دخل و خرج در دولت جدید اصلاح می شود؟!

محمد علیزاده؛ عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه لرستان،   4000419047 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
دخل و خرج در دولت جدید اصلاح می شود؟!

بودجه کل کشور به زبان ساده، سند دخل و خرج کوتاه‌مدت دولت است. طبق ماده یک قانون محاسبات عمومی، بودجه کل کشور یک برنامه مالی یک ساله است که حاوی پیش‌بینی منابع و برآورد مصارف برای رسیدن به اهداف و سیاستها است.

بودجه؛ پيوند بين سياست‌هاي ملي، مخارج دولت و تحقق نتايج است. بنابراين مهمترين نکته در تدوين نظام بودجه‌ريزي وجود سازگاري بين بودجه و سياست‌ها از يک سو، و مخارج با نتايج از سوي ديگر است. 

لایحه بودجه‌ای که دولت هر ساله در حوالی آذرماه به مجلس می‌برد، همواره در دل خود ایراداتی ساختاری داشته که تبعات منفی آن اقتصاد ملی را آزرده است. یکی از این‌اشکالات اساسی، وابستگی زیاد منابع بودجه به درآمدهای نفتی است که موجب شده در دوره‌های کاهش درآمدهای نفتی، کسری بودجه بوجود آید. همچنین هزینه‌های جاری بی‌سر و ته، به عنوان عامل فربه شدن بخش مصارف، کسری بودجه را به جزء لاینفک ارقام عملکرد بودجه تبدیل نموده است.

اصولا ما بودجه را به عنوان یک سند سیاست گذاری مالی می شناسیم و این را باید کنار سیاست گذاری در حوزه ارز، نفت، تجاری و حوزه پولی دید. اما متاسفانه بودجه در ایران به قدری صلب، پیچیده و غیرقابل انعطاف است که این خاصیت را از دست داده است.

به تعبیر دیگر یک سند تحمیلی است که تحت هر شرایطی باید شاکله اصلی آن حفظ شود، چراکه بودجه برحسب دستگاه است و چه در اعتبارات هزینه ای و چه در اعتبارات درآمدی جایی برای مانور ندارد. سیاست مالی باید خاصیت ضدچرخه ای داشته باشد؛ یعنی در شرایط رکود باید به سمت انبساط مالی حرکت و متناسب با شرایط اقتصادی بودجه را منبسط یا منقبض کند اما این خاصیت در بودجه ایران وجود ندارد. 

نظام بودجه ریزی در سه بعد ساختار، فرايندها و زيرساخت‌ها مي‌بايست از اين قابليت برخوردار باشد که سياست‌هاي مالي دولت را به‌طور کارآمد طرح و آنها را به طور مستمر مورد ارزيابي قرار دهد.

تجارب کشورهای مختلف در حال توسعه و نیز تجربه ایران، حکایت از آن دارد که تخریب نظام مالی از حوزه بودجه دولت، آغاز می شود و پس از طی سازوکارها و فرآیندهای پولی، به بن بست منتهی می شود. همین وضعیت در اقتصـاد ایران در حال شکل گیری است. آسیبها و تهدیدهای بودجه ریزی در ایران را می‌توان فهرست وار به شرح زیر خلاصه کرد:

- اتکاء به درآمد نفت و عدم توسعه نظام مالی متکی بر مالیاتها
- همراهی بودجه با سیکلهای جهانی قیمت نفت و لذا ذاتی شدن تورم در اقتصاد ملی
- انبساط بودجه ای همراه با افزایش قیمت نفت و عدم امکان انقباض بودجه در افت قیمت نفت
- گسترش و بزرگ شدن دولت و نهادهای دولتی و وابسته به دولت با افزایش قیمت نفت
- مبنا قرار گرفتن بخش بودجه جاری به لحاظ عدم تفکیک منابع در حوزه های عمرانی 
- عدم لحاظ توانایی های درآمدی و ظرفیتهای بالقوه مناطق و استانها 
- بی اعتنایی به تمرکز زدایی و متمرکز شدن اعتبارات به علت محدودیت شدید منابع  

این مسائل و معضلات در اقتصاد ایران و ساختار بودجه سابقه دار است، اما در سالهای اخیر به جهت محدودیتهای بودجه ای و مشکلات ناشی از تحریم به شدت افزایش داشته است و متاسفانه ترتیبات مقابله با این تهدیدات؛ موضوعی است که مورد غفلت، واقع شده است.  این رویه ها منجر به بی انضباطی مالی و با یک وقفه حوزه متغیرهای پولی را متأثر نموده است. 

به دلیل همین نقایص و ایرادات ساختاری است که رهبر معظم انقلاب در زمستان سال 1397، دستور فرمودند که ظرف چهار ماه آینده اصلاحاتی در ساختار کشور صورت بگیرد که ممکن است به اصلاح بودجه هم بینجامد. اصولا اصلاح ساختار همانگونه که خود دولت و سازمان برنامه و بودجه ادعا دارند به معنای  تقویت نهادی بودجه، هزینه‌کرد کارا، درآمدزایی پایدار، ثبات‌سازی اقتصاد کلان و توسعه پایدار می باشد که این موارد مستلزم شفافیت، حذف وابستگی به درآمدهای نفتی و واقعی شدن درآمدهای دولت می‌باشد که هیچ کدام از موارد فوق الذکر در قوانین بودجه سالهای گذشته انجام نشده است.

بر این اساس، دولت سیزدهم باید با درنظر گرفتن چالش‌های ساختاری اقتصاد و پیامدهای تحریم‌های جدید و رویکرد نگاه به پتانسیل ها و ظرفیتهای درونی کشور؛ بودجه سال 1401 را به نحوی تنظیم کنند که تهدیدهای پیش‌رو را به فرصتی جهت اصلاح مشکلات ساختاری، افزایش تاب‌آوری اقتصاد ایران و دستیابی به اهداف و سیاستهای اقتصاد مقاومتی تبدیل نمایند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۸۶۶۶۹۱۰:۰۸:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۲۰
چرا مجلس انقلابی سقف بودجه پیشنهادی دولت برای سال 1400 را افزایش داد؟ مگر نمی دانست که منابع درآمدی محقق نخواهند شد؟
ناشناس۲۰۸۶۷۲۹۱۰:۴۸:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲۰
کم کرد عزیزم
ناشناس۲۰۸۶۷۸۶۱۱:۴۳:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۰
عده ای فکر می کنند که رییسی معجزه خواهد کرد.
ناشناس۲۰۸۶۸۱۰۱۲:۰۵:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲۰
دولت فقط بر 40 درصد اقتصاد کشور احاطه دارد!
ناشناس۲۰۸۶۹۴۶۱۳:۲۸:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۲۰
ساعت خواب بالای 78درصد اقتصاد دست دولت است تازه مداخله گری هم برای این 78 درصد می کند .....!!!
ناشناس۲۰۸۶۸۲۶۱۲:۲۲:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۲۰
بزرگترین ضربه را روحانی به اعتماد مردم وارد کرد.
الف۲۰۸۶۹۷۱۱۳:۴۰:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۲۰
مگه آقای روحانی شما معجزه کرد!!!
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۰۸۶۷۴۷۱۱:۰۴:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۲۰
برای پرداخت ها در همه بخش ها چه دولتی و چه سایر بخش ها باید سیستم پرداخت تغییر کند و هر شغلی باید تعریف خودش را برای میزان دستمزد داشته باشد نه هر سازمان و شرکتی بودجه بیشتر داشت بتواند ریخت و پاش داشته باشد لذا باید پرداخت ها بر اساس تعریف معیارهای خاص خودش پرداختدو تمامی پرداخت ها در کشور از طریق سامانه حقوق و دستمزد واحدی صورت بگیرد
ناشناس۲۰۸۶۷۷۰۱۱:۳۵:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۲۰
مجلس ساختار بودجه 1400 را تا حدی که ممکن بود اصلاح کرد.
ناشناس۲۰۸۶۸۱۲۱۲:۰۷:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۲۰
چه اصلاحی؟ بودجه نهادهای فرهنگی و.... را بعد از تصویب بودجه، مجددا افزایش داد!!!
ناشناس۲۰۸۶۶۷۲۱۰:۰۹:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۲۰
چرا مجلس انقلابی بودجه نهادهای فرهنگی و سیاسی و صدا و سیما را بعد از تصویب تغییر و افزایش داد؟
ناشناس۲۰۸۶۷۵۲۱۱:۱۳:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۲۰
متاسفانه دولت روحانی با دستکاری نرخ ارز و دستکاری بورس جیب و گوش مردم را برای تامین بودجه بریدند
ناشناس۲۰۸۶۷۵۶۱۱:۱۸:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۲۰
بانک تجارت در سال 99 سودی معادل 4 برابر مجموع سود 40 ساله بانک ساخته است این بانک در سال 99 مبلغ 169 هزاردمیلیارد ریال سود شناسایی کرده و قصد دارد در مجمع با وجود زیان انباشته تقسیم سود کند که مسولان نظارتی کشور باید جلوی این لفت و لیس ها را بگیرند
ناشناس۲۰۸۷۰۲۳۱۴:۲۲:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۰
این سودهای کاذب و موهومی حاصل دستکاری نرخ ارز و خرید سهام در قیمت پایین و فروش ان در اوج از طریق اخبار رانتی دولت و فروش اموال که با دستکاری نرخ ارز بصورت کاذب گران شده است یعنی این سودها با ایجاد تورم از جیب و سفره مردم حاصل شده است
ناشناس۲۰۸۶۷۷۱۱۱:۳۷:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۲۰
مجلس سلفی بگیر با موگرینی چرا ساختار بودجه سالهای 98 و 99 را اصلاح نکرد ؟! که سبب تورم افسارگسیخته شد.
ناشناس۲۰۸۶۶۷۵۱۰:۱۱:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۰
افزایش نجومی مالیاتها در بودجه، بعد از کاهش درآمدهای نفتی، کمر مردم را شکسته است. این حق مردم است که بدانند پول مالیاتی که می پردازند در کجا و در چه راهی صرف می شود.
ناشناس۲۰۸۶۶۷۷۱۰:۱۳:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۰
آیا آب رسانی به روستاها و آبادانی نقاط محروم کشور واجب تر است یا افزایش بودجه دستگاههای فرهنگی که هیچ سودی برای کشور نداشته اند.
ناشناس۲۰۸۶۸۸۳۱۲:۴۹:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۲۰
دولت محبوبت اگر خواهان پیشرفت می بود از پول های سرگردانی که تورم و گرانی به ملت می زند هدایت می کرد در تولید زیر ساخت ها الان ایران بهشت دنیا می بود
ناشناس۲۰۸۶۶۸۱۱۰:۱۸:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۲۰
هزینه های جاری دولت که صرف حقوق های نجومی و بریز و بپاش ها شد از سال 92 تا 1400 حدود 9 برابر بیشتر شد این روند غلط و باطل باید اصلاح بشود.
ناشناس۲۰۸۶۶۸۳۱۰:۱۹:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۲۰
باید جلوی حاتم بخشی بودجه به صدا و سیما گرفته شود. چرا باید هر سال بودجه هنگفتی به این دستگاه عریض و طویل با ده ها شبکه تلویزیونی و رادیویی تکراری و بدون بازده تخصیص یابد؟
ناشناس۲۰۸۶۸۷۳۱۲:۴۵:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۰
تا امثال تو اسیر تبلیغات رسانه های دشمن نشوید
ناشناس۲۰۸۶۸۸۱۱۲:۴۷:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۲۰
هر چیزی سر جای خودش و ربطی به هم ندارد
ناشناس۲۰۸۶۶۸۵۱۰:۲۰:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۲۰
دولت روحانی 300 هزار میلیارد تومان بدهی به تامین اجتماعی و 350 هزار میلیارد تومان بدهی برای دولت بعدی بجای گذاشته که اینکار دولت آینده را سخت خواهد کرد.
ناشناس۲۰۸۶۷۱۹۱۰:۴۲:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۲۰
نگران نباش به جاش بیش از 100 میلیارد دلار پول بلوکه شده هم گذاشت که اگه بخواین ببینین
ناشناس۲۰۸۶۷۶۶۱۱:۳۴:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۲۰
100 میلیارد دلار پول بلوکه شده کجاست ؟!
ناشناس۲۰۸۶۹۰۱۱۲:۵۶:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۰
فقط ۷ میلیاردش در کره است.
ناشناس۲۰۸۶۷۲۶۱۰:۴۷:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۲۰
همه دولت ها در این انباشت نقش داشتند. دولت آقای رئیسی هم خواهید دید که به این اعداد اضافه خواهد کرد
ناشناس۲۰۸۶۷۶۵۱۱:۳۳:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۲۰
دولت احمدی نژاد 50 میلیارد دلار بدهی خارجی دولتهای هاشمی و خاتمی را پرداخت کرد.
ناشناس۲۰۸۶۷۵۷۱۱:۱۹:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۲۰
مگر دولت روحانی زمانی که از دولت قبل تحویل گرفت بدهی نداشت!؟ این سیاست یک بام و دو هوا متاسفانه در سطوح پایین جامعه هم سرایت کرده
ناشناس۲۰۸۶۸۲۹۱۲:۲۴:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۲۰
دولت احمدی نژاد بانک مرکزی را با 650 تن طلا و مقادیر زیادی ارز تحویل داد اما این دولت همه منابع ارزی را برباد داد.
ناشناس۲۰۸۶۸۳۴۱۲:۲۶:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۲۰
دولت روحانی بودجه را پیش خور کرده کار دولت رئیسی سخت است.
ناشناس۲۰۸۶۸۶۰۱۲:۴۲:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۲۰
روحانی دولت را در سال 92 بدون بدهی تحویل گرفت.
ناشناس۲۰۸۷۰۳۷۱۴:۴۲:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۲۰
دولت روحانی منابع ارزی را صرف واردات کود از ترکیه کرد.
ناشناس۲۰۸۶۷۱۵۱۰:۴۰:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۲۰
سر دبیر عزیز و برادر بزرگوار بیش از 42 سال از انقلاب میگذرد در این مدت هر دولتی که ملت انتخاب کرده پس از سوار شدن بر گرده این ملت نحیف و برای پیشبرد کارش دولت قبلی را مقصر دانسته تا نا توانی خود را به گردن دولت گذشته بیندازد . این دولت هم مانند دولتهای قبل عمل خواهد کرد و یقین بدانید هیچ دردی از دردهای این ملت کم نخواهد شد .
ناشناس۲۰۸۶۷۲۸۱۰:۴۸:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۲۰
انقلابی و جهادی عمل کنید
ناشناس۲۰۸۶۷۷۶۱۱:۴۰:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۰
اگر مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوء مدیریت‌ها جمع شود قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.
ناشناس۲۰۸۶۷۳۵۱۰:۵۶:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۰
اندر حكايت دخل و خرج ------ خدا رحمت كنه شيخ اجل ... يادش بخير زماني كه در دوره راهنمايي تلمذ مي كرديم و دانش مي آموختيم ،... و حكايتي از استاد سخن سعدي ، همراه با دوبيت شعري كه هنوز در گوشم هست : « چو دخلت نيست خرج آهسته تر كن كه مي گويند ملاحان سرودي اگر باران به كوهستان نبارد به سالي دجله گردد خشك رودي » ! --- متظوري خاصي ندارم برادر ، چون در تيتر اسمي از دخل و خرج دولت آمده بود ، اين حكايت به ذهنم متبادر شد !! ... همين و همين !!
abbas۲۰۸۶۷۴۴۱۱:۰۲:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۲۰
خیلی خوب نوشته اید اما امان از دست سیاست بازی این دولت و دولت بعد هرگز کارشناسی و اقتصادی به قضایا نگاه نخواهند کرد.
ناشناس۲۰۸۶۷۴۹۱۱:۱۰:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۲۰
انشاالله دولت جديد هرگونه افزايش هزينه هاي جاري هر سه قوه محريه و مقننه و قضاييه را بمدت حداقل سه سال ممنوع كرده و هزينه هاي بهداشت و بيمه و اب و برق و گاز را بمدت سه سال ثابت نگاهدارد. اميدواريم با مرخصي اجباري ٣٠٪؜ مستخدمان دولت، بتواند دولت را كوچكتر كرده، از بنگاهداري و معاملات ربوي بانكها جلوگيري و براي فرار مالياتي فكري اساسي كند. در پايان ارزو دارم نرخ سوخت تا سقف ١٢٠٠٠ تومان در هر ليتر بنزين افزايش يابد.
مهران۲۰۸۶۷۵۸۱۱:۲۱:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۲۰
آقای رئیسی برای توسعه کشور با توجه به مشکلات موجود و شباهت آن به آلمان قبل از جنگ جهانی دوم و همچنین چین چهل سال پیش باید شجاعانه تصمیمات ذیل گرفته شود - بانک ها و موسسات مالی از دادن وام های خرد پرهیز کنند . چرا؟ چون پول قدرتمند ضعیف می گردد و دچار سفته بازی و تورم می گردد - قانون کار به نفع کار تغییر کند - حقوق کارمندان دولت مطابق بازار تنظیم گردد (حقوق پایه از منشی ها و کارگران ساختمانی اخذ گردد) - سن بازنشستگی حداقل 60 سال شود و سخت و زیان آور حذف گردد( هیچ کشوری مثل ما سخت و زیان آور ندارد) - کارمندان اضافه اخراج گردد.( چین 8 میلیون کارمند اخراج کرد)و چارت سازمانی بدقت بازنگری و بدون دور زدن قانون کاملا اجرا گردد. - حمایت همه جانبه از تولیدی های بزرگ کشاورزی و صنعتی خصوصی - صرفه جویی در همه اشکال از عایق نمودن ساختمانها گرفته تا حمایت از خودروهای کوچک - یارانه فقط و فقط به تولید ها تعلق گیرد نه به مصرف کننده و به مصرف باید مالیات بست ( از آنجائیکه هزینه کارگری افزایش خواهد یافت خودبخود این مالیات از کارفرما اخذ می گردد) از آنجائیکه مطالب گفته شده توسط قانون های نوشته شده و از آن مهمتر نانوشته قابل اجرا نیستند پس همین آش است و همین کاسه
ناشناس۲۰۸۶۷۶۳۱۱:۲۹:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۲۰
نویسنده متاسفانه به جز آسیبهای هفتگانه باید اشارتی به وجود سازمانها و ارگانهای موازی و نیز بودجه هنگفت ارگانهای متعدد تبلیغاتی البته بدون بازدهی ملموس و موثر میکرد که نکرده است.
ناشناس۲۰۸۶۸۰۱۱۱:۵۶:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۲۰
با توجه به اینکه خزانه خالی است و دولتی تقریبا ورشکسته تحویل آقای رئیسی می شود، تنها راهش لغو تحریمها است.
ناشناس۲۰۸۶۸۳۲۱۲:۲۶:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۲۰
برجام نشان داد که مسیر لغو تحریم ها بن بست است تحریم ها باید خنثی و بی اثر بشوند.
رضا۲۰۸۶۸۰۷۱۲:۰۲:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۲۰
بسیار عالی تشریح شده است نویسنده به خوبی مسائل را بیان نموده است امید است دولت رییسی بتواند بر کسری بودجه فائق آید اصلاح نظام مالیاتی اصلاح بودجه شرکتها کلید واژه های غلبه بر کسری بودجه هستند
ناشناس۲۰۸۶۸۶۲۱۲:۴۲:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲۰
آیا حقوق های نجومی و چند صد میلیونی و میلیاردی قطع خواهد شد؟؟؟؟؟ آیا تورم کم خواهد شد؟؟؟؟؟ آیا بزک نمیر بهار میاد است؟؟؟؟ البته،چو دانی و پرسی سوالت خطاست!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین