سخنی صریح و صمیمی با آقای رییسی

علیرضا ملکیان،   4000421101 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
سخنی صریح و صمیمی با آقای رییسی

انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری با حضور حماسی و افتخار آفرین ملت آگاه و بیدارمان و به رغم همة شیطنت های ضد انقلاب و مزدوران آمریکا و رژیم صهیونیستی و بعضاً عوامل داخلی به حمدالله با سرافرازی به پایان رسید و رئیس جمهور منتخب مشخص گردید. دربارة میزان مشارکت و علت کاهش آن نسبت به دوره های قبل، صاحب نظران و کارشناسان بی غرض و منصف، گفتنی ها را گفته اند و در صورت احتساب مؤلفه هایی که آنان برشمرده اند، می توان گفت که کاهش چشمگیری در میزان مشارکت مردم در انتخابات نداشته ایم، بلکه بیش از 60 درصد و هم طراز و یا بیشتر از برخی دوره ها بوده است.

این کارشناسان مهمترین مؤلفه را وجود کرونا و تأثیر 10 تا 15 درصدی آن در میزان مشارکت دانسته اند و در واقع این 10 تا 15 درصد از مردم به رغم علاقه مندی به انقلاب و نظام و تمایل به حضور در پای صندوق های رأی به خاطر ترس از ابتلا به ویروس کرونا از مشارکت در انتخابات منصرف شده اند.

مؤلفه بعدی که عمدة کارشناسان بر آن تأکید داشته و نظرسنجی ها نیز آن را تأیید می کند، عملکرد مسئولان به ویژه مسئولان دولت مستقر و ناتوانی دولت در رسیدگی به معیشت مردم، ولنگاری در اقتصاد، گرانی افسارگسیخته، بی عدالتی، افزایش فاصله طبقاتی، ناکارآمدی در ایجاد شغل و تأمین مسکن و مقابله با افزایش قیمت مسکن و اجاره بها، بی صداقتی در مواجهه با مردم و ... بوده است.

به جرأت می توان گفت چنانچه دولتمردان با مردم صادق بودند و خوی اشرافی گری در میان آنان نبود و میزان درآمد و زندگی خود و فرزندانشان با عموم مردم نزدیک بود و علت مشکلات کشور را صادقانه با مردم در میان می گذاشتند، مردم نیز همانند دوران سخت جنگ تحمیلی با دولت همراهی می کردند.

بنده معتقدم این مردم همان مردم هستند که سختی های دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی و دوران جنگ تحمیلی و تحریم های اقتصادی را تحمل کردند و اگر امروز دچار تردید شده و شاهد کاهش اعتماد عمومی هستیم، عمدتاً ناشی از عملکرد مسئولان است. به عنوان مثال وقتی از رئیس جمهور در پایان سال می شنوند که قرار نیست هیچ کالایی گران شود و پس از چندی شاهد افزایش قیمت ها هستند و یا در موضوع افزایش بنزین در سال 98 درست چند روز قبل از گرانی بنزین، وزیر نفت در پاسخ به پرسش رسانه ها در خصوص افزایش قیمت بنزین و دیگر فرآورده های نفتی صریحاً تکذیب کرده و اعلام می کند که قرار نیست افزایش قیمت داشته باشیم و متعاقب آن، سخنگوی دولت نیز، هرگونه افزایش قیمت بنزین را تکذیب می کند و مردم 48 ساعت بعد می بینند که این افزایش قیمت محقق می گردد و رئیس جمهور هم با اعلام بی خبری، می گوید من هم صبح جمعه از افزایش قیمت بنزین مطلع شدم، از مردم چه انتظاری می توان داشت؟ آیا مردم نباید در صداقت مسئولان دچار شک و تردید شوند و اعتماد عمومی به دولتمردان کاهش یابد؟

به هر حال رئیس جمهور منتخب مردم در دوره سیزدهم وارث همه زخم ها و جراحت هایی است که توسط دولتمردان در ادوار گذشته بر پیکرة مردم وارد شده است و در چنین شرایطی شایسته است جناب آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور و مشاوران نزدیک ایشان در حوزه های مختلف و کسانی که قرار است به عنوان وزیر و ... در دولت ایشان مسئولیت داشته باشند به نکات ذیل که از نظر حقیر مهم تلقی می شوند عنایت ویژه داشته باشند:

1- متعادل کردن مطالبات و توقعات مردم با توجه به وضعیت موجود. میزان منابع و درآمدهای دولت، شیطنت ها و کارشکنی ها از خارج و داخل برای ناامید کردن مردم از دولتی که به آن امید بسته اند، شرایط منطقه ای و بین المللی و روابط سیاسی و اقتصادی ایران با دیگر کشورها و ... می طلبد در چنین شرایطی با انبوه مطالبات مردم، کنشی عاقلانه داشت و از بالا بردن بلا وجه سطح این توقعات و مطالبات پرهیز کرد و در عین حال آنچه از گرفتاری ها و مشکلات مردم را که قابل حل است، با سر انگشت تدبیر برطرف نمود.

2- راستگویی و صداقت مسئولان در مواجهه با مردم گوهر کمیاب این روزها است و شایسته است جناب آقای رئیسی افرادی را به عنوان معاونان خود، وزیر، استاندار و دیگر سطوح بالای اجرایی به کار گیرد که نخستین ویژگی اخلاقی و رفتاری آنان صداقت و راستگویی باشد. دروغ، "ام الفساد" و "ام المعاصی" است. چنانچه مردم صداقت را در مسئولان مشاهده کنند و باور کنند که رفتار و گفتار مسئولان با هم مطابقت دارد و فریب و ریاکاری و دروغ نزد آنان منفور و مطرود است، قطعاً نگاهشان به دولت و دولت مردان، نگاه دوستی و مودت و نگاه جانبدارانه خواهد بود و خود را در کنار دولت و یار و همراه مسئولان خواهند دید.

3- اگر امروز با وجود همه مشکلات اعم از تحریم های بین المللی، جنگ اقتصادی، وجود برخی مسئولان ضعیف و بی انگیزه، سنگ اندازی های خارجی و داخلی و صدها مانع دیگر، می بینیم که به هر حال چرخ مملکت در عرصه های گوناگون صنعتی، اقتصادی، کشاورزی، نفت، تجارت و ... در حد مطلوب و قابل قبولی می چرخد و در بسیاری از حوزه ها شاهد توسعه و پیشرفت های فوق العاده و شگرف و در ردیف بهترین های دنیا هستیم به خاطر وجود نیروهای مخلص، دلسوز، از جان گذشته، انقلابی و مردمی است که خارج از چارچوب های جناحی و سیاسی و بدون هیچ گونه توقع و چشمداشت به عنوان کارگر ساده، کارمند معمولی، رئیس اداره، مدیر و ... بدون بزرگنمایی و تبلیغات و در عین گمنامی به صورتی پرشور و با انگیزه به تلاش و فعالیت مشغولند.

نظیر چنین افرادی در جای جای میهن عزیزمان فراوان هستند که در گرمای طاقت فرسای جنوب در خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و بعضاً در بدترین شرایط آب و هوایی و یا در کارخانجات، معادن، مزارع، شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان، صنایع دفاعی و همچنین دستگاه های اجرایی، قضایی و تقنینی، مجاهدانه و خالصانه و با وجدان کاری در حال خدمت به مردم و کشور هستند. یکی از نکاتی که شایسته توجه جناب آقای رئیسی است، شناسایی و به عبارتی کشف این افراد و واگذاری مسئولیت به آنان است.

4- آقای رئیسی! مردم از شعار، وعده، سخنرانی و تبلیغات واهی برخی مسئولان خسته شده اند! لطفاً افرادی را برای کابینه و دیگر مسئولیت ها انتخاب کنید که به جای سخنرانی، شعار و وعده، اهل میدان و اهل عمل باشند. افرادی که سخنوران چیره دست و ماهری هستند، معلوم نیست که مدیران اجرایی قوی و موفقی هم باشند.

مردم شاهد بسیاری از وعده های عمل نشده برخی مسئولان هستند و این موضوع آنان را آزار می دهد و از قضا یکی از دلایل بی اعتمادی مردم همین وعده های بدون پشتوانه است. چه خوب است که اعضای کابینه شما و مسئولانی که در دیگر رده ها برای خدمت انتخاب می کنید این ویژگی را داشته باشند که اولاً صرفاً درباره وظایف و تکلیف دستگاه تحت امر خود سخن بگویند و ثانیاً وقتی سخن بگویند و به مردم گزارش ارائه کنند که قبل از آن عمل کرده باشند و در واقع گزارش اقدامات انجام شده را به مردم ارائه کنند. وعده های زودهنگام، قبل از اینکه عمل و اقدامی انجام شده باشد و نیز بزرگنمایی و تبلیغات خلاف واقع بدون اینکه نتیجه ملموسی در زندگی مردم داشته باشد، نه تنها اثر مثبتی بر آن مترتب نیست و جاذبه ای برای مردم ندارد، بلکه آثار منفی و تخریبی آن به مراتب بیشتر است.

5- ساده زیستی یکی دیگر از نکاتی است که شایسته است رئیس جمهور منتخب مردم در انتخاب وزرا و مسئولان دولتی به آن توجه داشته باشند. البته ساده زیستی واقعی و نه نمایشی! کسی که خود و اعضای خانواده اش غرق در تنعّم و ناز و نعمت است و در خانه ها و ویلاهای کاخ گونه زندگی می کند و درآمدهای نجومی و هنگفت دارد، نمی تواند شکستگی ستون فقرات افراد کم توان جامعه را زیر بار گرانی افسارگسیخته فهم کند. نمی تواند درک کند که کارمند و کارگر سادة حقوق بگیر برای فراهم کردن اجارة خانه چه سختی و مشقتی را تحمّل می کند. لذا خوب است رئیس جمهور محترم و دستیارانی که ایشان را در انتخاب اعضای کابینه یاری می کنند، نیم نگاهی به وضعیت زندگی افراد مورد نظر داشته باشند.

6- استفاده از نیروهای جوان، با انگیزه، مبتکر و خلّاق و دارای روحیه جهادی یکی دیگر از نکاتی است که در انتخاب مسئولان می بایست به آن توجه شود. البته برخی پست ها و مسئولیت ها مستلزم داشتن شناخت و تجربة کافی در آن حوزه است که در اینجا هم بهتر است افرادی گمارده شوند که در صورت سن بالا و یا میانسالی، روحیه ای شاداب، با طراوت و جوان داشته باشند و به عبارتی فعال، سخت کوش و پرکار باشند تا آن حوزه به آفت رخوت و تنبلی گرفتار نشود.

7- آحاد جامعه و بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی بر این عقیده اند که دولت سیزدهم خوشبختانه مجلس و دستگاه قضایی را یار و همراه خود دارد و به خوبی می تواند بر مفاسد اقتصادی که عمدتاً گلوگاه های آن در دستگاه ها و شرکتهای دولتی است، فائق آید.

جناب آقای رئیسی!

کار مملکت با "من بمیرم تو بمیری" ، "قربونت برم" و با "بده بستان های سیاسی" پیش نمی رود. راه اداره مملکت، قاطعیت در اجرای قانون، آئین نامه ها، ضوابط و مقررات و دستورالعمل ها است. البته در جایی که کمبود قانون داریم و یا آئین نامه و دستورالعملی دارای اشکال است، باید سریعاً نسبت به ارائه لایحه به مجلس و نیز اصلاح آن آئین نامه و دستورالعمل اقدام نمود، ولی به نظر می رسد در مبارزه با فساد اقتصادی ما با مشکل کمبود قانون مواجه نیستیم، بلکه عدم قاطعیت و ضعیف بودن مدیران دستگاه ها و بعضاً پاکدست نبودن برخی افراد، عامل اصلی مفاسد اقتصادی است. امروز مملکت نیازمند مدیرانی شجاع، قاطع و توانمند است که بدون مصلحت اندیشی های نابجا و فارغ از جناح بندی ها و بده بستان های سیاسی و باندی و فامیلی با پشتوانه قانون و استدلال و منطق و عقلانیت و نظارت دقیق و مستمر راه را بر مفاسد اقتصادی ببندند.

واقعاً قابل قبول نیست که با وجود دستگاه ها و نهادهای نظارتی مختلف از قبیل مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل 90 قانون اساسی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، مراکز حراست مستقر در دستگاه های اجرایی و همچنین دفاتر و ادارات کل بازرسی که در تشکیلات قانونی وزارتخانه ها و دیگر دستگاه ها پیش بینی شده و فعال هستند، باز هم شاهد مفاسد مالی و اقتصادی باشیم.

8- شفافیت عملکرد مسئولان دستگاه های اجرایی یکی دیگر از نکاتی است که شایسته است رئیس جمهور منتخب مردم به آن توجه داشته باشد و وزرا و دیگر مسئولانی را که قرار است با دولت همکاری داشته باشند از همان ابتدا مکلف نماید به جز موارد سرّی و محرمانه که به لحاظ امنیتی می بایست مخفی بماند سایر موارد را به صورت دقیق و با جزئیات در دسترس رسانه ها و در منظر مردم قرار دهند. خوشبختانه در این زمینه کمبود قانون هم نداریم و قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و آئین نامه ها و دستورالعمل های آن در حال حاضر ساری و جاری است، ولی مهم مکلف نمودن مسئولان به اجرای قانون است. در واقع دولت و دولتمردان می بایست مردم را مَحرم خود بدانند و صادقانه و به عبارت خودمانی، «رُک و پوست کنده» عملکرد و کارنامة هر دستگاه اجرایی به طور روزانه و حتی لحظه ای و به صورت آنلاین از طریق سایتهایی که به همین منظور تدارک دیده شده به اطلاع مردم برسد.

9- داشتن روحیه جهادی اعضای کابینه، وزرا، معاونان، استانداران، مدیران کل و ... یکی دیگر از نکاتی است که توجه ویژه به آن ضروری است. مدیر تنبل و پشت میزنشین، مدیری که صرفاً در پی تجملات و تشریفات و بزرگ کردن میز و اتاق و چگونگی دکوراسیون آن است، مدیری که از حضور در میان مردم و به خصوص طبقات ضعیف جامعه و سرکشی به روستاها، شهرها و مناطق محروم و کم برخوردار پرهیز می کند و مدیریت را صرفاً در استفاده از امکانات آن می داند، چنین مدیری با «دولت مردمی» که جناب عالی وعده تحقق آن را داده اید همخوانی ندارد و گره گشای مشکلات و گرفتاری های ملت و کشور نخواهد بود. 

10- و آخرین نکته این که ملت بصیر ما نسبت به کارنامة دولت کنونی (دولت یازدهم و دوازدهم) و انبوه مشکلات و گرفتاری هایی که به واسطه ناکارآمدی، تصمیم های غلط، تنبلی و ضعف مدیریت، عدم توجه به توانمندی های داخلی، اشرافی گری، حراج ثروت های ملی در پوشش خصوصی سازی، بر باد دادن چندین میلیارد دلار ارز دولتی و ده ها تن طلا بدون نظارت دقیق و فراهم نمودن ساز و کار مناسب، امید بستن واهی به کشورهای غربی -که بارها و بارها مکر و فریب آنان را به وضوح دیده و حس کرده ایم- دل ندادن به اقتصاد مقاومتی و تبعات سنگین این ناکارآمدی ها و تأثیر سوء آن بر آحاد جامعه آگاه است و همین طور دربارة عملکرد سوء دولت های ماقبل.

لذا به نظر می رسد برای ثبت در تاریخ و پرهیز از چند باره گویی نارسایی های موجود که اثر تبلیغاتی منفی بر ذهن جامعه می گذارد، شخص جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور محترم و وزرای منتخبی که مسئولیت را در اختیار می گیرند برای یک مرتبه وضعیت موجود و اینکه دولت را از نظر اقتصادی، میزان منابع، نقدینگی، تورم، مناسبات بین المللی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی و دیگر شاخص ها در چه شرایطی تحویل می گیرند با جزئیات برای مردم تشریح و تبیین نمایند و همانند برخی مسئولان نباشند که پس از 8 سال مسئولیت، هنوز هم در تخیلات مناظره های انتخاباتی به سر می برند.

تبیین و تشریح وضعیت موجود و اینکه رئیس جمهور منتخب در چه شرایطی سکان دولت سیزدهم را در اختیار می گیرد، قطعاً در سطح مطالبات و توقعات مردم اثرگذار است و موجب همراهی و همگامی آنان با دولت خواهد شد.

در خاتمه با توجه به شناختی که مردم نسبت به کارنامه موفق جناب آقای رئیسی به ویژه در سال های اخیر در آستان قدس رضوی و ریاست قوه قضائیه پیدا کرده اند، روزهای امیدبخشی را در اداره کشور پیش بینی می کنند و با صداقت و اخلاصی که در ایشان سراغ دارند و داریم، قطعاً الطاف خداوند متعال و دست یاریگر حضرت بقیه الله الاعظم و عنایت ائمه هدی علیهم السلام و دعای «خیر» رهبر معظم انقلاب، پیوسته شامل ایشان و دولتشان خواهد بود. ان شاء الله 

 

 

دیدگاه کاربران

علی۲۰۸۸۶۴۲۱۷:۵۳:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۱
به نظر می رسد گروهای داخلی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب تندرو کندرو و.... که در حال حاضر بعصا شنیده می شود بدنبال سهم خواهی هستند و یا افرادی ضعف را جهت وزارت خانه ها پیشنهاد میکنند باید دست از اقدامات و سهم خواهی اینگونه برداشته و آقای رییسی را کمک کنند جهت انتخاب وزراء کار آمد و پا به رکاب
ناشناس۲۰۸۸۶۶۱۱۸:۰۳:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۱
سلام به نظرم عمده مشکلات اجرایی به قوانین و دستورالعمل های نادرست و بخشنامه های غیر اجرایی برمیگردد. قوانینی که مدیران اجرایی امکان اعمال آن را ندارند و مجبور به دور زدن آن به منظور پیشبرد وظایف دستگاهها میشوند قوانینی که بدون دقت تنظیم و تصویب میشوند و نتیجه آن ایجاد پرونده های متعدد در دیوان محاسبات و دستگاه قضایی میباشد. اگر مسولین کشور کمی از فضای سیاسی و شعاری خارج شوند و عالمانه دلایل تشکیل این پرونده ها را بررسی کنند به این نتیجه خواهند رسید که برای حل مشکلات کشور نیاز به اصلاح و تنقیح قوانین است نه چیز دیگر
حسن۲۰۸۸۷۲۳۱۸:۳۴:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۲۱
با سلام کاملا درست است. از جمله‌ این مصیبتهای بی عملی موضوع واکسن است که تا الان برای هر واکسن دهها افتتاحیه و وعد وعید دادند اما دریغ از واکسن. اقای مخبر سر واکسن معروف شدند از بس مصاحبه کردند. برخی وقتها صحبت معاون اولی ایشان میشود که ادم نگران میشود. مگر میشود معاون اولی سالها سابقه وزارت نداشته باشد بعد تعداد زیادی وزارتخانه را هدایت کند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

    12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

    13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

    14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

    15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

    16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

    17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

    18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

    19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

    20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

    21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

    22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

    آخرین عناوین