بیش فعالی دولت در روزهای پایانی؟

سیاسی،   4000423106 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
بیش فعالی دولت در روزهای پایانی؟

يكي از انتقادات جدي كه به دولت يازدهم و دوازدهم توسط منتقدان طي هشت سال گذشته وارد شد کم‌تحرکی و فعال نبودن در راستاي رفع يا كاهش مشكلات بوده است. به همين دليل اوصاف مختلفی مبتني بر اين برداشت و باور به دولت داده می‌شد که ازجمله آن ها می‌توان به دولت بی‌تحرک،  مسن و ... اشاره كرد. البته نسبت دادن اين صفات و ویژگی‌ها به دولت صرفاً مختص به منتقدان و مخالفان دولت نبوده بلكه حاميان دولت «تدبير و اميد» يعني اصلاح‌طلبان نيز بعضاً و در مواقع زماني مختلف به آن معترف بودند.

حال دولتي كه معمولاً با اين ویژگی‌ها و مختصات در اذهان مردم، منتقدان و حاميان آن برجسته و مشهور شده در هفته‌های پاياني در زمینه‌های مختلف به‌شدت فعال‌شده تا جایی که اسباب تعجب را به وجود آورده است.

 البته اين عارضه‌ای است كه متأسفانه دولت نهم و دهم نيز در ماه‌های پاياني دچار آن شده بود و در روزهای واپسین شدیداً دچار بیش فعالی شده بود. مثلاً در یک مورد يك روز قبل از پايان دولت دهم، يعني در دوازدهم مرداد 1392، شانزده میلیارد تومان از حساب دولتی به دانشگاه ایرانیان اختصاص‌یافته بود.

مطابق اين رويكرد در روزهای پایانی، نوعي نگاه غنيمت محور بر سیاست‌های دولت حاكم می‌گردد كه موجب می‌شود تصميماتي در راستاي كسب بهره حداكثري از بودجه و منابع عمومي اخذ شود. البته لزوماً در اینجا بحث پول و منابع مالي مطرح نيست و ممكن است اين مسئله شامل بهره‌گیری از امكانات دولتي، كسب مقام يا منصب، استخدام و ارتقاي مديران و كارمندان و ... باشد.

در دولت دوازدهم نيز كه ادعاي عمل به قانون و قانون مداري حاكم بوده برخي معتقدند در روزهاي پاياني اقداماتي در جريان است كه منجر به منتفع شدن عده قليلي از اطرافيان و حاميان آن‌ها خواهد شد.

به‌عنوان‌مثال چند روز قبل مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در تذکری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: «خبرهایی از دولت می‌رسد که در روزهای پایانی اقداماتی در حال انجام است...».

شریعتی با بیان این‌که در شرایطی که ما برای بودجه‌های پژوهشی، علمی و آموزشی مشکل داریم وزارت نفت، پارک فناوری و نوآوری نفت را تأسیس کرده که خلاف رویه تأسیس این مراکز درباره‌ آن عمل شده و مبالغ زیاد و امکانات زیادی به آن اختصاص‌یافته است ابراز عقیده کرد: درواقع در حال درست کردن حیاط‌خلوتی برای نورچشمی‌ها هستند.

وی یادآور شد: یکی از اقدامات دیگر تعیین سفرا و افرادی به‌عنوان مسئولین سفارتخانه‌هاست که نوعی تقسیم غنائم است ما نسبت به این موضوع هشدار می‌دهیم و قطعاً با آن برخورد جدی خواهد شد.

چند روز بعد شريعتي در صفحه شخصی خود در توییتر نیز نوشت: «به آقای رئیسی پیشنهاد می‌کنم اقدامات چند ماه پایانی دولت شامل: انتصاب و ارتقای مدیران، تبدیل وضعیت استخدامی، اعزام به مأموریت، تأسیس مؤسسات، واگذاری پروژه، جذب هیئت‌علمی، افزایش پایه حقوق، اعطای مجوز و... را بررسی، موارد خارج از ضابطه را در نخستین جلسه هیئت دولت خود باطل اعلام و بازگرداند».

يكي از مواردي كه در روزهاي اخير جنجال بسياري را موجب شد موضوع واگذاری حدود شش هزار معدن بود كه منتقدان بيان می‌داشتند چرا دولت در چهار هفته پایانی مبادرت به چنین کاری کرده است؟ چرا فرایند واگذاری شفاف و از طریق مزایده نیست؟ اهلیت و صلاحیت فنی و مالی افراد چگونه قرار است سنجیده و ارزیابی شود؟ و ... .

بعد از شدت گرفتن انتقادات بود که سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل از صدور بخشنامه‌ای به دادستان‌های سراسر کشور مبنی بر به تعویق افتادن همه مزایده‌ها و مناقصه‌ها تا استقرار دولت جدید خبر داد.

يكي ديگر از اقدامات دولت كه موجب حرف‌وحدیث‌های فراواني شد حذف سقف افزایش حقوق کارمندان بود كه منجر به افزایش فاصـله میزان دریـافتی‌های گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر خواهد شد. به همين دليل بود كه عليرضا زاكاني، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس و معاون قوانین مجلس از مصوبه اخیر دولت انتقاد کرد و آن را ابهام‌آلود و دارای نقض غرض قانون‌گذار جهت عدالت در پرداختی‌ها دانست.

اين مسائل نشان می‌دهد كه ضرورت دارد نهادهاي نظارتي در روزهاي آخر به‌شدت به چنين اقداماتي حساسيت داشته باشند و فعالیت‌ دولت ها را در اين زمينه رصد كنند. البته اين مسائل هرگز به معناي تجویز کم‌کاری و تعلل دولت نيست اما منطقي آن است سیاست‌هایی كه مرتبط با اعطای امتياز، مقام و منصب يا ... است به دولت آينده كه حدود سه هفته ديگر بر سر كار می‌آید واگذار شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۹۵۶۹۶۰۹:۱۹:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۴
چه اشکالی داره؟ کار بکنه گیر میدی کار نکنه گیر میدید
ناشناس۲۰۹۵۸۷۸۱۰:۴۷:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۲۴
تنها راه نجات کشور و انقلاب اجرای قوانین مشروعیت سنجی اموال و قانون اعاده اموال نامشروع بدون خط قرمز و تصریح شده در سند تحول قوه قضا
ناشناس۲۰۹۵۹۲۴۱۰:۵۹:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۴
اگر روحانی و دولتش در این ۸ ساله دقیقاً به وظایف قانونی ، شرعی ، عرفی خود عمل کرده بودند و صرفاً به دنبال تامین منافع گروهی خاص در داخل و خارج از کشور نبودند ملت ایران هرگز اجازه نمی دادند کسی به کار کردن و کار نکردن آنها اعتراض کند !
ناشناس۲۰۹۵۹۳۸۱۱:۰۴:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۴
در لحظات اخر دارند سوء استفاده میکنن کار نمی کنن
ناشناس۲۰۹۶۰۱۶۱۱:۴۹:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۲۴
به قول روحانی ؛ در شرایط جنگیم اینا هم غنائم جنگی هستن لابد ____ ..بیچاره مردم که هم از ناحیه‌ی یانکی‌ها در تحریم و جنگ هستن ، هم از سوی .. با یانکی‌ها متحد شده بر علیه مردم
ناشناس۲۰۹۶۲۷۲۱۳:۴۴:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۲۴
کار نمیکنه که! داره خراب کاری میکنه برادر من!
ناشناس۲۰۹۶۲۸۶۱۳:۵۶:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۲۴
اشکالش اینه که اگر میخواست کار کنه باید این هشت سال میکرد ، نه هفته آخر . الان دیگه کار نمیخواد بکنه ، بلکه میخواد شرکتها و معادن و مقام ها و .. رو بزنه به اسم رفقا . حالیت نمیشه یا خودتو زدی به اون راه ؟؟؟
ناشناس۲۰۹۶۳۴۹۱۴:۲۱:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲۴
کار میکنه ولی برای اطرافیان خودش نه مردم
ناشناس۲۰۹۶۳۵۶۱۴:۲۳:۴۵ ۱۴۰۰/۴/۲۴
دولتی که بی اجازه.. آب نمیخورد ، بی اجازه کدخدا هم کاری نمیکنه . یعنی هر کاری که الان اینا میکنن قطعا به ضرر ایرانه و به نفع امریکا و ..
ناشناس۲۰۹۶۵۲۸۱۵:۴۲:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۴
اگه کار به نفع مردم باشه مشکلی نیست اما این دولت رو به پایان بعیدمیدونم برای رضای خدا و مردم تو این روزای آخرش کاری انجام بده.با یه بررسی کوچولو هم میشه فهمید یه منافعی داشته که اینقدر پیش فعال شدن
ایرانی۲۰۹۶۵۹۷۱۶:۴۸:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۲۴
برای ما فرق نمیکنه چه کسی رئیس باشه ما آسایش و آرامش میخواهیم اما اینکه یه دولت ۸ سال خورده و خوابیده و جفا کرده واقعا پ.. اون ها را نشون میده اگه برای دولت بعدی بخواد دام پهن کنه چون دودش تو چشم ملت میره یعنی واقعا تو جریان خصوصی سازی سیر نشدید
۱۲۰۹۶۷۴۹۱۹:۰۲:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۴
تقسیم غنائم ..عبارت جالبی بود . پس از تار و مار کردن اموال مردم حالا غنائم پیروزی بر مردم را بین خود تقسیم می کنند . چیز عجیبی نیست وقتی برادر رییس جمهور مامور سوء استفاده از بیت المال بود ‌. صندوق های انتخابات این بار از گزند جهل و سوء استفاده در امان ماند خدایا شکر ..وقت ترس نیست
ناشناس۲۰۹۵۷۰۹۰۹:۲۶:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۲۴
اين موضوع بايد به قانون تبديل شود كه دولتها حق ندارند در سه ماه پاياني ويا شش ماه پاياني كارشان انتصابات،واگذاريهاويا امتيازات خاصي مانند استخدامهاي جديد به افراد واگذار نمايند چون اين امور در همه دولتها اتفاق افتاده وبعيد نيست در پايان دولت رييسي هم چنين مشكلاتي بوجود ايد
ناشناس۲۰۹۶۰۰۰۱۱:۴۳:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۲۴
یاد تاسیس ماجرای دانشگاه ایرانیان افتادم!! چند میلیارد تومان در آن زمان قرار بود خرج تاسیس این دانشگاه شود؟؟
ناشناس۲۰۹۶۳۵۱۱۴:۲۱:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲۴
دقیقا . باید جلوی کارهای غیر قانونی این دولت در روزهای پایانی گرفته بشه
ناشناس۲۰۹۶۸۴۴۲۰:۳۹:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۲۴
خب سه ماه زودتر شروع می کنن
کور پیش بین در خشت خام و خشت خان۲۰۹۵۷۱۴۰۹:۲۹:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۲۴
از نمایندگان محترم آدمی مجلس می خواهیم هرچه سریعتر طرح ممنوع الخروجی مسولان و مدیران دولت را که به هییت رییسه داده شده درخواست به رای گذاشتن در صحن مجلس نمایند تعلل در اینکار باعث خسران زیادی در آینده خواهد بود
ناشناس۲۰۹۵۹۲۶۱۰:۵۹:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۴
در گام دوم انقلاب برای ایجاد تعادل اقتصادی و عدالت اجتماعی ثروت های حرام و نامشروع ملی باید گردد و متصرفین به مجازات های لازم برسند
ناشناس۲۰۹۶۳۵۲۱۴:۲۲:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۲۴
باید تک تک مسئولین دولت و اطرافیانشون ، محاکمه علنی و عادلانه بشن
ناشناس۲۰۹۷۱۶۱۰۱:۲۳:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۵
خود مجلسیان هم در پایان دوره ۴ساله تکاپوهایی برای انتخاب مجدد دارند !!
ناشناس۲۰۹۵۷۲۱۰۹:۳۲:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۲۴
دولت و مدیران و مسولان باید لیست اموال خود و بستگان و افراد در سایه خود را به مجلس بدهد
مانی۲۰۹۶۲۶۴۱۳:۳۷:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۲۴
موضوع ارائه لیست اموال باید شامل حال مدیران کل ببالا و نمایندگان مجلس و قضات دادگاه ها (بطور خاص)، و همه حقوق بگیران دولتی بطور عام باشد تا جلوی رشوه و سوء استفاده و رانت های پرشمار گرفته شود.
ناشناس۲۰۹۵۷۲۹۰۹:۳۶:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۲۴
با توجه به اینکه بعضا مسئولان می دانند تا چند روز دیگر باید قدرت.. پیاده شوند و دیگر دستشان به هیچ پاره تخته ای بند نیست و از طرفی احتمال دارد به فسادها و تخلفات احتمالی رسیدگی شود که قطعا برای عده ای اینگونه خواهد بود لذا تاراج بیت المال و سپس مهاجرت عده ای در حاشیه امن بعید نیست لذا بای تمهیدات ویژه توسط دستگاه های نظارتی و مجلس اندیشیده شود
ناشناس۲۰۹۵۷۸۰۱۰:۰۶:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۲۴
از رییس جمهور منتخب درخواست داریم پس از تحویل دولت هر جا فساد و تخلفی مشاهده کردند بدون اغماض خاطیان را به محاکم قضایی معرفی نمایند و بحث هایی که داره مطرح میشود که باید تعامل کنید مانع از برخورد شما و دولتتان با مفاسد نشود یکی از علل رای بسیار بالای مردم به شما به خاطر انتظاری است که از شما در برخورد با فساد و تخلف دارند
ناشناس۲۰۹۶۲۳۳۱۳:۲۵:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۲۴
رای بسیار چی ؟!! ظاهرا سن وسالت خیلی کمه واز میزان مشارکت ورای روسای جمهور قبل خبر نداری پیشنهاد میدم کمی تاریخ انتخابات طی ۴۲سال رو مرور کنی !
ناشناس۲۰۹۶۹۴۹۲۲:۳۴:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۲۴
در قبال رای همتی بسیار بالا بود همین بس است
ناشناس۲۰۹۷۰۰۵۲۳:۰۷:۱۴ ۱۴۰۰/۴/۲۴
اتفاقا اونی که بیشتر رای اورد بیشتر خیانت کرد . البته اگر سنت قد بده
ناشناس۲۰۹۶۳۵۹۱۴:۲۴:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۲۴
باید رودرواسی رو کنار بذاره و تمام دولتیها رو بده دست قوه قضائیه
ناشناس۲۰۹۵۷۸۷۱۰:۱۰:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۲۴
مصوبه های 29 خرداد به بعد ابطال شود
ناشناس۲۰۹۵۹۵۱۱۱:۱۱:۱۴ ۱۴۰۰/۴/۲۴
از تمام کارهای شائبه دار دولت روحانی در طی ۸ سال گذشته خصوصاً در چند ماه اخیر تحقیق و تفحص ویژه انجام شود و حقوق حقه مملکت و ملت برگردانده شود !
ناشناس۲۰۹۵۸۳۴۱۰:۲۸:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۴
فقط تحرکات دولتی ها نیست بعضی نمایندگان هم با بعضی حرکات غیر معمولشان در این روزها در حال خودنمایی هستند که بلکه..برای خود نمدی بسازند !!
ناشناس۲۰۹۵۸۵۹۱۰:۳۷:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۲۴
بیش فعالی برای خالی کردن خزانه و معادن وثروتهای کشوربه جیب یارغارها
ناشناس۲۰۹۵۸۶۱۱۰:۳۸:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۴
کاش فقط اعطای امتياز، مقام و منصب به نور چشمی ها بود بیش فعالی در حذف یا نا امید کردن نیروهای کارآمد و با تجربه و ایجاد زمین سوخته برای دولت بعد بیداد میکند.
ناشناس۲۰۹۶۰۰۸۱۱:۴۷:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۲۴
فساد ، تمايل به زندگى اشرافى در سر تا سر اين دولت ، دست بردن در جيب و مهم نبودن دغدغه هاى مردم ، استفاده از مديران بيسواد و فرتوت (به دلايل خاص) باعث اين وضع شده اى كاش به ثروتهاى آقايون رسيدگى بشه
ناشناس۲۰۹۶۱۰۸۱۲:۳۵:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۲۴
خواهشمندم هرچه زودتر اقدام به واکسیناسیون کامل شود. با واکسنهای معتبر.
ناشناس۲۰۹۷۰۱۲۲۳:۱۱:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۲۴
به دولت روحانی که بهش رای دادی بگو
ناشناس۲۰۹۶۲۴۱۱۳:۲۸:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۲۴
واکسیناسیون وافتتاح طرح های اجرا شده هم به سرعت در حال انجام است .!! پنجشنبه برای واکسن ثبت نام کردم شنبه باید بزنم الحمدالله دولت نشان داد بسیاری از نق زدنها دروغ وجهت تضعیف دولت بود .
ناشناس۲۰۹۶۲۴۸۱۳:۳۱:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۲۴
دولت برجام را هم به نقطه مناسب و تقریبا پایانی رسانده ومردم منتظر ثمرات آن در دولت بعدی هستند انشا الله که زحمات تیم مذاکره کننده ودولت روحانی به هدر نرود .
ناشناس۲۰۹۷۰۱۳۲۳:۱۲:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۲۴
خوابی ؟ چی میزنی ؟ اونی که از برجام مونده فقط فلاکت مردمه !
ناشناس۲۰۹۷۳۷۴۱۰:۰۹:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۲۵
ثمرات آن در دولت بعدی؟جوک سال بود. خدا وکیلی چیزی از رویدادهای اقتصادی که برای دولت بعد به ارث گذاشته شده نمیدونی. فقط اینو بدون اون دلارهایی که شما منتظرشی ریالشو پیش پیش خرج کردن!
ناشناس۲۰۹۶۲۷۰۱۳:۴۲:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۲۴
با این تورم نجومی که وجود داره هر مقدار افزایش حقوق باشد بازم کم است. همه نهادها و سازمانها اعم لشکری،کشوری و.. می بایست صددرصد حقوقشان افزایش یابد شاید گوشه ای از این گرانی ها را در زندگی شان پرکنند. حالا آقایان آمدند گیر دادند به همین که امسال افزایش حقوق بوده .. واقعا قباحت دارد. شما نمایندگان ملتید.
ناشناس۲۰۹۶۵۷۵۱۶:۲۶:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۲۴
متاسفانه در روزهای اخیر قیمت برخی اقلام مانند نهاده های دامی، روغن موتور ،لبنیات و .. آزاد شده و این مساله باید در روزهای اول دولت بعد بازنگری بشه بنظر نوعی .. برای دولت بعد هست و باید خبرگزاری الف و امثالهم پیگیر باشند
سید۲۰۹۶۸۴۸۲۰:۴۳:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۲۴
چه افتتاحی فقط قیچی میزنند و علی برکت .. میگویند. بعدا لوازمش را در سالهای آتی تکمیل میکنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین