یک دولت جدید و هزار راه نرفته !

محمد سعادتمند،   4000416117 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک دولت جدید و هزار راه نرفته !

تا چند روز آینده دولت منتخب سکان امور اجرایی کشور را به دست می گیرد.

این دولت از روز اول مسئولیت خود با چالشهای عمده ای مواجه خواهد شد که می توان آنها را حداقل به دو گروه بزرگ تقسیم کرد : 
اول چالش های عینی و فوری مانند تورم و گرانی افسار گسیخته ، بیکاری ، موانع متعدد تولید ، مشکلات اقتصادی و اجتماعی متنوع ، تحریم ها ، پول ملی به شدت تضعیف شده ، کرونا و عدم واکسیناسیون مناسب ، مشکل نوظهور کمبود و قطعی برق و... . 

دوم چالش های عمده و حیاتی و بلند مدت مانند بحران کم آبی ، فرو نشست دشتها و فرسایش نگران کننده خاک های زراعی ، به خطر افتادن امنیت غذایی ، کاهش و پیری جمعیت ، چگونگی تعامل با جهان و کشورهای تاثیر گذار عرصه جهانی ، سرمایه اجتماعی و سیاسی تضعیف و مخدوش شده و... .

دولت منتخب بایستی از همین الان و قبل از چیدمان کابینه و متناسب با چالش هایی که با آن مواجه است نسبت به انتخاب یک راهبرد مناسب و به تبع آن انتخاب افرادی که بتوانند این راهبرد دولت را اجرایی کنند نسبت به انتخاب وزیران خود اقدام نماید.

در واقع برای اولین این دولت می تواند کابینه خود را نه جناحی و حزبی و نه حتی فراجناحی و سهامی عام بلکه کاملا متناسب با چالش ها و تهدیدات پیش رو چیدمان نماید.

در واقع چالش هایی که بر شمرده شد آنچنان بزرگ و حیاتی هستند که تنها در صورت عزم جدی تمام قوای کشور و تمام جریانات سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی  می توان امید به حل آنها داشت.

هر دو گروه چالش های برشمرده دارای اهمیت فراوانی هستند اما چالش های نوع دوم از این جهت اهمیت بیشتری دارند که حیات و ممات کشور و نظام به چگونگی برخورد درست با آنها بستگی داد.

در عین حال اغلب دولتهای گذشته به دلایل مختلف از جمله دیربازده بودن مسائل اساسی علاقه چندانی به پرداختن به آنها نداشته و بیشتر ترجیح داده اند که اقداماتی زودبازده انجام دهند که نتیجه آن کارها و پروژه ها در ایام مسئولیتشان نمایان شده و از مزایای آن بهره مند گردند ، در نتیجه مسائل اساسی و چالشی همچون چالشهای نوع دوم همواره مورد غفلت واقع شده و از دولتی به دولت دیگر حواله شده اند. 

به طور مثال در مورد بحران کم آبی که کم کم در حال تبدیل شدن به بحران بی آبی است به چند گزاره زیر توجه کنید:
 1- 90  درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود.
2- فقط 25 درصد اراضی کشاورزی به سیستمهای نوین آبیاری مجهز شده اند! 
3- حدود 30 تا 35 درصد آب شرب کشور از طریق لوله کشی فرسوده شهرها هدر می رود!  

با نگاهی به 3 مورد بالا به خوبی متوجه می شویم که دولتهای مختلف گذشته می توانسته اند با تدبیر درست و پرداختن به اولویتها که مسلما بحث آب از مهمترین آنهاست و با انجام اقداماتی همچون افزایش سیستمهای نوین آبیاری که منجر به کاهش فوق العاده مصرف آب در کشاورزی و باغداری شده و همچنین بازسازی و نوسازی لوله کشی شهرها  ، از اتلاف مقادیر قابل توجهی آب در طول سالیان گذشته جلوگیری نمایند. در آن صورت کشور هم اینک با بحران پایین آمدن وحشتناک سطح آبهای زیرزمینی که علاوه بر کاهش خروجی آب چاهها باعث فرو نشست دشتها و از بین رفتن اراضی ارزشمند زراعی می شود مواجه نمی شد.

در مورد دیگر چالش های فوق الذکر هم همین ماجراها تکرار شده و انبوهی از کارهای انجام نشده در طول سالها انباشته شده که هم اکنون آثار خطرناک و خانمان برانداز آنها در حال رخ نمایی هستند.

این بحث صرفا جهت تخطئه دولتهای گذشته نیست بلکه هشداری جدی به دولت جدید است که از همان روز اول بایستی کمر همت را بسته و با سیاست و راهبردی همه جانبه این پرونده های مهم و حیاتی کشور را روی میز گذاشته و در افقی چند ساله و متناسب با این چالشها در جهت بهبود اوضاع و حل آنها اقدام نماید.

دیدگاه کاربران

dayani۲۰۸۲۷۵۱۰۹:۲۹:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۱۷
امکان ندارد با یکدستی همه قوا که به آن اشاره می شود، هیچیک از این مسائل حل شود، زیاد نباید منتظر ماند تا برآورد کنیم کار به کجاها خواهد کشید. با ارائه فهرست وزرا ، امید و نا امیدی مان به آینده تعیین خواهد شد.
ناشناس۲۰۸۲۷۶۹۰۹:۴۰:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۱۷
دولت قبل طرح ملی فاضلاب را به 50 درصد پیشرفت رساند در دولت فعلی این طرح متوقف شد در دولت جدید باید این طرح تکمیل بشود تا بتوانیم از هدر رفت منابع آبی کشور جلوگیری کنیم.
بیگی29۲۰۸۲۸۱۱۰۹:۵۳:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۱۷
دولت توجه داشته باشد در حد توانایی و اختیارات خود وعده بدهد.از تورم مالی که نمیتواند جلو گیری کند شاید از تورم بی اعتمادی مردم نسبت به دولت بکاهد.
ناشناس۲۰۸۲۸۲۶۰۹:۵۷:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۱۷
بعد از گذشت 43 سال از انقلاب برای اولین بار شاهد هماهنگی مبارک بین سه قوه کشور در این دوره خواهیم بود، ان‌شاءالله. البته ناراحتی مدعیان اصلاح‌طلبی از این شرایط کاملاً قابل درک است!
ناشناس۲۰۸۳۳۸۳۱۶:۵۷:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۱۷
در زمان آقای احمدی نژاد نیز هر سه قوه همسو بودند
ناشناس۲۰۸۳۶۷۷۲۱:۲۸:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۱۷
شما هماهنگی و یکدستی بین روحانی و لاریجانی و برادرش باضافه رفسنجانی(مجمع تشخیص) رو زود فراموش کردی ولی ما نه.
ناشناس۲۰۸۲۸۲۷۰۹:۵۷:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۱۷
از این دولت و دولتمردان باید سؤال شود با برق هسته‌ای کشور چه کردند؟
ناشناس۲۰۸۲۸۳۷۰۹:۵۹:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۱۷
توقع مردم را نباید بالا برد. دولت آیت‌الله رئیسی کار بسیار مشکلی در پیش رو دارد و سال‌ها زمان لازم است تا آوار اصلاحات را بردارد. رسانه ملی هم باید روشنگری کند و وضعیت را برای مردم تبیین نماید.
ناشناس۲۰۸۲۸۴۷۱۰:۰۱:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۱۷
خدا را شکر می‌کنیم که به‌رغم دشمنی دشمنان خارجی و تمام سوءمدیریت‌های دولتی‌ها در داخل خدا لطف کرد و انقلاب اسلامی با انتخابات اخیر جان تازه‌ای گرفت. قدردان این نعمت بزرگ در این زمان هستیم.
ناشناس۲۰۸۲۸۶۰۱۰:۰۴:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۱۷
بیش از آنکه تحریم‌ها و کرونا موجب به‌وجود آمدن شرایط دشوار امروز برای کشور باشند، مرام و مسلک و زندگی اشرافی‌گری مسئولان، آقا و آقازاده ها هستند که در برج عاج زندگی می کنند.
ناشناس۲۰۸۳۴۴۰۱۷:۳۰:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۱۷
کاملا درست کاش به دولتهای قبل هم یادآور می شدید.
ناشناس۲۰۸۲۸۶۵۱۰:۰۴:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۱۷
الان که آقای رییسی رییس جمهور شدند باید این حرفا رو بزنید. مگه زمانی که کاندیدا شدند به این مسائل فکر نکرده بودند.
ناشناس۲۰۸۲۸۷۳۱۰:۰۷:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۱۷
بدون تعامل و مذاکره مستقیم با غرب ؛ هیچ دولتی در ایران موفق نخواهد بود .
ناشناس۲۰۸۳۷۶۸۲۲:۵۳:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۱۷
در 8 ساله گذشته که با امریکا و غرب تعامل کردیم چرا تحریم ها 100 برابر بیشتر شد و مشکلات تشدید شدند ؟!
حسنعلی سبد سبد گل یاس۲۰۸۲۸۷۶۱۰:۰۹:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۱۷
سبد سبد گل یاس ریاس رییسی بر مسند اجرا بس که به موقع و بجاس****با سند تحول قوه قضا که ثمره سعی سید ماست جول و پلاس مفسدین از هر طیف و جناح بر روی هواس
ناشناس۲۰۸۲۸۷۷۱۰:۰۹:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۱۷
دولت آینده اگر گفتگو نکند با همه جهان به مراتب ضعیفتر از ۱۲ دولت قبل خواهد بود
ناشناس۲۰۸۳۷۶۹۲۲:۵۴:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۱۷
دولت آینده اقتصاد کشور را معطل برجام و مذاکره نخواهد کرد.
ناشناس۲۰۸۵۰۶۵۰۲:۵۲:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۱۹
اقتصاد ایران، کلاً ول معطل است، با گردش مدیران از یک پست به پست دیگر، هیچ معجزه‌ای اتفاق نمی افتد.
ناشناس۲۰۸۲۹۵۱۱۰:۴۸:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۱۷
بله موافقم دولت جدید ان شاء اله باید با قدرت وارد عمل شود طوری که بعد از 6 ماه بخشی از مشکلات رفع شده باشند و بقیه هم به تدریج رفع شوند کاهش نرخ دلار به زیر 12 هزار تومان، تک رقمی کردن تورم و مقابله سریع با گرانی، رفع همه تحریمها با مذاکرات جهادی انقلابی از مهمترین مسائلی است که باید در 6 ماه اول حل شود دیده میشود برخی افراد از همین حالا دنبال این هستند که دولت را دولتی توجیه کننده بار بیارن که هیچ کاری نکنه و توجیه کنه اما ان شاء الله چنین دولتی نخواهد بود و به حرف این افرادی که فقط دنبال بازی جناحی هستند توجه نمی کند فقط عمل و رفع مشکلات قابل قبول است و بهانه ها و..قابل قبول نیست تمام قوا هم یکدست و هماهنگ هستند و بحمداله زمینه خوبی برای حرکتهای انقلابی و جهادی عظیم فراهم شده است اون معدود افرادی که دنبال توجیه کردن کم کاری احتمالی دولت هستند بدانند که کار مثبتی نمی کنند همه باید مطالبه کنند که مشکلات سریعا در مسیر حل قرار گیرد اگر بنا باشد که این دولت هم مثل دولت فعلی توجیه کننده باشد که اصلا دیگر چرا باید دولت عوض شود؟ مردم فقط انتظار تغییر و عمل و رفع مشکلات را دارند این نوع صحبت که خیر این مشکلات حل نمیشه و.. به نظر من خیانت به دولت است این نوع استدلال ها که چون دولت حسن روحانی ضعیف بود پس ما هم حق داریم ضعیف باشیم خود این حرفها تضعیف کننده دولت است و استدلال مفیدی نیست دنبال این حرفها نباشیم موید باشید یا علی
علی 671۲۰۸۲۹۸۱۱۱:۰۷:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۱۷
انشا الله خدا کمک می کند و مردم هم همه وقتی ببینند دولت مردمی است و برای مردم آنوقت اوضاع خیلی تغییر می کند پشتوانه ی مردمی پیروزی دولت را پشت سر دارد .مردم این را خوب می فهمند و انشاالله بهتر می شود اگر با دید درست به آن نگاه کنیم .البته همه در رنجیم ولی وقتی دولت مردمی باشد و عین مردم زندگی کند .همه یک دل می شوند که نتیجه اش پیروزی مردم است .به امید خدا .اگر... اصلاح طلب بگذارند .
ناشناس۲۰۸۵۰۶۴۰۲:۴۹:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۱۹
با انشاءالله و ماشاءالله، هیچ کاری انجام نمی‌شود. ملت ایران، نتیجه عملکرد این دولت را هم طی هشت سال آینده می‌بینند.
ناشناس۲۰۸۲۹۹۱۱۱:۱۲:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۱۷
کاملا درست کاش به دولتهای قبل هم یادآور می شدید
علی۲۰۸۲۹۹۷۱۱:۱۸:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۱۷
با کمال احترام به تمام هموطن های هم نظر و غیر همنشر خصوصا برچسب لیبرال و غربگرا زن ، ما ایرانی ها ۲۵۰۰ سال پیش کانال سوئز را احداث کردیم برای گسترش تجارت و قوی شدن اقتصاد، اقتصاد بن بست به نتیجه نخواهد رسید ، FATF و برجام نباشد وضعیت درست نخواهد شد
ناشناس۲۰۸۳۴۳۴۱۷:۲۸:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۱۷
بدون تعامل و مذاکره مستقیم با غرب ؛ هیچ دولتی در ایران موفق نخواهد بود .
ناشناس۲۰۸۳۷۷۵۲۲:۵۶:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۱۷
FATF هم کلاه گشاد دیگری همانند برجام است و باعث تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن خواهد شد.
سامان۲۰۸۳۰۰۰۱۱:۲۱:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۱۷
چرا این مطالبات را از روحانی و دولت های قبل نداشتید؟
ناشناس۲۰۸۳۰۱۱۱۱:۳۶:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۱۷
حل مشکلات کشور خارج از توان و ارداهقوه مجریه است و برای حل این مشکلات باید کل نظام بسیج شود
ناشناس۲۰۸۳۰۲۷۱۱:۴۳:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۱۷
ذهنیت تبلیغات محور، قادر به حل هیچ مسئله ای نیست.
ناشناس۲۰۸۳۰۵۰۱۱:۵۳:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۱۷
اینها چالشهای عمده کشور ایرانه ولی چالشهای دولت چه خواهد بود؟ گسترش گشت ارشاد، فحش به مسئولین قبلی، حصر و زندان آدمها، محدود کردن فضای مجازی و فیلترینگ قویتر و ....
ناشناس۲۰۸۳۶۵۸۲۱:۰۹:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۱۷
و انداختن تمام مشکلات مملکت به گردن دشمن!
ناشناس۲۰۸۳۰۵۵۱۱:۵۵:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۱۷
خسته شدیم از دست این مسئولان. فقط وعده و شعار می‌دهند و زمان می‌گذره و از عمل هیچ خبری نمیشه. تا الآن هر کسی آمده فقط حرف زده و هیچ کاری نکرده.
علی کریمی۲۰۸۳۰۷۷۱۲:۱۴:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۱۷
جناب آقای محمد سعادتمند بر فرض صحت ادعای شما مبنی بر اینکه مقصر اصلی تمامی مشکلات فعلی کشور، که آثار خطرناک و خانمان برانداز آنها در حال رخ نمایی هستند، دولت های پیشین بوده اند. در اینصورت باید دنبال جواب این سوال باشیم که آیا در این چند دهه نهاد های نظارتی عریض و طویل و قدرتمند در خواب بودند؟
ناشناس۲۰۸۳۱۸۰۱۳:۲۴:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۱۷
به نظرم اول بهتر است مسئولین رده بالای کشورمان دو سه ماه در کشورهای توسعه یافته زندگی کنند و روزانه از بخشهای مختلف اعم از صنایع، کشاورزی، معادن، مدارس و دانشگاه ها بازدید کنند تا معنای توسعه را متوجه شوند. شاید این باعث بهبود افکار و نگرش شان شود. فضای سیاسی کشور به شدت شعارزده و متمرکز بر اهداف دست نیافتنی است، آنهم اهدافی که اصلا اولویت کشور نیست. هیچ برنامه منسجمی برای توسعه کشور وجود ندارد. شعارها را رها کنیم! توسعه اقتصاد و صنعت، و کشاورزی و مدارس و دانشگاه ها، روستاها و شهرها نیاز به برنامه ریزی، کار و تلاش دارد و اگر چپ و راست در این مسیر حرکت نمی زنند و با لج و لج بازی چوب لای چرخ هم می گذارند باید بر دهانشان زد.
ناشناس۲۰۸۳۳۰۹۱۵:۳۷:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۱۷
با تغییر افراد آنهم در نبود برنامه در نهایت همه راههای نرفته هم راه بجایی نمیبرد وباز اوضاع به پاشنه بر اساس شعار ناکارآمدی دولت‌های گذشته خواهد چرخید
ناشناس۲۰۸۳۵۶۹۱۹:۲۸:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۱۷
اگر آقای ربیسی هم بخواهد از ۲۰۰ مدیری که گردشی هستند استفاده کند دولتش اثربخشی نخواهد داشت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  23. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  24. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین