیست و 90 درصد اعضای هیات علمی حقوقی کمتر از 15 میلیون تومان دریافت می کنند
ناشناس۲۱۰۶۹۶۲۱۷:۲۹:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۳۱
باید حقوق همه مطابق برنامه ششم افزایش یابد. بازنشسته مگر چه گناهی کرده که دولت پول ندارد؟ چطور برای کارهای متفرقه .. پول هست ولی برای کارمند بازنشسته پول نیست؟
ناشناس۲۱۰۶۹۶۷۱۷:۳۷:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۳۱
یک استادیار جوان با حقوق 300 دلار در ماه استخدام می شود. کی می تواند یک پراید بخرد؟
ناشناس۲۱۰۶۹۷۴۱۷:۵۱:۱۴ ۱۴۰۰/۴/۳۱
الهی که .. 53 میلیون در ماه مگه چیکار می کنین
ناشناس۲۱۰۷۰۲۳۱۸:۳۹:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۳۱
واقعا عجب تحلیل ضعیفی.
ناشناس۲۱۰۷۰۲۸۱۸:۴۸:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۳۱
با کار جهادی و انقلابی همه مشکلات را حل نمایید
علی۲۱۰۷۱۴۸۲۱:۰۰:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۳۱
مگه بدون تصویب مجلس .. این پرداخت ممکن بود؟ چرا فقط دولت در حال مین گذاری است
بیگی29۲۱۰۷۲۵۵۲۲:۲۳:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۳۱
خدا رحمت کند مرحوم قانون خدمات کشوری را.
ناشناس۲۱۰۷۳۲۳۲۳:۰۹:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۳۱
لطفا عینک بد بینی را از چشاتون بردارین و برای آینده کشور با دید مثبت نگاه کنید ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین