خطیب‌زاده: واردات واکسن کرونا ادامه پیدا می‌کند/ ظریف واکسن دریافت نکرده است

سیاسی،   4000410061 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: تامین اکثر قریب به اتفاق واکسن های خارجی و حتی انتقال تکنولوژی‌های لازم برای تولید واکسن در داخل با ورود مستقیم وزارت امور خارجه و حتی در مواردی، شخص وزیر امور خارجه، انجام شده و همکاران ما از اولین تا آخرین مراحل و حتی کمک به تامین منابع ارزی و ریالی از داخل کشور به وزارت بهداشت کمک کرده اند.

خطیب‌زاده: واردات واکسن کرونا ادامه پیدا می‌کند/ ظریف واکسن دریافت نکرده است

سعید خطیب زاده در  گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص نقش وزارت خارجه در تسهیل و تامین واکسن کرونا و همچنین اظهارات بعضا متناقض منابع و دستگاه های مختلف در مورد واردات واکسن و همینطور واکسیناسیون دیپلماتهای خارجی مقیم کشورمان اظهار کرد: لازم می دانم ابتدا تولید واکسن ملی کرونا و صدور مجوز مصرف اضطراری دومین واکسن ایرانی را به ملت، جامعه علمی، دانشمندان جوان و افتخار آفرین و ایثارگران حوزه سلامت تبریک بگویم.

سیاست ابلاغی دولت، واردات واکسن تا عرضه کافی واکسن تولید داخل بوده و هست

سخنگوی وزارت امور در ادامه افزود: سیاست ابلاغی دولت، واردات واکسن تا عرضه کافی واکسن تولید داخل بوده و هست. البته با توجه به کمبود شدید واکسن در بازار جهانی که از جمله به‌دلیل احتکار غیر انسانی آن توسط کشورهای غربی می باشد، تامین واکسن از خارج کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است، بویژه اینکه ما با ویروس تحریم هم روبرو هستیم. 

مجوز اوفک علیه مردم ایران تدوین شده و قابل استفاده نیست

خطیب زاده اظهار کرد : صدور دومین مجوز اوفک در این زمینه نشان داد که ادعای آمریکا در مورد عدم تحریم تجارت بشردوستانه و مشخصا واکسن، یک دروغ آشکار بود. البته حتی این حرکت جدید هم‌نمایشی است و باز هم دروغ می گویند چون این مجوز اوفک هم عملا به گونه ای در راستای تروریسم اقتصادی و بهداشتی علیه مردم ایران تدوین شده که قابل استفاده نباشد.

وزارت خارجه نقش اول در تامین واکسن خارجی و انتقال تکنولوژی‌ تولید واکسن داخلی داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نقش وزارت خارجه در تامین واکسن خارجی و همچنین انتقال تکنولوژی‌های لازم در حوزه تولید واکسن تاکید کرد: مسئولین امر و آگاهان این حوزه به خوبی می دانند که وزارت امور خارجه از همان روزهای ابتدایی این فراگیری جهانی، ماموریت ویژه‌ای را برای خود و کلیه سفارتخانه‌هایش در سراسر دنیا تعریف کرد و در همین چارچوب نقش اول و بی بدیلی را در تامین واکسن خارجی و همچنین انتقال تکنولوژی‌های ضروری برای تولید واکسن در داخل  داشته و این تلاش شبانه روزی با جدیت و قوت همچنان دارد.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که در این صورت چرا وزارت امور خارجه به تشریح اقدامات خود نپرداخته است، اظهار داشت: اصولا وزارت امورخارجه در مورد نقش خود در موضوعات مختلف حاکمیتی سیاست صحبت حداقلی و تلاش حداکثری را داشته و دارد. سکوت ما در این خصوص، یک سیاست در چارچوب منافع عالی مردم است،  چون معتقدیم این کار بنا به اقتضائات تحریمی باید در سکوت انجام بشود، لذا همیشه دیگران را هم دعوت به عدم صحبت در خصوص جزییاتی کرده ایم که تنها مانع به ثمر رسیدن اقدامات گسترده دستگاه دیپلماسی می‌شوند. در همین‌ چارچوب نظر ما این بوده و هست که کمک‌ کنیم این دوران سخت با حداقل فشار ممکن بر مردم بگذرد و لذا توصیه همواره ما به همه عزیزان این‌بوده که اجازه بدهند وزارت بهداشت به عنوان نهاد مرجع، اخبار لازم را آن هم در چارچوب ملاحظات و بدون ورود به جزییات غیر ضرور اعلام کند. ممکن است نهادهای دیگر به عنوان کارگزار در بخش هایی از چرخه سلامت در داخل  ورود پیدا کنند اما قاعدتا ارائه خدمات به معنی صلاحیت اعلام اخبار نباید تلقی بشود.

خطیب زاده در ادامه افزود: از آن‌رو که سوال کردید، مختصرا عرض می کنم که تامین اکثر قریب به اتفاق واکسن های خارجی و حتی انتقال تکنولوژی‌های لازم برای تولید واکسن در داخل با ورود مستقیم وزارت امور خارجه و حتی در مواردی، شخص وزیر امورخارجه، انجام شده و همکاران ما از اولین تا آخرین مراحل و حتی کمک به تامین منابع ارزی و ریالی از داخل کشور به وزارت بهداشت کمک کرده اند که ان شاءالله روزی فراخواهد رسید تا ملت بزرگ ایران در جریان جزئیات این اقدامات قرار گیرند و بدانند فرزندانشان در دستگاه دیپلماسی در این‌ ایام چه مجاهدت هایی داشته اند.

ان شاءالله واردات قابل توجه واکسن در هفته های آینده ادامه پیدا می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: الان هم خرسندم که اعلام کنم با تلاش همکاران در دو هفته گذشته واردات قابل توجه و مستمری انجام شده و ان شاءالله این وضع در هفته های آینده هم ادامه پیدا می کند. برای استمرار این روند، با وزارت ‌بهداشت هماهنگ هستیم تا بر اساس نیازی که اعلام می کنند، به تلاش برای تامین واکسن از خارج ادامه بدهیم. البته باید گفت که این کار بار سنگین مالی و ارزی دارد و لذا لازم است  از نقش بانک مرکزی نیز قدردانی شود.

 در مورد واکسیناسیون دیپلمات های خارجی مقیم ایران منتظر تصمیم وزارت بهداشت هستیم 

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در مورد واکسیناسیون دیپلمات های خارجی مقیم کشورمان نیز اظهار کرد:  ضرورت واکسیناسیون دیپلمات های خارجی در حال فعالیت در ایران را به وزارت بهداشت منعکس کردیم و منتظر تصمیم آنها هستیم.

شخص وزیر خارجه به رغم ضرورت‌های قطعی کاری، هنوز واکسن دریافت نکرده است 

خطیب زاده گفت: وزارت امور خارجه به رغم نقش تعیین کننده در تامین واکسن، تلاش کرده کمترین فشار را حتی برای تامین نیازهای اجتناب ناپذیر خودش وارد کند؛ به گونه‌ای که حتی شخص وزیرخارجه به رغم ضرورت‌های قطعی کاری، هنوز واکسن دریافت نکرده است و اتفاقا به همین دلیل نتوانست در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برای موضوع فلسطین در نیویورک شرکت کند.

وی افزود: البته دیپلمات های مقیم از ما به عنوان دولت میزبان انتظار دارند، ضمن اینکه همکاران اعزامی ما به ماموریت های ثابت و موقت هم ناچارند گواهی تزریق واکسن برای دریافت روادید ارائه کنند، که نیازمند توجه جدی همکاران در ستاد عالی کرونا می‌باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۷۳۲۱۴۱۸:۲۱:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۱۰
ما واکسن صادر نمی کنیم؟
معلم۲۰۷۳۳۷۸۲۱:۱۷:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۱۰
کار اشتباهی کرده است.جان خانواده خود را به خطر انداخته است.
ناشناس۲۰۷۳۷۳۹۰۸:۳۱:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۱۱
آمار تعداد افرادی که در ایران واکسینه شده اند، در مقایسه با سایر کشورها، جای تاسف و شرمساری برای مسئولین کشور را دارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین