هامون سبطی؛ دبیر کارگروه آموزش دیده بان : دانشجویان دستیاری پزشکی قربانیان ناعدالتی در نظام بهداشت و درمان

اجتماعی،   4000421061 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

با شیوع بیماری کرونا شرایط دشوار دانشجویان دستیاری پزشکی در بیمارستانها ، دشوارتر شده است. به طوری که هم اکنون اخباری مبنی بر درگذشت چند دانشجوی دستیاری پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی شنیده می شود که به دلیل شرایط سخت و طاقت فرسای دستیاری جان خود را در این راه از دست داده اند. بروز اینگونه حادثه های ناگوار موجب شد تا بار دیگر نگاه ها بر این معضل معطوف شود.

دانشجویان دستیاری پزشکی قربانیان ناعدالتی در نظام بهداشت و درمان

به گزارش الف به نقل از موسسه دیدبان شفافیت و عدالت، اخیرا دستیاران با هشتگ زنی در فضای مجازی بار دیگر خواستار توجه جدی همگان به مشکلات خود  شده اند.

در این باره دیده بان شفافیت و عدالت طی گفتگویی با دکتر هامون سبطی دبیر کارگروه آموزش این موسسه به بررسی ابعاد موضوع و نحوه رویارویی کارگروه آموزش با این معظل پرداخته است که در ادامه می آید:

دکتر سبطی با بیان اینکه وضعیت آموزش در وزارت بهداشت در حالت مطلوبی قرار ندارد ،گفت: به دلیل ماهیت کار دست اندرکاران وزارت بهداشت، توجه این وزارت خانه بیشتر معطوف به امر بهداشت و درمان است و به بحث آموزش کمتر پرداخته می شود تا جایی که در جلسات مرتبط با امر آموزش، مانند جلسات شورای سنجش و پذیرش دانشجو، شورای عالی انقلاب فرهنگی  یا کمیسیون آموزش مجلس، هنگامی که در مورد سرنوشت دانشجویان و دانش آموزان تصمیم گیری می شود ،که ازقضا در بیشتر موارد تصمیمات اتخاذ شده مرتبط با رشته های علوم پزشکی است، کمترین اظهارنظر و کمترین تاثیر گذاری را از سوی متولیان همین دانشجویان ،که یعنی وزارت بهداشت، مشاهده می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع در دستور کار کارگروه آموزش دیده بان قرار گرفته است، گفت:  با توجه به گزارش های رسیده و همچنین برپایه گفتگوهای میدانی صورت گرفته توسط کارشناسان کارگروه آموزش، چندین موضوع در این حوزه در اولویت های اصلی کارگروه آموزش دیده بان قرار گرفته است که یکی از آنها وضعیت ناعادلانه دانشجویان دستیاری پزشکی است. 

دبیر کارگروه آموزش دیده بان گفت: در نگاه به دانشجویان دستیاری پزشکی تناقض فاحشی وجود دارد و آن این است که از یک سو ما به این سرمایه های کشور عنوان دانشجو می دهیم؛ یعنی کسی که طالب دانش است و می خواهد در رشته تخصصی خود دانش کسب کند، اما از سوی دیگر آنچه در عمل برای آنها اتفاق می افتد به کارگیری بی امان آنها در کادر درمان بیمارستانهای آموزشی است .برای نمونه  مشاهده شده است دستیاران رشته پاتولوژی در حال خدمت رسانی در اورژانس کرونا هستند.

سبطی ادامه داد: گاهی دستیاران رشته های پزشکی مجبور می شوند در ماه بیش از 500 ساعت کار درمانی کنند!  علاوه براین کشیک های پیوسته  70 تا 90 ساعته بیخوابی و فرسودگی جان و تن را به همراه دارد که در کنار بی صبری های مریض، کم اعتمادی های مردم  و حتی پرسنل غیر درمانی،  موجب شده است تا کار کردن برای آنها بیشتر شبیه به کابوس شود تا کسب دانش و مهارت های بیشتر. 

وی در ادامه اشاره ی نیز به دریافتی های ماهانه دستیاران پزشکی داشت و تصریح کرد: با وجود این حجم از فعالیت های تخصصی  دستیاران، که مجالی برای آموزش آنها باقی نگذاشته است، قانونگذاران با این توجیه که این عزیزان دانشجو هستند حداقل حقوق و مزایا را نیز برای دوره دستیاری در نظر نگرفته اند در حالیکه اینگونه نیست و همانطور که گفته شد آنان پزشکان دارای مهر و شماره نظام پزشکی هستند که در دوره تخصص پذیرفته شده اند و پا به پای کادر درمان رسمی و حتی شاید بیشتر از آنها مشغول خدمت هستند.

دبیر کارگروه آموزش دیده بان شفافیت و عدالت افزود: از طرفی دیگر به این افراد ،که اغلب آنها صاحب خانواده نیز هستند، اجازه هیچ نوع فعالیت دیگری داده نمی شود و حتی آنها تحت پوشش هیچ نوع بیمه ای نیز قرار نمی گیرند؛ یعنی کسانی که در این بیمارستانها روزانه چندین دفترچه بیمه را مهر می کنند تا مردم از مزایای بیمه آن بهره مند شوند، تاکنون خود از بیمه بودن هم محروم مانده اند. حال چگونه این افراد با حقوق هایی که به دو نیم تا 3 میلیون  تومان در ماه  می رسد، زندگی خود را بگذرانند؟  آیا واقعا این یک بحران آموزشی و از آن گذشته بحران اخلاقی نیست؟  نکته دیگر اینکه ادامه یافتن روند کنونی آسیب دیگری را نیز به دنبال دارد و آن به مخاطره افتادن سلامت و بهداشت عمومی جامعه است. زیرا تا این افراد خود از لحاظ روحی و جسمی سلامت نباشند نمی توانند سلامت دیگران را هم فراهم کنند.

سبطی گفت: دیده بان شفافیت و عدالت تمام تلاش خود را به کار می بندد تا جلوی این گونه ستم ها گرفته شود و تا جایی که امکان دارد جبران مافات گردد تا در آینده با نخبگان و سربازان سلامت کشور بهتر و مهربان تر از این ها، برخورد شود. 

وی در ادامه به معضل رقابت های ناعادلانه در کنکور پزشکی اشاره کرد و بیان داشت: همانطور که می دانید همیشه میان داوطلبان رشته های پزشکی ،چه تخصصی و چه عمومی، به دلیل سویه  اقتصادی - اجتماعی  این رشته ها در افکار عمومی،  رقابت سنگینی وجود داشته و در برخی موارد ممکن است یک داوطلب با اختلاف ناچیز از نفر قبلی خود از راه یابی به رشته یا دانشگاه مورد نظر خود بازبماند. اما متاسفانه در چنین رشته های حساسی نیز همچون برخی رشته های دیگر، شاهد تخلف هایی هستیم؛ بدین ترتیب که افرادی خاص بدون گذراندن آزمون از راه های فرعی و میانبر در دانشگاه ها پذیرفته می شوند که این امر به نوبه خود نشان دهنده خلاء در قوانین آموزشی است.

 دبیر کارگروه آموزش دیده بان افزود: براساس گزارش های رسیده به دیده بان متوجه شدیم در برخی از المپیادهای برگزار شده توسط وزارت بهداشت ،که در واقع آزمون هایی موازی با آزمون های رسمی در کشور است، آیین نامه ها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه به تصویب رسیده است  اجرا نمی گردد.در این مورد کارگروه آموزش از جناب آقای دکتر حریرچی معاون محترم وزیربهداشت طی نامه ای خواستار  علت یابی موضوع شد که منتظر پاسخ ایشان مبنی بر درستی یا نادرستی این گزارش ها و علت یابی و آسیب شناسی آنها هستیم.

سبطی در پایان گفت:  به طور کلی دیده بان شفافیت و عدالت با هر فرآیند موازی آزمونهای سراسری ، دستیاری و دکترا کاملا مخالف است و حتما این موارد را به سرعت با کمک نهادهای نظارتی مورد بررسی دقیق قرار خواهد داد. باید روشن شود که این مصوبات از کجا آمده است؟ چون همان گونه که می دانیم این دست مصوبات باید در مجلس یا  شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسند. باید مشخص شود آیا هیچ نهادی صلاحیت این را دارد که بتواند شخص یا اشخاصی را بدون گذراندن آزمون سراسری در دانشگاه بنشاند و حق دیگران را ضایع کند؟

دیدگاه کاربران

رضا۲۰۸۸۲۲۸۱۳:۵۹:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۲۱
کلا نظام پرداخت به طرف مبارزه با سواد وعلم داره پیش میره به ایشان با توجه به زحمت وشیفتهای کاری و حساسیت جان افراد باید حداقل ماهی 15 تا 20میلیون باید بدن
ناشناس۲۰۸۸۳۲۱۱۴:۴۰:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۲۱
به دلیل شرایط سخت و طاقت فرسای!؟ اینها کی می خواهند دست از سر مردم بردارند کدام شرایط سخت و طاقت فرسا اینها که کاری انجام نمی دهند اصل و سختی کار برای همرهان مریض هست و بقیه را هم پرستاران و خدمه بیمارستان انجام می دهند نهایت کار اینها یک بازدید و ویزیت ساده و خیلی همت کنند گزارشی بنویسند جمع کنید این تبلیغات دروغ را
ناشناس۲۰۸۸۳۳۳۱۴:۴۳:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۲۱
مافیای پزشکی چقدر خرج این تبلیغات می کند
ناشناس۲۰۸۸۳۹۴۱۵:۱۲:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۲۱
از همه چیز گفتید غیر از واکسنهای آسترازنکایی که به این بیچاره ها زدید و نتیجه آن مرگ ناگهانی چندین دستیار در همین اواخر !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین