چند نکته درباره گزارش ۲۶۲ صفحه ای ظریف

گروه سیاسی الف،   4000422117 ۸۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
چند نکته درباره گزارش ۲۶۲ صفحه ای ظریف

روز دوشنبه ۲۱ تيرماه، وزارت خارجه دولت حسن روحاني با ارسال بیست و دومین گزارش سه‌ماهه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به مجلس شوراي اسلامي به كار خود در اين زمينه پايان داد. اين گزارش مفصل كه به روند نيل و اجرايي شدن برجام می‌پردازد در ۲۶۲ صفحه و در قالب ۱۴ بخش تنظیم‌شده كه به‌نوعی مانيفست محمدجواد ظريف در قبال مهم‌ترین اقدام وزارت خارجه طي هشت سال گذشته است. اين گزارش به آخرین وضعیت مذاکرات وين نيز پرداخته و ابزار امیدواری شده كه در دولت آينده فرايند احياي برجام به سرانجام برسد.

-مطابق بخش سيزدهم كه ذيل عنوان «مذاکرات وین منطبق با سیاست قطعی نظام» آمده بر اساس چهارچوبی که تاکنون در مذاکرات وین به‌دست‌آمده در صورت حصول توافق و بازگشت آمریکا به برجام، کلیه تحریم‌هایی که مطابق برجام رفع شده بودند، مجدداً رفع خواهند شد. علاوه بر این، کلیه تحریم‌های ترامپ که در صورت استمرار عضویت آمریکا در برجام، نمی‌توانستند وضع شوند (ولو به بهانه‌های دیگر) نیز رفع خواهند شد. بر اين اساس طرف مقابل ايران بيان داشته در نتیجه بازگشت به برجام، تمامی تحریم‌های ذکرشده در برجام (به شمول بخشی، موضوعی یا شخصی) و نیز کلیه تحریم‌های وضع‌شده بعدی که مانع انتفاع ایران از آثار لغو تحریم‌های برجامی می‌شوند رفع خواهند شد.

بدین ترتیب تمامی تحریم‌های موضوعی علیه اقتصاد ایران شامل تحریم‌های قبل از برجام (مالی و بانکی، بیمه، انرژی و پتروشیمی، کشتیرانی، کشتی‌سازی و بخش بنادر، طلا و فلزات گران‌بها، نرم‌افزار، صنعت خودرو، فروش هواپیما و خدمات مربوطه و واردات فرش و مواد غذایی از ایران) و تحریم‌های بعد از برجام، زمان ترامپ (صنایع فلزات ایران، صنایع معدنی، عمران، صنایع نساجی، تولید) رفع خواهند شد.

در گزارش عنوان‌شده تحریم‌های اولیه که افراد و نهادهای آمریکایی را از مبادلات اقتصادی با ایران منع می‌کند و نیز فهرستی از افراد و نهادهای ایرانی که به بهانه‌های غیرهسته‌ای وضع‌شده‌اند (مثل به‌اصطلاح تروریسم، موشکی، حقوق بشر و ...) رفع نخواهند شد و ایران نیز اساساً هیچ‌گاه در مورد این موضوعات مذاکره نکرده و نمی‌کند.

-در بخش پاياني گزارش كه با عنوان «و آخر دعوانا ...» آمده به نظر مي‌رسد به‌طور ضمني توصيه‌هايي نيز به دولت و تيم جديد مذاكره‌كننده ارائه مي‌شود. در این بخش گزارش آمده است «گرایش حداکثری تنها به مذاکرات فرسایشی و بی‌پایان می‌انجامد که تقریباً در تمامی شرایط ضرر و یا لااقل عدم النفع آن برای کشور و مردم از منافع فرضی رسیدن ناممکن به توافق ایدئال کمتر نیست. تلاش هر یک از کنشگران برای پیروزی به هزینه شکست طرف مقابل بازی با حاصل جمع صفر به ناکامی هر دو طرف بازی با حاصل جمع منفی می‌انجامد؛ البته ممکن است ضرر همه طرف‌ها یکسان نباشد. در دنیای به‌هم‌پیوستۀ کنونی تنها در نظر داشتن منافع همه طرف‌ها بازی با حاصل جمع مثبت است که می‌تواند نتیجه مطلوب را به همراه داشته باشد».

البته مسئله مهم آن است كه كشورهاي غربي به‌ویژه آمريكا به‌ندرت پیش‌آمده كه در ارتباط با كشورهاي ديگر ابزارهاي قدرت خود را بكار نگيرند. ازاین‌رو آن‌ها هميشه به دنبال اين بوده‌اند كه توافق مطلوب خود را به‌طرف مقابل تحمیل نمایند.

از ديد دولتمردان آمريكا در زمان دونالد ترامپ، توافق برجام به اين دليل توافق خوبي نبود كه انتظار می‌رفت بعد از مسئله هسته‌ای به موضوعات ديگر نظير برنامه دفاعي ايران بپردازد اما ناکارآمدی دولت اوباما موجب شد كه واشنگتن نتواند برجام‌هاي ديگر را به ايران تحميل نمايد.

به همین دلیل در دوران دونالد ترامپ به‌سادگی برجام كنار گذاشته شد اما نگاه حداكثري براي از بين بردن مؤلفه‌های قدرت ايران در دوران جو بايدن نيز وجود دارد. با اين توضيحات بايد گفت برخلاف گزارش پاياني وزارت خارجه، این كشورهاي غربي بوده‌اند كه تلاش داشته‌اند بدون هيچ آورده‌ای، ستانده حداكثري از ايران داشته باشند. به عبارتي واضح‌تر تجربه ثابت كرده توافق‌های بین‌المللی هميشه به نفع كشورهاي بزرگ بوده و از سوي ديگر هر وقت نيز اراده کرده‌اند همان حداقل‌ها را نيز اجرا نکرده‌اند.

-در بخش ديگري از گزارش وزارت خارجه آمده است «اگر به‌عوض مناقشه و مجادله بر سر اینکه برجام پیروزی قطعی بود و یا شکست کامل که حتماً هیچ‌یک نبود همگی کوشیده بودیم بیشترین منفعت را از برجام ببریم، چه‌بسا شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم خورده بود. اگر از ابتدا در پی استفاده حداکثری از هر میزان دستاورد برجام حتی در بدترین نگرش‌ها بودیم و مقدار بیشتری سرمایۀ خارجی جذب کرده و تعداد بیشتری از شرکت‌ها از همه نقاط جهان را به کشور کشانده بودیم، تحریم ایران و اعمال فشار حداکثری بسیار دشوارتر می‌شد».

البته به عقيده بسياري از كارشناسان برجام هرگز نمی‌توانست موجب بهبود تعاملات ايران و غرب شود اگرچه در مقطعي توانست تنش بين دو طرف را تعديل نمايد اما اين تصور خوشبینانه كه به‌گونه‌ای به مانيفست وزارت خارجه نيز در دوران ظريف تبدیل‌شده بود با واقعيت تطابق ندارد. درواقع اگرچه بسياري از شرکت‌ها بعد از توافق برجام روانه ايران شدند اما تقریباً هیچ‌کدام از آن‌ها قصدي براي سرمایه‌گذاری جدي و بلندمدت در ايران نداشتند؛ چراکه دولت آمريكا به‌واسطه تحریم‌های حقوق بشري و موشكي خواهان اين نبود كه ارتباطات با ايران عادي شود.

-از محتواي گزارش ارائه‌شده به مجلس شوراي اسلامي می‌توان حدس زد كه يكي از موانع مهم در زمان امضاي برجام، هم‌اینک نيز وجود دارد و آن مسئله تضمين تعهد و پايبندي ایالات‌متحده به توافق است. از ديدگاه وزارت خارجه «مناسب‌ترین گزینه تضمین برای اجرای توافق ازنظر بین‌المللی اجماع جهانی علیه برهم زننده توافق از یک‌سو و اتکا به ظرفیت‌های ملی و به‌ویژه اتکا به ظرفیت برگشت‌پذیری در برنامه هسته‌ای برای هزینه‌مند کردن نقض توافق بود که هر دو مورداستفاده قرار گرفت».

باوجوداین مسائل اما بايد گفت برجام نشان داد چنان چه ایالات‌متحده از توافق‌هایی مانند برجام خارج شود هرگز آن‌چنان‌که بایدوشاید محكوم نخواهد شد و مثلاً كشورهايي اروپايي نمی‌توانند برخلاف واشنگتن قدمي براي تأمین منافع طرف متضرر و باقيمانده در توافق بردارند.

درنهایت باید گفت نکته‌ای كه بر اساس گزارش مشخص است آن‌که در هشت سال گذشته مهم‌ترین پروژه وزارت خارجه، نيل به برجام، حفظ آن و چگونگي احياي آن بعد از خروج ترامپ و روي كار آمدن جو بايدن بوده است. ازاین‌رو هرگز تلاش نشد تا به سیاست‌های جايگزين و گزینه‌های ديگر برای بسط ارتباطات و تعاملات ایران با کشورهای دیگر برای تأمین منافع ملی پرداخته شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۹۲۵۰۲۰۹:۲۲:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۲۳
بگذارین این بنده خدا در همین توهمات خودش باشه .... انگار قرار نیست ظریف از توهم برجام بیاد بیرون...
برجام۲۰۹۲۸۱۳۱۰:۴۹:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۳
فعلا که دوست وبرادر رئیسی هم میگه توافق بشه برجام رو اجرا میکنه همون برجامی که ظریف نوشته و خود رئیسی هم میگه بدون هیچ کم یا اضافی بندهاش اجرا میکنه راستی شما بهش میگین ترکمانچای!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۰۹۳۴۴۷۱۳:۳۶:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۲۳
ترکمنچای هست ولو توسط هر کی اجرا شود در ضمن یک قراردادی بین المللی نوشته شد به راحتی قابلیت آن را ندارد که زیرش بزنید
ناشناس۲۰۹۳۴۹۲۱۳:۵۰:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۲۳
حرفها و نوشته‌های ظریف بدیهی‌ترین عکس العمل به مماشات و اغماض با خیانتکارهاست وقتی خائنین محاکمه و مجازات نمیشن باید هم طلبکاری کنن
مهدی۲۰۹۳۶۶۲۱۴:۲۹:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۲۳
برجام بدون تضمین و با امتیازات نانوشته بیشتر از طرف ایرانی رو میفرمایید؟!
ناشناس۲۰۹۳۸۶۴۱۵:۱۱:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۲۳
ای کاش گزارش آقای دکتر ظریف بصورت عمومی پخش شود تا عامه مردم بتوانند قضاوت کنند
ناشناس۲۰۹۴۲۳۶۱۶:۵۴:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۳
وقتی هزینه‌هاش رو تمام و کمال پرداختیم باید هم برای دریافت امتیازات هرچند ناچیزی که گرفتیم اجراش کنیم
شهلا۲۰۹۲۸۸۰۱۱:۰۸:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۲۳
فرار به جلو بود این نامه نه مسئولیت پذیری
ناشناس۲۰۹۳۱۸۵۱۲:۳۰:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۳
هشت سال تمام این دیالوگ را از مسولان وزرات خارجه شنیدیم که مذاکرات مثبت مفید سازنده و رو به جلو بود و برد برد و مذاکرات هم فرسایشی نیست
ناشناس۲۰۹۲۵۰۷۰۹:۲۴:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۲۳
ظریف همه تلاش خودش را کرد تا روابط ایران را با غرب بهبود دهد.
ناشناس۲۰۹۲۶۹۵۱۰:۱۹:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۳
زنده باد احیاگر این روابط
ناشناس۲۰۹۳۲۷۴۱۲:۵۶:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۲۳
چه احیا گری بیشتر دنبال لیبی و عراق کردن کشور!
ناشناس۲۰۹۳۹۲۳۱۵:۳۰:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۲۳
دنبال پیوند موز به گردو بود، خب معلومه نمیشه، وقت و عمر و سرمایه ملت رو تلف کرد، آبروی خودش هم رفت!!
ناشناس۲۰۹۴۲۴۷۱۶:۵۸:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۲۳
و کشور از این همه تلاش، جز ضرر کردن و عقب افتادن و فقر مردم نتیجه‌ای ندید
ناشناس۲۰۹۴۲۵۱۱۷:۰۰:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۲۳
هر دولتی که بیشتر تلاش کرد برای بدست آوردن دل غربیها و به اصطلاح تنش‌زدایی، بیشتر مردم را فقیر کرد
ناشناس۲۰۹۲۵۱۵۰۹:۲۶:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۲۳
حداقل ظریف اصول دیپلماسی را بلد بود و زبان انگلیسی را روان صحبت می کرد. اکنون باید دید که وزیر خارجه رییسی آیا این حداقل ها را دارا است؟
ناشناس۲۰۹۲۷۰۲۱۰:۲۱:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۲۳
وزیر خارجه ایشون باید لکوموتیو دیپلماسی رو به حرکت در بیاره با سرعت زیاد بدون ترمز
ناشناس۲۰۹۲۹۰۹۱۱:۱۵:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۲۳
یه بقالی بیشتر سرش می شد تا ایشون
ناشناس۲۰۹۳۲۶۵۱۲:۵۴:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۲۳
بقال از خیلی های دیگر بیشتر سرش می شود. چون در اجتماع و در بین مردم است.
ناشناس۲۰۹۳۹۳۷۱۵:۳۳:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۲۳
همینکه وزیر خارجه بعدی امضای جان کری براش تضمین نباشه کافیه، حالا میخواد زبان بلد باشه یا نباشه!!!
ناشناس۲۰۹۲۵۱۹۰۹:۲۷:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۲۳
وزیر خارجه تنها یک مجری دست چندم است.
ناشناس۲۰۹۲۹۱۱۱۱:۱۵:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۲۳
مجری که بلد نیست درست از قدرتش استفاده کند
ناشناس۲۰۹۴۲۵۶۱۷:۰۱:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۲۳
و ایشون یک مجری کارنابلد بود که نتوانست خواسته مردم را اجرا کند
ناشناس۲۰۹۲۵۲۷۰۹:۳۰:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۳
این گوی و این میدان ببینیم شما چیکار میکنید
ناشناس۲۰۹۲۵۴۶۰۹:۳۴:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۲۳
اگر برجام نبود کشور روی هوا بود
ناشناس۲۰۹۲۷۴۳۱۰:۲۹:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۳
آخه الان کشور خیلی روی زمینه ! مرغ کیلویی ۴۰ تومن پراید ۱۴۰ تومن
ناشناس۲۰۹۳۰۶۳۱۱:۵۷:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۳
به خاطر نبود برجام است دیگر! داری حرف طرف را تایید میکنی!
ناشناس۲۰۹۳۹۶۷۱۵:۴۱:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۳
برجام که هست، مگه نیست!؟!؟!؟ داری حرف طرف رو تایید میکنی دیگه!!
ناشناس۲۰۹۳۰۷۶۱۱:۵۹:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۳
اونوقت مرغ می شد کیلویی ۱۰۰ به بالا.
ناشناس۲۰۹۳۹۷۴۱۵:۴۳:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۳
کی به کیه!؟ بگو مرغ میشد کیلویی ۲۵۰ به بالا، اینجوری ابهت برجام بیشتر هم میشه!!!
ناشناس۲۰۹۴۲۶۱۱۷:۰۲:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۲۳
حق امثال شما همین دولت بی‌کفایت است اگر الان مرغ ۱۰۰تومن هم بود میگفتی، اونوقت میشد ۲۰۰تومن
ناشناس۲۰۹۴۹۶۰۲۲:۱۸:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۲۳
الان در فضاست
ناشناس۲۰۹۲۸۹۲۱۱:۱۰:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۳
اگر برجام نبود شوک اقتصادی دوباره بعد 6 سال به کشور زده نمی شد که مردم را بیچاره کنید
ناشناس۲۰۹۲۵۶۳۰۹:۴۲:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۲۳
جای دوری نرو توافق سعد آباد را همین اقایان انجام دادن و طرف مقابل دبه کرد حال بماند پلمپ و بتن ریزی به خاطر دشمن ننگ آیندگان به همراه خواهد داشت
ناشناس۲۰۹۲۵۷۳۰۹:۴۵:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۲۳
باخت بدی بود.تیم اصلاح طلب ۱۷ به هیچ‌باخت...تیمی که ۱۷تا می خورد بضاعت خوردن‌۳۴تا هم دارد
ناشناس۲۰۹۲۵۷۹۰۹:۴۶:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۲۳
اگر برجام نبود الان ما باید برای خرید ۱ شونه تخم مرغ ؛ یک فرغون اسکناس ۱۰ هزار تومنی میبردیم بقالی
ناشناس۲۰۹۲۶۵۰۱۰:۰۴:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۳
اگر برجام نبود ؛ تورم ۸۵۰ درصد بود
م۲۰۹۳۲۴۲۱۲:۴۵:۴۵ ۱۴۰۰/۴/۲۳
با حرفت مخالف نیستم ولی این 850را از کجا آوردی؟
ناشناس۲۰۹۴۰۳۶۱۵:۵۷:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۲۳
کسایی که قرار بود آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنن که ..... ، حالا میگن اگه ما نبودیم تورم ۸۵۰درصد بود!!!!!!!! واقعا رو که نیست ...... !!!! ‌
ناشناس۲۰۹۲۸۹۷۱۱:۱۱:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۲۳
بعله ما نباشیم دلار 5 هزار تومانی و...!!!
ناشناس۲۰۹۲۹۰۱۱۱:۱۳:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۳
اگه برجام نبود اصلاح ساختار اقتصادی اجرا می شد به جای سرکوب اقتصادی با پول نفت و الان حداکثر تورم 5 درصد می بود ولی در این دور انقلابی های اصیل کار را تمام می‌کنند و اصلاح را ایجاد و رفاه به کشور می اورند
ناشناس۲۰۹۳۹۳۲۱۵:۳۲:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۲۳
خیلی خوش خیالی! انقلابی های اصیل چرا در طول سال های ۸۴ تا ۹۲ این کار رو انجام ندادن؟
ناشناس۲۰۹۴۰۱۲۱۵:۵۱:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۲۳
اونوقت اون فرغون رو چطوری میخواستی بخری!؟ راستی قبل از برجام شما با فرغون تخم مرغ میخریدی!؟!؟
ناشناس۲۰۹۲۶۰۲۰۹:۵۱:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۲۳
خدا پدر ظریفو بیوومرزه که برجام رو به ثمر نشوند ۱
ناشناس۲۰۹۲۹۲۰۱۱:۱۸:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۲۳
آره تا دست خودشان و مدینه فاضله رو شود که دنبال چی هستند!
ناشناس۲۰۹۴۰۲۸۱۵:۵۵:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۲۳
واقعا تمام تلاشش رو کرد که ملت بفهمه این راهش نیست، اما نمیدونم چرا باز هم بعضیها نفهمیدن!؟!؟
ناشناس۲۰۹۲۶۷۸۱۰:۱۳:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲۳
نتیجه: بجای آتش بس نصفه-نیمه و تلاش جدی برای بهبود آهسته و تدریجی اوضاع داخلی، بگذارید مذاکرات فرسایشی و یا دعوا ادامه یابد تا ببینیم شاید نتیجه دلخواه بدست آید!
ناشناس۲۰۹۳۱۷۱۱۲:۲۴:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۲۳
البته اگر کیم جونگ اون با اهرم سلاح های هسته ای به نتیجه دلخواه نرسید، دلیل نمی شود ما (با اهرم فعالیت های صلح آمیز هسته ای!!!) نتوانیم!
ناشناس۲۰۹۲۷۴۲۱۰:۲۹:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۲۳
ظریف جان دوستت داریم.
ناشناس۲۰۹۲۷۸۲۱۰:۳۹:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۳
من الان تقریبا ۴ _ ۵ ماهه که از ظریف خوشم اومده ❤
ناشناس۲۰۹۳۱۳۴۱۲:۱۵:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۳
4 5 ماهه که خودش را رسوا کرد و علیه کشوری بود!
عباس۲۰۹۳۸۴۶۱۵:۰۷:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۲۳
درست از زمانی که علیه سردار ملی ما حرف زد!!!؟؟؟پس خیلی شرافت داری واقعا
زین العابدین۲۰۹۴۵۶۰۱۸:۵۸:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۲۳
سردار ملی سردار دل ها سردار قاسم سلیمانی مختار زمان حاضر
ناشناس۲۰۹۲۷۵۰۱۰:۳۰:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۲۳
تاریخ خواهد نوشت که ظریف چقدر میخواست برای ملت خدمت کند
ناشناس۲۰۹۲۹۱۸۱۱:۱۸:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۲۳
آینده می گوید یه دوره افرادی آمدن به خاطر غرب در دانش و صنعت کشور بتن ریختند تا یه تکه نان بدهند قطعا به بدی یاد می کنند
ناشناس۲۰۹۳۰۳۹۱۱:۵۰:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۳
خدمتی که حتی متن برجام را هم آمریکایی ها نوشته بودن و این دور هم مانند آن شده
ناشناس۲۰۹۲۷۵۱۱۰:۳۱:۱۴ ۱۴۰۰/۴/۲۳
ظریف جان در قلب ملت هستی و باقی خواهی ماند.
ناشناس۲۰۹۲۷۶۸۱۰:۳۵:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۲۳
الفاتحه.علی برکت االه
dayani۲۰۹۲۸۰۷۱۰:۴۶:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۲۳
آینده نزدیک مشخص میکند که این آقایان جدید چه گلی بسر ایران میزنند.
ناشناس۲۰۹۲۸۹۳۱۱:۱۰:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۲۳
ظریف یگانه مرد دیپلماسی ایران.
ناشناس۲۰۹۲۸۹۵۱۱:۱۱:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۲۳
آقای ظریف, خیلی بزرگی.
abbas۲۰۹۳۱۰۰۱۲:۰۵:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۲۳
نحوی مذاکره کردن اصولگرایان را در دوره احمدی نژاد دیدیم مذاکره برای مذاکره بیشتر
ناشناس۲۰۹۳۱۵۴۱۲:۲۱:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲۳
مذاکره شما چی بود دوبار انجام دادید هم محور شرارت شدید و هم محور تروریست مشکل دوستان شما ایجاد کردن که 20 سال پیش مسئله داخلی را بین المللی کردن
ناشناس۲۰۹۳۱۸۲۱۲:۳۰:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۲۳
پناه بر خدا مشکلات اقتصادی و مشکلات جوانان حل بشه
ناشناس۲۰۹۳۲۳۳۱۲:۴۳:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۲۳
بعضی ها واقعا نمیخواهند بفهمند که برجام هیچ کاری برای این مملکت نکرد آمریکا هیچ تضمینی نداد برای برداشتن تحریمها رییس بانک مرکزی دولت روحانی میگه هیچ فایده ای نداره برجام تحریم uturn ایسا کاتسا و ... برید بخونید بعد از برجام و از ظریف دفاع کنید .....
ناشناس۲۰۹۴۲۹۰۱۷:۱۰:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲۳
به نظر شما، اگر فرجام امضا نمی شد، وضعیت کشور ما چطور بود؟
علی۲۰۹۳۲۴۹۱۲:۴۸:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۲۳
زحمت کشیدند و بر تن جامعه زخم زدند. تورم مهارشده دوباره تموم میخوره بخاطر اینکه تمام تخم مرغ ها را در سبد برجام گذاشتند و گفتند خزانه خالی است، سایه ی جنگ ایران کشور رفت
حسن۲۰۹۳۲۹۸۱۳:۰۱:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۲۳
قیافه ایشان موقع نگارش این کتاب دیدنی بود!
ناشناس۲۰۹۳۳۳۸۱۳:۱۱:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۲۳
ظریف نامرد میدان .
ناشناس۲۰۹۳۳۴۱۱۳:۱۲:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۲۳
خدایا شکرت که این دوران سیاه به سر رسید.
ناشناس۲۰۹۳۷۰۳۱۴:۳۹:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۲۳
سلام دوران سفید احمدی نژادی و سریال قطعنامه‌های سازمان ملل را دیدیم انشاالله که تکرار نشه اون دوران طلایی!!!!!
ناشناس۲۰۹۳۴۹۵۱۳:۵۰:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۳
ظریف امیر کبیر زمان وقتی ازدست دادیم متوجه میشیم
ناشناس۲۰۹۳۹۹۵۱۵:۴۸:۱۴ ۱۴۰۰/۴/۲۳
بابا تو رو خدا نام امیرکبیر رو تو ذهن مردم خراب نکنین!!!! کل صدارت امیرکبیر ۳سال بود، همین انگلیسها و خائنان داخلی اینقدر براش دسیسه کردن تا کشتنش، اما الان اگه بگن ظریف دوباره وزیر خارجه شده توی کاخ سفید و کاخ باکینگهام و کاخ الیزه جشن میگیرن!!!
ناشناس۲۰۹۳۵۳۱۱۳:۵۸:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۲۳
زنده باد ظریف فقط این را بدانید که در دولت بعدی نه ظریف و نه خاتمی ونه روحانی هستند که مشکلات را به گردن انها بیندازید مشخص می شود که مشکلات از کجاست
محمد۲۰۹۴۴۲۱۱۸:۰۴:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۳
نه اینکه ظریف رفت تومذاکرات واسنادسری مملکت داددست دشمن مرگبرآمریکا
محمد۲۰۹۴۴۶۰۱۸:۱۸:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۲۳
برادر جنابعالی نمی دانی که دانش هسته ای ۷۷هزار نوع کاربرددارد بیماران سرطانی به رادیو دارو ازبین بردن خشکسالی به دانش هسته ا ی نیاز دارد باردارکردن ابرها به هسته ای نیازدارد شیرین کردن آب دریاها وورضمن یک کیلو اورانیوم برابر با ۲۰ میلیون بشکه نفت ارزش سوخت دارد
ناشناس۲۰۹۳۶۳۵۱۴:۲۲:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۲۳
برجام یک گزینه و راه حل برای بسط ارتباطات و تعاملات ایران با کشورهای دیگر برای تأمین منافع ملی بود. در این توافقنامه هم غربی ها بودند هم شرقی ها.
ناشناس۲۰۹۴۰۰۰۱۵:۴۹:۱۴ ۱۴۰۰/۴/۲۳
اگه اینقدر خوب بود پس چرا اینطوری شد!؟!؟
ناشناس۲۰۹۴۱۴۴۱۶:۲۴:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۲۳
یه مرور روی تاریخ برجام ورفتار وگفتار طرفین بندازی می فهمی چرا برجام این طوری شد .
ناشناس۲۰۹۴۲۷۶۱۷:۰۷:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۲۳
قرار بود همچین چیزی باشه اما در عمل نبود
ناشناس۲۰۹۳۸۰۷۱۴:۵۹:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۳
بہ نظرم مشکل اینجاست بندہ خداانگلیسی بلدنیست اوناھم فارسی بلد نیستندھشت سال تلاش کردنداونا فارسی یادنگرفتند ایناھم انگلیسی۔چون فرایندزبان تنھاوسیلہ ارتباط باسایر مردم دنیاست۔وقتی کہ متوجہ نمیشی تحریم یعنی چہ یعنی انگلیسی بعدنیستی کہ تحریم ھابہ 1500تابیشتررسیدہ تازہ خودش ھم تحریم شدہ با این ھمہ سواد ودانایی
ناشناس۲۰۹۳۹۵۳۱۵:۳۷:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۲۳
ظریف فقط یه کارشناس مطیع و سر به راه و به دور از فساد مالی بود .او مطلقا قهرمان یا استراتژیست نبود. اما روزی خواهد رسید که اصول گرایان با چراغ دنبال او خواهند گشت و همان را هم نخواهند یافت.
محمد۲۰۹۴۴۱۴۱۸:۰۱:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۲۳
ببخشید آقای نبویان ۷۴تا غلط املایی برای آقای ظریف گرفته انگلیسی صحبت کردن مهم نیست سرمذاکرات فکر دادن ومطالعه دقیق قراردادها است
ناشناس۲۰۹۷۸۱۲۱۸:۴۰:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۲۵
اتفاقا خوب شد اجرایی نشد که دولت سیزدهم گشایش اقتصادی را به نام خودش بزند. دولت سیزدهم اگر بلد است خودش برجام را احیا کتد.
ناشناس۲۰۹۸۲۵۷۰۸:۰۳:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۶
اصلاح طلبان و ظریف فقطططططططططططططططططط حرف می زنند و بس.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین