ژست اخلاق گرفتن کافی نیست!

گروه اجتماعی الف،   4000422041 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
ژست اخلاق گرفتن کافی نیست!

یقینا به کار بردن الفاظ ناشایست و نامتناسب با شان و جایگاه اشخاص حقوقی از هیچکس پذیرفته نیست حتی اگر این الفاظ خطاب مشخصی به فرد خاصی نداشته باشد. اما در برخورد با عصبانیت و از کوره در رفتن وزیر بهداشت که فیلم آن از روز گذشته در حال دست به دست شدن است، ژست اخلاق گرفتن کافی نیست و باید به نکات دیگری هم توجه کرد. 

وزیر بهداشت هم انسانی است مانند من و شما که در طول روز و هنگام عصبانیت برای موارد کوچک و بی اهمیت هم حرف های نامربوط کم نمی زنیم با این فرق که او زیر بار مسوولیت های بسیار بزرگتر و حساس تری است که نسبت به ما در موقعیت های بسیار بیشتری برای از کوره در رفتن قرار می گیرد و طبیعتا احتمال خطای زبانی اش در این موقعیت ها بالا می رود. به جای واکنش یک سویه  و تمرکز صرف بر روی خطای زبانی وزیر بهداشت باید ماجرای کرونا در پیک اخیر  و وضعیت سیستان و بلوچستان را از زاویه وسیع تری نگاه کرد. 

جدا از  نوع رفتار شهروندان در همه گیری کرونا که در همه استان ها و شهرها با کاهش قابل توجه دستورالعمل های بهداشتی روبرو هستیم ( عاملی که در برخورد موفقیت آمیز با این بیماری ناشناخته سهم اصلی را دارد)  و اشاره به این موضوع هم اصلا توهین به شمار نمی آید، استان سیستان و بلوچستان وارث دهه ها کم توجهی از سوی مرکزنشینان است. طبیعی است که این کم توجهی ها شامل امور مربوط به بهداشت و درمان هم می شود. به این موضوع باید کمبود ها و کاستی های فراگیر نظام درمانی کشور را در همه نقاط دیگر از جمله حتی در تهران  افزود. اما وزیر اخیر بهداشت که نمی تواند یک تنه و یک شبه بار جبران همه این سال های طولانی را بر دوش بگیرد.

این واقعیت به قدری آشکار است که حتی اگر در دعوای لفظی وزیر بهداشت با نمایندگان سیستان و بلوچستان حق را به این نمایندگان و تمام کسانی بدهیم که به حق از کمبود امکانات در این استان گله مندند و به تعبیر « بلوا» کردن و « سیاه نمایی» در بیان وزیر بهداشت خطاب به منتقدان معترض اند باز هم تغییری در اصل ماجرا نمی کند. 

سیستان و بلوچستان نیازمند توجهات فرابخشی است و باید نهادهای متعددی برای بهبود شاخص های زندگی در این استان و رفع سال های طولانی بی توجهی به آن همکاری کنند. توجه به این موضوع نافی قابل انتقاد بودن عملکرد وزارت بهداشت در دوران مسوولیت آقای نمکی نیست.  انتقادی که تقریبا هر روز و هر ساعت به شکل های مختلف هم شاهد آن هستیم. اما هم نوع بیماری جهانگیر جدید و هم مشکلات و زخم های مزمن استان سیستان و بلوچستان ایجاب می کند دستکم در تحلیل عملکرد او در قبال این استان جانب انصاف را رعایت کنیم و صرفا بر خطای زبانی او را در این زمینه تاکید نکنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۹۰۰۲۶۱۲:۰۹:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
تنها نمکی و این نماینده نیستند. متاسفانه اکثر مسئولان این چنین هستند. همه بلدند نصیحت کنند. اما خودشان بیشتر به نصیحت احتیاج دارند.
ناشناس۲۰۹۰۱۸۳۱۳:۰۸:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
لطفا معاون وزیر را هم شخصی بگذارید که بتواند فارسی را سلیس و روان صحبت کند
ناشناس۲۰۹۰۳۸۰۱۴:۱۵:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
این نمایندگان مطلقا درد مردم ندارند که اگر داشتند جلوی بهارستان به نشانه ی اعتراض خودشان را آتش می زدند .
ناشناس۲۰۹۰۰۳۱۱۲:۱۰:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
چرا این کشور این همه مشکل و مسئله دارد؟ برای این که مسئولان...... ندارد.
مثبت نگر۲۰۹۰۰۳۳۱۲:۱۰:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
خواهشا دیگه ماله کشی نکنید کار از این حرفها گذشته این نشون میده کسایی تو جایگاهی مینشینن که متعلق به اون جایگاه نیستن
ناشناس۲۰۹۰۰۳۸۱۲:۱۲:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
بد اخلاقی تنها به رد و بدل کردن الفاظ زشت محدود نیست. بلکه درگیریهای فیزیکی همچون پرتاب.... هم مسبوق به سابقه است.
محمدرضا۲۰۹۰۳۸۱۱۴:۱۵:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
مقصودتان پرتاب قندان است؟
ناشناس۲۰۹۰۰۴۵۱۲:۱۳:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۲۲
مردم رنجدیده سیستان و بلوچستان تا کی باید چنین مسئولانی داشته باشند؟
ناشناس۲۰۹۰۰۵۰۱۲:۱۶:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
سخنگوی این وزارتخانه هم چندی پیش با بکار بردن لفظی سخیف افکار عمومی را جریحه دار کرد
ناشناس۲۰۹۰۰۵۵۱۲:۱۷:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
من از وزیر بهداشت خوشم نمیآید اما دیروز در جواب نماینده که گفت شما به مردم توهین میکنید اقای نمکی عصبانی شد وگفت ...... می خوره کسی به مردم توهین کنه این جمله در جواب نمایند ه بیان شد که خود را در پشت مردم پنهان کرده
ناشناس۲۰۹۱۴۱۸۱۸:۵۹:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
دقیقا! حتی نماینده بی‌تربیت سیستان و بلوچستان به حالت توهین آمیزی با اشاره به وزیر بهداشت گفت هر کس و ناکسی فلان(!) اصلا انگار برنامه داشت تحریک و عصبیش کنه... هرچند اون کلمه رو هم دکتر نمکی نباید میگفت
ناشناس۲۰۹۰۰۶۰۱۲:۱۹:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
تاکید طرفین بحث بر من سی سال آنجا بودم و 40 سال آنجا بودم .... غیر حرفه ای و از روی منیت بود
ناشناس۲۰۹۰۰۶۳۱۲:۲۱:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
رفتار نماینده استان هم بسیار زشت بود و عملا هم شخصیت وزیر را تحقیر کرد و هم او را متهم کرد.
ناشناس۲۰۹۰۸۲۹۱۵:۵۹:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
بعضی از نماینده ها برای حفظ جایگاه خود در دور بعدی انتخابات مجلس از این فرصت ها استفاده می کنند و ژست دلسوزی برای مردم را می گیرند و دیگه کاری به رفتار ناپسند وتوهین وافتراهایی که می زنند ندارند .
ناشناس۲۰۹۰۰۶۴۱۲:۲۲:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
این وزیر بهداشا هم دستپخت نو بخت است
ناشناس۲۰۹۰۰۶۵۱۲:۲۲:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
همه ملت به خوبی میدانند که اکثریت سیاست پیشگان وطنی به ویژه نمایندگان مجلس ، اعضای شورای شهر و روستا ، ...... بنابه دلایل گوناگون از جمله تامین هزینه تبلیغات ایام انتخابات به شدت ( وام دار ) افراد زیادی می شوند و این وام دار شدن سرآغاز بسیاری از تضییع حق ها ، رانت ها ، امضاهای طلایی ، ........ می شود .
ناشناس۲۰۹۰۰۷۵۱۲:۲۷:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
مقایسه کنید با بزرگواری و آستانه تحمل ظریف , در مقابل آن بی تربیتی ها و فحش هایی که در مجلس شورای "اسلامی" , نثار او کردند
omid۲۰۹۰۰۹۷۱۲:۳۵:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
دیگه کار بدی بوده که این کلیدیها انجام نداده باشند....؟ نمی دونم چرا این روزها این همه دیر میگذره؟کی این دولت زشت روی میره راحت بشیم؟
ناشناس۲۰۹۰۱۵۴۱۲:۵۴:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
نماینده ای که بجای طرح و پیگیری مشکلات مردم رنجدیده سیستان صرفا دغدغه اش عوض کردن رییس دانشگاه علوم پزشکی است. .
رهگذر۲۰۹۱۵۳۵۱۹:۵۱:۱۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
وقتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آمار درست مخابره نمی کنه و قبل از ورود وزیر بهداشت به منطقه سیستان بیماران کرونایی رو با حالت وخیم ترخیص میکنه تا هنگام بازدید وزیر نشون بده تخت های بیمارستان خالیه و همه چیز گل و بلبله نباید عوض بشه؟
ناشناس۲۰۹۰۱۵۶۱۲:۵۵:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
حالا اگر اقای ظریف هم این کلمه زشت رو گفته انصافا توجیه میکردید
ناشناس۲۰۹۰۱۶۶۱۲:۵۹:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
خیلی بد توهین کرد
ناشناس۲۰۹۰۱۸۹۱۳:۱۱:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۲
بالاخره واکسن چی شد؟ اجازه هست اگه اقای نمکی ناراحت نمیشن بپرسیم؟ چرا اینقدر عقب ماندیم؟ چرا این همه تبلیغ انواع واکسن صورت گرفت و هنوز در مرحله واکسیناسیون سالمندان گیر کرده ایم. فحش خواستید بدهید ولی جواب را باید بدهید.
ناشناس۲۰۹۰۱۹۵۱۳:۱۳:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
دم وزیر گرم که با اصرار توهین و حتی عصبانیت باز رییس دانشکاه رو عوض نکرد
ناشناس۲۰۹۰۲۰۶۱۳:۲۰:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
آن نماینده نیت صادقانه ای نداشت. امروز هم مشخص شد که از وزیر خواسته بود آدم او به سمت ریاست دانشگاه علوم پزشکی منصوب شود که وزیر مقاومت کرده بود. او منتظر فرصتی بود تا از وزیر انتقام بگیرد.
ناشناس۲۰۹۰۲۴۵۱۳:۳۸:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
با سیاستهای جناحی وغلط تمام کشور را در چاهی انداخته اند که قطعا هر کس دیگری هم بجای نمکی بود بیش از این نمیتوانست کاری انجام دهد هر چند پرخاش وتملق صفات خوبی نیستند ولی فقط وزیر بهداشت مقصر نیست
ناشناس۲۰۹۰۲۹۵۱۳:۵۸:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
یعنی چه که وزیر چون زیر بار مسئولیت سنگین است بیشتر در معرض از کوره در رفتن است؟؟؟؟ یعنی در انتصابات به ای کیو و هوش هیجانی و هوش اجتماعی افراد هیچ توجهی نمیشود؟؟؟
ناشناس۲۰۹۰۷۹۳۱۵:۵۱:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
او هم انسان است میفهمید
ناشناس۲۰۹۰۳۳۵۱۴:۰۶:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
رفتار نماینده خیلی زشت بود. همه باید به وزارت بهداشت کمک کنند نه اینکه کسی به خود اجازه دهد وزیر را تهدید کند و به او تهمت بزند.
عارف۲۰۹۰۴۱۷۱۴:۲۴:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۲۲
درست که کمبود از قبل بوده ولی در این مدت وزیر چکار کرد ‌از نظر مسیولیت هم اگر توان کار نداشت که بی جهت مسیولیت قبول کرد واگر قبول کرده و مشکلات را میشناخته دیگر عصبانیت نداره و هر عکس مسولیت داره بهش فشار بیاد باید بی ادب بشه و فحش بده ؟!
ناشناس۲۰۹۰۷۵۳۱۵:۳۹:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
ژست اخلاق گرفتن كافي نيست !! ----------- --- درسته ! اما كدام اخلاق برادر ؟ لابد مي پرسي مگه چند تا اخلاق داريم ؟ به حضور انورتان عارضم كه : اخلاق حرفه اي اخلاق نظامي اخلاق پزشكي اخلاق اسلامي اخلاق مدني اخلاق تجربي اخلاق كاربردي اخلاق ديني اخلاق هنجاري اخلاق رواني --- بسيار خوب ! ديگه رديف كردن انواع اخلاقيات كافيه ... حال سؤال اين است كه آيا كسي هست كه واجد همه اخلاقيات باشه ؟ --- نمي دانم برادر ! ... الله اعلم !! ... بايد در اين مقوله تفكر و مطالعه نمايم !!
ناشناس۲۰۹۰۸۷۵۱۶:۰۹:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۲۲
قاضی زاده هاشمی هم که وزیر بهداشت سابق بود با بی ادبی به شخصی که مشکل بیماری رو باهاش مطرح کرده بود گفت : خودت بمال .... !!!
علی۲۰۹۰۸۹۳۱۶:۱۳:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
... برای انسانهای عادی از کوره در رفتن طبیعی است ولی از یک مسئول در حد وزارت بسیار بعید است که نتواند بر اعصاب خود مسلط باشد. این نشان میدهد ایشان علاوه بر نداشتن تخصص در زمینه این مسئولیت صلاحیت عمومی وزارت را هم ندارند.
کیان۲۰۹۰۹۸۳۱۶:۳۶:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۲۲
نماینده مردم متاسفانه با احساسات مردم بازی کرده، چون تقاضای نماینده برای انتصاب فرد مورد نظرش به عنوان رییس علوم پزشکی توسط وزیر رد شده این بلوا رو راه انداخته، درسته اقای نمکی کار خوبی نکرد عصبانی شد ولی مقصر اون نماینده هست ...
ناشناس۲۰۹۱۲۶۵۱۸:۰۳:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
این مسئولین اگه قرار بود مثل کشورهای آزاد دنیا مقابل پرسش خبرنگاران قرار بگیرن حتما هفت تیر کشی میکردن
ناشناس۲۰۹۱۷۰۰۲۱:۱۹:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۲۲
در کل با توجه به عملکرد و گفتار و کردار،، به نظر میرسد که جناب آقای دکتر نمکی شایستگی و توانایی ... این پست و مقام را ... ندارند متاسفانه.
مددكار۲۰۹۱۸۹۰۲۲:۴۷:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۲۲
دكتر نمكي بخاطر وضعيت حساس مملكت تحت شديد ترين فشارهاي رواني است . نبايد از ايشان انتظار داشت كه هميشه خونسرد و با لبخند جواب مردم را بدهد .
ناشناس۲۰۹۲۰۴۱۰۰:۰۸:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۲۳
وزیربهداشت فشار زیادی روشون هست وراین شرایط تحریم جورکردن واکسن کار ساده ای نیست ،اینکه ایران خودش تونسته واکسن تولید کنه کارخیلی بزرگی یه، اما متخصصان میدونن که خط تولید واکسن بسیارسخت وزمان بر هست ونمیشه خیلی سریع تولید کرد ،خیلی بی انصافیه بااین همه مشکلات وفشار کرونا نماینده مجلس اینطورتلاش میکنن ابشون رو عصبی کنن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین