آیا انگلیس جای آمریکا را برای شیخ نشین ها می‌گیرد؟

جهان،   4000420049 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

تلاش انگلیس برای نفوذ بیشتر در منطقه و تعمیق روابط آن با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم‌زمان با ادعاهای آمریکا برای کاهش حضور نظامی در خاورمیانه سوالاتی ایجاد می‌کند مبنی بر اینکه آیا لندن قصد دارد جای واشنگتن را بگیرد ؟

آیا انگلیس جای آمریکا را برای شیخ نشین ها می‌گیرد؟

به گزارش الف، خاورمیانه به عنوان یک منطقه استراتژیک همواره از اهمیت بالایی برای آمریکا و کشورهای اروپایی برخوردار بوده و انگلیس نیز از این ماجرا مستثنی نمی‌شود. سیاست‌های خاورمیانه‌ای انگلیس با توجه به دو اصل مهم پایه‌گذاری می‌شود: درگیری‌های منطقه‌ای و منابع عظیم انرژی. 

طی دهه‌های گذشته کشورهای اروپایی در سایه حضور مستقیم نظامی و قدرت آمریکا در خاورمیانه، فضای مانور چندانی در این منطقه نداشتند. اما اکنون در شرایطی که تمرکز سیاست خارجی آمریکا طبق گفته دولت جدید آن به ریاست «جو بایدن» به منطقه شرق آسیا دوخته شده است، این خلأ فرصت مناسبی را برای قدرت‌هایی همچون انگلیس فراهم آورده تا نقش و جایگاه خود را در منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه ارتقاء دهد.

از طرف دیگر کشورهای پادشاهی حاشیه خلیج‌فارس که امنیت را مساوی حضور قدرت‌های خارجی می‌دانند، کاهش تمرکز سیاست خارجی آمریکا در منطقه را نوعی خلأ قدرت در خلیج‌فارس می‌دانند و از این ‌رو با روی ‌آوردن به کشورهایی همچون انگلیس و فرانسه به دنبال پرکردن این خلأ امنیتی هستند.

علاوه بر آن حزب محافظه‌کار انگلیس روابط ریشه‌ای و عمیق با رژیم صهیونیستی دارد و همچنین موسسه‌ای موسوم به «دوستان اسرائیلی حزب محافظه‌کار» در داخل این حزب تشکیل شده که بسیار فعال است. بنابراین محافظت از امنیت و منافع اسرائیل همواره یکی از اولویت‌های اصلی انگلیس در منطقه و از انگیزه‌های مهم آن برای مداخله در خاورمیانه بوده است. انگلیس علاوه بر حمایت از جنایت‌های اشغالگران ضد فلسطینیان تاکید دارد که موجودیت اسرائیل در خاورمیانه باید به رسمیت شناخته شود.

البته ردپای انگلیس هرچند کمرنگ‌تر از آمریکا و به شکل پراکنده در بحران‌های متعدد منطقه از جمله عراق و سوریه دیده می‌شود و حمایت‌های این کشور از ائتلاف متجاوز سعودی در جنایت‌های آن ضد غیرنظامیان یمن نیز مسئله پوشیده‌ای نیست. اما در سایه تحرکات اخیر انگلیس کارشناسان معتقدند که این کشور درصدد گسترش نفوذ خود در منطقه است.

روابط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با انگلیس به لطف منافع مشترک رابطه‌ای گرم و عمیق بوده است. 

انگلیس پس از خروج نهایی از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ سیاست مستقلی در پیش گرفته و توجه خود را به شکل ویژه به سمت منطقه خلیج فارس معطوف کرد.  در همین راستا  ژنرال «سِر نیک کارتر»، رئیس ستاد ارتش انگلیس در یک جلسه نظامی که هفته گذشته برگزار شد اعلام کرد که کشورش آماده حمایت همه جانبه از شرکای خود در خلیج فارس برای مقابله با تهدیدهای مشترک است و نیروهای مسلح انگلیس به حضور در خاورمیانه بسیار اهمیت می‌دهند.

وی اعلام کرد که روابط امنیتی انگلیس در منطقه خلیج فارس بسیار عمیق است و بیش از هزار پرسنل نظامی انگلیسی در منطقه وجود دارند که در کنار هواپیماها و کشتی‌های متعلق به این کشور در خاورمیانه فعال هستند.

علاوه  بر آن منابع خبری گزارش می‌دهند که شرکت انگلیسی (Carrier Strike Group)  به زودی وارد خاورمیانه خواهد شد تا در کنار نیروها و تجهیزات انگلیسی در عملیات‌های نظامی مشارکت داشته باشد.

از نظر انگلیس کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یکی از مهره‌های اصلی در تعیین چارچوب درگیریهای منطقه محسوب می‌شوند و بنابراین تضمین روابط عمیق با آنها به گسترش نفوذ انگلیس در خاورمیانه کمک خواهد کرد. در همین راستا لندن طی سال‌های گذشته علاوه بر معاملات تسلیحاتی بیشمار با عربستان سعودی سرمایه گذاری‌های زیادی در زمینه نظامی در کشورهای حوزه خلیج فارس کرده است.

انگلیس در سال ۲۰۱۵ پایگاه دریایی دائمی خود را با نامHMS Juffair)  ) در بحرین افتتاح کرد و هواپیماهای متعلق به نیروی هوایی انگلیس به شکل منظم به پایگاه‌های این کشور در شمال و جنوب منطقه خلیج فارس پرواز میکنند.  در سپتامبر ۲۰۲۰ ارتش انگلیس اعلام کرد که یک سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۵.۷ میلیون یورو برای تقویت پایگاه نظامی خود در بندر «لدقم» در عُمان که یک منطقه استراتژیک محسوب می‌شود انجام داده است.

در آوریل ۲۰۲۱ قطر و انگلیس جهت گسترش مشارکت نیروهای هوایی دو کشور تفاهم نامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن همچنین انگلیس مسئولیت سوخت‌رسانی به هواپیماهای قطر را برعهده گرفت.  همچنین قرار است دوحه همزمان با جام جهانی ۲۰۲۲ 24 جنگنده تایفون را از انگلیس تحویل بگیرد.

بر این اساس بسیاری از تحلیلگران معتقدند که فعالیت نظامی مجدد لندن در منطقه خلیج فارس از سال ۲۰۱۵ بخشی از استراتژی انگلیس و شاید مهمترین بخش آن برای گسترش نفوذ در منطقه است. «عبدالوهاب بدرخان» ، روزنامه نگار و کارشناس امور انگلیس  در این زمینه می‌گوید: انگلیس زیر ساخت های زیادی در منطقه خلیج فارس در اختیار دارد که می‌تواند از طریق توافق با کشورهای مربوطه آنها را گسترش و توسعه دهد و به این ترتیب نقش نظامی پررنگ‌تری در منطقه خلیج فارس داشته باشد.

به طور کلی انگلیس به دنبال هر راهی برای تقویت اقتصاد و تجارت خود است و بی‌تردید درگیری نظامی در منطقه خلیج فارس می تواند منجر به توسعه قراردادهای تسلیحاتی لندن با کشورهای این منطقه شود.  البته درباره اینکه آیا انگلیس قصد دارد جای آمریکا را در منطقه بگیرد تحلیلگران بر این باورند که لندن در مرحله رقابت با نقش واشنگتن در خاورمیانه نیست؛ بلکه به دنبال جبران خلاء موجود بعد از احتمال خروج آمریکا از منطقه است و با توجه به اتحاد جدید میان آمریکا و انگلیس احتمالا شاید دو کشور بخواهند نقش خود را هماهنگ و یا مکمل هم جلوه دهند.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۹۷۱۱۲۰۰:۲۹:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۲۵
آینده منطقه برای خود مردم جهان اسلام است و هیچ قدرت خارجی در غرب آسیا جایگاهی نخواهد داشت!
ناشناس۲۰۹۷۲۶۴۰۷:۰۹:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۲۵
هر کشوری در پی منافع خودش است. چیزی به نام جهان اسلام یا جهان غرب وجود ندارد.
ناشناس۲۰۹۷۵۲۶۱۲:۵۰:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۵
مسلمانان خاورمیانه با روابط خیلی دوستانه ای !!!!!!!! که با هم دارند نیازی به دشمن ندارند.
محمدرضا۲۰۹۷۱۵۴۰۱:۱۳:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲۵
انگلستان دهه ۷۰ میلادی کلا از منطقه خلیج فارس رفت و جای خود را به آمریکا داد. اکنون هم با کاهش روز افزون اهمیت نفت به عنوان یک کالای استراتژی و مشکلات عدیده اقتصادی انگلستان ، احتمالا انگیزه چندانی برای بازگشت به منطقه وجود ندارد، وگرنه خود آمریکا شروع به خروج از منطقه نمیکرد.
ناشناس۲۰۹۷۲۵۷۰۷:۰۰:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۲۵
اما گزارش میگوید انگلیس دو پایگاه در بحرین و عمان دارد. اگر علاقه به حضور نداشت پایگاه دائمی چرا ساخت.
ناشناس۲۰۹۷۳۴۶۰۹:۳۷:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۲۵
چون دیگر توانایی ندارند
ناشناس۲۰۹۷۵۹۸۱۴:۲۲:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۲۵
انگلیس به عنوان کشوری که کاملا فاقد منابع طبیعی و انرژیه ؛ حداقل تا چند دهه دیگه به نفت و گاز خاورمیانه محتاجه . ضمنا انگلیس پایه گذار اکثر کشورهای قبیله ای منطقه مثل سعودی و امارات و بحرینه و به این سادگی دست از اینها برنمیداره .
ناشناس۲۰۹۷۷۲۶۱۷:۱۷:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۵
برای قبیله هایی که کمتر از یک قرنه توسط همین روباه پیر ، از بیایون نشین پابرهنه تبدیل به پادشاهی شدن ، فرقی نداره نوکر انگلیس باشن یا گاو شیرده امریکا . اینها نوکرماب و نوکرزاده هستن ، بی ریشه و بی تاریخ و بی هویت .
ناشناس۲۰۹۷۹۷۴۲۲:۰۴:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲۵
آمریکا امکان موندن توی منطقه رو نداره، منطقه براش ناامن شده، وگرنه نمیرفت!!! #انتقام_سخت
ناشناس۲۰۹۸۴۳۶۱۰:۴۸:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۲۶
البته انگلستان همچنان نفود بالایی در شیخ نشین ها دارد( بجز عربستان سعودی و تا حدودی کویت). نگاهی رندومی به لیست وزرا و پولدارترین افراد هر کشور حاشیه خلیج فارس بیاندازید. تقریبا ن.د درصد اقامت بریتانیا دارند و دارای زندگی دوگانه در کشور خود و بریتانیا هستند. تحصیلات نیز که همگی ماشالله انگلیس درس خوانده اند
ناشناس۲۰۹۷۲۷۳۰۷:۴۷:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۲۵
باسلام اگرخوب نگاه کنی جایگاه ۳۰۰ساله انگلیسرا درک می کنی؟!
ناشناس۲۰۹۷۴۷۹۱۱:۳۹:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۲۵
آن خبیثهاازدیرباز به لطایف الحیل تلاش می کنند نفوذشان را در این منطقه حفظ کنند وفقط روشها وتاکتیکهایشان عوض می شود اهداف استعماری آنها هرگز ترک نمی شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین