گفت‌وگو با منبری نجومی‌بگیر!/ سنتی که خرابش کردیم

فرهنگی،   4000429039 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هرساله در آستانه فرارسیدن عزاداری ماه محرم حرف‌ها و حدیث‌های بسیاری از ماجرای پاکت‌های میلیونی بعضی از مداحان و منبری‌ها به گوش می‌رسد. اما این بار یک منبری، ماجرای جالبی از یک پاکت نجومی که دریافت کرده بود، منتشر کرد.

به گزارش فارس، هرساله در آستانه فرارسیدن عزاداری ماه محرم حرف‌ها و حدیث‌های بسیاری از ماجرای پاکت‌های میلیونی بعضی از مداحان و منبری‌ها به گوش می‌رسد. افرادی که برای حضور در یک مجلس، رقم‌های آنچنانی مطالبه می‌کنند.

سنتی که خرابش کردیم

صله گرفتن سنتی است که از زمان اهل بیت (ع) رواج داشته است و هرزمان شعرا برای ائمه اطهار (ع) شعری می‌سرودند و یا از مصیبت‌های کربلا می‌خواندند اهل بیت (ع) از آنان با صله‌ای تقدیر می‌کردند. کمیت به محضر امام باقر (ع) مشرف شد و برای ایشان شعری از مصیبت‌های کربلا خواند. حضرت به ایشان فرمود زمانی نزد ما آمده‌ای که وضع مناسبی نداردیم. در آن زمان اموال حضرت مصادر شده بود. ایشان به خانواده و نزدیکان خود فرمود هرچه از طلا و زیور آلات دارید به کمیت دهید. در روایت دیگری از امام رضا (ع) داریم که به دعبل خزاعی چند سکه بابت شعرخوانی می‌دهد. دعبل می‌گوید: من برای سکه گرفتن شعر نخواندم. ایشان می‌فرماید: این هدیه من به توست.

بنابراین رسم صله گرفتن برای روضه‌خوانی و مداحی اهل بیت (ع) از گذشته وجود داشته است اما آنچه این روزها آزار دهنده شده است، تعیین کردن و مطالبه کردن اعدادی نامتعارف است.

قیمت روی امام حسین می‌گذارید!!

محمدحسین پویانفر چندی پیش در سالروز وفات سیدجواد ذاکر مداح اهل بیت (ع) با نقل خاطره‌ای از این مداح اظهارداشت: سیدجواد یک خصلت داشت و آن هم این بود که سر امام حسین (ع) قیمت نمی‌گذاشت و ایشان نمی‌فروخت. او نان کسی را نخورد. برخی قبل از اینکه به جلسه بیایند پاکت‌شان را می‌گیرند.

وی افزود: فردی از من پرسید در جلسه پاکت می‌گیری؟ گفتم آره می‌گیرم. گفت:  چقدر می‌گیری؟ گفتم: قیمت روی امام حسین (ع) بگذار تا من بفروشم. سیدجواد ذاکر بزرگترین خصلتش این بود که خودش نفروخت و ماندگار شد. ما را در قبر خودمان می‌گذارند اما مشخص می‌شود که از سر صدق کاری می‌کنیم یا نه.

ماجرای پاکت نجومی یک منبری

چندی پیش هم حجت‌الاسلام عارف پیردهقان از منبری‌های جوان شهر تهران خاطره‌ای از یک پاکت نجومی در فضای مجازی منتشر کرد و نوشت: «روضه رو که خوندم داشتم از مسجد میرفتم بیرون، دیدم پشت سرم راه افتاده و صدام میکنه...
+ حاج اقا...
_ جونم بابا جان ؟!
+ من خادم همین مسجدم؛ خونمون اون اتاقه که تو حیاط مسجده
(اشاره کرد به یه اتاق کنار حیاط مسجد)
_ بله در خدمتم! کمکی ازم بر میاد ؟
(اول فکر کردم کمک نقدی میخواد)
+ حاج اقا من خانومم زمین گیره نمیتونه بیاد بشینه تو مجلس روضه ؛ میشه تشریف بیارید یه چند خط براش روضه بخونید؟!
(موی بدنم بلند شد !!! انگار مغزم سوت کشید)

جلو جلو رفت، درو باز کرد و یه چادر کشید رو سر خانومش... یه پیر زن رو ویلچر تو یه اطاق کوچیک! پیرزن تا منو دید گل از گلش شکفت... نمی تونست حرف بزنه ولی با چشماش کلی ازم استقبال کرد.

روضه رو شروع کردم دیدم انگار پیر زن داره جون میده، دلم نیومد بیشتر گریشو ببینم... خودمم حالم خراب شده بود و میخواستم داد بزنم. روضه رو تموم کردم گوشه چادرشو بوسیدم. اومدم بیام بیرون دیدم پیرمرد یه پاکت گذاشت تو جیبم؛ قبول نکردم زد زیر گریه. گفت به این روضه که خوندی اگه قبول نکنی شکایت میکنم به حضرت زهرا.

پاکتو داد دستمم بوسید گفت: «کمه ولی امام حسین زیادش می‌کنه»

اسکناس‌ها را در کفنم خواهم گذاشت

حجت‌الاسلام پیردهقان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهارداشت: این خاطره برای زمان دوری نیست در همین ایام شهادت امام جواد (ع) در یکی از مساجد منطقه ۱۶ تهران رخ داده است. اولین بار بود که به این مسجد برای روضه می‌رفتم. از بدو ورود دیدم این خادم به من لطف دارد و در پایان جلسه هم این اتفاق رخ داد.

وی افزود: این خادم در پاکت دو اسکناس ۱۰ هزار تومانی قرار داده بود هم خودش به زبان گفت و هم برروی آن نوشته بود که کم است اما امام حسین زیادش می‌کند. معتقدم این نجومی‌ترین پاکتی است که گرفتم و بنا دارم این دو اسکناس نگه دارم و وصیت کنم در کفن من قرار دهند.

کدام صله برکت دارد؟

پیردهقان با اشاره به اینکه صله گرفتن از گذشته  رواج داشته است، گفت: از زمان اهل بیت (ع) نیز این بزرگواران به شاعران و روضه‌خوان‌ها صله می‌دادند اما متاسفانه این رسم این روزها کمی منحرف شده است و برخی از دوستان مداح و منبری آن را به حاشیه برده‌اند و از آن حال نورانی و معنوی‌اش خارج شده است.

این سخنران جوان با اشاره به اینکه بارها برایم ثابت شده و شنیده‌ام که این صله‌ها برکت دارد، گفت: صله برکت دارد اما نه آنکه تعیین کنیم به جلسه می‌آیم و این مقدار می‌گیرم. من این خاطره را بیان کردم تا پویشی شود تا صاحبان مجالس در آستانه محرم از دعوت افرادی که رقم تعیین می‌کنند، پرهیز کنند که الحمدلله استقبال شد.

اگر پاکت را تعیین کردی، انتظاری در قیامت نداشته باش

وی با بیان اینکه شاید بسیاری خواب را حجت شرعی نداند، گفت: پدر حاج محمدرضا طاهری مداح اهل بیت (ع) در خواب امام حسین (ع) را دیده بود و ایشان گفته بود افرادی که در دنیا پاکت تعیین می کنند و از این راه امرار معاش می‌کنند در روز قیامت از ما انتظاری نداشته باشند زیرا با آن‌ها حساب شده است.

پیردهقان افزود: در روایت داریم ملعون است کسی که به واسطه اهل بیت (ع) امرار معاش کند و درآمدش از این راه باشد. متاسفانه این روزها اعداد غیرقابل باوری از سوی برخی مداحان و منبری‌ها برای یک جلسه یکی دوساعته مطالبه می‌شود.

برای پول روضه نخوانیم

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه پدرم مداح بود و از ۶ سالگی میکروفن به دستم داد و در مجالس روضه خواندم و از سال ۹۰ به حوزه علمیه رفتم و ۵ سالی است که معمم شده‌ام، گفت: در خانواده‌ای با همین و حال و هوا بزرگ شده‌ام و با زندگی این چنینی غریبه نیستم. عقیده‌ام این است که باید به اهل بیت (ع) اعتماد کرد و نباید منبع درآمد خود را این نوکری قرار دهیم. باید به اهل بیت (ع) اعتماد کنیم و برای پول روضه نخوانیم.

وی ادامه داد: در روایت داریم روزی پیامبر (ص) وارد خانه می شود و از همسر خود تقاضای غذا می‌کند. همسر ایشان می‌گوید غذایی در خانه نداریم. ایشان عبایش را برمی‌دارد تا بیرون رود. همسرش سوال می‌کند کجا می‌رود؟ ایشان می‌فرماید: به زیارت حسن و حسین (ع) می روم و با دیدار آن‌ها گرسنگی‌ام برطرف می شود. امام حسین (ع) فردی است که پیامبر (ص) با نگاه به چهره‌اش گرسنگی‌اش رفع می‌شود، آن وقت ایشان نمی‌تواند ما را اداره کند؟

قدیمی‌ها چگونه پاکت می‌گرفتند؟

پیردهقان تصریح کرد: مداحان و منبری‌های گذشته در خصوص صله گرفتن بسیار دقیق بودند. از مرحوم کافی داریم که می‌گفتند وقتی در مجلسی پاکت می‌گرفتن به عدد آن توجه نمی‌کردم تا موجب شود دفعه بعد به آن مجلس بروم یا نه. از سیدمهدی قوام هم نقل شده است که بعد از دهه محرم و فاطمیه پاکت دریافتی خود را به منطقه لاله‌زار که در آن زمان محل حضور زنان بدکاره بود می‌برد و به‌ آن‌ها می‌داد تا حداقل یک شب از کار دست بکشند. با این کار او زنی توبه کرده بود.

ماجرای پاکت گرفتن از امام رضا

مرحوم حاج رضا انصاریان هم در این خصوص خاطره‌ای جالب داشت و می‌گفت: «در شب ولادت حضرت صدیقه طاهره (س) جلسه‌ای بود در مشهد که بانی آن جلسه نیتش این بود که دویست، سیصد نفر از سادات را دعوت کند. از من هم برای مدّاحی در آن جلسه دعوت شد. بعد از جلسه، مردم می‌گفتند: «اون قُمیِ از همه بهتر خواند». مجلس که تمام شد به بانی مجلس به شوخی گفتم: «آقای فلانی! ما می‌خواهیم بریم، پاکت ما را بده!» او هم با زبان شیرین مشهدی گفت: «برو آقا! اگر می‌خواستم پاکت بدم که شما رو دعوت نمی‌کردم!» در بین راه به حضرت زهرا (س) عرض کردم: «بی بی جان! ما برای پول می‌خوانیم و برای ریا، شما کمک کنید که این خواندن ما فقط برای شما باشد.» حال عجیبی پیدا کردم و با همان حال وارد منزل شدم. در عالم خواب دیدم که از «بست بالا» به حرم امام رضا (ع) مشرف شدم؛ ناگهان دیدم وجود مقدّس حضرت رضا از «ایوان طلا» خارج شدند. تمام صحن نور بود. داخل صحن شدم. مثل اینکه من هم جزو کسانی بودم که باید خدمت حضرت رضا (ع) عرض سلام می‌کردم؛ جلو رفتم و سلام عرض کردم. جواب فرمودند: «تو بودی که پاکت می‌خواستی؟!» عرض کردم: «بله یابن رسول اللّه» فرمودند: «دامنت را بگیر» و سپس از دو دست مبارکشان، مثل یک آبشار، سکّه سرازیر شد! و بعد هم فرمودند: «هرچه می‌خواهید، ما هستیم».

نمی‌توانم وصف کنم که چطور از خواب بیدار شدم! وقتی از خواب بیدار شدم، صدای مناجات و پیشخوانی اذان را از حرم شنیدم. وضو گرفتم و با همان حال به حرم حضرت رضا (ع) مشرف شدم. همان نقطه را که در خواب دیده بودم، بوسیدم و صورتم را متبرّک کردم و به حضرت رضا (ع) عرض کردم: «آقا جان من را عفو کنید، من نفهمیدم که این حرف‌ها را زدم!»

بسیاری از مدیران هیأت‌ها، عزاداران، مداحان و منبر‌ی‌های بعد از انتشار این خاطره حجت‌الاسلام پیردهقان با بازنشر این خاطره از اتفاقات رخ داده در این خصوص برای خود نقل خاطره کردند که متاسفانه برخی از مداحان و منبری‌ها برای حضور در جلسات هیأت چه اعداد باورنکردنی را مطالبه کردند. رقم‌هایی که ۵۰ درصد آن را پیش از حضور در جلسه و ۵۰ درصد را بعد جلسه دریافت می‌کنند. آن‌چه به این افراد باید گفت این است که اجر و پاداش کار عظیم خود را چندرغاز دنیایی عوض نکنید تا در آن دنیا شرمنده اهل بیت (ع) نباشید.

دیدگاه کاربران

خسرو۲۱۰۳۲۰۱۱۲:۴۱:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۲۹
متاسفانه جامعه مذهبی کمتر به این قصه ها توجه میکند.زیاده خواهی دردیست که بیشتر مداحان بآن گرفتار شده اند.
ناشناس۲۱۰۳۲۲۸۱۳:۰۲:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۲۹
هنوز هم آدم های خوب زیاد پیدا میشه
آزاده۲۱۰۳۲۶۶۱۳:۲۰:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۲۹
بعید میدانم منتشر کنید با اینحال برای وظیفه ام مینویسم سالهاست که منابر دچار این معضلات شده و از این طریق .. افرادی بدنبال منافع شخصی خود بودند و تحت لوای دین و بنام دین میخواستند به مقاصد مادی و دنیوی خود برسند
ناشناس۲۱۰۳۲۷۳۱۳:۲۵:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲۹
حیف است اخلاق های خوب جامعه ما ازبین برود. حیف است کسانی مثل این پیرزن که با یک روضه به این حالت روحی میرود از بین برود. اینها همش نایج معنوی دارد باعث میشود ماها بیشتر به یاد خدا بیوفتیم کسی که بیشتر بیاد خدا بیوفتد کمتر گناه میکند کمتر ظلم میکند و جامعه سالمتر و هزینه های دولت ها کمتر میشود. باید خیلی مراقب باشیم حتی اگر از بعضی مداح ها ناراضی باشیم این اخلاق های خوب جامعه را از بین نبریم. سود افزایش معنویات باطنی( نه ظاهری و برای افزایش هیجان جامعه یا شوآف و یا ادا در آوردن) به همه جامعه و حتی به همه همسایگان میرسد.
شاهد۲۱۰۳۳۱۸۱۳:۵۳:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۲۹
سید جواد ذاکر جدیدا چه پرطرفدار شده برنامه تلویزیونی براش میسازن همه جا ازش یاد میکنن .. بیخود نبود اون سخنران معروف میگفت سید جواد ذاکر رو ۱۵ سال دیگه میشناسنش
ناشناس۲۱۰۳۳۸۱۱۴:۲۴:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۲۹
علت این که دیگر بعضا صحبت ها و نصایحشان بر مردم اثری نداره همینه. چون به منبر رفتن به چشم ابزار تجارت نگاه می کنند و خودشون هم به چیزایی که می گن اعتقاد ندارند، حرفشون به دل مردم نمی شینه و حتی بسیاری از مردم نسبت به این قشر از جامعه بدبین شده اند و اعتقاد دارند این افراد که دم از مسلمونی می زنن..
--۲۱۰۳۳۸۸۱۴:۲۷:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۲۹
باید کمی واقع بین بود این قداست گرایی را باید کنار گذاشت متاسفانه اغلب این صنف پولهای عجیب و غریبی از این طریق کسب می کنند اساسا چرا باید کسی که از طریق علم و یا عرق جبین زحمت نکشیده باید درآمد کسب کند چرا با این کارها شیعه را زیر سوال میبریم اگر کسی به معنای واقعی کلمه عاشق اهل بیت باشد ریالی از این طریق کسب درآمد نمیکند
مختار۲۱۰۳۴۳۲۱۴:۴۸:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۲۹
من نمی‌خوام قضاوتی داشته باشم ولی این رو هم در نظر داشته باشیم که بعضی از برگزار کننده ها هم کاری می‌کنن و یا رفتاری دارن که منجر به این واکنش ها از طرف مداح ها و یا منبری ها شده کسانی که در بطن داستان ها هستن بیشتر میدونن در ضمن این همه کارا داره میشه و پول ها به اختلاس و غیره داره خورده میشه حالا ی بنده خدایی برای دو ساعتی مبلغی رو تعیین کرده چی شده که داد بعضی ها بلند شده تا حالا همینا گفتن چرا فلان دکتر برای ویزیت ده دقیقه ای چرا اینقدر پول میگیره، میگن داره پول تخصصش رو میخوره چطور شد که اینجا پول تخصص ملاک نیست؟ تازه یکی پول میده با رضایت یکی هم پول میگیره میگه از جیب منو و شما برداشتن که بعضی ها این‌طور قشقرق راه انداختن.. باز هم تکرار میکنم من نمی‌خوام بگم کارشون خوبه یا بده فقط میخوام بگم گویا بعضی (نه همه) داد و هوار ها جهت دار هست کاری هم با صحبت‌های آقای پیر دهقان ندارم ایشون از سر دلسوزی و وظیفه مطالبی فرمودن، بلکه صحبت من با جار و جنجالی هست که جدیدا راه میندازن.
ناشناس۲۱۰۳۶۷۱۱۶:۵۹:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۲۹
واقعا بعضی از مداحان معروف هر ساله به شهرستان ها میان وبرای چند دقیقه در هر محله که روی هم یک ساعت نمیشه میلیونها تومان میگیرن بعد میگن من دوستدار امام حسینم. اینها دوستدار جیب های پر پول خودشون که در ماه محرم و صفر جمع میکنم هستن.
ناشناس۲۱۰۴۲۱۵۰۰:۵۸:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۳۰
واقعا احسنت
ناشناس۲۱۰۳۷۸۳۱۸:۲۲:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۲۹
سلام.تو را خدا بس کنید دیگه .همه چیز وبه دین و مذهب ربط ندین همه چیز ومذهبیش کرده بودین یه دونه این مونده بود این نامهای مقدس وهم با این کاره وحرفها بد نکنید
عبدالله۲۱۰۳۹۱۹۱۹:۵۴:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۲۹
خواننده ها کنسرت میگذارند نجومی پول میگیرن بعضی مداحان .. هم هیئت میگذارند پول نجومی میگیرند دیگر گذشت آن زمان جبهه و جنگ که مداح از ته دل و برای رضای خداوند نوحه میخواند
ناشناس۲۱۰۳۹۲۵۱۹:۵۹:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲۹
متاسفانه ..نشستن پای منبر اینهایی که میلیونی پول میگیرن کراهت دارد ..
عدالت۲۱۰۳۹۷۷۲۱:۰۷:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۲۹
از ماست که بر ماست.
ممد۲۱۰۴۰۳۰۲۱:۵۷:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۲۹
همین قیمت گزاران آبروی دین رو می برن
سید حسن۲۱۰۴۰۸۹۲۲:۵۹:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۲۹
اگر هر امری را برای رضای خدا، فی سبیل الله انجام دهید خداوند پاداش عظیمی به شما خواهد داد
شیخ طوسی۲۱۰۴۱۶۲۲۳:۵۶:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۹
بهترین مداح در طول تاریخ امام زین العابدین و امام رضا بودن مجلس عزاداری که مداحش امام زین العابدین بود ده ها هزار نفر عزاداری میکردن
ناشناس۲۱۰۴۲۰۵۰۰:۴۴:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۳۰
بلایی که چندتا از این مداح ها سر روضه و دستگاه امام حسین علیه السلام آوردن یزید .. هم این کار را انجام ندادن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین