پیشنهاد افزایش انسجام در کشورهای اسلامی

زریر عباسی، گروه تعاملی الف،   4000415011
پیشنهاد افزایش انسجام در کشورهای اسلامی

گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه که عبارتند از: ترکیه، مالزی، اندونزی، ایران، بنگلادش، نیجریه، پاکستان و مصر در سال 1997 م، با ابتکار ترکیه ایجاد شد. پیشنهاد می‌شود در برهه کنونی گروه دی 8 با اضافه شدن 7 کشور بزرگ اسلامی دیگر، یعنی: قزاقستان، عربستان، الجزایر، لیبی و عراق، مراکش و امارات متحده عربی، گسترش یابد و به گروه دی 15 تبدیل شود.

با این کار علاوه بر تقویت این گروه، کشورهای عضو اکثرا از لحاظ جغرافیایی به هم متصل می‌شوند و این، امکانِ مراودات و همکاری‌های مابینشان را بیشتر می‌کند. این 15 کشور که ستون فقرات جهان اسلام هستند (جهان اسلام شامل 57 کشور می‌شود)، اگر بتوانند اختلافات را به گوشه‌ای نهند و در امور داخلی یکدیگر دخالت ننمایند و به عقاید یکدیگر احترام گذارند و خلاصه برادرانه فراهم آیند؛ از لحاظ وسعت جغرافیایی بزرگترین (حتی بیش از روسیه) و از لحاظ جمعیت سومین (بعد از چین و هند) و از لحاظ تولید ناخالص داخلی نیز سومین (بعد از آمریکا و چین) خواهند بود. این کشورها که از اقیانوس آرام تا اقیانوس هند و تا خلیج فارس و دریای سیاه و دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس امتداد دارند، با همکاری هم می‌توانند جایگاه مهمی در جهان به دست آورند و البته اقتصاد داخلی و معیشت ملت خود را نیز بهبود ببخشند.

ضمن اینکه شاید در سایه‌سار گروه دی 15 رابطه برخی کشورهای اسلامی، که نفرت و نقاری بین ایشان به دلایل یا بهانه‌های مختلف رخ داده‌، اصلاح شود. البته این کشورها باید اقتصاد خود را طوری طراحی نمایند که بتوانند در ابعاد اقتصادی و تجاری مکمل هم باشند و نیازهای اقتصادی خود را بجای تامین از بلاد کفر از یکدیگر برآورده سازند و حتی چه بسا بتوانند با کمی مروت و مدارا بخش مهمی از نیازهای فرهنگی خودشان را برآورده کنند (کشورهای اسلامی از لحاظ فرهنگی به هم شباهت زیادی دارند و می‌توانند قسمتی از نیازهای یکدیگر را در مسایلی مثل: فیلم و کتاب و... بجای وام گرفتن از کشورهای غیر مسلم، از کشورهای اسلامی دیگر برآورده سازند)
 

به هر حال اگر اعضای این گروه بتوانند با کمی مدارا و تسامح و گذشت و رحیم بودن بین خودشان، که توصیه قرآن است، و نیز دست برداشتن از دعواهای مذهبی، که مغایر با اصل اسلام است، و همچنین کنار گذاشتن نزاعات کودکانه سیاسی و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و احترام گذاری متقابل و نیز قرار دادن اقتصاد و پیشرفت و ترقی در راس همه امور، با دیگر کشورهای مسلمان (که همگی به یک پیامبر و یک کتاب باور دارند و به یک قبله نماز می‌گزارند) کنار آیند و دشمنی‌ها و کینه‌های مذهبی غیر معقول و غیراسلامی را به نفع تعالی و ترقی اصل اسلام و نجات از سیادت کفار، کنار گذارند امید است از این رهگذر به هم افزایی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و ارتقای جایگاه جهانی دست یابند.

در پایان باید بگوییم که در وضعیت فعلی تحریم و حصر شدید اقتصادی، علیه ایران، کشور ما به برقراری چنین روابطی که در واقع ارتباط جنوب جنوب آنهم جنوب جنوب اسلامی است، نیاز بیشتری دارد و بهتر است در اجرای این طرح پیشگام شود. ان شاء الله

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین