انتخاب کابینه؛ فارغ از هیاهوی جناح ها

محمد سعادتمند،   4000421145 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
انتخاب کابینه؛ فارغ از هیاهوی جناح ها

این روزها یکی از مهمترین مباحث سیاسی در کشور حول محور انتخاب کابینه دولت جدید بوده و هر جریان و گروهی از ظن خود کابینه احتمالی دولت جدید را پیش بینی و به عبارت بهتر پیشنهاد می دهند.

دولت منتخب البته سامانه ای را جهت معرفی افراد توانمند برای کابینه به صورت عمومی راه اندازی کرده است.

این روش معایب و محاسن خاص خودش را دارد اما مساله مهمتر  نتیجه نهایی و خروجی این ماجراست که همانا افراد معرفی شده برای کابینه می باشند .

واقعیت این است که کشور هم اکنون در شرایط بسیار خاص و حساسی قرار گرفته نه از آن نوع خاصی که همواره بوده و بهترین مستمسک برای مسئولین تنبل و ناکارآمد که با سوء استفاده از آن شرایط راه هرگونه انتقاد و برخورد جدی با خود را ببندند و پشت شرایط حساس کشور پنهان شوند .خاص و حساس از آن نظر که تمام کم کاری ها و ندانم کاری هایی که در طول چند دهه گذشته از جانب دولتها و مجالس گذشته وارکان مختلف مجموعه نظام انجام شده ، تقریبا در تمام زمینه های مهم و حیاتی مانند مساله بحران کم آبی ،   نارضایتی عمیق مردم از شرایط ، کاهش شدید اعتماد عمومی به مجموعه ارکان و قوای سه گانه ، به خطر افتادن شدید امنیت غذایی مردم و امثال این مسائل و چالش های عمده  ، به نقطه ای رسیده ایم که در صورت هر گونه کوتاهی و اهمال در رفع آنها با خطرات و تهدیدات بسیار بزرگی مواجه خواهیم شد.

این شرایط خطیر ایجاب می کند که رییس جمهور منتخب در چینش کابینه خود نهایت دقت و وسواس را به خرج دهد.

در واقع وزرای این دولت علاوه بر تمامی ویژگیهای عمومی که یک وزیر تراز جمهوری اسلامی می تواند داشته باشد ، بایستی حائز چند شرط مهم دیگر باشند که بدانها اشاره کوتاهی می شود .

1- توانایی انجام کار گروهی و ملی با برنامه راهبردی مشخص شده

هر وزیر کابینه بایستی بتواند با دیگر وزرا و سازمانهای دولتی و همچنین دیگر قوا و سایر ارکان حکومت که هر کدام بخشی از قوای کشور را تشکیل می دهند به نحو مقتضی و حساب شده تعامل کرده و اهداف سازمانی و ملی مرتبط با وزارتخانه مطبوع خود را که راهبرد آن در هییت وزیران به تصویب رسیده به پیش ببرد.

2- پروژه محور بودن

بدین معنی که بتواند در یک بازه زمانی معین مثلا 4 ساله پروژه های مهمی را که در حوزه وزارتی خود است مدیریت کرده و به سرانجام برساند. اینگونه نباشد که بعد از 4 یا 8 سال نه یک واحد مسکونی و نه نیروگاه و ... ساخته نشده باشد و بعد بفرمایند که همین است که هست.

در یک برنامه راهبردی دولت بایستی دقیقا آنچه را که نیاز کشور چه به لحاظ ضروری و زودبازده و چه درازمدت ، به صورت پروژه ای تعریف کرده و وزیران مربوطه موظف به عمل بدانها و به ثمر رساندن آنها باشند.

به طور مثال اگر قرار باشد سالی یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود ، در عین حال که توانایی وزیر برای این امر مهم سنجیده شود ، ایشان بایستی برنامه جامع ، کاربردی و عملیاتی خود جهت تحق این هدف بزرگ را ارائه نماید و در عین حال از سوی دولت و مجلس موظف به انجام آن شود.

3- ابتکار در جذب سرمایه های مختلف از داخلی گرفته تا خارجی جهت پیش برد اهداف محوله و تنوع بخشی به درآمد های وزراتخانه مطبوع خود.

وزیران انتخابی بایستی آنقدر توانمند باشند که بتوانند بخشی از سرمایه مورد نیاز پروژه های وزارتخانه مطبوع خویش را از جانب سرمایه گذاران بخش خصوصی و همچنین سرمایه گذار خارجی جذب نمایند.

مطمئنا با توجه به کسری هر ساله بودجه دولت در  صورتی که وزیران این دولت هم صرفا چشم به دست دولت و مجلس برای تخصیص بودجه باشند عملا کاری پیش نخواهد رفت .

4- پاسخگو بودن به رییس دولت ، مجلس ، رسانه ها و مردم .

البته 2 مورد اول را که اگر هم نخواسته باشند مجبور  بدان خواهند شد  اما مهم پاسخگویی دقیق و صادقانه به رسانه ها و مردم است که امروزه کالایی کمیاب در بین مسولین ماست.

5- بهتر است افراد کابینه از بدنه وزارتخانه مربوطه و آشنا به کلیت سازمانی آن وزارتخانه باشند.

واقعیت این است که در بسیاری از موارد وقتی وزیر مربوطه از بدنه همان وزارتخانه نیست بالطبع آشنایی عمیق با تمام زوایای پنهان و آشکار امور مربوطه نداشته و معمولا توسط معاونین  خود دور زده می شود. و...

با این اوصاف تنها مساله ای که در انتخاب کابینه به هیچ عنوان نبایستی مد نظر رییس جمهور منتخب باشد ، هر چند که حتما فشارهای زیادی به ایشان وارد خواهد شد ، همانا مباحث جناحی وسهم خواهی های متداول  ادوار گذشته می باشد.

جناح های سیاسی در کشور ما آنقدر درگیر جنگ و جدال لفظی و طعنه زدن و متلک پراکنی به هم هستند و آنقدر منافع حزبی و گروهی برایشان مهم و سرنوشت ساز شده که به راحتی برای نیل به اهداف پیش پا افتاده جناحی خود حاضر به فدا کردن منافع مردم ، کشور و نظام می باشند.

این جناح ها توقع دارند که تعداد بیشتری از افراد کابینه از جناح  آنها باشد در این صورت و تا وقتی که دولت به طور معمول در حال خدمت است از مزایای فراوان آن بهره مند می شوند وهنگامی که دولت به هر دلیل با مشکل مواجه شده و در تحقق اهداف خود ناتوان شود ، این عزیزان به سرعت از خود سلب مسئولیت نموده و دولت را به حال خود رها می کنند.

برخورد دو جناح عمده کشور با دو دولت قبلی موید این ماجراست.

رییس جمهور منتخب بایستی فارغ از تمام این هیاهو و جدل های تمام نشدنی و بی حاصل ، همانگونه که خود را وامدار هیچ گروه و جناحی نمی داند در کابینه انتخابی نیز فقط و فقط به کارایی افراد توجه کرده تا انشاالله با ایجاد یک کابینه کاربردی و برنامه محور شاهد بهبود اوضاع کشور باشیم.

 

دیدگاه کاربران

عمران۲۰۸۹۶۵۴۰۹:۲۳:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
یکی از بدترین گزاره های سیاسی متداول این است که افراد میگویند «من به هیچ حزب و گروهی وابسته نیستم». اولا محال است که فردی به تنهایی در سیاست بروز پیدا کند، دوما این اصلا حُسن نیست و نشان دهنده استقلال فکری هم نیست. اگر فردی به گروهی وابسته نباشد به راحتی می‌تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند چون ضعف عملکردش بدل به نقطه ضعفِ انتخاباتی تیمش نمی شود.
قاسم۲۰۸۹۷۰۸۰۹:۵۹:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
وقتی تحریم ها از آسمان و زمین بر سرمان می بارند، وقتی حتی خود رئیس جمهور منتخب نیز تحت تحریم است، اگر بهترین وزیران جهان هم انتخاب شوند، کار چندان زیادی نمی توانند بکنند.
ناشناس۲۰۸۹۷۲۹۱۰:۰۶:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
اگر از مدیران قبلی استفاده شود مثل معروف چه خواجه علیمراد و چه علیمراد خواجه همان آش و همان کاسه دولت های قبل دوباره تکرار میشود
ناشناس۲۰۸۹۷۷۳۱۰:۲۴:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
کابینه ای انتخاب شده از همان 400 - 500 نفر که چندین دهه است از این شاخه به آن شاخه رفته و مسئولیت عوض می کنند، کاری از پیش نخواهد برد.
ناشناس۲۰۸۹۷۸۷۱۰:۳۰:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۲۲
بارها در همین 8 سال گفتیم مشکلات کنونی ناشی از مدیریت بد دولت است و تحریمها اثری ندارد حال برگردیم به اینکه نه دولت تاثیر ندارد و مشکل از تحریم است این باعث کم کاری دولت جدید خواهد شد و بهانه جویی خواهد کرد هر دولتی به هر دلیلی نمی تواند کار کند باید استعفا دهد چه دولت روحانی چه دولت رئیسی و.. تعارف نداریم تحریم هم بی اثر است واداده نباید بود بهانه هم برا دولت جدید جور نکنید
مهران۲۰۹۰۶۹۴۱۵:۲۵:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۲
چند صد تن نهاده دامی در گمرک خراب میشه و از طرف دیگه دامداران و ... نهاده دامی ندارند این قضیه به تحریم ربط دارد یا به بی کفایتی؟هشت سال با همین حرف خود ما مردم باعث شدیم دولت از زیر بار مسئولیت دربره
ناشناس۲۰۸۹۷۲۰۱۰:۰۴:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
برده دل و جان من ‌‌دلبرو و جانان من»»دلبرو و جانان من برده دل و جان من اگر آقای رییسی از مسولین قبلی استفاده کند دقیقا مصداق این موضوع است
سیدرضا۲۰۸۹۷۶۶۱۰:۲۳:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
با سلام واحترام از روی خیرخواهی ودلسوزی وبا توجه به نظرات مردم ، وجهت برون رفت از مشکلات دوپیشنهاد اساسی برای اولین گام های رئیس جمهور منتخب داریم. که انجام آن موجب آرامش دراقتصاد و آشتی ملی است . - گام اول : تسریع در مذاکرات و تلاش برای احیای برجام ورفع تحریم های آمریکا -گام دوم :استفاده از همه ظرفیت های کشور برای ایجاد آشتی ملی وایجاد اعتماد با انتخاب حجت السلام سید محمدخاتمی بعنوان معاون اول ریس جمهوری. ومن الله توفیق
ناشناس۲۰۸۹۷۶۸۱۰:۲۳:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۲۲
آقای رییسی سعید محمد شهردار تهران نمیشه لطفا #سعید_محمد بشه معاون اولتون ممنون:)
ناشناس۲۰۸۹۸۹۳۱۱:۲۴:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۲۲
معاون اول باید فردی با تجربه در امور اجرائی باشد وظیفه خطیر هماهنگی بین وزارت خانه ها را دارد
ناشناس۲۰۹۰۰۰۱۱۱:۵۹:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۲۲
یعنی یک نفر پیرمرد تکراری دیگه؟!
ناشناس۲۰۸۹۹۰۴۱۱:۲۸:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۲۲
تا FATF و تحریم فروش نفت حل نشود روز به روز کار خراب تر خواهد شد کفگیر مدتها استکه به ته دیگ خورده
ناشناس۲۰۸۹۹۸۵۱۱:۵۲:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۲۲
برخورد دو جناح عمده کشور با دو دولت قبلی موید این ماجراست. حالا به حقایق اعتراف می کنید تا زمینه توجیه عملکرد آینده دولت را فراهم کنید.
ناشناس۲۰۹۰۱۱۸۱۲:۴۴:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۲۲
کابینه جوان باید باشه زیر 50 سال
ناشناس۲۰۹۰۲۸۲۱۳:۵۵:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۲۲
جایی برای شایسته سالاری وجود نداشته هر رییس جمهوری آمده دوست و رفیق هایش را آورده بعلاوه روسای ستاد انتخاباتی اش را.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

      2. این صدای اقتدار ایران است ...

      3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

      4. وحدت ملی با وعده صادق

      5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

      6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

      7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

      8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

      9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

      10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

      11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

      12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

      13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

      14. اسراییل چه باید بکند؟ 

      15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

      16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

      17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

      18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

      19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

      20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

      21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

      22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

      23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

      24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

      25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

      آخرین عناوین