پایگاه خبری ThePrint گزارش می دهد: ماهیت حقیقی طالبانِ کنونی چیست؟

جهان،   4000427030 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری ThePrint در گزارشی جهت واکاوی این مساله که ماهیت حقیقی گروه طالبان در برهه کنونی چیست می نویسد: «در شرایط فعلی، طالبان، از یک دسته و گروه مشخص تشکیل نمی شود. این گروه دربرگیرنده شاخه ها، گروه ها و دسته جاتِ مختلفی است. با این حال تمامی آن ها در راستای یک هدف مشخص کار می کنند و آن تسلط بر افغانستان و تشکیل امارت اسلامی است».

ماهیت حقیقی طالبانِ کنونی چیست؟

به گزارش الف، پایگاه خبری ThePrint   در گزارشی، به تحولات افغانستان و طالبان کنونی و کنش ورزی آن در این کشور پرداخته و به طور خاص سعی کرده تفاوت ها و شباهت های طالبانِ دهه 1990 میلادی، با طالبانِ کنونی را توضیح دهد. 

ThePrint   در این رابطه می نویسد:

«گروه طالبان بار دیگر در افغانستان در حال اوج گیری است و به نحو قابل توجهی در بحبوحه عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور، در حال پیشروی و تصرف شهرهای مختلف و خاک افغانستان است. این گروه در شرایط کنونی، با خشونتِ تمام در حال نبرد با نیروهای دولتی افغانستان است کما اینکه اخیرا نیز ویدئویی از هدف قراردادنِ جمعی از کماندوهای افغان توسط گروه طالبان منتشر شد. 

همه این اتفاقات در شرایطی حادث می شوند که ایالات متحده آمریکا مدعی است که گروه طالبان بایستی وارد فرآیند سیاسی افغانستان شوند و در یک چهارچوب دموکراتیک، در عرصه معادلات سیاسی این کشور نقش آفرینی کنند. با این همه، باید توجه داشت که طالبانِ کنونی، با طالبان سال 2001 یعنی همان سالی که قدرت را در افغانستان از دست دادند، تفاوت های قابل توجهی دارد. طالبان کنونی، مهارت های بیشتری در مذاکره با کشورهای مختلف و همچنین تعامل با آن ها دارند. اگرچه که همچنان ایدئولوژی آن ها ماهیت قبلی خود را حفظ کرده است. 

در این چهارچوب، این گزارش بر آن است تا تحول و دگردیسیِ طالبان ظرف دو دهه گذشته را رهگیری و بررسی کند. 

*سقوط و ظهورِ مجدد طالبان

هدف اصلی و همیشگی گروه طالبان، ایجاد یک امارت اسلامی در افغانستان بوده است. هدفی که به زعم گروه طالبان، هدف حقیقی و مشروع مردم افغانستان است. بخش عظیمی از نیروهای طالبان از گروه قومی پشتونِ افغانستان هستند که در سال 2001 بر اثر حمله ایالات متحده آمریکا و ناتو به افغانستان، از قدرت خلع شدند. 

در آن زمان، گروه طالبان به رهبری "ملا عمر"، از جانب آمریکا متهم شد که به "اسامه بن لادن" رهبر شبکه تروریستی القاعده و مغز متفکر حملات تروریستی 11 سپتامبر پناه داده است. پس از سقوط دولت طالبان، ملاعمر تا زمان مرگ خوددر سال 2013، زندگی مخفی را تجربه کرد(خبر مرگ ملا عمر در سال 2015، رسانه ای شد). 

پس از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، طالبان تا حد زیادی از مواضع خود عقب نشینی کردند.  در ماه ژوئن سال 2002، یک دولت انتقالی به ریاست جمهوری "حامد کرزای" در افغانستان قدرت را به دست گرفت. از آن زمان، طالبان سر به شورش گذاشتند. آن ها به طور خاص در ولایت هلمند افغانستان فعال بودند و در سال 2007، زمانیکه "ملا دادالله آخوند" فرمانده عملیاتی آن ها در جنوب افغانستان، در جریان یک درگیری کشته شد، توانستند تا حد زیادی موضع خود را در افغانستان تقویت کنند و مناطق زیادی را به تصرف خود درآورند. 

در سال 2012، گروه طالبان بار دیگر از سایه بیرون آمد و توانست یک دفتر سیاسی در دوحه قطر افتتاح کند. در این دوران همزمان با ابراز علاقه طالبان جهت انعقاد توافق صلح با آمریکا در افغانستان، امیدهای زیادی مبنی بر برقراری صلح و ثبات در افغانستان، ایجاد شد. البته که این مساله با برخی تحولات جدید نیز رو به رو شد. مثلا "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در سال 2014 از طرح خود جهت پایان دادن به جنگ افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا سال 2016 خبر داد. در همان سال، تحول دیگری نیز رخ داد که همان به دست گرفتن قدرت در افغانستان از طریق تقسیم قدرت میان "اشرف غنی" رئیس جمهور افغانستان و رقیب وی یعنی "عبدالله عبدالله" بود. 

*طالبان سالِ 2021، دو دهه پس از حادثه 11 سپتامبر

از سال 2012، گروه طالبان به نحو قابل توجهی قدرت گرفته اند. رهبری ارشد طالبان پس از انکه رهبر آن یعنی "ملااختر منصور" در سال 2016، توسط نیروهای آمریکایی ترور شد، دچار تغییرات قابل توجهی شد. در آن زمان، رهبری طالبان به معاون ملااختر منصور یعنی "هیبت الله آخوندزاده" واگذار شد که به زعم بسیاری، یک چهره تندرو است و تا به همین امروز نیز قدرت را در دست دارد. 

در ماه می سال 2021، همزمان با فروپاشی روند گفتگوهای صلح بین الافغانی، آخوندزاده که تبارش از قندهار است، از همه افغان ها درخواست کرد تا با خروج نیروهای خارجی از کشورشان، توسعه و پیشرفت مجدد افغانستان را محقق کنند. 

در خارج از افغانستان، چهره سرشناس طالبان، "ملا عبدالغنی برادر" است. وی مذاکره کننده ارشد طالبان و رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر از سال 2019 میلادی است. ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیانگذاران اصلی گروه طالبان در سال 1994 میلادی است. وی در این زمینه، دوست و همکار ملا عمر بوده است. ملا عبدالغنی برادر بود که پیمان صلح با دولت آمریکا به نمایندگی "زلمای خلیل زاد" را امضا کرد. این اقدام در فوریه سال 2020 انجام شد. 

در آپریل این سال، یکی از رهبران بلندپایه طالبان، "مولوی احمد قندهاری"، فردی که دومین چهره سرشناس گروه طالبان بود نیز کشته شد. 

*تا چه حد طالبانِ دهه 1990 ، با طالبانِ کنونی متفاوت است؟ 

کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که طالبان کنونی در مقایسه با طالبان دهه 1990، چند تکه تر است. با این حال، آن ها همچنان بنیادگرا و خشن هستند. "جایانت پرساد" سفیر سابق هندوستان در افغانستان می گوید: "شکاف در صفوف طالبان موجب شده تا در برهه زمانی کنونی، ما شاهدِ: طالبان میانه رو، طالبان افراط گرا، طالبان مستقل، و طالبان وابسته باشیم". پرساد همچنین معتقد است که میانِ: طالبان، داعش و شبکه حقانی، امکان همنشینی و همزیستی مسالمت آمیز وجود دارد. وی می گوید: "به محض اینکه طالبان بتوانند در افغانستان به خوبی مستقر شوند، با گروه های مذکور و همچنین پاکستان، می توانند ارتباط بگیرند و هماهنگ شوند. سفیر سابق هند در افغانستان می گوید که "نباید فراموش کرد که تصرفات و پیشروی های طالبان در افغانستان، به این گروه اجازه خواهد داد تا در مذاکرات صلح دوحه، دست برتر و بالا را داشته باشند". 

بر اساس آنچه اخیرا یک گزارش پژوهشی از "انیستیتو صلح ایالات متحده آمریکا برای صلح" منتشر کرده، اگرچه ظرف یک دهه قبل، آمریکا و ناتو به نوعی تلاش داشته اند تا طالبان را مهار کنند، با این حال، یک دیدگاه غالب نیز در میان برخی کشورهای جامعه بین المللی وجود داشته که بر اساس آن قرار بوده از شکاف ها و چندتکه‌بودنِ گروه طالبان استفاده شود و بر این گروه در نهایت غلبه شده و آن را بیش از پیش در کنترل درآورند.  

در شرایط کنونی، طالبان، از یک دسته و گروه مشخص تشکیل نمی شود. این گروه دربرگیرنده شاخه ها، گروه ها و دسته جاتِ مختلفی است. با این حال تمامی آن ها در راستای یک هدف مشخص کار می کنند و آن تسلط بر افغانستان است. 

ملا عبدالغنی برادر روابط قوی و دوستانه ای با پاکستان، و به ویژه شبکه حقانی و گروه موسوم به "لشکر طیبه" دارد. باید دانست که چهارچوب های قدیمی در گروه طالبان تا حد زیادی به حاشیه رانده شده اند و اکنون ساختاری چند تکه و جدید بر طالبان حاکم شده است. از این رو، هرگونه تصورِ یکپارچه و واحد از طالبان، از اساس اشتباه است و واقعیت ها را منعکس نمی کند ». 

 

*لینک: 

https://theprint.in/theprint-essential/moderate-extremist-dependent-independent-the-many-avatars-of-afghanistans-taliban/695484/

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۰۰۹۵۱۰۵:۳۷:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۲۸
طالبان را امریکا ساخت در جنگ سرد و الان هم داره خارج میشه و باز اینها را انجا کاشت و رفت
ناشناس۲۱۰۱۰۸۲۰۸:۴۷:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۲۸
دنیای طالبانی ها چیست؟ زندگی برای اینها چه مفهومی دارد؟ این قیافه های بدوی و این خوی وحشی و درنده اینها برای چیست؟
ناشناس۲۱۰۱۰۸۸۰۸:۵۵:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۲۸
شستشوی مغزی شده اند که هر چه بیشتر مردم را کشته و به آنها ظلم کنند، به خدا نزدیکتر و در آخرت به بهشت می روند!
ناشناس۲۱۰۱۳۹۱۱۱:۲۸:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۲۸
در فرمانی که کمیسیون فرهنگی طالبان صادر کرده، آمده که امامان جمعه و روحانیون در مناطق تصرف شده توسط طالبان باید فهرستی از نام دختران بالای ۱۵ سال و بیوه‌های زیر ۴۵ سال را تهیه کرده و در اختیار آن گروه قرار دهند.علاوه بر این؛ زنان حق خروج از خانه را ندارند. همچنین دستور ممنوعیت اصلاح ریش مردان مشابه قوانین دوره زمامداری طالبان بر افغانستان پیش از حمله نظامی امریکا نیز صادر شده است.در فرامینی دیگر آمده که هیچکس به ویژه جوانان نمی‌توانند لباس قرمز و سبز رنگ‌های به کار رفته در رنگ پرچم افغانستان را بپوشند. مردان نیز همگی باید عمامه بر سر داشته باشند. دخترانی که در کلاس ششم به بالا به مدرسه می‌روند از شرکت در کلاس‌های درس منع شده‌اند.
ناشناس۲۱۰۱۰۹۹۰۸:۵۹:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۲۸
طالبان را نادانی، جهل، بی سوادی، فقر و تعصب بی دلیل عده ای در افغانستان بوجود آورد.
ناشناس۲۱۰۱۳۵۴۱۱:۱۱:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۲۸
این منفی ها واقعا مال یک‌ کره ی دیگه هستند . یعنی تا این حد از همه چی بی خبرید ؟ ای ول داره .
ناشناس۲۱۰۱۷۵۳۱۴:۲۲:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۲۸
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود (انتخاب های سخت)، نوشته است: ما وارد جنگ عراق،‌ لیبی و سوریه شدیم و همه چیز بر وفق مراد و بسیار خوب بود اما ناگهان انقلاب مصر در 30 ژوئن رخ داد و همه چیز ظرف 72 ساعت تغییر کرد. وی در ادامه آورده است: من به 112 کشور جهان سفر کرده بودم و با برخی از دوستان این توافق حاصل شد تا به محض اعلام تاسیس داعش این گروه به رسمیت شناخته شود اما ناگهان همه چیز فروپاشید. توافق شده بود تا دولت اسلامی(داعش) در روز 5 / 7 / 2013 اعلام شود و ما منتظر اعلام تاسیس آن بودیم تا ما و اروپا هرچه سریعتر آن را به رسمیت بشناسیم!
ناشناس۲۱۰۰۹۶۴۰۶:۱۶:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۲۸
طالبان یک گروه تروریستی است. هر گونه مذاکره و روابط با این جانیان اشتباهی و حشتناک است.
ناشناس۲۱۰۱۷۴۸۱۴:۱۹:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۲۸
آمریکا و متحدانش اولین کشورهایی بودند که با طالبان مذاکره و توافق کردند.
ناشناس۲۱۰۲۲۱۰۱۹:۰۹:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۲۸
اولا اونها با افغانها دوست و همسایه نیستند ما هستیم ما هم زبون و هم دین هستیم ما باید به مردم افغانستان کمک کنیم
ناشناس۲۱۰۱۹۵۳۱۶:۲۳:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۸
آمریکا هم مثل طالبان بدنبال منافع خود در منطقه است
ناشناس۲۱۰۰۹۶۸۰۶:۳۶:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۲۸
چه قیافه های چرکولک و وحشتناکی خدا خودش به افغانها ودنیا رحم کنه .
ناشناس۲۱۰۰۹۷۰۰۶:۳۹:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۲۸
به هر جهت طالبان برای ایران خطرناک است
ناشناس۲۱۰۰۹۷۶۰۶:۴۷:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۲۸
برای حفظ اسلام واقعی باید طالبان وتفکر طالبانی در افغانستان وهر جای دیگر دنیا نابود بشه .
ناشناس۲۱۰۱۰۰۲۰۷:۲۲:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۲۸
امريكا با خروج خود از افغانستان ودادن چراغ سبز به طالبان براي تصرف وتسلط بر افغانستان نشان داد،امريكا از اين اقدام چند هدف را دنبال مي كند ابتدا اينكه نشان دهدامريكا اگر نباشد در افغانستان نا امني وجنگ داخلي را بدنبال دارد دوم اينكه نا امني در همسايگي ايران موجب ميشود به ايران سرايت كندويك مشكل ديگر براي ايران بوجود ايدوسوم اينكه امريكا ديگر منافع چنداني در افغانستان ندارد وانچه خواسته طَي بيست سال گذشته غارت كرده است وماندن بيشتر در افغانستان برايش هزينه بر است
ناشناس۲۱۰۱۰۱۱۰۷:۴۵:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۲۸
ماست مالی جنایات این گروه افراطی خیلی مشمئز کننده است.
ناشناس۲۱۰۱۰۱۴۰۷:۴۹:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۲۸
طالبان وقتي مستقر در أفغانستان شد همان طالبان قبل خواهد شد همان طالباني كه موجب قتل عام شعيان است
ناشناس۲۱۰۱۰۱۵۰۷:۵۰:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۸
طالبان عوض نشده اند بلکه رفتار آن ها تغییر کرده است. دلیل این تغییر رفتار هم تغییر فضای اجتماعی، گسترده تر شدن رسانه ها و دسترسی مردم افغانستان، نیاز طالبان به حمایت مردم و ... دارد وگرنه تمام سران این گروه و طرفداران آن ها از سال های قبل عضو آن بوده اند و عقایدشان مشابه قبل است.
ناشناس۲۱۰۱۰۲۳۰۸:۰۵:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۲۸
طالبان دیروز پدر طالبان امروز و ماهیت هر دو تروریستی و آدمکشی و ویرانگریست _____ آمریکا پدر بزرگ طالبان امروز و پدر تروریستها و غارتگران جهان است صهیونیست مادر همیشگی گروه‌های تروریستی و ویرانگری در سطح دنیاست
ناشناس۲۱۰۱۰۹۷۰۸:۵۸:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۲۸
طالبان را جهل و تعصب بی جا ساخت.
ناشناس۲۱۰۱۲۴۹۱۰:۱۶:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲۸
و بنیاد جهل و تعصب بیجا را انگلیس خلق کرد.
مانی۲۱۰۱۶۴۰۱۳:۲۲:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۲۸
تفکرطالبانی چیزی شبیه تفکر خوارج است،افرادی متحجر و متنسک؛ بیسواد و ظاهربین.اینها با علم و عقل مخالفندو البته وسوسه شیطانی قدرت طلبی هم در برخی سران آنها هست.این ربطی به غرب و انگلیس ندارد. متاسفانه در طول قرن های گذشته،در درون جوامع اسلامی این نگرش بوده است،هرچند انحرافی و غالبا مطرود است.
ناشناس۲۱۰۱۷۹۶۱۴:۴۸:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۸
پول و اسلحه آنها را چه کسانی تامین میکنند؟
ناشناس۲۱۰۱۲۷۶۱۰:۳۱:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۲۸
جهل هدیه‌ی صهیونیست و امپریالیسته همونی که بعضیها عاشقش هستن بعضیها رو با عشق به جهل میرسونن بعضیها رو با تعصب طالبان و داعش با تعصب به جهل میرسن ولنگارها و دین‌ستیزها و قانون‌گریزها با عشق اما دین مترقی و عقلانی اسلام ، هم تعصب شیطانی رو نفی میکنه و هم عشق شیطانی رو
ناشناس۲۱۰۱۰۳۶۰۸:۱۵:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۲۸
طالبان به محض در دست گرفتن قدرت همان شیوه ی خشن و متعصبانه قدیم رو در پیش می گیره و البته دردسرش برای ما میمونه.
ناشناس۲۱۰۱۹۸۸۱۶:۴۰:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۲۸
احتمال داره ۲۰ میلیون آواره افغانی در سال‌های آینده به سمت ایران سرازیر بشوند.
ناشناس۲۱۰۱۰۵۸۰۸:۳۰:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۲۸
طالبان فرقه ای آدمکش بی سواد و مزدور است که به بهانه دين می خواهد یک حکومت بدوی تشکیل داده و بر مردم حکومت کند جای تعجب است که روحانیت معزز سکوت کرده
صمصام۲۱۰۱۱۱۳۰۹:۰۶:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۸
معتقدم طالبان از نظر اعتقادات و رویه ها هیچ فرقی نکرده و تنها در اجرا کمی فریبکارانه تر عمل میکنند که اون هم برای جلب موافقان است . با ژستهای دروغینی که متاسفانه موفق به فریب گروهها و تفکراتی در کشور ما شده اند توانسته اند بیش از 80 درصد خاک افغانستان را تصرف کنند طالبان با توجه به تفکرات و اعتقادات شدید و خشن ضد شیعی که دارند هرگز بودنشان در همسایگی کشور ما به صلاح نیست . توصیه من به دولتمردان و مسئولان نظام این است که از خروچ امریکا از افغانستان و تصرف ان توسط طالبان هرگز خوشحال نباشند .
ناشناس۲۱۰۱۸۷۳۱۵:۴۵:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۲۸
فراموش کردی...مثال مصر با وجود مرسی خطرناک تر از وجود السیسی برای ایران است...مثل الان افغانستان...
ناشناس۲۱۰۱۱۱۴۰۹:۰۷:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۲۸
طالبان یک گروه تروریستی و عین داعش است و اگر فکر کنیم با تشکیل حکومت بهتر می شوند سخت در اشتباهیم.
ناشناس۲۱۰۱۱۲۵۰۹:۱۴:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۲۸
تمام گروه های افراط گرای مذهبی چه شیعی چه سنی ساخته دست غرب و اسرائیل و یا لااقل همسو با اهداف و نقشه های آنها هستند من جمله القاعده، داعش، طالبان
ناشناس۲۱۰۱۱۸۸۰۹:۴۷:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۲۸
طالبان نه برای اسلام که برای اسلام اباد می جنگد. کشته ها و مجروحان به اسلام اباد می روند پاکستان متحد کیست؟!!!
علی۲۱۰۱۲۱۴۰۹:۵۷:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۲۸
سلام خیلی سخت نیست که بفهیم چقدر تغییر کرده اند کافی است کلیپ های سخنرانی انها را گوش دهیم وببینم نظرشان درمورد دیگر مذاهب ،زن واسیر وبرده جنسی و... شیوه اعدام مردم وشلاق زدن زنها درملا عام چیست ......
ناشناس۲۱۰۱۴۳۱۱۱:۴۲:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۸
هرگونه کمک به طالبان ظلم در حق شعیان است. میانمار دیگری در راه است.
abbas۲۱۰۱۴۶۳۱۲:۰۰:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۸
آمریکا از افغانستان خارج شد تا مشکل رو بندازه رو دوش ایران و برای ایران دردسر درست کنه
ناشناس۲۱۰۱۶۱۸۱۳:۰۷:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۲۸
ایران مخالف حضور امریکا در منطقه هست نمیشه که هر جا که شما دستور می فرمائید حضور داشته باشند و هر جا خوشایندتان نیست تشریف ببرند
ناشناس۲۱۰۱۵۰۶۱۲:۲۲:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۲۸
تحجر و جهل این جماعت چیزی نیست که به مرور زمان تغییر یابد اگر تفاوتی با اسلاف خود دارند فقط در به روز شدن ابزار آدمکشی ایشان است اصولاً اینها جهل خودشان را مقدس و خودشان را حق مطلق میدانند و در نتیجه تغییر را برابر کفر می انگارند
ناشناس۲۱۰۱۵۱۲۱۲:۲۵:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۲۸
--- جناب استاد ببخشيد ... از قديم الايام گفته اند كه ندانستن عيب نيست ، نپرسيدن عيب است ، ... مي خواستم عرض كنم كه اين اصطلاح " قياس مع الفارق » به چه معني است ؟ با تشكر فراوان --- قياس مع الفارق فرزندم ، به صورت خلاصه و مفيد يعني اين كه بنده يك مثال بزنم و بگويم يعني ما « مولوي » كه سرتا پا عشق بود ، عارف بزرگ بود ... همه را خانه يار ميديد و همه جا را جلوه گاه معبود ... مسلمان بدانيم ، طالبان را هم از مسلمين به شمار آوريم !! ... استغفر الله ... توبه .... ملتفت شدي فرزندم !! ... آفرين به شما !!
ناشناس۲۱۰۱۸۵۴۱۵:۲۶:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۸
اگه طالب ها تغییر کردند پس چرا اسم گروهک شان را عوض نکرده اند؟
ناشناس۲۱۰۱۹۹۶۱۶:۴۴:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۲۸
قیافه ها رو نگاه کنین (مثل اینکه از پشت کوه امده اند) بهشون میاد یه کشور را اداره کنن !
ناشناس۲۱۰۲۱۸۰۱۸:۴۰:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۲۸
طالبان همان طالبان است فقط هنوز بر اریکه قدرت سوار نیست . خشونت تنها ابزار اعمال افکار ارتجاعی طالبان است
ناشناس۲۱۰۳۹۰۳۱۹:۴۳:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۲۹
این گروه از اول تا الان تروریستی بوده و هست! به خودتان زحمت ندهید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین