اسلامی: در صورت عدم ثبت نام در سامانه ملی املاک مالیات می‌گیریم

اقتصادی،   4000427021 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی با تاکید براینکه مسکن نباید کالای سرمایه ای باشد، گفت: تاکنون ۳ میلیون نفر در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نام کرده‌اند هرچند باید همه مردم در این طرح ثبت نام کنند و در صورت عدم ثبت نام اقدام به اخذ مالیات می‌کنیم.

اسلامی: در صورت عدم ثبت نام در سامانه ملی املاک مالیات می‌گیریم

به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه در هفته گذشته در مراسمی با حضور رئیس جمهوری، رویکرد فرایند و جریان تولید مسکن را ایجاد کردیم، افزود: در حوزه مسکن و شهرسازی و از لحاظ ساز و کار شیوه نامه و آیین نامه های دولت، اقدامات مسکنی را روان سازی کردیم.

اسلامی گفت: بحث مسکن را در قالب طرح اقدام ملی مسکن شروع کردیم و ۵۳۰ هزار واحد مسکن را در قالب پروژه های گوناگون آغاز کردیم و از این تعداد ۲۸ هزار و ۸۰۰ واحد تحویل دادیم که شامل بافت های فرسوده و پروژه‌هایی که از طریق انبوه سازان در حال ساخت بود را افتتاح کردیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ۲۲ هزار و ۲۰۰ مسکن مهر را افتتاح کردیم، افزود: در هنگام ورود ما به دولت ۴۸۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام بود که ما در این دوره تمام آنها را به صورت ویژه ساخته‌ایم و آخرین اقدام ما امروز در صفا دشت بود که امکانات آموزشی را افتتاح کردیم .

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از این اقدام ها بحث تامین زمین بود که حدود ۵۰ هزارهکتار از اراضی خودمان را از جهاد کشاورزی تحویل گرفته‌ایم و از سوی دیگر وام مسکن ملی را از ۱۰۰ میلیون به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش داده‌ایم.

اسلامی در ادامه همچنین درباره پروژه های راهی و عمرانی کشور نیز گفت: در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیش از ۱۱ هزار کیلومتر آزاد راه و بزرگراه راه اصلی را افتتاح کرده‌ایم که در پنجشنبه هفته گذشته ۳۲۱ پروژه بزرگراهی و آزاد راهی را افتتاح کردیم.

او همچنین با بیان اینکه سالی ۸۰۰ کیلومتر به طول راه های کشور اضافه شده است، افزود: هماهنگی برای انتقال بار و مسافر را تسهیل کرده ایم و نقاط حادثه خیز را رفع و بسیاری از مسیرها را دو بانده کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه آماده و در انتظار علائم است و با افتتا ح آنها عدد بزرگراه های کشور را از ۱۲ هزار و  ۵۰۰ کیلومتر به ۲۱ هزار کیلومتر رسانده ایم.

وی در ادامه به صنعت هوایی و زیرساخت‌های ریلی کشور اشاره و با بیان اینکه صنعت هوایی و زیرساخت‌های ریلی به دلیل آسیب‌های کرونا دچار مشکل شده‌اند، افزود: زیان‌هایی را خود این شرکت‌ها برآورد کرده اند.

او ادامه داد: بحث آزادسازی قیمت‌ها را مطرح کرده بودیم که در آن سال دلار هزار تومن بود و یک ساعت پرواز شرکت‌های هواپیمایی صد هزار تومان اعلام شد، اما به‌مرور با انفجاری که در رشد قیمت‌ها ایجاد شد درآمد شرکت‌ها کاهش پیدا کرد و آن‌ها نتوانستند اقدام های لازم در این حوزه انجام دهند.

اسلامی گفت: در حوزه هوایی بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی تسهیلات کرونایی را دریافت کردند اما شرکت‌های ریلی بسیار کمتر دریافت کردند که یکی از این شرکت‌ها رجا بود که هیچ کدام از تسهیلات را دریافت نکرد.

وی با شاره به اینکه، اما در این شرایط سعی کردیم از ظرفیت داخلی خود برای توسعه صنایع کشور از جمله حوزه ریلی استفاده کنیم، افزود: بسیاری از شرکت‌های ریلی را مورد حمایت جدی خود قرار دادیم و از طریق تسهیلات اقدام به ساخت و نوسازی واگن‌های باری و مسافری کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه ۵۵ هزار ناوگان جاده‌ای را در بحث نوسازی بار و مسافر در دستور کار خود قرار داده‌ایم، گفت: بسیاری از تعویق‌ها در نوسازی صنایع حمل‌ونقل جاده‌ای ریشه در صنایع خودروسازی دارد به‌طور مثال یکی از شرکت‌های خودروسازی سالیان گذشته مبالغ را دریافت کرد اما هیچ کامیونی را به کامیون‌داران تحویل نداده‌است و همین امر باعث ایجاد مشکلاتی برای کامیون‌داران شده‌ است.

وی افزود: در حوزه بنادر ما در تمامی بنادر پس کرانه‌های لازم را ایجاد کردیم به‌طور مثال در بندر چابهار در سال گذشته ظرفیت تخلیه و بارگیری ۸۹۰ هزار تن بود اما هم‌اکنون به ۸.۵ میلیون تن رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مساله بازار مسکن اشاره کرد و گفت: بازار مسکن تابع بازارهای موازی است و زمانی که بازارهای کالاهای سرمایه ای تغییر کند قیمت ها هم در بازار مسکن افزایش می یابد.

وی با تاکید براینکه مسکن نباید کالای سرمایه ای باشد، افزود: ما برای این کار وقت ویژه گذاشتیم و خانه های خالی را شناسایی کردیم و یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی را به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده ایم که این سازمان باید اقدام به اخذ مالیات کند.

اسلامی در ادامه به ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون ۳ میلیون نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند اما باید همه مردم در این طرح ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا زمان این ثبت نام تا پایان شهریور ماه تمدید شده است، افزود: در صورت عدم ثبت نام اقدام به اخذ مالیات می کنیم و از واحدهای حقوقی ۲ برابر مالیات واحد مسکونی مالیات اخذ می شود.

او همچنین با بیان اینکه ما منتظر ثبت نام مردم نمانده ایم و تمامی واحدها را شناسایی کرده ایم، ادامه داد: در حال حاضر برای ۲۵ میلیون نفر پیامک از وضعیت ملکی ارسال کرده ایم.

اسلامی با تاکید براینکه سهم بزرگی از بازار مسکن مربوط به سوداگری است و واقعا تلاطم در این حوزه ایجاد کرده است، افزود: در این بخش یک نفر هم از دید ما پنهان نیست و حتی واحدهای بانک ها را هم شناسایی کرده ایم.

وی تاکید کرد: ما بورس املاک مسکن را راه اندازی کرده ایم و خودمان هم املاک را عرضه و در این بخش پیش قدم شده ایم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه در هفته های گذشته به دلیل قطعی مکرر برق واحدهای صنعتی، بازار میلگرد و سیمان دچار مشکل شده و هم اکنون قیمت آنها رشد جهشی داشته است افزود: قطعی برق این واحدها باعث شده قیمت سیمان از پاکتی ۲۸۰ هزار تومان بسیار افزایش یافته است و این امر تمام پروژه های مسکنی را به تلاطم انداخته و باعث شده تاریخ افتتاح های ما به تعویق بیفتد.

وی با تاکید براینکه نباید برق واحدهای صنعتی به را به دلیل تامین برق مصرف خانگی قطع می‌کردند، گفت: همین امر تبعات بسیار بدی را بر جای خواهد گذاشت و باید در این حوزه تصمیم‌گیری‌های لازم گرفته شود.

اسلامی با بیان این‌که جهش قیمت مسکن متأثر از عرضه و تقاضای مسکن نیست، افزود: در برخی از سال‌ها ما بالاترین عرضه را داشتیم اما همان سال قیمت مسکن سه برابر شد که می توان گفت قیمت مسکن به‌طور قطع تابع بازارهای موازی است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه برای پاسخ‌گویی به جامعه هدف و کسانی که در این بازار هستند تمامی ظرفیت‌های خود را بکار گرفته‌ایم، گفت: از دو میلیون و پانصد هزار نفر که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، ۷۳۰ هزار نفر واجد شرایط بودند که ۵۳۰ هزار نفر را در قالب طرح اقدام ملی و مابقی را هم در قالب واحدهای مسکن روستایی توانستیم خانه دار کنیم.

وی افزود: ما دهک‌های سه‌تا هفت را پوشش داده‌ایم و در حال‌حاضر نیاز واقعی مسکن برای ۷۳۰ هزار متقاضی است و ما از طریق سامانه‌ای که راه‌اندازی کرده‌ایم، متقاضیان واقعی را شناسایی کرده ایم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ۱۵ هزار واحد خالی در پردیس وجود دارد که تمامی خدمات روبنایی و زیربنایی را دارند و این خود یک معضل است و برای بسیاری از مردم مشکل ساز شده است.

اسلامی گفت: ما از مدیرعامل پردیس درخواست کرده‌ایم که هشدارهای لازم و اخطار را برای تحویل این واحدها به متقاضیان بدهند چراکه همین خالی ماندن واحدها باعث خسارت به کسانی که در برج‌ها ساکن هستند، می‌شود.

او در ادامه به موضوع صدور حکم تخلیه برای مستاجران اشاره کرد و افزود: هزار و ۳۰۰ شکایت به شورای حل اختلاف توسط مستاجران ارسال شده که از این تعداد تنها ۳۰۰ حکم تخلیه صادر شده و مابقی هم بین مالکان و موجران صلح ایجاد شده‌ است.

او گفت: برای اجاره دارای حرفه‌ای اقدامات لازم و همچنین زمین را تامین کرده ایم و تاکنون چندین‌بار فراخوان دادیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بسیاری از مشاوران املاک در مقایسه با سایر مشاغل حضور چشمگیری دارند و ما سعی کرده ایم با اتحادیه مشاوران املاک نرخ‌های قراردادها را ضابطه‌مند کنیم.

وی همچنین درباره وام ودیعه مسکن نیز گفت: حدود ۲۵۰ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و ما پالایش‌ها را انجام داده و به‌ زودی کسانی که در سال گذشته وام ودیعه مسکن دریافت نکرده‌اند و واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن هستند، این تسهیلات را دریافت کنند.

اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه تعیین سقف اجاره مسکندر کاهش قیمت اجاره بسیار موثر بوده اما بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که باعث افزایش قیمت شده است، افزود: باید این‌موضوع را یادآوری کنیم که در سال گذشته یکی از شبکه‌های تلویزیونی مستاجران و مالکان خوب را معرفی می‌کرد و همین امر نشان داد که چقدر مالکان انصاف داشتند و در این حوزه مراعات مستاجران را کرده بودند.

وی درباره اجاره مسکن نیز گفت: در سال گذشته از بسیاری از مالکانی که صفر درصد قیمت اجاره را افزایش داده بودند، تقدیر کردیم.

اسلامی همچنین در مورد واحدهای مسکن روستایی افزود: ۵۹ میلیون واحد مسکن روستایی داریم که ۲ میلیون و  ۷۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن نوسازی شده‌ است و هیچ خانه روستایی نیست که پرونده نوسازی توسط بنیاد مسکن نداشته باشد و ما نظارت کامل بر مقاوم‌سازی و نوسازی این واحدها داریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: کمترین سالی که در آن‌ واحد مسکن روستایی نوسازی شد ۸۰ هزار واحد و بیشترین تنها ۱۸۰ هزار واحد مسکن روستایی بود.

اسلامی در پایان با بیان اینکه تفکیک وزارتخانه‌ها کاملاً باعث به‌تأخیر افتادن تمامی وظایف این بخش می‌شود، افزود: در حال حاضر زیرساخت های شهری با یکدیگر همخوانی پیدا کرده اند و من صددرصد مخالف تفکیک وزارت خانه هستم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۹۹۶۵۴۱۰:۵۳:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۲۷
بیشترین خانه خالی در اختیار چه کسی است ؟ بانکها و شرکتهای ساختمانی و شهرداریها آیا این مراکز مجبور به وارد کردن لیست خانه های خالی خود در این سامانه هستند ؟ خیر ...
علی۲۰۹۹۶۶۵۱۰:۵۷:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲۷
آقای وزیر دو صد گفته چون نیم کردار نیست. هشت سال فقط وعده و وعید دادید و هیچ کاری هم نکردیم. زیاد هم به خودتان فشار نیارید، ما فقط منتظر دولت بعدیم.
ناشناس۲۰۹۹۷۶۸۱۲:۰۲:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۲۷
رطب خورده منع رطب کی کند؟!!!! وزیری که خودش هنوز به قانون تمکین نکرده و اطلاعات املاک خود را در سامانه ثبت نکرده نمی تواند برای مردم خط و نشان بکشد....
ناشناس۲۰۹۹۸۱۸۱۲:۳۱:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۲۷
شما خودت گفتی ثبت نام نکردی بعد توقع داری مردم به شماها که از اطلاعات مردم بد استفاده میکنین اطلاعات بدهند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۰۹۹۹۶۷۱۴:۰۷:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۲۷
تو خودت اعتقادی به این قانون نداری و ثبت نام نکردی اونوقت ....میگیریم
علی۲۱۰۰۱۴۶۱۵:۳۳:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲۷
؛ مگه دولت بابت ساخت مسکن به مردم زمین و مصالح یارانه ای میده که میخواد مالیات بگیره؛ کشور با پول حرام میخواهید بچرخانید!؟
ناشناس۲۱۰۰۱۸۴۱۵:۵۷:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۲۷
بازهم تهدیدها شروع شد!
ناشناس۲۱۰۰۲۰۷۱۶:۱۲:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۲۷
تاوان بی تدبیری شماو دولت در مهار تورم را نباید مردم بدهند جناب اقای وزیر
ناشناس۲۱۰۰۳۲۸۱۷:۱۴:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۲۷
اطلاعات مسکن ما در ثبت است مراجعه کنید بگیرید
رضا۲۱۰۰۴۵۳۱۸:۲۹:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۷
می گی از 30 میلیون خانه 3 میلیون ثبت نام کردن یعنی می خواهی ادعا کنی 90 درصد خانه های مملکت خالی است و از انها مالیات بگیری؟یک چیزی نگو بهت بخندند
ناشناس۲۱۰۰۷۸۲۲۳:۲۶:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۲۷
فقط دست در جیب مردم کردن را بلد هستید.موقع خدمات صفر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین