اشتباه مدیریتی یا اقدامی مشکوک؟!

گروه اقتصادی الف،   4000411020 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
 اشتباه مدیریتی یا اقدامی مشکوک؟!

رییس جمهور در آیین بهره برداری از طرح های وزارت صمت ضمن بیان دلایل شکست ترامپ در تحریم ایران به موضوع واردات اشاره و تاکید کرد که واردات بر خلاف تصور صرفا منفی که در اذهان عموم مردم ایجاد شده همیشه بد نیست و این واردات کالاهای ساخته شده خارجی است- دارای مشابه داخلی- که اشکال دارد. 

آنچه آقای روحانی به آن اشاره کرده اند نکته درستی است که با این حال پیش فرض نادرستی درباره منتقدان واردات بی رویه انگیزه بیان آن است و آن اینکه گویا از نظر رییس جمهور محترم، عموم  منتقدان افزایش واردات ( مردم عادی، تولید کنندگان و کارشناسان اقتصادی)  قادر به تفکیک این موضوع ساده نیستند.  این پیش پنداشت یا از سر غفلت است یا نوعی توجیه افزایش واردات در دولت آقای روحانی که البته در امتداد افزایش روند واردات در دولت های پس از جنگ است.

در این زمینه باید گفت نخست آنکه عموم مردم تصور درستی از موضوع واردات و نوع مثبت و منفی آن دارند. حتی مردم فعال در بخش خدمات و نه تولید کنندگان نیز می دانند که مواد اولیه لازمی که رییس جمهور به آن اشاره می کند یا تجهیزاتی که در کشور توانایی تولید آن نیست باید وارد شود بنابراین این پندار که مردم هنگام انتقاد از افزایش واردات نمی دانند که واردات مفید هم وجود دارد و همه واردات منفی نیست از اساس نادرست است.

دیگر آنکه هیچکس مانند تولیدکنندگان این موضوع را به صورت عمیق درک و لمس نکرده است. تولید کننده ای که مواد اولیه اش را باید وارد کند و تولید کننده ای که مشابه کالای وارداتی را تولید می کند اما بازار را پر از این کالاهای وارداتی می بیند. 

و بالاخره این موضوع در سطح کارشناسان اقتصادی  با علم و آگاهی بیشتری نسبت به جزییات مطرح می شود و مستند به آمار و اطلاعاتی غیر قابل انکار است که سخنان آقای رییس جمهور را درباره واردات ضروری به چالش می کشد. 

بر اساس آمار مورد اشاره کارشناسان اقتصادی، روند واردات در دوره جنگ به طور متوسط سالانه ۱۵/۵ دلار بود که در سال ۶۵ حتی۱۰ میلیارد دلار شد و بحرانی هم پدید نیامد اما در ۸ سال اول بعد از جنگ این رقم به ۲۵ میلیارد دلار، ۸ سال دوم بعد از جنگ به ۳۶/۵ میلیارد دلار و در۸ سال سوم  قبل از دولت روحانی به ۷۲ میلیارد دلار و بالاخره در ابتدای دولت دوم روحانی نیز به ۷۹ میلیارد دلار بالغ شد .*

روندی که به گفته برخی کارشناسان با وجود افت ۶۰ درصدی قیمت نفت هم متوقف نشد و این بیش از آنکه ناشی از اشتباه مدیریتی باشد، مشکوک است** .

از نظر این اقتصاددانان این روند افزایش واردات در حالی صورت گرفته که کشور به خصوص در دوران آقای احمدی نژاد در سیاست خارجی نیز تنش زا بود و این نمی تواند امری عادی تلقی شود.

به اعتقاد این اقتصاددانان الگوی تجارت خارجی کشور را نمی توان بدون موضوع تبانی ، فساد و پشت پرده های مربوط به اقتصاد سیاسی تحلیل کرد ***  

 حال باید از آقای رییس جمهور پرسید آیا همه این واردات پرحجم در طول این سالیان  از جمله در دولت های یازدهم و دوازدهم یعنی دولت خود ایشان را باید به حساب واردات مثبت و ضروری گذاشت؟! 

-------------------------------------------------------

 * فرشاد مومنی؛ نخستین هم‌اندیشی بررسی تحریم‌ها در جمع مدیران رسانه‌ها، در محل پژوهشکده اندیشکده اقتصادی. نقل از خبرگزاری فارس 

** همان 

*** همان جا

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۷۴۷۷۲۰۸:۳۶:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۱۲
کشور تولیدات به درد بخور برای صادرات ندارد. تنها محصولات کشاورزی هستند که آن هم در واقع صادرات آب و گران شدن اقلام خوراکی را در داخل را به دنبال دارد.
ناشناس۲۰۷۴۹۵۷۱۰:۲۰:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
ماه ها است که 7 نوع واکسن را می خواهند در داخل تولید و حتی به آمریکا هم بدهند! اول گفتند، اردیبهشت وارد بازار می شود. بعد گفتند خرداد و تیر و مرداد. حالا هم قول داده اند شهریور! واکسنی که از نمونه خارجیش گرانتر هم تمام می شود!
ناشناس۲۰۷۵۰۸۸۱۱:۳۷:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
برو به دولت محبوبت بگو برای واردات مافیا چند ماه مجوز واکسن داخلی را دیرتر صادر کرد و اینقدر هم پرتی که نمیدانی رایگان است و قیمت گذاری هم نصف نمونه خارجی است آن هم برای جلوگیری از قاچاق و..
ناشناس۲۰۷۵۳۱۴۱۴:۱۳:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۱۲
سرتان به ٧ نوع واکسن گرم شده، هزینه‌ها را افزایش داده‌اید ولی کرونا همچنان دارد جان مردم را می‌گیرد. موج پنجم کرونا در ایران: تهران قرمز، جنوب رو به سیاهی
ناشناس۲۰۷۵۴۸۷۱۶:۴۸:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۱۲
در مدینه فاضله چرا موج بعدی آمده؟ در ضمن چرا مانند دوستانت از این که واکسن داخلی دارد می آید برای تزریق عصبانی هستید؟
ناشناس۲۰۷۵۵۰۱۱۷:۰۰:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۱۲
یک نگاهی به تماشاگران فوتبال جام ملتهای اروپا بندازید. ما چه گناهی کردیم مگه که اینقدر باید عذاب بکشیم؟
ناشناس۲۰۷۵۳۲۲۱۴:۱۶:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
مگه شما در جریان پروژه آزاد راه تهران شمال نیستی؟ اینجا تاخیر چند ساله در اجرای پروژه ها عادی است. جای نگرانی نداره. بلآخره یک روزی تولید می شه!
ناشناس۲۰۷۵۴۷۷۱۶:۳۹:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۱۲
ادبیات کسانی را تکرار می کنید که دنبال زدن ایران هستند جناب سرگرم!!!!
ناشناس۲۰۷۵۳۲۴۱۴:۱۸:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۱۲
اگر به جای هدر دادن منابع مالی وانسانی وتبلیغات پوچ وقتشون را روی تولید یک واکسن می گذاشتند شاید تا به حال تولید شده بود.
راه۲۰۷۵۷۸۵۲۳:۵۵:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۱۲
از مهمترین ماموریت‌های روحانی ؛ مصرف گرایی ، تحریم پذیری ، تحریف گزینی ، غیرت زدایی ، عوام فریبی ، قانون گریزی و وجدان ستیزی بود که از کامنت‌های برخی از هموطنان معلومه انصافاً تا حدودی در ماموریتش موفق بوده _______ اما در عوض ، بیشترین موفقیت رو در کسب محبوبیت نزد صهیونیست‌ها و یانکی‌های متخاصم و حرامخوارها و نجومی‌ها و فاجعه سازان و خیانتکاران برجامی و fatfی و پالرمویی و 2030یی و cftیی داشته
ناشناس۲۰۷۵۱۰۵۱۱:۴۷:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۱۲
ما ششمین کشور تولید کننده واکسن هستیم و این حرفها هم از بزرگی این افتخار کم نمیکنه!!!! کسی هم با واردات واکسن به ایران مشکل نداره بجز آمریکا که حتی در این شرایط هم نمیخواد یه ذره برای خودش آبرو درست کنه!!!!
ناشناس۲۰۷۵۳۱۷۱۴:۱۴:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۱۲
کشورهای پیشرفته جهان حداکثر دو یا سه نوع واکسن برای کرونا دارند و البته مدت‌هاست کار واکسیناسیون مردم خود را آغاز کرده‌اند و واکسن‌هایشان را به دیگر کشورها نیز صادر کرده‌اند.
ناشناس۲۰۷۵۱۴۰۱۲:۱۴:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۱۲
همه مانند مدینه فاضله تو نیستند که بدون آزمایش بالینی درست وضعیت اضطراری اعلام شود و مردم را موش آزمایشگاهی کنند تازه با کارشکنی وزارت بهداشت هم روبرو نبودن محققین مدینه فاضله تو
سعید۲۰۷۵۳۵۷۱۴:۵۳:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۱۲
عزیزم هروقت مدینه مدینت تموم شد یه نگاه به آمار و نمودار زمانی کرونا تو کشورهام بکن! با منطق شما مثلا هر کشوری زعفرون میخواد باید یه تیکشو خشک و کویری کنه که بتونه زعفرون بکاره اخرشم هم وقتش از دست رفته هم پولش و هم محصولش (اگه عمل بیاد) کیفیت پایینی داره.
ناشناس۲۰۷۵۴۷۹۱۶:۴۱:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۱۲
آن وقت تو می آمدی میگفتی ما شدیم موش آزمایشگاهی جناب زعفران!!!!!
ناشناس۲۰۷۵۰۲۶۱۰:۵۰:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
آقازاده های وارداتچی در دولت دست بکار هستن به همین دلیل از تولید داخل حمایت نمی شود زیرا بحث تعارض منافع در میان است.
ناشناس۲۰۷۵۰۶۶۱۱:۱۹:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۱۲
آقا و آقازاده ها در خارج از دولت هم به وفور هستند.
ناشناس۲۰۷۵۱۲۲۱۲:۰۲:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
گرگ های والستریت در همه جا یافت می شوند.
ناشناس۲۰۷۵۱۲۴۱۲:۰۳:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۱۲
آنهایی که FATF را تصویب نمی کنند هم مقصر هستند.
ناشناس۲۰۷۵۳۱۰۱۴:۱۲:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۱۲
امریکایی ها می گویند برای تاثیر کامل فشار حداکثری و تنگ تر شدن حلقه محاصره باید FATF در ایران تصویب و اجرایی بشود برخی در داخل هم همین را می گویند !!!
ناشناس۲۰۷۵۴۸۱۱۶:۴۲:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۱۲
تازه می گفتند واکسن نمی‌توان وارد کرد چون fatf قبول نکردیم یعنی به هر چیزی متوسل می شوند تا این تصویب شد و مردم را بدبخت کنند
تبریزی۲۰۷۵۰۵۲۱۱:۱۰:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۱۲
چطوره کتاب های تالیفی من رو صادر کنیم؟ مردم ایران که کتاب نمی خونن.
ناشناس۲۰۷۵۱۰۱۱۱:۴۴:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۱۲
تا ذهن آدمها درست نشه اگه بنز هم توی کشور تولید بشه بعضیها میگن پرایده!!!!
آریابان۲۰۷۵۱۲۳۱۲:۰۲:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۱۲
در یک کلام، نمیتوان خوبی و یا بدی فرایند واردات را با قاطعیت تحلیل کرد !!!!! بلکه باید بیاد آورد که از دید حضرات، مثلا واردات خودرو برای مصرف عامه مردم  کاملا ممنوع !!!!!! است (بدلیل حفظ بازار برای ارابه های مرگ !!!!) ولی در مورد دسته بیل و سنگ قبر و خوراک حیوانات و بطری های آب آشامیدنی و ..... بسیار خوب و کاملا آزاد است و البته با ارز دولتی  !!!!!!
ناشناس۲۰۷۵۳۳۲۱۴:۲۳:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۱۲
مدیر شرکت توانیر: ایران در جمع ۷ کشور دارای بیشترین استخراج رمز ارز قرار دارد!!!! وی افزود استخراج یک بیت کوین به بیش از ۳۰۰ مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک شبانه روز است!!!
ناشناس۲۰۷۵۴۹۷۱۶:۵۵:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۱۲
صادرات كشور كه به قيمت فشار به ملت و گرانى تحميلى به مردم باشد بدرد نميخورد و حتى ميتواند شرعا هم درست نباشد دولت اول از همه خودش صرفه جويي كند و جلوى دزدى ها و دوباره كارى ها و هزينه ها. بيمورد و غير ضرور را بگيرد خودش حجم كلانى از ثروت خواهد بود
ناشناس۲۰۷۴۷۷۴۰۸:۳۸:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۱۲
90 درصد صادرات ایران مواد خام و کشاورزی تشکیل می دهد که دست آوردی برای کشور ندارند.
ناشناس۲۰۷۴۸۴۶۰۹:۳۰:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۱۲
اولا این آمار غلط است دوم هم مافیا وقتی دنبال واردات است نمی‌گذارد...
ناشناس۲۰۷۴۹۰۷۰۹:۵۹:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۱۲
آمار درست شما غیر از این است؟؟؟!
ناشناس۲۰۷۵۱۶۷۱۲:۳۳:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۱۲
بالای 40درصد غیر خام فروشی است
ناشناس۲۰۷۵۳۳۹۱۴:۳۴:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۱۲
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: اکثر لوازم خانگی با برندهای اروپایی در بازار ایران لوازم خانگی تقلبی هستند که در چین تولید و بدون نام وارد کشور شده و با بسته‌بندی جعلی به بازار عرضه می‌شوند. برچسب و بسته‌بندی جعلی این کالاها در ایران تولید می‌شود و روی لوازم خانگی تقلبی چینی نام برندهای اصل، چسبیده یا حک می‌شود.
ناشناس۲۰۷۴۹۱۵۱۰:۰۱:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۱۲
چه کسی پول دارد که با دلار 25000 تومان جنس وارد کند؟ کدام مردم هستند که توان خرید جنس با دلار نرخ 25000 تومانی دارند؟
بازاری۲۰۷۵۵۹۵۱۸:۴۱:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۱۲
کدام ۲۵ تومان امروز هر جنسی که وارد بشه حد اقل ۳۵ و حد اکثر ۵۰ تومان برای وارد کننده تمام میشه خواب پول و سود حساب نکردم ،
یاور اوس یاور۲۰۷۴۸۷۵۰۹:۴۶:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۱۲
دولت جدید پس از استقرار اولین کاری که باید بکند یک لیستی از بانک مرکزی تهیه کند و مشخص کند چه کسانی ارز برای واردات گرفته و این ارزها چگونه به مصرف رسیده برای این مهم تفحص از بانک مرکزی و بانکها از ضروریات برای مبارزه با فساد و شناسایی شبکه های فساد میباشد
ناشناس۲۰۷۴۹۱۸۱۰:۰۲:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
مطمئن باش که این روند در دولت آتی هم ادامه خواهد داشت.
ناشناس۲۰۷۵۳۱۳۱۴:۱۳:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۱۲
مطمئن باش در دولت جدید دریافت کنندگان رانت ارز 4200 تومانی شناسایی و محاکمه خواهند شد.
رضا۲۰۷۵۷۶۴۲۳:۱۰:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۱۲
سلام خیانت از اما و اگر گذشته... به واردات و صادرات هم بسنده نمیشه... هفت سال آجر رو آجر با وزیر آخوندی نگذاشت در هر کوی و برزنی میکروفون گرفته بر علیه مسکن مهر زدند تا مردم بی بضاعت را برای یک سرپناه بخاک سیاه نشاندند میراث فلاکتی به دولت جدید ارث گذاشته شده یا علی مدد
ناشناس۲۰۷۴۹۹۲۱۰:۳۴:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۱۲
چقدر مسائل رو ساده نگاه میکنید!!! چیز پنهانی وجود ندارد. اطللاعات همه ثبت شده و موجود هست و دولت بعدی هم بیاد سرکار به اطلاعات دسترسی پیدا میکند! ولی خوش خیالی شما اینجاست که فکر میکنید الان مشکل مملکت بخاطر چندتا دونه لیسته که اون لیست هم برملا شه دیگه همه چیز درست میشه!!!
ناشناس۲۰۷۵۴۰۰۱۵:۴۰:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۱۲
این مطلب حقیقتی غیر قابل کتمان برای همیشه ایران است
ناشناس۲۰۷۴۸۸۲۰۹:۵۳:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۱۲
مسولان دلسوز مواظب باشند در ماه های پایانی ثروت های کشور تاراج نشود
ناشناس۲۰۷۴۹۲۲۱۰:۰۳:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۱۲
مسئولان دلسوز!!! ثروت کشور؟؟؟
ناشناس۲۰۷۵۱۱۰۱۱:۵۰:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار کالا و خدمات به عراق صادر شده که ۱۰میلیارد اون توسط بخش خصوصی بوده، حالا به نظر شما عراق برای کدوم صنعتش این همه مواد اولیه وارد کرده!؟!؟
ناشناس۲۰۷۴۷۸۲۰۸:۴۳:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۱۲
همین چند روز پیش اعلام شد که سالی 12.5 میلیارد دلار قاچاق به داخل کشور و 4.5 میلیارد دلار قاچاق به خارج از کشور صورت می گیرد. اکثر موارد قاچاق هم از طریق مبادی رسمی صورت می گیرد. چرا دست اندر کاران و مسئولان مبارزه با قاچاق کار خود را درست انجام نمی دهند؟ چه کسانی پشت مافیای قاچاق قرار دارند؟
ناشناس۲۰۷۴۸۹۱۰۹:۵۵:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۱۲
همین قاچاقچیان، مصرف کننده و فروشنده اصلی ارز هم هستند.
ناشناس۲۰۷۴۹۰۶۰۹:۵۹:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
از نمایندگان محترم مجلس درخواست میشود طرح ممنوع الخروجی دولت و مدیرانش را هرچه زودتر اجرایی کنند
ناشناس۲۰۷۵۶۵۴۲۰:۱۸:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۱۲
مافیای واردات به علت سود زیادی که در واردات و قاچاق از مبادی رسمی است در وزارت صمت و گمرک و بانک مرکزی نفوذ زیادی دارند همچنانکه رهبری و نیز وزیر صمت به وجود مافیای واردات اذعان کرده اند
ناشناس۲۰۷۴۷۸۵۰۸:۴۴:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۱۲
دولت روحانی هر چه بود، رفت. دولت رییسی را دریابید. چه قدر مطمئن هستید که در دولت رسمی اشتباهات اصلاح شوند؟
ناشناس۲۰۷۴۸۱۳۰۹:۱۴:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۱۲
اول : متاسفانه تا ۴۳ روز دیگر دولت روحانی هست و بدون شک تا آخرین ثانیه ها دست از تخریب و نابودی اقتصاد و ..... مملکت و ملت برنخواهد داشت ، دوم : همانگونه که در این چند دهه هیچ اطمینانی برای اصلاح اشتباهات وجود نداشته منبعد هم نخواهد داشت !!!
ناشناس۲۰۷۴۹۵۶۱۰:۱۹:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۱۲
خوشبختانه 33 روز دیگر صحیح است ، پوزش میخواهم
ناشناس۲۰۷۴۸۲۱۰۹:۱۸:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۱۲
‌مرقوم‌فرموده‌اید///چه‌کسانی‌پشت‌مافیای‌قاچاق‌قراردارند/// عزیزم‌من‌بیسواد‌میدانم‌یعنی‌قبول‌کنم‌که‌شما‌نمیدانیدیامیترسید‌بگویید
ویراستار۲۰۷۵۵۹۸۱۸:۴۳:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۱۲
مرقوم فرموده اید چیه؟ خیلی ساده : نوشته اید
ناشناس۲۰۷۴۸۲۹۰۹:۲۱:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۱۲
سود بی حساب و کتاب و ثروت های افسانه ای در هر کاری باشد آقایان به آن کار علاقه مندتر خواهند شد دیگر هیچ فرقی ندارد که : واردات باشد ، پیمانکاری نیروی انسانی باشد ، قراردادهای نفتی باشد ، .................... .
ناشناس۲۰۷۴۸۶۶۰۹:۴۰:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۱۲
نسبت واردات و تولید داخل به نرخ ارز بستگی داره. وقتی نرخ ارز کمه وارذات میصرفه. حالا هرچی با بخشنامه و تعرفه و... جلوش را بگیرن فایده ای هم نداره فقط فساد درست میکنه. شرق آسیا تا سال ها نرخ ارزشون را طوری تنظیم میکردن که کالای تولید داخل به صرفه باشه. اما اینجا تورم رابه جای کنترل پولی کنن میخوان از طریق پایین نگاه داشتن نرخ ارز کنترل کنن نتیجه میشه افزایش واردات
ناشناس۲۰۷۴۹۳۶۱۰:۰۸:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۱۲
از نظر شما 25000 تومان برای یک دلار کم است؟ آن کسی که با دلار 25000 جنس وارد می کند، آیا خریداری هم می تواند پیدا می کند؟
ناشناس۲۰۷۵۰۹۶۱۱:۴۱:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۱۲
عزیزم واردات الان بر اساس همین نرخ 25 تومانی است و اگر دو سال پیش بود که نرخ دلار 11 هزار تومانی بود بله صرف نمی کرد برای واردات نه الان که تورم دارد به عدد 25 تومانی می رسد
ناشناس۲۰۷۴۸۹۰۰۹:۵۵:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
دولت ها این همه از خودروی داخلی حمایت کردند نتیجه اش چه شد. کیفیت خودرو بالا رفت خریدش ساده تر شد یا قیمتش مناسب تر؟ تا رانت و برادران قاچاقچی هستند هیچ فرمول جهانی در ارتباط با اقتصاد در اینجا معنی نخواهد داشت. مجموعه ای از اقدامات درست می تواند مشکلات را حل کند.
ناشناس۲۰۷۵۰۹۹۱۱:۴۳:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۱۲
خورو دست همین مافیا هست اگر نمیدونی بدون وکشورهای ژاپن و کره با انحصار در خودرو به این جا رسیدن
ناشناس۲۰۷۴۹۱۶۱۰:۰۲:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۱۲
واردات دسته بیل و مداد و یخ و نمک در عوض ریخت و پاش برای ساخت و تولید 8 واکسن در اوج مرگ و میر مردم از کرونا!
ناشناس۲۰۷۴۹۴۱۱۰:۱۱:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۱۲
باید در واردات و صادرات، خام یا کالای نهایی منافع ملی در اشتغال وتولید مورد بررسی قرار گیرد و سود نهایی وارد یا صادر کننده با مالیات و عوارض کنترل شود و یارانه های پنهان انها هم تصفیه شود!
فرزاد۲۰۷۴۹۴۸۱۰:۱۴:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۱۲
سلام ،باید جلوی واردات بی رویه که عمدا دست یه عده ای هست گرفته بشه که تولید داخل جون بگیره ،این دولت کارش فقط واردات بوده و ازبین بردن منابع ارزی کشور کار خاصی نکرده ،
ناشناس۲۰۷۵۰۸۰۱۱:۳۳:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۱۲
اشتباه مديريتي يا اقدامي مشكوك !! ----------- تعارف كه نداريم برادر !! بنده چون نيك مي نگرم و به اعمال و نتيجه مسئولين نگاه مي كنم مي بينم در برخي امور كارهاي بزرگ به دست افراد ِ .... افرادِ .... چه جوري بگم ... به دست افراد نابزرگ افتاده و كارهاي كوچك به به دست افراد بزرگ !! ... خب مسلمه كه گر چنين باشد هم مي تواند اين اشتباه مديريتي باشد و هم مي تواند اقدامي مشكوك !! بله ؟ !
ناشناس۲۰۷۵۰۸۵۱۱:۳۶:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۱۲
هم اشتباه مدیریتی وهم اقدامات مشکوک هردو باعث اینهمه آشفتگی اقتصادی است راه حل ان برکناری این مسئولین نالایق وبی کفایت وجایگزینی مسئولین مدبر وطن پرست تا زمانی که کشوربه انحطاط کشیده نشده است امید نجات ورهایی وجود دارد
مسافر۲۰۷۵۱۳۱۱۲:۰۹:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۱۲
با سلام به امید آنروزی که ملت غیور و شهیدپرور و همیشه در صحنه عدالت آقا امیرالمومنین ( ع ) را در کشور ببینند
ناشناس۲۰۷۵۱۶۸۱۲:۳۳:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۱۲
مصرف کننده تا کی باید صبر کنه تا از کالای با کیفیت داخلی استفاده کنه ۱سال۲سال۱۰سال ۳۰سال سال هاست به بهانه حمایت از کالاهای داخلی نمونه ش خودرو با جان مردم بازی میکنن کجای دنیا اینجوریه؟ یعنی من حق انتخاب در ساده ترین لوازم زندگی برای اسایش خانواده ام رو ندارم به بهانه پر کردن جیب مافیای داخلی
ناشناس۲۰۷۵۱۹۰۱۲:۴۹:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۱۲
کسی که اظهارنظرکرده وگفته باارز25000هزارتومانی دیگه چه وارداتی انجام میشه باید گفت همین حالا سالانه 18 میلیاردلارارز4500تومانی سهمیه وارداته وبماند کانال غیرقانونی آن که چه میلیارددلاره.
ناشناس۲۰۷۵۲۲۸۱۳:۰۸:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۱۲
نمیدانم شما سنت به زمان جنگ قد میدهد یا نه: آن موقع این همه تولید کننده نداشتیم که مواد اولیه بخوان واسه همین واسه یک بطری شامپو و یک بسته ماکارونی دو ساعت صف می ایستادیم صنایع خودرو مانند الان نبود یک پیکان و رنو بود سالی 20000 تا قرعه کشی میشد جمعیت کشور هم نصف الان بود ارزش جهانی قدرت خرید دلار هم با حساب 3 درصد تورم سالانه و ارزش طلا 2 برابر الان بود.
ناشناس۲۰۷۵۳۱۶۱۴:۱۴:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۱۲
وارادت عمده در دستان یک عده خاص می باشد که مجوز دارند یا بندر وگذرگاه ویژه دارند درست است که برای مردم ناشناخته اند ولی برای نهادهای امنیتی واقتصادی مشخص وآشکار هستند چرابرای عموم افشاء نمیشوند رونامامه وابسته به نهادی در بیش از ده سال پیش اعلام کرده بود واردات پنج برابر تولید داخلی صرفه دارد
ناشناس۲۰۷۵۴۷۱۱۶:۳۱:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
تمام کارهای این دولت خصوصا این دم آخری مشکوک است.
۶۷ ساله واکسن نزده۲۰۷۵۵۵۳۱۷:۵۵:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۱۲
۸۳ ملیون جمعیت روزی حد متوسط ۲۰۰ نفر هموطن جانشان را از دست میدهند و چند هزار نفر مبتلا که بنوعی مشکلات را تا سالها همراه خواهند داشت و ملیون ها نفر در ترس از آینده بسر میبرند مسولان و صدا سیما هنوز هم بعد از دوسال رعایت پروتکل بهداشتی را گوشزد میکنند .اگر ده سایت مثل الف بجای پرداختن به موضوعات کم اهمیت دنبال حقوق پایمال شده مردم در زمینه تهیه واکسن حق خواهی کنند آنوقت بهتر میتوان در موضوع تیتر شده وارد شد و اظهار نظر کرد
بنده خدا۲۰۷۵۶۱۶۱۹:۰۹:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۱۲
بجای کامنت گذاشتن زیر اخبار . برید یه کار مفید بکنید . دو صد گفته چون نیم کردار نیست
ناشناس۲۰۷۵۶۴۶۲۰:۰۴:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
این روند تا پایان نفت ادامه خواهد داشت. ما انقلاب کردیم که این روند پایان پذیرد ولی نشد که نشد.
ناشناس۲۰۷۵۸۳۵۰۱:۱۰:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۱۳
اگر واردات آزاد بود اکنون بنام تولید میلیارد ها دلار ثروت ‌صدها هزار جان مردم به فنا نرفته بود از خودرو تا وسایل خانگی بنجل چینی با مارک تولید ملی و به قیمت نابودی صادرات واقعی و مولد مانند فرش دستباف
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین