بجای هلیا، به علت حمله کنید

مهدی محبی کردسفلی، گروه تعاملی الف،   4000429012 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
بجای هلیا، به علت حمله کنید

این روزها که بیشتر اخبار حول مشکلات ناشی از قطع آب و برق و گمانه‌زنی‌های مربوط به کابینه دولت سیزدهم بود، فیلمی کوتاه اما بحث برانگیز در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن تعدادی دختر نوجوان در یکی از پارک‌های شهر اصفهان در حال کل کل و دعوای بچه گانه توأم با زد و خورد و فحاشی با هم هستند اما دختری که در فیلم به نام "هلیا" صدا زده می‌شود بعد از یک جدال فیزیکی و کلامی ناگهان قداره‌ای را از لباسش خارج کرده و برای حاضران عرض اندام می‌کند و تصویری جدید اما تاسف بار و دهشتناک از نسل نوجوانان دهه هشتاد ما را به نمایش می‌گذارد.

انتشار این کلیپ تاکنون با واکنش‌های زیادی مواجه شده و انتظار می‌رود که بر دامنه این واکنش‌ها در روزهای پیش رو افزوده شود. شوربختانه حمله به معلول(هلیا) و تحقیر نوجوانان دهه هشتادی پر تکرارترین واکنش‌ها و اظهار نظرها نسبت به این کلیپ بوده است که لازم است نکاتی در این خصوص بیان گردد:

۱- این کلیپ یکی از صدها آلارم اجتماعی است که روزانه در نقاط مختلف کشور به صدا در می آید ولی متاسفانه توجهی عمیق و منطقی به آن‌ها نمی‌شود. پرداختن به معلول ساده‌ترین کاری است که پس از بحران‌های مختلف در جامعه ما رایج شده است و برای حل ریشه‌ای مسائل کمتر به علت‌ها پرداخته می‌شود.
۲- نهادها، متولیان و عوامل تاثیرگذار (نهادهای خانواده، آموزشی، رسانه، مذهبی، سیاست و ...) در جامعه پذیر شدن افراد به ویژه نوجوانان و جوانان، خود گرفتار آسیب کژکارکردی شده اند و نباید از زمین خشک و شوره زار انتظار رویش گُل های زیبا و خوشبو داشت.
۳- تفاوت‌های نسلی یا به عبارت دیگر شکاف بین نسل‌ها واقعیتی غیرقابل انکار است که چنانچه پذیرفته نشود و متناسب با آن کنش، واکنش و برنامه‌ریزی نگردد بروز این چنین پدیده هایی دور از انتظار نیست اگر چه این پدیده‌ها در جامعه غیرطبیعی و نابهنجار تلقی شود.
۴- انرژی و هیجانات دوران جوانی و نوجوانی و میل به دیده شدن در بین این نسل بدیهی است و چنانچه در مسیرهای صحیح هدایت نشود مخرب و زیان بار خواهد بود.
۵- همانگونه که گفته شد "هلیا" و "هلیاها" در جامعه ما زیاد هستند، منصفانه و منطقی نیست تیرِ تیز انتقادها و حملات خود را به سوی هلیا پرتاپ کنیم، تکرار می‌کنم بهتر است به جای حمله به هلیا به علت‌ها حمله کنیم و با استفاده از نظرات متخصصان حوزه های جامعه شناسی و روانشناسی از تکرار و بروز چنین پدیده‌هایی پیشگیری نماییم. از مردم عزیز و فعالان فضای مجازی هم مجدانه تقاضا می‌شود هلیا را فرزند یا خواهر خود بدانید و با پرهیز از بازنشر و طنزسازی، هتاکی و حمله به این نوجوان معصوم؛ فشارهای روحی، روانی، خانوادگی و اجتماعی را از او برداریم و او را در مسیری قرار ندهیم که پایان غمبارتری داشته باشد.
۶- از دستگاه محترم قضایی که همواره در پی ایجاد امنیت روانی و اجتماعی برای هموطنان عزیز است نیز انتظار می‌رود به دور از هیجانات نشأت گرفته از فضای عمومی ناشی از این پدیده،  همچون همیشه برخوردی توأم با رأفت و مرحمت اسلامی با این نوجوان و دوستانش داشته باشد، اما در مقابل حتما نهادها و دستگاه های کم کار یا منفعلِ مرتبط با حوزه های اجتماعی، خانواده، جوانان، نوجوانان، زنان و دختران و ... را به علت ترک فعل مورد بازخواست قرار دهد.

دیدگاه کاربران

تبریزی۲۱۰۲۸۱۹۰۸:۰۶:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۲۹
دختران امروزی: مینا خطر: بیرین کینار که مینا خطر اومد! سارا قَمقَمه: بببببببه داشَم مینا خطر. زَت زیاد! ایمروز چی می خوای بیدم بیهِت؟ قمه یا ساطور؟ مینا خطر: فقططط شمشیییییییر! مفت میدی یا همینجا slice-and-dice (ریز ریزِ) ت کنم؟ تازه برای ازدواج با آدم مهریه نجومی هم می خوان!
ناشناس۲۱۰۳۰۶۰۱۱:۰۱:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۲۹
نه تمام دخترها اینطور هستند نه تمام پسر ها بچه پیامبر تو قوانین ازدواج را بخون بعد بیا اینجا بگو حاضری بدون مهریه دخترت ازدواج کنه ؟
ناشناس۲۱۰۲۸۵۶۰۸:۵۸:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۲۹
نوجوان معصوم!!!!! این حجم از خودفریبی نوبر است.
ناشناس۲۱۰۲۹۰۵۰۹:۲۷:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۲۹
علت همین شبکه های مجازی بی در و پیکر بدون قانون است که هیچ کنترلی روی آن نیست شبکه هایی که بجر نفرت پراکنی و دنیا پرستی و مظاهر غربی چیزی در انها تبلیغ نمی شود
ناشناس۲۱۰۲۹۲۲۰۹:۴۰:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۹
آن روزی که با استخدام افراطی در دولت ها اخلاق زنان را مردانه می کردین باید به فکر این روزها می بودین که بدتر هم خواهد شد هم در این چیزها و هم در افزایش خیانت و مشکلات خانوادگی
ناشناس۲۱۰۳۱۳۴۱۱:۵۵:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۲۹
فقر وبدی اوضاع اقتصاد زنان رو ازخانه بیرون اورد وبه قول شما مردانه کردبرید مشکل اصلی رو حل کنید
ناشناس۲۱۰۲۹۲۷۰۹:۴۲:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۲۹
غیرت مردان که رفت ناموسشان را هم آزاد گذاشتند.....!!
ناشناس۲۱۰۳۰۶۸۱۱:۰۹:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۲۹
دختران را کلا بکشند و زندانی کنند یا در میادین شلاق بزنند دل شما خنک می شه ؟ غیرت چیه ؟ اینکه دیگران مجبور باشند مطابق میل و سلیقه شما زندگی کنند اسمش غیرته یا چی ؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    18. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    19. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    20. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    21. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    25. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    آخرین عناوین