چند روایت آبکی!

مهدی نورمحمدزاده،   4000412063 ۷۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
چند روایت آبکی!

یک- دکتر رنانی از چند سال قبل در مقالات خود بارها نسبت به بحران آب در ایران هشدار داده و بی توجهی دولت ها به مدیریت آب در ایران را حیرت انگیز خوانده است! دولت هایی که حتی در جزئی ترین بخشهای زندگی مردم حق اعمال حاکمیت دارند و  برای جمع آوری ماهواره به آسانی از دیوار مردم بالا می روند، چطور به راحتی چشم بر آبیاری غرقابی زمینها، کشت های غیراقتصادی و پرمصرف و افزایش بی رویه چاههای غیرمجاز بسته اند؟! نتایج این بی توجهی تاریخی به مرور در حال خودنمایی است، دور نیست روزهایی که هشتگ «خوزستان تشنه» به شهرها و استانهای دیگر هم سرایت کند و فریاد «العطش» ایران را فرا بگیرد!

دو- در حوزه بحران آب نیازمند آموزش و فرهنگ سازی هستیم. این روزها کم نیست زمین های بایری که به مدد دلالان سودجود قطعه بندی شده اند و به اسم ویلاهای چندصدمتری به مردم خسته از دود و ترافیک ساکن کلانشهرها فروخته می شوند. هیچ قاعده علمی و کارشناسی در آبادانی این زمین ها رعایت نمی شود. آب این باغات تفریحی و مینیاتوری از چاههای عمیق پمپ و توسط تانکرها حمل می شود و در نهایت با صرف میلیاردها تومان هزینه و میلیونها لیتر آب، چند درخت سبز می شود و در نهایت چند کیلو میوه حاصل می شود! البته علاوه از چند کیلو میوه و گوجه فرنگی، هوس کشاورزی و غریزه طبیعت دوستی عده ای معدود هم ارضا می شود، اما به چه قیمتی؟! به قیمت عمیق تر شدن چاهها و ته کشیدن سفره های آب زیرزمینی و نشست زمین و تغییر اقلیم منطقه و فجایع دیگری که دومینووار اتفاق می افتند و ما به سبب فقدان آموزش از آنها بی خبریم!

سه- توسعه، هنر مدیریت جامع پیشرفت ها و رسیدن به فهم شبکه ای مشکلات و راهکارهای رفع آنها است. جامعه ما هنوز گرفتار نگاه نقطه ای به امور است؛ مسئولان محلی مجوز تغییر کاربری زمین و ساخت و ساز ویلا و باغ را صادر می کنند تا مثلا جذب سرمایه کنند و منطقه آباد شود، بی توجه به آثار تخریبی دیوارکشی باغها، بحران بی آبی و تغییر اقلیم! بر همین سیاق صاحبان متموّل باغها هم خوشحالند از آباد کردن زمین و عرق جبین ریختن و رونق درختکاری، بدون فهم نقشی که در اتلاف منابع ملی آب و ایجاد آلودگی هوا بواسطه رفت و آمدهای مکرر و و تلف کردن بنزین و... دارند!
توسعه نیافتگی حاکمیت یعنی گرفتار نگاه نقطه ای بودن و غفلت از همین ظرایف نادیدنی! یعنی وقتی بی آبی بخش مهمی از خوزستان و سیستان را گرفته است، مسئولان ما به جای اندیشیدن به راهکارهای جامع و تلاش برای احیای منابع آب زیرزمینی، وعده حل مشکل را با اعزام بیشتر تانکرهای آب بدهند!
چهار- کشورهای توسعه یافته تجارب بسیار خوبی از مدیریت آب توام با رونق کشاورزی و افزایش تولید دارند. در یکی از شهرهای اروپا، شهرداری زمینهای بلا استفاده خود را به شکل باغچه هایی کوچک تقسیم نموده و به شهروندان علاقمند کشاورزی اجاره می دهد. آموزش رایگان، استفاده از آبیاری قطره ای و تصفیه شده از فاضلاب و مدیریت جامع و علمی، این پروژه کشاورزی را از منظر اقتصادی و زیست محیطی توجیه پذیر کرده است. تازه بماند لذت و دلخوشی شهروندانی که با کمترین هزینه، احساس شیرین کشاورزی و تولید را تجربه می کنند و برای تفریح آخر هفته فرزندان، کلی سوژه سالم و مفید دارند! وقت طراحی این پروژها در ایران هنوز نرسیده است؟!

پنج- در فرهنگ اجداد ما، «آبکی» صفت هرچیز بی قدر و قیمت است، شاید چون آب همه جا بود و به وفور! 
ترسناک است تصور روزهایی که بحران آب در ایران فراگیر شود و «آبکی» صفتی برای هر چیز نادر و نایافتنی!
دولتمردان باید هشدارهای آبکی را جدی بگیرند و صادقانه با مردم حرف بزنند، و الا عطش ویرانگر در کمین ایران است و درست بیخ گوشمان!

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۷۶۰۳۱۰۹:۰۹:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۱۳
این حضرات کجای این مملکت وسالم گذاشتند که موضوع اب دومیش باشه
ناشناس۲۰۷۶۰۹۴۱۰:۱۰:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۱۳
اگر مردم شهرها تقوا پیشه کنند برکات را از آسمان و زمین بر آنها ارزانی می کنیم
ناشناس۲۰۷۶۱۳۴۱۰:۳۸:۴۵ ۱۴۰۰/۴/۱۳
یعنی کشورهای غربی تقوی را رعایت کرده اند.؟ پس از آنها در تمام زمینه ها الگو بگیریم
ناشناس۲۰۷۶۲۵۶۱۲:۱۰:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۱۳
دولت در 8 سال گذشته ظرفیت نیروگاهی کشور را توسعه نداده است و به همین دلیل اکنون کمبود و قطعی برق هم داریم.
ناشناس۲۰۷۶۳۷۳۱۲:۵۴:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۱۳
دولتی که حتی توان تامین برق و مرغ و تخم مرغ و روغن خوراکی مردم را ندارد فقط ادعا داردئ.
ناشناس۲۰۷۶۵۴۰۱۴:۲۰:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۱۳
دوستان لطفاً با تحقیق کامل کامنت بگذارید. ظرفیت تولید برق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم هر سال به طور متوسط دو هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش یافته و در مجموع در این هشت سال، ۲۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شده است. اما 6000 مگاوات نیروگاه های بر ق-آبی بعلت کاهش نزولات آسمانی کاهش داشته و تقاضای برق نیز در مصارف خانگی، صنعتی، رمزارزها و ... افزایش چشمگیری داشته است.
ناشناس۲۰۷۷۱۳۶۲۳:۰۲:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۱۳
جناب محقق!!! در هر دولت متوسط 70درصد به ظرفیت برق کشور اضافه کردن به جز این دولت که 20درصد اضافه کردتازه آب و هوایی هم امضا کرد تا از این ظرفیت فعلی هم نمی توان استفاده کند
ناشناس۲۰۷۶۳۰۶۱۲:۲۶:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۱۳
حالا هی بازار آزاد بروید و بگویید برلی یک لیوان شیر یک گاو نمی خرند کارون میشه جوی
ناشناس۲۰۷۶۱۵۳۱۰:۴۹:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۱۳
بنظر می رسد شما حتی مفهوم آیه و شان نزول آن را ندانید.چون هیچ وقت مثل زمان صدر اسلام مردم با تقوی نبودند ولی اقلیم خشک عربستان امروزی و حجاز آن روز مانع از سرزمینی پرآب و حاصلخیز بود. لذا باید عقل و تدبیر بکار بست و صورت علمی اقدام کرد. نه مثل الان که محیط زیست رها شده و تدبیری برای آن نمی کنند.
ناشناس۲۰۷۶۵۲۶۱۴:۱۰:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۱۳
متاسفانه لقمه های حرام فرزندان زیادی بوحود آورده که با سفسطه و مغلطه می خواهند باطلی را حق جلوه دهند
ناشناس۲۰۷۶۸۸۷۱۸:۱۹:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۱۳
توصیه می کنم بجای تهمت و انگ لقمه حرام و خریدن گناه برای خود ، بروید بررسی کنید ببینید که برکات آسمان و زمین فقط نزولات جوی و آسمانی نیست. برکت در اصل به معنی ثبات و استقرار چیزی است و این واژه بر هر نعمت و موهبتی که پایدار بماند اطلاق می گردد.بنابراین هرگاه مواهب الهی با ایمان و اصول انسانی همراه باشد باعث رفاه ، آسایش، امنیت ، سعادت، نیکبختی، اخلاق نکو، عدالت، خواهد بود. فهم درست آیات فقط ظاهر آنها نیست.
ناشناس۲۰۷۶۱۶۵۱۱:۰۰:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۱۳
یعنی کشورهای دیگه که کمبود اب ندارن به خاطر تقوا پیشه کردن مردمشونه یا مدیریت حکومتشون؟
ناشناس۲۰۷۶۱۶۶۱۱:۰۰:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۱۳
منفی ها با قران هم عناد دارید
ناشناس۲۰۷۶۳۴۷۱۲:۴۵:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۱۳
با ادمهای ساده لوحی که فکر می کنند با دعا همه چی درست میشه و هرچی میشه از قران مایه میزارند ولی حتی یک ذره حاضر نیستند کاری بکنند مشکل داریم
ناشناس۲۰۷۶۱۷۰۱۱:۰۵:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۱۳
شما تقوا پیشه کن
ناشناس۲۰۷۶۲۳۷۱۱:۵۸:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۱۳
چرا به خداوند سبحان اتهام می بندید ؟ مگر خدای مهربان نعوذبالله ظالم است که اگر مردم اطاعتش نکردند و تقوا نداشتند خشکسالی نازل کند ؟ ضمن اینکه گرم شدن جهانی هوا تقصیر بشر است یا بی تقوائی ؟
ناشناس۲۰۷۷۶۸۹۱۰:۵۸:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۱۴
این درسته ولی خود با برنامه درست زندگی کردن و امور را اداره کردن هم جزئی از تقواست
ناشناس۲۰۷۶۰۹۵۱۰:۱۱:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۱۳
آخر در کدام کشور در دنیا به جز ایران می بینید که صنایع آب بری چون آلومنیوم، مس، فولاد و...... را در مناطق خشک و کویری احداث کنند؟ یعنی درک آن را نداشته اند.
عباس۲۰۷۶۳۴۱۱۲:۴۲:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۱۳
چون اکثر رئیس جمهوران و وزیران از مناطق کویری ایران بودند
ناشناس۲۰۷۶۰۹۸۱۰:۱۳:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۱۳
آیا این کشور با این وضعیت آب گنجایش افزایش جمعیت را هم دارد؟
تبریزی۲۰۷۶۱۰۲۱۰:۱۷:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۱۳
ما باید چند عدسی بزرگ درست کنیم و اونها رو با استفاده از ماهواره هایی که ساختیم به فضا بفرستیم. از اونجا نور خورشید رو با عدسی ها متمرکز کنیم روی آب های نیلگون خلیج فارس. بعد با استفاده از فرایندهای تبخیر و میعان، آب های شور رو به آب های شیرین تبدیل کنیم.
ناشناس۲۰۷۶۱۸۵۱۱:۲۱:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۱۳
مواظب خودت باش یک وقت MI6 ندزدتت. گنجینه مملکت محسوب می شوی
تبریزی۲۰۷۶۲۴۳۱۲:۰۳:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۱۳
MI6 جدیدا شروع کرده به دزدیدن آدم هایی که متوجه فرق بین حرف طنز و جدی نمی شن تا با مطالعه روی اونها در آزمایشگاه های فوق سری ببینه کدوم بخش از مغزشون ایراد داره تا بتونه اون بخش از مغز رو در سربازان آمریکایی معیوب کنه تا ماشین های کشتار بدون احساس بسازه.
ناشناس۲۰۷۶۲۶۰۱۲:۱۲:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۱۳
شیرین کردن آب ها از طریق صنعت هسته ای ممکن است صنعت هسته ای را باید توسعه و پیشرفت بدهیم.
ناشناس۲۰۷۶۳۸۴۱۲:۵۸:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۱۳
فقط از بچه های نصف جهان اینکار بر میاد
آریابان۲۰۷۶۲۱۶۱۱:۴۸:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۱۳
پدیده های بسیار ناخوشایند که روزانه شاهدش هستیم : نظافتچی منازل که شلنگ آب را به در و دیوار کوچه و خیابون گرفته (برای خوش خدمتی و دریافت انعام بیشتر !!!!! از صاحبخانه) ، صحنۀ رایج در همه بوستانهای شهر، مشاهدۀ فواره هائی که با تاراج !!!! کردن آبهای سطحی تهران ، دارند بجای بوستانها پیاده رو !!!! ها رو آبیاری میکنند (بدلیل بی توجهی پیمانکار ها و بی اعتنائی شهرداری ها !!!!!!) و .........
ناشناس۲۰۷۶۰۳۲۰۹:۱۰:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۱۳
آنانی که بدون مطالعه سد ساختند آنانی که بدون مطالعه آب انتقال دادند آنانی که بدون مطالعه و به منظور خود کفایی کشاورزی سنتی را ترویج دادند و آنانی که به محیط زیست به مانند یک کالای لوکس و بی اهمیت نگریسته اند مقصر هستند.
ناشناس۲۰۷۶۱۱۱۱۰:۲۵:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۱۳
الان تو خیلی مطالعه داری؟ این خبر بیشتر... چون این مشکل جهانی است و ربطی به این چیزها ندارد
ناشناس۲۰۷۶۱۸۱۱۱:۱۸:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۱۳
دوست دانشمند، وقتی انسان از روی ندانم کاری و یا استفاده های مادی و تبلیغاتی به جان اکوسیستمی در مقیاس یک کشور می افتد، باید هم انتظار بر خورد قهرآمیز طبیعت را داشت.
ناشناس۲۰۷۶۱۷۱۱۱:۰۵:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۱۳
متاسفانه استفاده های مادی در اکثر طرح ها و پروژه ها حرف اول را می زند.
ناشناس۲۰۷۶۵۳۳۱۴:۱۶:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۱۳
فقر فساد و فحشا و خشکسالی حاصل گناه و بوجود آمدن نسلي که حلال زاده نیست.... به آمار وجود این کودکان در فرانسه وسایر کشورهای اروپایی نگاهی بیاندازید
ناشناس۲۰۷۶۰۴۱۰۹:۱۹:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۱۳
در آبان ماه ۹۷ به منظور کاهش مصرف آب، دولت کشت برنج به جز در گیلان و مازندران در سایر استان ها را ممنوع کرد. اما مجلس انقلابی در ابتدای امسال با مصوبه ای اجازه کاشت برنج به همه استانها را داد! تصاویر مربوط به کاشت برنج در استان اصفهان، هفته گذشته در الف نمایش داده شد.
ناشناس۲۰۷۶۲۶۴۱۲:۱۳:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۱۳
اگر کاشت برنج همچنان ممنوع بود الآن برنج کیلویی 150 هزار تومان شده بود.
ناشناس۲۰۷۶۳۵۱۱۲:۴۶:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۱۳
توجه نکردی! اول بخوون بعدا فرتی جواب بده. از اول امسال آزاد شده. برنج امسال هنوز برداشت نشده.
ناشناس۲۰۷۶۴۸۸۱۳:۴۹:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۱۳
خوب چه فرقی میکنه اگر کشت برنج آزاد نشده بود تا آخر امسال قیمت برنج 150 هزار تومان می شد.
آرش۲۰۷۶۳۵۵۱۲:۴۷:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۱۳
ایران مزیت نسبی در تولید برنج فقط در شمال را دارد. من متعجبم ما در منطقه خشک زندگی میکنیم و باید گیاهانی را بکاریم که در این مناطق جواب می دهند پسته و زعفران و ... هزاران محصول دیگر هستند که حتی از گندم با ارزشتر هستند ما باید کشت دیم را گسترش می دادیم
ناشناس۲۰۷۶۴۸۹۱۳:۵۱:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۱۳
کشت گندم و سایر محصولات غرق آبی از دولت اصلاحات شروع شد که منابع آبی کشور را به هدر داد.
ناشناس۲۰۷۶۳۸۲۱۲:۵۶:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۱۳
کمبود آب بدلیل کشت هندوانه است که مصرف آب بالایی دارد و تولید و صادر می شود.
ناشناس۲۰۷۶۰۴۵۰۹:۲۴:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۱۳
در پژوهشی که چند روز قبل منتشر شد، گفته شده که میزان ذخایر آب زیر زمینی ایران به شدت کم شده و به همین دلیل پدیده فرو نشست با سرعت و میزان وحشتناکی کل فلات ایران را تهدید می کند. فقط تهران سالی 38 سانتیمتر فرو می رود. که این امر خسارات فراوانی را به تاسیسات زیر بنایی، راه ها، منازل مسکونی ..... وارد می آورد.
ا.ر۲۰۷۷۲۹۷۰۳:۳۹:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۱۴
مسئولین باید آب دستشونه بگذارند زمین و هرچه سریعتر فکری به حال فرونشست ها بکنند . تمام بحران های زیست محیطی یک طرف و این مورد هم یک طرف. فرونشست زمین پدیده ای غیر قابل جبرانه و دشتها رو تبدیل به کویر میکنه. ضمن اینکه اگر زلزله‌ای در این مناطق رخ بده آسیب هاش چند برابر خواهد شد.
ناشناس۲۰۷۶۰۴۷۰۹:۲۷:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۱۳
ممنون از مقاله خوب تان. انشااله شنیده شود
ناشناس۲۰۷۶۰۷۵۰۹:۴۸:۴۵ ۱۴۰۰/۴/۱۳
شاید آقای کردوانی در این زمینه تخصص بیشتری نسبت به آقای رنانی دارند؛ هرچند مسئولان به هیچ‌یک از ایده‌های ایشان دربارهٔ ذخیرهٔ آب و کشاورزی (که بعضاً همسو با نظرات آقای رنانی هم هستند) توجه نمی‌کنند.
ناشناس۲۰۷۶۰۷۸۰۹:۵۴:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۱۳
ازکدام‌دولتمرد‌انتظار‌دارید‌به‌این‌مسایل‌فکر‌کنداینها‌هنوز‌درفکرروسری‌یاتوسری‌هستند
ناشناس۲۰۷۷۵۵۴۰۹:۴۸:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۱۴
همین روسری که مسخره می کنی باعث نزول همین باران اندک شده
ناشناس۲۰۷۷۷۲۸۱۱:۲۵:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۱۴
کدوم مسئول حواسش به مساله حجاب هست؟ بیشتر امام جمعه ها هستن که تذکر می دن که مسئولیتی در بحث آب کشور ندارن
ناشناس۲۰۷۶۰۸۰۰۹:۵۶:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۱۳
همه کشور دچار بحران آب است باید طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان که به اقیانوس هند وصله به اغلب استانهای کشور عملیاتی بشه کشورهای پایین خلیج فارس خودشونو آباد کردن، ما فقط حرف میزنیم
ناشناس۲۰۷۶۱۵۹۱۰:۵۶:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۱۳
معایب این طرح از مزایایش بیشتر هستند.
ناشناس۲۰۷۶۴۷۳۱۳:۴۴:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۱۳
آن وقت معایب آن چی هست؟
مهران۲۰۷۶۳۷۰۱۲:۵۳:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۱۳
حساب کردید بعد هر مترمکعب آب چقدر تمام میشود؟ برای مثال شیرین کردن و انتقال آب به یزد بالای 10 دلار در هر مترمکعب تمام میشود. بعد با این آب شما می خواهید چه محصولی را تولید کنید که بتواند تولید آن بصرفه باشد؟ ضمنا خط 30 سال جواب بدهد . بعد می خواهید چیکار کنید؟ دوباره باید سرمایه گذاری کنید . این توسعه پایدار نیست
ناشناس۲۰۷۶۵۰۱۱۳:۵۹:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۱۳
این طرح بدون انرژی هسته‌ای برای تصفیه گسترده آب، کامل نیست
علیرضا۲۰۷۶۱۰۵۱۰:۱۹:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۱۳
دعوا های سیاسی بر سر قدرت و پرداختن به بیرون کشور ،مجال فکر کردن به مسایل مهم را گرفته است.
ناشناس۲۰۷۶۱۲۲۱۰:۳۴:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۱۳
یک چیزی می گم جگرتان آتش بگیره در منطقه خراسان جنوبی و نبیشابور و جوین دارند کارخانه فولاد و ذوب آهن می زنند یعنی در مکانی که آب نیست و مردم دچار مشکل هستند صنعت بسیار آب بر داریم می زنند لطفا الف بررسی کنه چه کسی یا کسانی پشت قضیه هستند که کار غیرکارشناسی دارند انجام می دهند و چه افرادی منافع سرشاری دارد نصیبشان می شود.در همه جای جهان این نوع صنایع در کنار اقیانوس ها و دریاها احداث می شود ما در دل کویر این کار را می کنیم.
ناشناس۲۰۷۶۱۲۸۱۰:۳۷:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۱۳
آی دانشمندان ، علما، اندیشمندان کشور ، دانشجویان به داد ایران برسید. منابع آبی و محیط زیست کشور داره نابود می شه.
ناشناس۲۰۷۶۵۲۱۱۴:۰۷:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۱۳
واقعا به داد ایران برسید.
ناشناس۲۰۷۶۱۴۱۱۰:۴۱:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۱۳
واقعا جای تشکر از سایت الف دارد. امیدوارم فقط به یک مقاله بسنده نکنید و سایر سایتهای خبری هم در این خصوص اقدام کنند. وقتی محیط زیست کشوری سالم نباشد بر روی دریایی از نفت هم که باشی زندگی در اون کشور غیر ممکنه.
ناشناس۲۰۷۶۱۴۶۱۰:۴۴:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۱۳
از نویسنده مقاله و سایت الف تشکر می کنیم. خواهشا روشنگری کنید نگذارید دیر شود.محیط زیست کشور در حال نابودی است.
ناشناس۲۰۷۶۱۵۶۱۰:۵۳:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۱۳
متاسفانه همه چیز سیاست زده شده وقتی می گویند منابع آب این سرزمین محدود است می گویند باید در همه چیز خودکفا شویم. آیا ما باید منابع آبی خود را صرف تولید هندوانه، گوجه و خیار و صادرات آن به خارج کنیم.آیا قیمت تمام شده آب بیش ارزش صادرات نیست. آیا برای آیندگان چیزی باقی گذاشتیم.؟ چه کسی پاسخگو اس؟
ناشناس۲۰۷۶۱۶۰۱۰:۵۷:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۱۳
خواهشا در خصوص به هدر دادن و عدم استفاده بهینه منابع آب به هیچ مسئولی رحم نکنید.تولید برنج در سیستان و بلوچستان،اصفهان و شیراز چه مفهومی دارد؟ احداث صنایع فولاد در بیابانهای ایران چه معنی دارد؟ اختصاص آب کشاورزی به صنایع فولاد چه معنی دارد؟
ناشناس۲۰۷۶۱۶۱۱۰:۵۷:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۱۳
حرف حق ، تلخه .
رضا۲۰۷۶۲۴۱۱۲:۰۲:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۱۳
رفتار مسولان برابر است با کودکان لجبازی که فقط به منافع لحظه ای خود فک. می کنند.
ناشناس۲۰۷۶۲۶۵۱۲:۱۴:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۱۳
یکی بیاید تحقیق کند که باغ شهر ها و باغچه های تفریحی اطراف شهر شیراز که عمده آب شهر را مصرف میکنند (در حالی که در اکثر خانه های شهری افت فشار وجود دارد) آیا مجموعا پنج کامیون میوه تولید میکنند؟
ناشناس۲۰۷۷۵۵۹۰۹:۵۰:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۱۴
عشق من شیراز
ناشناس۲۰۷۷۷۶۶۱۱:۳۵:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۱۴
خوت که میگی تفریحیه
ناشناس۲۰۷۶۳۰۱۱۲:۲۵:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۱۳
یک زمانی یه ادمی گفت که ایران توانایی تولید محصولات کشاورزی رو نداره و فقط باید گندم و جو و ذرت بکاره و بقیه نیازها را در قبال نفت و دیگر درآمدها وارد کنه.
ناشناس۲۰۷۶۳۱۰۱۲:۲۸:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۱۳
مشکل خرج کردن دلارهای مفتی که ازخام فروشی نفت وگاز بدست مدیران دولتی میرسد اونقدر بزرگ هست که برای اینجور کارها زمانی ندارند!
ناشناس۲۰۷۶۳۳۱۱۲:۳۶:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۱۳
متاسفانه دولت ها دانش لازم برای اداره درست کشور را نداشته اند همانگونه که تکنولوژی وارد می کنیم نیاز داریم برای مدیریت کشور نیز از علم روز دنیا استفاده کنیم شاید برخی دوستان از این سخن دلخور شوند ولی منصفانه بگوییم بی دلیل نبود که در گذشته دور یک تیم از دانشگاه هاروارد برای نوشتن برنامه توسعه کشور استخدام شده بود.
ناشناس۲۰۷۶۳۴۲۱۲:۴۲:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۱۳
مشکل ما سیاست زدگی ، انقلابی نمائی ، گره زدن همه چیز مملکت به سیاستهای خارجی اشتباه ، ندانم کاری ، دخالت افراد غیر متخصص در تصمیم گیریها و خلاصه همه چیز است .
ناشناس۲۰۷۶۳۶۴۱۲:۵۰:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۱۳
این آقای رنانی با اون تعصب اصفهانیگری اش عامل بدبختی مردم خوزستان است.
ناشناس۲۰۷۶۵۰۴۱۴:۰۰:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۱۳
آیا باید تولید همه محصولات کشاورزی خودکفا شد. آخه این چه منطق غیر علمی است. محصولاتی باید تولید شود که متناسب اقلیم این کشور باشد.
ناشناس۲۰۷۶۵۱۷۱۴:۰۵:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۱۳
متاسفانه یک کلمه تولید یاد گرفتیم. می گیم تولید کنید تولید حالا به چه قیمتی ؟ آیا به قیمت نابودی منابع آبیش؟ آیا چیزی دیگر در این سرزمین می ماند؟ آیا کشور ما باید همه چیزش را خود تولید کند یا محصولاتی را باید تولید کند که متناسب با اقلیم کشور باشد. کشور کم آب محصولات پر آب بر تولید نمی کند.
حسین۲۰۷۶۶۸۹۱۵:۵۱:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۱۳
آقا مسئولین همه مثل همیشه آخ و جیز و بد... دلال ها هم که همیشه مقصرن... چرا مردم فهیم مزین به تمدن نمیدونم چند هزار ساله که به مشکل بی آبی فعلی کاملا واقفند میرن ویلا می‌خرن و چاه غیر مجاز میزنن و...از ماست که بر ماست
ناشناس۲۰۷۶۶۹۴۱۵:۵۵:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۱۳
ایران راحت ۱۵۰ میلیون ادم جواب می د ه... همین الان تو برهوت خشک گناباد، همه دانشگاهها را زدن در تولید علم خود کفا شدند....حالا اب نیست بدرک که نباشه فدای سر رئیس دانشگاه
ناشناس۲۰۷۷۲۱۸۰۰:۴۷:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۱۴
چرا وقتی دیدگاه علمی و متینی را انتشار میدهید، عنوان تحقیر آمیز "آبکی" را برای آن انتخاب میکنید. اینهم نمونه دیگری از سوء مدیریت رسانه ای است. اضافه شود به سوء مدیریت منابع آبی کشور.
سجد۲۰۷۷۵۸۹۱۰:۰۳:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۱۴
برهوت گناباد چیه داداش؟!...ماشاالله قنات داریم آن هم از نوع جهانیش. تازه افراد دزد وفرصت طلب،زمین خوار هم داریم که شهر را بیچاره کردند.شما که این همه موهبت ندارید دلتان بسوزه!!!!!!!....,,,,,,!!؛؛؛
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین