به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه 28 تیر) قوه مقننه و در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درخصوص تقاضای طرح تحقیق و تفحص از سازمان سنجش آموزش کشور با 160 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در صحن، با این تحقیق و تفحص موافقت کردند.
بنابر این گزارش فاطمه مقصودی عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، گزارش و محورهای تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان سنجش آموزش کشور را بهشرح زیر قرائت کرد:
با سلام و تحیت؛
با احترام، بازگشت به نامه شماره 1022925 مورخ 1399/11/1 در خصوص تقاضای تعدادی از نمایندگان محترم (مذکور در ذیل گزارش) برای «تحقیق و تفحص از سازمان سنجش آموزش کشور» به استحضار میرساند:
در اجرای ماده (212) آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ابتدائاً اطلاعات واصله از دستگاههای اجرایی در مورخ 1399/11/1 در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار گرفت و نظر به اظهار مورخ 1399/11/28 متقاضیان مبنی بر عدم کفایت اطلاعات ارائهشده کمیسیون، موضوع در جلسه رسمی مورخ 1400/1/17 کمیسیون که با حضور 21 نفر حاضرین از نمایندگان عضو کمیسیون، متقاضیان تحقیق و تفحص مطرح و پس از استماع نظرات طرفین، ضرورت انجام تحقیق و تفحص در محورهای ذیل به تصویب رسید.
محورهای تحقیق و تفحص:
1 ـ حوزه معاونت فنی و آماری که شامل دفتر فناوری اطلاعات، دفتر ارتباطات نوین، دفتر طرح و آمار، حوزه صدور مجوزهای آزمونهای زبان بینالمللی و همه حوزههای مربوطه
2 ـ حوزه معاونت امور آزمونها، که مسئولیت ساخت آزمون، طراحی سؤال و برگزاری میدانی آزمونها را برعهده دارد و بهطور خاص دفتر آزمونسازی و روانسنجی
3 ـ حوزه معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع، که شامل امور مالی و اداری میباشد.
4 ـ شرکت تعاونی خدمات آموزشی، که متعلق به کارکنان سازمان سنجش میباشد و در سالهای اخیر تبدیل به حیاط خلوت مدیران سازمان شده است.
«اطلاعات تحقیق و تفحص»
درخواستدهنده: احمد نادری ـ حوزه انتخابیه: تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ـ کد نمایندگی: 11255
تاریخ ثبت: 1399/10/21
عنوان تحقیق و تفحص: تحقیق و تفحص از سازمان سنجش آموزش کشور
متن تحقیق و تفحص:
سازمان سنجش آموزش کشور یکی از دستگاههایی است که تاکنون هیچ گونه گزارش عملکرد شفافی به نهادهای نظارتی و مجلس شورای اسلامی ارائه نداده و ایرادات و ابهامات زیادی در حوالی آن مطرح بوده و روز به روز این ابهامات و سؤالات بیشتر میشود. باتوجه به مدیریت طولانیمدّت ابراهیم خدایی بر این سازمان و عدم پاسخگویی شفاف به نمایندگان مجلس، و اعتراضات مردمی فراوان پیرامون عملکرد ایشان، لازم است در یک تحقیق و تفحص همهجانبه، زوایای پنهان مدیریت ایشان و تیم مستقر در آن سازمان برای مجلس و مردم شفافسازی و تخلفات احتمالی آن مورد بررسی قرار گیرد، لذا پیشنهاد میشود از تاریخ 1391/7/1 تا کنون، این تحقیق و تفحص انجام پذیرد.
محورها و حوزههای تحقیق و تفحص عبارتند از: 1) حوزه معاونت فنی و آماری که شامل دفتر فناوری اطلاعات، دفتر ارتباطات نوین، دفتر طرح و آمار، حوزه صدور مجوزهای آزمونهای زبان بینالمللی و همه حوزههای مربوطه. 2) حوزه معاونت امور آزمونها، که مسئولیت ساخت آزمون، طراحی سؤال و برگزاری میدانی آزمونها را برعهده دارد و بهطور خاص دفتر آزمونسازی و روانسنجی 3) حوزه معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع، که شامل امور مالی و اداری میباشد. 4) شرکت تعاونی خدمات آموزشی، که متعلق به کارکنان سازمان سنجش میباشد و در سالهای اخیر تبدیل به حیاط خلوت مدیران سازمان شده است.
سؤال اصلی:
در معاونتها و مدیریتهای سازمان سنجش چه خبر است؟
سؤالات فرعی:
ثبت نشده است.
متن طرح
ماده واحده ـ از ابتدای سال 1392، مؤسسان و مدیران آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای که با اخذ مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت میکنند، مشمول قانون تأمین اجتماعی و بیمه بیکاری قرار گرفته و از مزایای این قانون برخوردار میشوند. سازمان تأمین اجتماعی مکلف است در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز در بودجه سنواتی با دریافت پانزدهسیام بیمه مذکور، مزایای مربوط را به آنان ارائه نماید.