روزهای سخت پاسخگویی عاقلانه برای مدیران

سیاسی،   4000427037 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
روزهای سخت پاسخگویی عاقلانه برای مدیران

این روزها که مشکلات خوزستان مردم این استان را آزرده خاطر کرده است شاهد اظهار نظرهای مخلفی در رسانه های رسمی و فضای مجازی در تحلیل این وضعیت هستیم. مطابق معمول وجه سیاسی در تحلیل های موجود غلبه دارد و رسانه های فارسی زبان خارج از کشور نیز با ارایه اخبار و تحلیل های جهت دار  فرصت را برای صید ماهی از این رودخانه خشک شده فراهم دیده اند. اما روی سخن این نوشته نه یادآوری فعالیت های جهت دار این رسانه ها است و نه تاکید بر این موضوع بدیهی که هر چه زودتر باید مشکلات و کم کاری های صورت گرفته درباره خوزستان جبران شود. بلکه هدف این نوشته اشاره به اهمیت برخورد منطقی و عقلانی با این موضوع ضمن مسوولیت پذیری در رفع مشکلات خوزستان است. 

متاسفانه در اغلب مواقع در تحلیل و بررسی این قبیل موضوعات، عقلانیت در گفتار و رفتار کمتر دیده می شود که بخش مهمی از این امر نیز ناشی از ضعف های فرهنگی و آموزشی است که طی آنها ما ( از جمله نویسنده ) در برخورد با مشکلات بیشتر عواطف مان به کار می افتد تا عقلانیت مان. این ضعف حتی در میان مسوولان و مدیرانی که ارتباط مستقیم با مساله دارند دیده می شود ( البته اگر عوامل مخل دیگر مربوط به این موضوع را که ناشی از ضعف مدیریت و اهمال و عافیت طلبی و ... است کنار بگذاریم). 

جدا از این بسیاری از مدیران ارشد اجرایی کشور ما در این مواقع بر تجربه های شخصی و روحیه فردی خود تکیه دارند که در اغلب مواقع نیز هیچ کمکی به آنها نمی کند. چرا که در رفتار و گفتار بسیاری از مدیران اجرایی کشور، بر اثر مدت های طولانی مدیریت در حاشیه امن (ناشی از اعتماد مردم و حساب کشی ضعیف)، عادات و ملکاتی شکل گرفته که به هیچ وجه مناسب دوران سخت پاسخ گویی نیست.

  این دو کاستی یعنی عقلانیت ضعیف و عادات غلط مجموعا باعث شده که در مواقع بحرانی به جای تمرکز بیشتر بر حل مشکلات گره دیگری بر گره بار شود و نتیجه آن نیز دمیدن بیشتر بر آتش نارضایتی هاست. 

برای نمونه بخشی از اظهارات استاندار محترم خوزستان در یک گفتگوی خبری با شبکه خبر قابل اشاره است که به دلایل پیشگفته تبدیل به یک بگو مگو شد و بازتاب زیادی در میان مردم داشت.

استاندار محترم در این گفتگو به جای پاسخ های دقیق به پرسش های روشن مجری برنامه با تکیه برکلی گویی ها از کارهای بزرگ دولت در این زمینه می گفت که طبیعتا با پرسش بجای مجری مواجه می شد که اگر این کارهای بزرگ انجام شده پس چرا نتایجی نداشته و مردم خوزستان ناراضی هستند؟! تاکید بر این امر به معنای نادیده گرفتن کارها و خدماتی نیست که به هر حال در همه دوران های مدیریتی از جمله این دولت صورت گرفته و برخی از آنها نیز ممکن است حقیقتا مصداق کارهایی بزرگ و با اهمیت باشند بلکه به معنای بی ربط بودن نوع پاسخ با نوع پرسش است. 

نکته جالب تر اینکه استاندار محترم در پاسخ به این پرسش که مشکل روستاها و بخش هایی که آب شربشان در لوله ها جاری نیست یا با تانکر به آنها آبرسانی می شود کی حل خواهد شد از خبرنگار می خواهد که دقیقا بگوید کدام بخشها و روستاها دارای این مشکل هستند؟! حال آنکه این وظیفه استاندار است که وقتی خود از 700 روستا و محل دارای این مشکل سخن می گوید با اشراف بر اقدامات صورت گرفته دقیقا بداند که مشکل کدام یک حل شده یا چه زمانی این مشکل حل خواهد شد؟!

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۰۰۲۱۵۱۶:۱۹:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲۷
از دولتی که هشت سال در همه زمینه ها کوتاهی کرده در این چند روز پایانی چه انتظاری دارید تنها خواسته ملت باید این باشد که دولت و مدیرانش ممنوع الخروج باشند تا در رسیدگی ها هر کدام محکوم میشوند به جزای قانونی برسند و این حق ملت است که دولت آینده باید آنرا بر آورده نماید
ناشناس۲۱۰۰۲۳۸۱۶:۳۲:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۲۷
مشکلات زیرساختی کنونی کشورمربوط می شود به عدم درک مسایل، تصمیم گیریهای اشتباه، بهره نبردن از نظرات کارشناسان خبره کشورهای پیشرفته و با کمال تاسف بی سوادی مسئولان و مقامات چند دهه اخیر است.
ناشناس۲۱۰۰۵۳۲۱۹:۴۲:۱۴ ۱۴۰۰/۴/۲۷
نتایج بازدید چند هفته قبل قالباف از خوزستان در مورد مشکل آب این استان، چه شد؟
مینا۲۱۰۱۰۶۱۰۸:۳۲:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۲۸
از روحانی و دولتش همین فقط برمی آمد که آمد چه سال اول چه سال هشتم
ناشناس۲۱۰۰۲۴۵۱۶:۳۴:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۲۷
یکی دیگه 10-20-30 سال قبل سد اشتباه زده و درآمدهای سرشار نفتی را حیف و میل کرده، حالا استانداری که چند ماه است که منصوب شده باید جوابگو باشد؟
ناشناس۲۱۰۰۳۴۶۱۷:۲۴:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۲۷
احداث سد هیچ گونه کار اشتباهی نبوده و نیست
ناشناس۲۱۰۰۵۲۶۱۹:۳۸:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۲۷
تو خودت به این نتیجه رسیدی!!!
امیر۲۱۰۰۳۶۰۱۷:۲۹:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۲۷
برادر کسی که با علم به اینکه یک ساختمون ۳۰ سال پیش ساخته شده و هر لحظه امکان خراب شدنش هست میره اون ساختمون رو میخره . مشکل خراب شدنش با خودش هست و استانداری که با همه مشکلات میاد و مسئولیت قبول میکنه باید و باید پاسخگو باشه . یا نمیدونه مشکل استانش چی هست و در این صورت نباید مسئولیت رو قبول میکرده و یا میدونه و باید در قبالش پاسخگو باشه . صرف گفتن اینکه یکی ۳۰ سال پیش اشتباه کرده هیچی رو که عوض نمیکنه بلکه بدتر هم میکنه .
ناشناس۲۱۰۰۲۶۱۱۶:۴۱:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲۷
اگر از تمام تخلفاتی که در این دولت رخ داده بگذریم از سوزاندن هشت سال زمان طلایی و ترک فعل ها که لطمات جبران ناپذیری به کشور زده نباید گذشت
ناشناس۲۱۰۰۴۳۵۱۸:۲۱:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۲۷
وقتی که تعهد بر تخصص ارجحیت پیدا میکند نتیجه اش این میشود.
ناشناس۲۱۰۰۵۷۴۲۰:۲۰:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۲۷
نه تعهد داشتند و نه تخصص فقط سخنران
ناشناس۲۱۰۰۲۹۲۱۶:۵۴:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۲۷
اینها که منفی می دهند کل لشکر تیرانایی ها هستند
ناشناس۲۱۰۰۳۱۷۱۷:۰۷:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۷
کارکنان علاف پ..ر هم هستند
ناشناس۲۱۰۰۳۳۷۱۷:۱۹:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۲۷
نه دوست عزیز اینایی که منفی دادند میدانند که مشکلات کشور فراتر از قوه مجریه است.
ناشناس۲۱۰۰۳۹۸۱۷:۵۸:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۲۷
کلا امثال شما هر کی را مخالف نظرتون فکر میکنه از تیرانا میدونین یا سعودی یا غربزده !! در..
ناشناس۲۱۰۰۵۱۲۱۹:۲۳:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲۷
تفکرات امثال شما دست همون دشمنان است که هر روز بمباران خبری می شوید
ناشناس۲۱۰۰۴۴۳۱۸:۲۴:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۲۷
شاید تو خودت از تیرانا هستی
ا.ر۲۱۰۰۵۳۵۱۹:۴۳:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۲۷
یعنی تعداد شما از اون جمعیت قلیل تیرانا نشین هم کمتره؟
ناشناس۲۱۰۰۳۴۸۱۷:۲۴:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۲۷
اون کسی که سد گتوند رو آبگیری کرد ومورد تایید همین صدا سیما بود حالا بیاد وجواب بده چرا اون روز ازش نپرسیدن با آب شیرین این خطه چه کردی ؟!!
ناشناس۲۱۰۰۵۱۰۱۹:۲۲:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۲۷
آخه باهوش سد نزنند چطوری می خوای تو شهر از آب لوله کشی استفاده کنی؟
ناشناس۲۱۰۰۹۵۷۰۵:۵۰:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۸
سد گتوند ؟!!! سد گتوند سال 76 شروع به ساخت شد! فکر کردید آقای خاتمی پاسخ میدهد؟! آقای خاتمی اگر درباره ناکامی های این هشت سال پاسخ داد، اگر درباره علت حمایت از دروغ تقلب و دروغ گفتن به مردم در انتخابات 88 پاسخ داد ، پاسخ شما را هم درباره سد گتوند میدهد...
ناشناس۲۱۰۰۶۰۵۲۰:۴۸:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲۷
چهار سال دیگه با دولت جدید غرق در ارزانی و فراوانی و رفاه و آسایش خواهیم شد و تمام این مشقات این دولت پیر کلید بدست که نتوانست سوراخ قفل را پیدا کند خلاص خواهیم شد
ناشناس۲۱۰۰۲۱۸۱۶:۲۰:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۲۷
بهتر بود که این مجری شجاع «!» در باره همه موضوعات مملکت و در مقابل همه مسئولان و مقامات کشور، این طور سوال و پرسش می کردند!
ناشناس۲۱۰۰۳۰۴۱۶:۵۸:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۲۷
حالا کی از شجاعت مجری حرف زد نابغه؟! صحبت بر سر پاسخگو نبودن مدیرانه و حرف عقلانی و حساب نزدن که کامنت شما هم نشونه همین موضوعه !
ناشناس۲۱۰۰۴۴۹۱۸:۲۶:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۲۷
آخه به چالش کشیدن یک مسئول توسط یک مجری صدا و سیما نوبر بود! چه کسی این شجاعت را در مورد این موضوع خاص به او تنفیذ کرده بود؟
ناشناس۲۱۰۰۳۰۶۱۶:۵۹:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۷
دولت و مدیران هشت ساله برای شفافیت لیست اموال و دارایی های خود و بستگان و افراد در سایه را در سامانه منتشر بفرمایند
ناشناس۲۱۰۰۲۱۹۱۶:۲۲:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۲۷
اینجا هیچ مسئولی پاسخگو نیست چون توبیخی در کار نیست.
ناشناس۲۱۰۰۳۱۱۱۷:۰۳:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۲۷
تنها راه نجات کشور و انقلاب و برون رفت از مشکلات اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی با انقلاب اقتصادی با قوانین مشروعیت سنجی اموال و قانون اعاده اموال نامشروع می باشد
ناشناس۲۱۰۰۲۲۳۱۶:۲۴:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۲۷
استانداری که کمتر از چند ماه است مامور به خدمت شده و با عمر کوتاه 2-3 هفته ای دولت باید میز کارش را ترک کند، نمی تواند و نباید پاسخگو مشکلات یک استان باشد. بلکه باید یقه همه مسئولان 40 - 30 سال اخیر را گرفت که چرا برای توسعه زیر ساخت های خوزستان کوتاهی و در بسیاری موارد کم خردی کرده اند.
علیرضا۲۱۰۰۵۵۵۱۹:۵۸:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۲۷
هموطن عزیز ، من خوزستانی هستم ولی خدا وکیلی کجای این مملکت توسعه ای در شٱن مردم اون منطقه ،استان،یا شهر داشته؟ زمستون گاز نیست مردم صرفه جویی کنند، تابستون برق نیست بازم مردم ..... بارون میاد سیل مردم رو بیچاره می‌کنه بارون نمیاد خشکسالی مردم رو ..... این مملکت با این حجم از نعمتهای خدادادی و افراد باهوش و با استعداد و نیروی کار ماهر (بنا به ۱۲سال تجربه کاری پروژه های نفت و گاز تقریبا با تمام ملیتها)بخداوندی خدا حقش خیلی بیشتر از اینهاست
ناشناس۲۱۰۰۲۴۹۱۶:۳۶:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۷
انشاله که این مجریان محترم دردولت بعدهم بااین شجاعت سوال کنن . خواهیم دید
ناشناس۲۱۰۰۳۵۱۱۷:۲۵:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۷
هنوز که دنبال حزب بازی و نخود سیاه هستی
ناشناس۲۱۰۰۷۶۸۲۳:۱۱:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۲۷
چرا نکنند اگر بهشان مجوزش را بدهند
محمد۲۱۰۰۲۶۲۱۶:۴۳:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۲۷
آیا صدا و سیما قوای مقننه و قضائیه رو اینچنین در باره کم کاریهاشون مورد سوال قرار میده؟
ناشناس۲۱۰۰۳۵۴۱۷:۲۷:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۷
یکبار نظر بنویس در ضمن قوه مجریه که مهمترین دستگاه هر کشوری است را به دیگر قوا مقایسه بی جا نفرمایید
ناشناس۲۱۰۰۳۵۹۱۷:۲۹:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۲۷
چقدر روشنفکر نما زیاد شده در قبال دولتی که مملکت را فدای غرب کرد حال چه با عمد و چه با سوء مدیریت!!!
محسن۲۱۰۰۷۷۳۲۳:۱۷:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۲۷
داداش به دل نگیر . . اینها لشکر مواجب بگیران بعضی ((آشنا )) یان هستن.
ناشناس۲۱۰۰۲۶۷۱۶:۴۶:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۲۷
تو صداوسیما که اصلاً پاسخگویی نگو عاره و ممنوعه. چون خیلیییییییییییییییییییییییییییییی خوبه کارهاش و بی نقصه
رضا۲۱۰۰۲۹۰۱۶:۵۳:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۲۷
این مدیران در تمام طول مدت خدمت شان در حاشیه امن مدیران و همکاران متملق و چاپلوس فقط مشغول مبارزه با استکبار جهانی هستند.پاسخگویی کیلویی چند؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۱۰۰۲۹۵۱۶:۵۵:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۲۷
مجری خیلی شجاع است. خیلی ! تا الان مجریان صدا و سیما به خاطر پرسش از دولتها براشون دردسر درست شده ؟ اگر نشده پس چه شجاعتی ؟
ناشناس۲۱۰۰۳۱۵۱۷:۰۷:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۲۷
همه و همه و همه .. کسانی که در چند دهه گذشته در کشور مسئولیتی داشته اند در به وجود آمدن شرایط فعلی در نقطه نقطه مملکت مقصرند و تنها میزان سهمشان کمی تفاوت دارد پس ( گر حکم شود که ... در شهر هرآنکه هست بگیرند ) .
ناشناس۲۱۰۰۳۵۲۱۷:۲۶:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۲۷
رمز ماندن در مدیریت کار نکردن است اگر کاری بکنی همه یقه ات را می گیرند ولی اگر بی خیال باشی کسی کاری ندارد و ارتقا هم می گیری مثل آن مسئولی که استانش را سیل برد ریلکس ذکر می گفت وبا آرامش مدیریت می کرد واین است مدیریت بی خاصیت
ناشناس۲۱۰۰۳۶۵۱۷:۳۵:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۲۷
صدا سیما دست پیش گرفته که پس نیفته !
ناشناس۲۱۰۰۳۷۲۱۷:۳۹:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۷
بهتر است در مورد سدسازی ها در انتقال آب صحبت شود از نابود کردن محیط زیست خوزستان
ارش۲۱۰۰۴۷۵۱۸:۴۳:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۷
بخش عمده دلیل پاسخگو نبودن و عصبانیت دولتی‌ها را بایست در عملکرد صدا و سیما جستجو کرد
ناشناس۲۱۰۰۵۴۸۱۹:۵۲:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۲۷
مگه مشکلات فقط نتیجه خرابکاری های این دولته ؟ نخیر.سالیان زیادی هست که همه چیز به حال خودش رها شده بود و حالا همه این ها مثل خروار رو سر مردم داره می ریزه
ناشناس۲۱۰۰۶۷۲۲۱:۴۵:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۲۷
آب کارون رو در اصل دادن به فولادسازی یزد.
ناشناس۲۱۰۰۷۱۵۲۲:۱۵:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۷
آقا خودم بهتون می گم دولت خستگان عامل همه نارضایتی هاست. بیچارمون کرده دو ساله از جاش تکون نخورده به بهانه کرونا
ناشناس۲۱۰۰۷۵۳۲۲:۵۳:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۲۷
کاش این خانم دردولت بعدی هم شهامت به چالش کشیدن مدیران دولت رئیسی راداشته باشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین