رئیس سازمان سنجش آموزش کشور: بالاخره نفهمیدیم کدام سؤال کنکور اشکال داشت/ هشت روز است منتظر مستندات هستیم

اجتماعی،   4000423015

در پی اعتراض سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش پرورش به سختی سئوالات کنکور ۱۴۰۰ و اینکه برخی سؤالات آزمون سراسری در محتوای کتابهای درسی نبوده است، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه دوستانی که ادعای مشکل‌دار بودن سؤالات کنکور را دارند صرفا در رسانه‌ها حرف‌های خود را بیان می‌کنند، گفت: بالاخره نفهمیدیم کدام سؤال کنکور مشکل دارد و هشت روز است که منتظر ارائه مستندات هستیم.

بالاخره نفهمیدیم کدام سؤال کنکور اشکال داشت/ هشت روز است منتظر مستندات هستیم

دکتر ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب در خصوص حواشی اخیر سؤالات آزمون سراسری ۱۴۰۰ اظهار کرد: من بالاخره نفهمیدم چند سؤال کنکور اشکال دارد؟ زیرا دوستانی که معتقد هستند سؤالات کنکور ایراد داشت فقط در رسانه صحبت می‌کنند. در واقع ما سه‌شنبه هفته گذشته از طریق رسانه‌ها با خبر می‌شویم که سؤالات کنکور ایراد دارد و الان هشت روز است که منتظر هستیم به صورت مستند این ایرادات به ما اعلام شود که هنوز خبری نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: در رابطه با سؤالات کنکور دو مطلب را مطرح می‌کنند اول اینکه خارج از کتاب است و دوم اینکه مغایر با اهداف آموزش است که باید بگویم اهداف آموزشی دو وزارتخانه علوم و بهداشت با آموزش و پرورش متفاوت است. ما یک آزمون رقابتی برگزار می‌کنیم که شرایط متفاوتی دارد. بنابراین طبیعی است که اهداف آموزشی ما متفاوت و آزمون نیز دشوار باشد.

دکتر خدایی تاکید کرد: ما منتظر هستیم دوستان ما به صورت مستند اعلام کنند کدام یک از سؤالات کنکور مشکل دارد. در واقع این دوستان از حدود ۱۵۰۰ سؤال کنکور اعلام می‌کنند که ۱۰ سؤال خارج از کتاب است. لذا ما منتظر این می‌مانیم که این ۱۰ سؤال را مستند  برای سازمان سنجش اعلام نمایند.

رئیس سازمان سنجش در ادامه گفت: ما در کنکور همانطور که عنوان کردیم مجموعه سه هزار سؤال طرح کردیم سیستم و ساز و کار طراحی سؤال به این شکل است چون سیستم این سؤالات رو انتخاب میکند قاعدتا ممکن است دو یا سه سؤال پاسخ صحیحی نداشته باشد و یا اینکه پاسخ‌های مشترک داشته باشد که این هر ساله بوده و امسال نیز اتفاق خواهد افتاد.

خدایی تاکید کرد: اما به طور کلی سؤالات خارج از کتاب نداشتیم. با این وجود اگر این سؤالات به ما اعلام شود و بگویند کدام سؤال در سرفصل نبوده ما حذف و به طور مثبت به نفع داوطلب اعمال خواهیم کرد.

این در حالی است که روز گذشته دکتر حسن ملکی معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن تشریح مشکلات سؤالات کنکور سراسری ۱۴۰۰ و میزان سؤالات طراحی شده از بخش حذفیات کتب درسی و یا خارج از کتاب های درسی، با تاکید مجدد بر تشکیل کارگروهی مشترک برای رسیدگی به اعتراضات دانش آموزان بیان کرد: پیشنهادم این است که کارگروهی با حضور کارشناسان سازمان پژوهش، صاحب نظران و سازمان سنجش تشکیل شود و به طور دقیق و علمی مشخص شود کتاب های درسی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تولید شده و خانواده‌ها و دانش‌آموزان نیز از ما انتظار دارند مدافع منافع یادگیری آنها باشیم، ما قبلاً حذفیات را به سازمان سنجش اعلام کرده بودیم اگر این طور نبود سازمان سنجش می ‌توانست بگوید که حذفیات را به آنها اعلام نکرده بودیم یا دیر اعلام کردیم؛ انتظار نداشتیم این موارد مورد بی اعتنایی قرار بگیرد.

وی در خصوص اینکه با توجه به اتمام کنکور انتظارتان از سازمان سنجش چیست و آیا آنها می توانند در پذیرش داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ تغییراتی ایجاد کنند؟ افزود: انتظار داریم تدبیری بیندیشند. مسئله دار بودن این سؤالات را سازمانی بیان می کند که کتابهای درسی را تالیف کرده است. وقتی سازمانی که خودش کتاب های درسی را تولید کرده به این نتیجه رسیده که برخی از سؤالات خارج از اهداف کتاب و برخی از سؤالات از بخش حذفیات اعلام شده طراحی شده؛ بر خودمان وظیفه می دانیم از منافع دانش آموزان دفاع کنیم.  فکر می‌کنم کارگروه مشترک ما و سازمان سنجش و تعدادی از صاحب نظران موارد را بررسی کرده و با توجه به قوانین موجود راهکارهایی ارائه دهند؛ آنچه مسلم است هرگز صلاح نمی دانم که این قضیه به سال آینده موکول شود چون الان خانواده ها و دانش آموزان نگران هستند و الان باید به آنان پاسخ داد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین